Mistä ihmeestä tulee vesi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Terosu, 10.12.2007.

  1. Terosu

    Terosu 1st gear

    Buickin apparin puolen takajalkatila melkeenpä lainehtii. No ei ihan, mut matto on ihan tosissaan märkä eikä vaan kostea. Kuivattukin yhdessä vaiheessa ja kastui taas. Ovista tai katosta mistään ei tuntuis tulevan, sillä mikään muu paikka ei ole märkä kuin lattia. Siis se lattian pohja pelkästään kastuu. Mistä voi tulla? Mä en meinaa keksi. Alapuolellakin on tullu käytyä kun ruostesuojailin syksyllä eikä näkyny mitään reikää jonka kautta matto vois kastua. Se tuntuu muutenkin epätodennäköiseltä, ja vettä oikeastaan lilluu pohjalla pienenä lätäkkönä, jos se jostain reiästä pohjasta tulis niin luulis lähtevänkin.

    Myös apukuskin etujalkatilaan tiputtaa vähäsen vettä, taitaa olla jossain joku poistoputki tukossa. Vesi ei tunnu liikkuvan etujalkatilasta taakse, penkin alla ei ainakaan ole märkää. Toi vuoto nyt ei oo niin ihmeellinen kun se on varmaan järkevämmin paikallistettavissa kun alkaa ettiä mut tota takajalkatilaa en tajua. Yks olis tietty kun menis joskus kunnon sadesäällä autoon seuraamaan tilannetta, tulipa just mieleen. Mut kysytään ny jos jollakulla sattuis olleen samanlaista ongelmaa, onpahan siitä sit ehkä muillekin hyötyä.

    Auto siis Electra STW '86.
     
  2. CandyBee

    CandyBee Gearhead

    mulla oli dartissa aikanaan samaa, ja tuli itseasiassa ikkunan tiivisteestä oven "väliin"(sisään) ja sieltä lattialle.
     
  3. Vilu_86

    Vilu_86 3rd gear

    Ammattini puolesta voin sanoo että, noi vesivuodot, suhinat yms. on yleensä aika vattumaisia kun vesi voi kulkea auton rakenteita pitkin vaikka mihin. Vesi voi päästä esim. jostain listan reiästä B- tai C-pilarin sisään ja valua pilarin sisäpuolta pitkin jostain reiästä lattialle.

    Tosiaan myös ovien veden poisto reiät on syytä tarkistaa että vesi tulee oikeaa kautta ulos, eikä lainehdi kovalla sateella verhoilun välistä lattialle.
     
  4. Terosu

    Terosu 1st gear

    Just :eek: Mut mut, ku ei tunnu olevan muualta märkä ku sieltä aivan pohjalta, siis ne 'jalkatilasyvennyksen' reunat ei oo mistään märät. Eikä katto eikä oven reunatkaan tunnu olevan mistään märät. No täytyy kuitenkin kattella tuokin mahdollisuus. ^Candybitchille.

    Vilulta ihan uutta tietoutta... Täytyypä paneutua asiaan. Ja keväällä varmaan ottaa noi matot veks ja tarkastella lattian kunto, tiiä kuinka kauan noi matot on ollu märkinä.
     
  5. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    coronetissa vähän vastaavaa ongelmaa.. paitsi jos auto seiso sateessa ja lähti ajamaan, kastui kiihdyttäessä varpaat kun vesi oikein lainehti jostain... :(
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jos takaiskarin yläpää on halki, niin se aika komeasti nostaa ajaessa vettä sieltä takalattialle.
     
  7. Terosu

    Terosu 1st gear

    Ei kai iskarista luulis veden pääsevän sisälle? :eek:
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    No ei tietenkään iskarista, mutta siitä missä se on kiinni korissa, niin tulee ainakin stw:ssä komeasti vettä sisään jos kiinnikeen läheltä koppa on kunnolla ratkennut... Kun ajaa vedessä, niin rengas nostaa vettä ylös ja siitä se sitten tihkuu hiljalleen takalattialle.

    Tiiä sitten oliko mutua, mutta muutakaan selitystä oman muinaisen autoni lainehtimiseen en keksinyt ja vettä ei tullut sisään kuin ajaessa...
     
  9. CandyBee

    CandyBee Gearhead

    Mullakaan ei ollut mistään muualta märkä. sit oikeastaan seuraavan sateen tullen istuttiin takapenkillä ja ihmeteltiin. ja sieltä se vaan ikkunantiivisteen välistä tuli. ensimmäiseks minäkin tutkin katon, koska mistään muualta ei tosiaankaan ollut kastunut, oli vielä sinänsä tuuri että olin repiny vanhat lattiamatot huitsin nevadaan joten huomasin heti että sitä vettä siellä on..
    Onko sulla auto jommalle kummalle puolelle kallellaan vai suoralla parkkarilla? mulla oli hieman kallellaan omassa pihassa kuskinpuolelle päin, eli oli vesi sateella sen vuoksi valunut vain apparin puolelle, eniten taakse, eteen hivenen, kuskinpuolelle ei lainkaan.
     
  10. Terosu

    Terosu 1st gear

    Aivan, nyt taisin tajuta :poff: Täytynee joskus tunkata toi laitos ylös ja ryömiä alle kattomaan paremmin.

    Eikä oo muute auto sivusuunnassa kallellaan, etupää vaan hiukan matalemmalla. Täytyy ny nää sun ja Jza:n ehdostukset ainakin tutkia.
     
  11. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Meiän Capriisiin oli huoltomiääs tehny edelleisellä omistajalla (ilm. viime kesänä) tuulilasintiivistysoperaation, joskus oli pari tippaa tullu kuskin polvelle. Mutta kun tutkittiin asiaa, tuntui kattoverhpoilu vähäsen kostealta, ja otin metalliset listat irti. Sitten työnsin tuulilasia ulospäin - totesimme että koko yläreuna on irti edelleen. No nyt ei oo enää.

    Takajalkatilassa, takapyörän kotelon etureunassa (sisempi syrjä), just ennen kuin se kotelon reuna laskeutuu runkopalkin tasalle, on herkullinen kohta. Siinä kolme helevatan huonosti keskenään sopivaa peltiä kohtaavat toisensa ja liitoksessa on yleensä semmoinen puolisentoista sentin paksuinen tiivistemömmö tehtaalta... Sen oikeastaan näkee parhaiten kun irrottelee takalokasuojan kotelon ja takajalkatilan tienoilta verhoilut. Ovatpahan sitten irti kun tarvii todennäköisesti pala peltiä sinne lokasuojankoteloon hitsata. Niin meikäläisellä ainakin, kori on ihan hyvä muuten.

    Tossa on kuvakin, oon jo huonot hionnu pois alueelta: Kraaputeltu kurakaaren sisäreuna

    Edeit: Ai juu, siittä on se päällimmäinen peltikerros jo leikelty poiskin...
     
  12. Terosu

    Terosu 1st gear

    Tuolla seutuvin oli kyl vähän mätää :eek: Ei kyl muistaakseni ihan tossa kohtaa, vaan tuolla ihan kaaren yläreunassa. En pahemmin noteerannu, löysät pois ja kotelosuojaa --> massaa. Tuoltako tuli vettä?
     
  13. SpW66

    SpW66 Gearhead

    Mutta eikös sulla ollut kyseessä ihan oikea auto = rungollinen? Silloinhan iskari ei ole korissa vaan rungossa kiinni.
    Onko se jalkatila tasaisesti märkä, vai enemmän jostain reunasta?
    Kastuuko ajettaessa vai parkissa?
     
  14. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Veikkaan että vesj tullee etuosasta. Tuulilasi vuotaa ja konehuoneen puolella lämppärikotelon tienoilla olis mätävikaa, aika monessa farkussa näin on. (Toyopet:lla tais olla kuvaa Buickista missä kuvaa ko. alueen korjauksesta...)
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    Lämppärin vesipoistoreitit tukossa ja tiivistemassa kotelon yläosan ja rintapellin välistä halkeillut, lopputuloksena apparilla vettä kengässä.
     
  16. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Ei Capriisissa voi sanoa että ois paljon vesi takakaaren sisään tullut, mutta vähän kummiskin. Sopivasti rengas kait viskoi sateella.

    Toi rintapellin tiivistesauman halkeeminen oli ainaskin Riesassa syynä jalkatilan kastumiseen.
     
  17. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mulla uitti kattotelineen ruuvinreijistä (ex omistaja oli pogonnu katolla ja reiät oli kuopalla) vaikka ne kumiroput oli paikallaan, kattoverhoilun päälle mistä aina tiputteli minne millonkin (loiskahti apumiehen penkille)
     
  18. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Hmm. ongelma vaan on tuossa iskari-ehdotuksessa se, että GM-farkussa iskari ei ole kiinni korissa, vaan erillisessä rungossa.. :odroll:
     
  19. Terosu

    Terosu 1st gear

    No niinpä muuten varmaan on rungossa...

    Tasaisesti tuntuis olevan märkä eikä reunoista. Koitin sitä tossa jossain vaiheessa tuoda esille mut en tiiä kuinka selvästi :poff: Auto kun on jokapäiväsessä ajossa niin en oo kiinnittäny huomiota tuleeko vesi ajaessa vai parkissa.

    Noi lämppärijutut pitäis kattoo kunhan joku päivä kerkee
     
  20. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mulla Caprice toimi jalkakylpynä siihen saakka, kun hoksasin putsata sen tuulilasin alla olevan roska ja vesisäiliön. Siis sen ilmanottosysteemin, joka on siellä konepellin takareunan alla.

    Lisäks tossa autto, kun fiksasin oven yläreunan tiivisteen parhaani mukaan ja katsoin, että tiiviste varmana ottaa koriin kiinni. Ovi voi ainakin mun kokemuksen mukaan jenkissä näyttää olevan ihan hienosti paikallansa, mutta silti sen verran vinkkelissä, että tiiviste ei tiivistä. Ja vaikka ovi sinänsä olis ok, niin eipä siinä tarvi kun ikkunankarmi olla vähän vinossa ja johan vuotaa.

    Aika usein noi oven alta repsottaan alkavat tiivisteet puukotetaan pois, silloin sieltä oven alareunan ja helmankin välistä voipi tulla vesi vieraisille, vaikka ovi olis kuinka paikallaan.

    En tiedä millanen toi ilmankierto GM-farkussa on, mutta ainakin tossa sedanissa takaluukku oli varsinainen kondensaatiovesiakvaario siihen saakka kun ilmastoin sen ottamalla pätkän pois luukun tiivisteestä.
     

Kerro tästä muillekin!