mistä E85 muutossarja edelbrock kaasuttimeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja honkala88, 6.2.2014.

  1. honkala88

    honkala88 1st gear

    eli jos jollakin olis kertoa mistä sais E85 muutossarjan hommattua edelbrockin 4 kurkkuselle kaasarille..

    kiitos jo etukäteen vastauksista
     
  2. ytte

    ytte 1st gear

    Jos on vähä tekiämiehiä niin osaa tehdä itsekkin.

    Hyvä seosmittari on säätöhommissa kaiken perusta. Sitten vaan laskee noin 30% suuremmat suuttimet polttispuolelle ja lähtee testaa.

    Viina ei syövytä mitään, joten perus tiivisteet menee.

    RE85 myös vaatii enemmän ennakkoa, jotta siitä saa kaiken ilon irti. Ennakko määrä on moottorikohtainen ja kokeilemalla sen löytää.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Aika huonosti taitaa edelbrock-myyjiltä näitä muutossarjoja ihan hyllystä löytyä mutta tilaamalla varmaankin..

    Jos tehdas-säädöissä olevaa edeliä alkaa muuttamaan e85:lle niin tuskin kannattaa aivan 30% rikastusta suinpäin tehdä sillä edelit on yleensäkin aika rikkaalla mallista riippuen.

    Itse laitoin 1,5 vuotta sitten käytettynä ostetun 600-carterin koskemattomana 350 koneen päälle ja bensalla se toimi moitteetta.
    Sitten tankkasin e85:a 50/50 suhteessa ja toiminta edelleen aivan yhtä hyvä kuin pelkällä bensallakin, ei minkäänlaista nykimistä tai ontumista.
    Lisäsin e85 pitoisuutta 70%:iin, pyöräytin tyhjäkäyntiseoksia vähän rikkaammalle ja hieman sytkää lisää sekä palautin imuilman esilämmityksen toimintaan, eikä vieläkään mitään nykimisiä normaali ajossa.
    Tässä vaiheessa oli jo pakko kurkata kaasarin sisään mutta käsittääkseni se oli aivan tehdassäädöissä. Siispä laihensin cruise puolta vielä hieman mutta jätin powerin ja toision suhteessa rikkaammalle. Näillä säädöillä ja 70% e85-seoksella on ajeltu toissa syksystä asti, mutta senverran rajoilla jo mennään että näillä kovilla pakkasilla lisäsin bensaa 10% jotta toimi kylmänä paremmin.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä pääsin Carter BBD:llä jonnekin 60/40 seoksiin asti. Siitä yli, niin alkoi nykiä tasakaasuajossa. Mulla oli jonkinlainen lambda putkessa ja sen mukaan seokset oli tuolloin aivan älyttömän laihalla. Mut ei siitä kevyellä kuormalla ihmeemmin kai haittaa ole. Arvelen, että alipainemittarilla olisi ollut aika pienet lukemat noilla seoksilla. Tiettyyn rajaan asti laiha seos kompensoituu polkemalla syvemmälle, jossa tilanteessa Carterin kartion malliset neulat nousee ja seos vastaavasti rikastuu. Joku voimaventtiiliin perustuva kaasutin, jossa rikastus tulee kerralla, ei välttämättä toimisi yhtä hyvin.
     
  5. honkala88

    honkala88 1st gear

    joo siis mä en noista seos suhteista yhtään mitään ku oon viim 2vuotta tankannu vaan pelkkää etanolia enkä oo tippakaan bensaa sekaan laittanu ja on toiminu todella hyvin.. itellä siis nyt mopar pikkulohko pumpulla ja pumpun päällä holleyn 4150 runkoon käsi kairattu ja muutettu etanol kaasari.. tilattu speksien mukaan jenkkilästä bigs performancelta.. eli pelkällä etanolilla oon kokoajan ajanu mut kysymys olikin ku ostin isomman pumpun 6/71 koko sarjan missä tuli edelbrockin 600 1405 kaasarit mukaan että täytyykö niihin jotku tiiviste ym muut sarjat vaihtaa että kestää etanolia..? etanolilla aion jatkaa tuollakin pumpulla..
     
  6. Make.S

    Make.S Gearhead

    Ai tsaattana, menit sit hommaamaan ison pumpun, pitää tullu joku päivä kattomaan...
    Missäs se sun vanha viinakaasari on?
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Varta vasten etanolille tehdyt kaasarit on erikseen. Mitä nyt kuvista oon nähnyt, niin holleyta varten tehdyissä sarjoissa suurinrungot on saaneet muutakin huomiota osakseen kuin pääsuuttimien vaihdot. Tokkopa kaikissa kaasareissa seos rikastuu 30%, vaikka jättäisi pääsuuttimet kokonaan pois. Suuttimien jälkeen on emulsioputket jotka sotkee ilmaa mukaan ja pääsuutin on vain yksi osa seoksen muodostumista.

    Joku oli näköjään lähettänyt linkin yv:llä edelin e85 kaasariin. Sellaisellakin varmaan ajaa asiansa, etenkin jos pistää talveksi remmiahtimen esilämmittämään seosta...

    Mä tein etanolikonversiota varten polttoaineen ruiskutuksen. Tuntuu toimivan oikein hyvin jopa -20C kelissä ilman ilman tai imusarjan lämmityksiä saatikka bensanlisäyksiä. 6-pisteruisku slant sixin kylkeen, lambdaohjattu, omasuunnittelema "ohjain". Yhtä vaikea muuttaa takaisin bensalle kuin etanolille konvertoitu kaasari.

    E85:n kaipaamaan sytytysennakkoon löytyy monta koulukuntaa. Ennakoita lisäillään, vähennellään ja annetaan olla sikseen. Lambda ykkösen kohdalla etanoli leimahtaa nopeammin kun bensa, joten ainakin periaatteessa ennakoita saisi vähentää. Mä arvaan nyt, että noissa tapauksissa, missä säätämättömällä kaasarilla ajellaan etanoli/bensaseoksilla, niin joutuu polkemaan vähän syvempään, alipaineesta (kuormituksesta) johtuvat ennakot vähenee. Sitä sitten saa jotenkin kompensoitua lisäämällä perusennakkoa.

    Mun slantissa on vain keskipakoennakot, max 28 astetta kun en ole jaksanut talvella etsiä säätöjä. Hyvin vetää silläkin.
     
  8. studio57

    studio57 Gearhead

    itteelä vastaava street demon, menny 70/30 suhteella ainoastaan tyhjäkäyntipiirin säädöillä ja kiihytysrikastuksen vipusuhde muutoksilla.. pelkällä viinalla ongelma on lähinnä talvella kylmä käynnistykessä ,oma veikkaus on luultavimmin kipinän tehottomuudesta kun ei ees lupaa. pitkille maantietaipaleille olen röyhkesti vedelly 100% talvellakin ja sit ennen päämäärää lisännyt sen 30% bentsiiniä.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Vanhaa aihetta kyllä mutta tuossa omankuvan vanissa on vakion 305:n päälle laitettu edelin 1405 ja näin talvellakaan ei juuri ryyppyä tarvitse, pari polkaisua ennen starttausta ja hörähtää. Tyhjää käydessä hanki on putken päästä mustana. Eli käy rikkaalla vaikka on kuulemma noin leimattu.
    Tuli sitten mieleen, en kyllä nyt talvella kokeile, tämä E85:n käyttö.
    Mitähän voisi kokeilla?
    Mitään imuilman lämmityksiä ei ole, vaan edelin 14"x3"putsari kromikannella näkyy olevan.

    Vai pistänkö keväämmällä vaan 85:ttä tankkiin ja testaan?
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Laitat ekalla kerralla vaikka 60% bensaa ja 40% E85 ja koeajelet sen. Seuraavalla kerralla vaikka 40/60 toisinpäin. Arvaten ihan raaka E85 oikuttelee kaasutinpelissä.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Aivan kuten olin tuossa 2014 kirjotellu, niin vakiokoneessa ei tarvinnu kaasariin mitään ihmetemppuja tehdä jos ajoi osaseoksella.

    Sitten kun on vähän viritetympi motti, niin tilanne on jo toinen.
     

Kerro tästä muillekin!