Mistä jenkkikoneet eniten ahdistavat tehon tuotossa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Bätmobiili, 16.9.2009.

  1. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Lähtökohtana vakio koneen parantaminen. Tottakai kaikki koneet muuttuvat kun laittaa aftermarket imusarjan ja 600cfm kaasarin päälle. Sekä avaran putkiston peltisarjoilla, mutta missä on esim Ford 302cid pahin tehontuoton rajoite -> liian pienet venttiilit suhteessa muihin osiin? Eikä tarvitse nyt pelkkään SBF:n jäädä käydään samalla läpi muutkin koneet....
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    302voortin kannet on aika surkeat ja niin ne on muillakin "pienillä" pikkulohkoilla.
    Ja kansissa se teho joko on tai ei ole.
     
  3. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Eikös se suurin tehonahdistaja ole pankkitilin summan vähyys. :oops:

    Mekin tehtiin vaan halpisparannus (siis seuraavat vakiosta aftermarket osat nokka-akselia, venttiilejä ja jousia lukuunottamatta) hintaa oli ~10 k€. :odroll:

    Konehan oli Olds 455 + 0.060. Jäihän siihen vielä vakio kampiakseli. Tehoa tuli vaan 527 hp @ 5200 rpm & wääntöä 607 lb.ft. @ 4300 rpm. :rotfl:

    Kai tollaisesta Oldsin DRCE koneestakin saa 3000 hp alkoholistina ja tekohegitettynä johonkin 50 k€ hintaan... :eek:
     
  4. Futurage

    Futurage Gearhead

    No, esimerkkimoottori 302 Fordiin saa helposti ja halvalla lisätehoa vaikkapa seuraavan reseptin mukaan, oletusarvona 2 kurkkuinen 200 heppainen peruskone josta muutosten jälkeen noin 300 hv:
    1. pakokanavien pahkojen poistaminen ja kanavien yleinen siistiminen kotikonsteilla.+20 hv 0 EUR
    2. Hyvä monikulmaventtiilityö +10 hv 250 EUR
    3. peltipakosarjat ja hyvin virtaava putkisto + 20 hv 400 EUR
    4. Edelbrock Performer aluimusarja ja 600 vac Holley +25 hv 400 EUR
    5. Mieto nokka/nostajat/venttiilijouset + 30 hv 350 EUR.

    A vot : + 100 heppaa ja noin 1400 EUR. Käytetyillä osillahan saa kuluja tiputettua.
    Muutokset tässä numerojärjestyksessä, tosin kuluneeseen koneeseen ei muutoksia kannata tehdä vaan suurin hyöty saavutetaan moottoriremontilla.
    Luonnollisesti saastepumput, katit, imuilman esilämmitys, kiristävä ilmanputsarit ym.kannattaa ihan ekaksi poistaa. :wink:
     
  5. sbf

    sbf Gearhead

    Tohon listaan kun lisää sen konepokan yhteyteen strokerkitin joka ei ole niin paljon kalliimpi verrattaen uusiin yk mäntiin ym hilppeisiin niin saadaan aika halvalla todella vääntävä pieniruokainen katumotti.
     
  6. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Jaaha ja eiku toteuttamaan.

    Kohdat 3 ja 4 on jo.

    Kohdat 1 ja 2 liittyen -> kone on vuosimallia 1987 oleva Mercuryn rulla joka on kaasaroitu. Sen takia onkin kysyttävä että mites noi kannet -> pitääkö hankkia tälläsen rulla nokalla olevan koneen kannet vai voiko tehdä vanhemmista? Vai mitä eroja on tullut rulla osien myötä?
     

Kerro tästä muillekin!