Mistä hyvää alumiinia, 7075 tai alumec?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 4d sedan, 15.9.2022.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Niin, mistä olette harrastajat ostaneet noita parempia alumiineja, tankoa ja tai muuta vahvempaa( plus 150mm halk.) pötköä?
    Onko joku firma joka noita myy pienempiäkin paloja kun 6m kankia? Toki jos joku harrastaja on noita pienempiä paloja kerännyt niin voisin ostaa, kunhan materiaalista ollaan varmoja.

    Itsekin olen noita 6082 yms. tankoja ja muita paloja romukaupoista kerännyt mutta niiden kautta ei käytännössä ole mahdollista saada noita parempia matskuja, joita nyt olisin vailla.

    Ajatuksia?
     
  2. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Tmi T Tulinen myy alutankoja mutta kovin vahvaa ei sieltäkään löydy
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hyvä vinkki, täytyy kuitenkin soittaa kysyä saisko tuolta kautta hommattua.

    Joitain ohuempia tankoja on myös Teräsrenki Oy:sta saatavilla, mutta tuollaista vahvempaa ei ollut sieltäkään saatavilla.
     
  4. hzemax

    hzemax Gearhead

    Off topic. Mistäs sais paskaks ajettuja/särkyneitä Top Fuel moottoreitten kampiakseleitten osia tai koko veivejä. Pitäs tehdä vihkisormus semmosesta, ku näyttäs siltä ,että tämän kanssa meen hautaan. Parasta terästähän ne on.
     
    juko7 ja kerkko tykkäävät tästä.
  5. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Myyköhän thyssenkrupp yksityisille enää ollenkaan. Joskus vuosia sitten tilasin sieltä 200e minimi ja toimitusajaksi sanottiin 2-3 viikkoa. Työpaikan kautta on tullut sitten hankittu on tuota kertynyt omaan varastoonkiin noin 200kg enimmäkseen 6082 laatua
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Yleensä kisavarikoilla myyvät hajonneiden mottien osia "matkamuistoiksi". Taitaa olla topikassa alumiinveivit kylläkin. Mut kampurasta sitten. Tai miksei venttiililautasesta sais kaivettua kans.
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No niin, nyt muutama vinkki selvityksen alla, ja täytyy katsoa kuinka tässä käy? Kiitokset jo nyt kaikille jotka on osoittaneet mielenkiinto aiheeseen.
     
  10. mpower

    mpower Double Gearhead

    Mullahan olisi iso klöntti Alumec 89 kyllä jalostetussa muodossa (ehkä) myytävänä! 136 kiloo oli aihio. Kauhia jyrsijä ja rotta olin, niin kaivoin siitä Bemmiin lohkon!

    Tuohon kun ostaisi Ridgeway Engineeringiltä
    https://www.ridgewayraceengines.co.uk/bmw-m12-cylinder-head-with-seats-guides BMW F1 kannen ja tilpehöörit päälle ja vireeseen saisi, niin jo on kumma jos ei vehkeet liiku!

    Noh, Compiin tuota suunnittelin ja tunnetuista syistä homma kariutui ja Compin tila Suomessa zero!
    Parit kuvat vielä jos näkyy, kyllä mää aika kauhia jyrsijä oon ollu. Nääs tää lohko on tehty ilman mitään tietokoneavusteista (CAD/CAM) suunnittelua, hirmu miettiminen ja laskeminen oli, mutku mää ränkkä olen, ja jotain päätän, niin sen teen!

    Mutta, nyt pikkasen konjakkia ottaneena taas kirjoitan, oli se aika hirmu mukavaa meininkii 1992! Mää maalaispöljä tulin Nummi-Pusulan perämettistä kilpailemaan. Puuauton nimellä oli 120 kiloa ylipainoinen hydrauliikkaputkesta tehty runko. Kulmikas oli, valkoiset eikä kovinkaan silmiähivelevän kauniit pellit olleet!

    Mutta niin se "puuauto" sen aikaisten sääntöjen mukaan jo lisenssiä ajaessa ennätyksiä kulki.
    Tekniikasta olin kyllä lukenut. Juu. Liberty 5 speed oli kyllä. Paras laatikko ainakin siihen aikaan.

    Että kyllä mulla jonkinverran tietoo lajista oli. Semmonen oli mukavaa, eritoten se, Lehtimäen Timo joka pahin kilpailija Toyotan tehtaan IMSA turbokoneella oli, ja hänellä 2,1 litran tilavuus, niin mää hänet pesin 1,586 litran BMW turbolla! Mää annoin 500 kuutioo tasoitusta kuitenkin eikä mulle pärjänny!

    Hirmu vireessä oli mun sen aikainen kone! Ja kolme mekaanista kuularuiskua( =Kugelfischer) tosiaan lykkäs tavaraa koneeseen! Arvioisin seoksenmuodostuksen olleen kohillaan, nääs ruiskutuspaine 38 bar ja sumu hyvä! Tehokasta palamista, arvioisin! Semmottis silloin 1992!:)
    https://img.aijaa.com/b/00860/15089750.jpg
    https://img.aijaa.com/b/00285/15089751.jpg
     
    Muokattu: 20.9.2022 klo 01:04
    Stratos, Dataviilaaja, jknR ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Kolme kpl? Tiesin sen olevan kugelilla mutta kolme. Mulla on yks pösöön kugel ja bemarin pumppukin on jossain kun muistais missä.

    1.6 bemarin kulkua kyllä ihmeteltiin suuresti aikoinaan.
     
    mpower tykkää tästä.
  12. mpower

    mpower Double Gearhead

    Hmm! Tsaijaijai, sentään ja®! Otin pienet tasoittavat lonkerot eilisen konjakittailun ja kirjoittelun päälle!:)
    Pikkasen alkoi naurattaa kun nimimerkki kuula oli tykännyt mun viestistä, nääs kun kuularuiskuista(=Kugelfischer) juttua oli. Hauska kuulien yhteensattuma!:D
     
    kuula tykkää tästä.
  13. mpower

    mpower Double Gearhead

    Juu,u! Oli niitä kolme kappaletta. Kaksi BMW 2002 Tii:n pumppua oli modifioituja siten, että kaksi iskua pumpun kierrosta kohti ,siis tuplat ruiskutusmäärät vakioon verraten ja sitten yksi oli pelkästään yksi isku kierrosta kohti ja toimi pelkästään ahtopaineen ohjaamana. Tommosen kuvan löysin arkistosta! Ehkä kirjoitin väärin, pelkästään ahtopaineen ohjaamana, sillä kierroksien mukaan myös lisää kakkua tuli. Mitään mekaanista yhteyttä ja suhdetta kaasuläppien avautumiseen ei tuolla kuvan alimmaisella pumpulla kuitenkaan ollut.[​IMG]
     
    Muokattu: 20.9.2022 klo 15:06
    jknR ja Stratos tykkäävät tästä.
  14. Capri 69

    Capri 69 Gearhead

    Aika hurja moottori. Onko joku pinnoite (keraaminen?) pakosarjassa vai hehkuu punaisena voimasta irtonakin?
     
  15. mpower

    mpower Double Gearhead

    Kuumankestomaalia oli!:)
     
  16. 930BiT

    930BiT 2nd gear

    Melkoista moottoripornoa tämäkin! Peukkua pystyyn ja syvä kumarrus! ;)
    Onneksi tuli katsottua tämäkin alumiinijuttu! :)
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Remmi jos toinenkin on pyörittänyt polttoainepumppuja ja ilmeisesti vesipumppuakin.

    Aika hienoa että sait kokonaisuuden toimimaan. Ei ihan joka jampalta monessakaan suhteessa olisi onnistunut.
     
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Just näin!

    Ja ite tehdyssä alumiinilohkossa (ainakaan kuvassa) ei näy sylinterinputkia eli ilmeisesti kesti kisakäyttöä noinkin.
     
  19. mpower

    mpower Double Gearhead

    Tuo lohko tuli tehtyä aikoinaan tulevaisuuden suunnitelmia ja moottoria varten . Ei ole siis koskaan ollut käytössä. Sylinteriputket siis puuttuu ja runkolaakerilinjan linjahoonaus, niin sitten olisi valmis lohko.
     
    jknR ja 930BiT tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!