Mistä freonia pohojanmaalla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Vani-91, 19.4.2003.

  1. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    mikä firma seinäjoen ympäristös laitaa nuata freoni juttuja ilmastointiin ja mitä maksaa? Merkki kohtaaset liikkeet saa unohtaa, enoo voittanu lotos..
     
  2. wolfman

    wolfman Gearhead

    Hoo mee sellaasehen putiikkihin mikä koriaa jääkaappia ja sano notta mun jääkaappi tarttoo lisää kylymää. Kauhajoella son Ahtiaasen kylymäkoneskoriaamo. :grin:
     
  3. jumani

    jumani Gearhead

    Seinäjoella ainakin Finntekniikka ja Lakeuden kylmäkeskus.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    jalasjärven aikuiskoulutus keskukses kans on laitteet jolla sais lisättyä ja tarkistaa vielä vuodot omaani tätyis kans laittaa mutta ensi pitäis korjata yx putki järjestelmästä,ja nyt paukahti lämppärin kenno siitä ja pakoputki pitäis tehdä viisain olis varmaan myydä koko vani pois
     
  5. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Nii ja pistää vahinko kiertämään ku ei ite jaksa korjata, tsot tsot.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    voi kuule roadrunneri viimme kesästä asti kun vanin ostin niin eipä ole ajelujen lomassa paljon muuta tehty kuin ruuvattu kyrsiinhän se rupeaa kun aina paukahtaa jostain kun toisen on kuntoon saanu ja osat on pirun kalliita kun kaikkea ei itse pysty tekeen.Ja omien autojen laitosta ei rahaa tule eli vielä pitäis toisten autoja ruuvata.Eli ei ole vapaa ajan ongelmia
     
  7. makke

    makke 1st gear

    Heh, ei voi kun nauraa teidän jutuillenne! :grin:
    Älkää nyt helvatissa antako kenellekään tuollaisia ohjeita, voi jopa vielä uskoa ja mennä pilaamaan autonsa ilmastoinnin.

    Kodinkylmällä ja autokylmällä ei ole mitään tekemistä keskenään ja kodinkylmän kylmäaineita EI VOI KÄYTTÄÄ autoissa.

    No, onhan se hyvä, että jotkut pitää määrätyn ammatinalan töissä kiinni. Kolmisen vuotta sitten kun olin eröään autokylmäfirman pomona, niin välillä teki mennä kädestä pitäen kiittelemään noita kodinkylmämiehiä. Tuhosivat siinä määrin autoilmastointeja, että meillä kassaan kilisi oikein kivasti. Siis väärillä aineilla saa huonolla tuurilla pelkän täytön sijaan korjauttaa koko järjestelmän.

    Siis...

    Nykyinen kylmäaine on nimeltään R134A.
    Tuo vanha freoni on tyypiltään R12.
    Kodinkylmä käyttää R22.

    Nyt kun ei enää R12:sta saa, niin joko järjestelmä vaihdetaan toimimaan R134A:lla (suositus). Silloin pitää vaihtaa kylmäaineen lisäksi kaikki letkut, O-renkaat ja öljyt.

    R12:sta korvikkeita on tehty. Ne pohjautuvat kodinkylmässä käytettyyn R22:n, mutta muiden aineiden seoksilla niistä on saatu edes lähelle R12:sta vastaavia. Tällainen mikseri on mm. tuotenimi Isceon.
    Ja koska R22 on niin rajua kamaa lantrattunakin, niin noita korvaavia saa R12 järjestelmään täyttää vain osan mitä R12:sta. Siis täyttömäärä pienenee 15%.
    Täyttömäärät ilmoitetaan kiloissa ja täyttö tehdään joko vaakaa avuksi käyttäen tai sit erillisellä laitteella. Näppituntumallakin voi täyttää, mutta silloin tarkastellaan tehovaihteluja lämpömittarilla auton lä'mmityslaitteen suuttimista.

    Pitäis sen nyt jo hitto vie ällinkin sanoa, että eihän autoon voi mittään jääkaapeissa ja pakastimissa käytettyä kylmäainetta tunkea. niissähän päästään pakkaselle.
    kuinkas on autossa? :wink:

    Siellä saa max. teholla tulla yhdestä suuttimesta +7 asteista (+-2 astetta) ilmaa.

    Ja jos käytössä menee sisälämpötila alle 20 astetta, niin saa flunssan keskellä 30 asteen hellettä ja limakalvot korpuiksi.
     
  8. wolfman

    wolfman Gearhead

    Meinaatkos Makke että pakastinkorjaajilla ei VOI olla autoihin sopivaa "kylmää"? Ainakin täällä syvällä "mettäs" on pakastinkorjaajilla autokylmääkin. Muutenki kaikenmoosia jokapaikankorjaajia löytyy joitakin kannattaa käyttää ja joitakin ei. Hyvää kesän jatkoa ja paljon kilometrejä harrastekalustolla.

    ps. kuinka usein olette vaihtanut ton ilmankuivaimen ja mistä ootte hommannu moisen??
     
  9. makke

    makke 1st gear

    No jos sillä on autokylmää mutta ei kuivaimia eikä ole osannut sinullekaan kertoa kuinka usein kuivain vaihdetaan, niin hän ei tiedä mitä tekee. Eli on tyypillinen kodinkylmäasentaja vääräää hommaa tekemässä kun autoja täyttelee.

    Ilmastointijärjestelmien valmistajien ja autonvalmistajien suositus kuivaimen vaihdolle on joka toinen vuosi.
    Varsinkin silloin kuivain on vaihdettava kun järjestelmä on ollut tyhjänä pidemmän aikaa oli kuivain sitten vaikka kuinka tuore.

    Olen kirjoitellut aiheesta useammankin kertaa täällä, joten kannataa lukea vanhoja viestejä.
     
  10. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Vai soo. No onko kellään kokemuksia mihinä firmas täs s-joen lähellä on sitä OIKIAA tököttiä ettei mee kesällä parta kuuraha? Kyllä se mun palellutin pelaa mut sille eio ikänä tehty mitään hualtoa nii aattelin vaa että ne paineet vois tarkastuttaa. Pian alakaa "hautovat ilimat"..
     
  11. makke

    makke 1st gear

  12. kane

    kane 1st gear

    Kylmäkone asentajista...
    Taannoin 12v sitten kaverin Blazeriin piti vaihtaa kompura, uuden osti (korjatun) ja eikun naapuripitäjään täyttään systeemi. Hetken kaikki oli hyvin ja yhdellä 100km reissulla muutaman päivän päästä tuli tosi paha katku auton sisään kesken matkaa...eikun konepelti auki...kompura oli leikannut kiinni ja hihna veteli menemään savuten...
    Oiskohan tarvinnut öljyä kompuraan...silloinhan oli freonia tarjolla.

    Nooh, hyvien selitysten kera sai uuden kompuran (kunnostettu) takuuseen ja sitten ASIANTUNTIJALLE täyttöön eikä ongelmia vuosien varrella tullut...
     
  13. makke

    makke 1st gear

    Niin, aina pitää öljyä lisätä **oikea määrä** kun vaihdetaan jotain järjestelmään. oli se sitten, lauhdutin, höyrystin, letku, kuivain tai kompura.
    Ja tietysti oikeantyyppistä öljyä.

    Ja toisekseen ylitäyttökin voi rikkoa kompuran kun paine pääsee nousemaan äkisti liikaa ja sit kompura ylikuumenee ja leikkaa kiinni.
     
  14. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Kiitoksia vaa nusta neuvoosta. Pitää kokeella teherä tua "testi" nii näköö onko aihetta hualehe. Kyllä se mu härveli kylymää hönkää mutten tiädä onko tarpeheksi.
     

Kerro tästä muillekin!