Mistä jouset?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Janneman, 5.3.2018.

  1. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Tahoeen pitäs lehtijouset hankkia jostakin. Tai ainaki muutama lati ensiavuksi. Paljastu tuossa peräremontin yhteydessä että on molemmilta puolen lateja poikki. Auto on -95 ja 6.5td. Jenkeistä sais halvalla vaan rahti tuntuu suolaselta. Mitä tuossa oon tutkinu nii ei taija juuri muissa olla samanlaisia.
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Jos norrat on ehjät ni eikös kun katot vaan mitaltaan käypäset pakat mistä alat lisäilemään sopivan määrän ki ei se auto tiedä onko ne blazerista tai vaikka patrollista jos vaan leveys ja pituus on passeli ;)
     
  3. lpr

    lpr 2nd gear

    eilhik tykkää tästä.
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Itse kaksi kertaa puljussa asioineena en kyllä suosittele. Viiminen paikka jos ei saa mistään
    muualta. Vallila ei pystynny tekemään yhtä jäykkää lehtijousta. Englannista sai tilattua 146lbs yksi lehtisen jousen kun vallila pystyi samaan vaan 3 lehden jousipakalla. 3 lehtinen pakkapainoin paljon enemmän. Useampi lehtiset jouset kitisivät ikävästi kun hiekkaa meni lehtien väliin ja hiekka välissä hieroi pinnanpuhki ja aloitti jousien ruostumisen.

    Vallilan jousissa oli myös paljon suurempi kaari, kuulemma ei ollut mahdollista tehdä loivalla kaarella olevaan jousta. Tästä siis aikaa noin 10 vuotta, tiedä sitten onko asia muuttunut.
     
  5. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Joo pitää yrittää hankkia jostakin suurinpiirteen saman painosesta latit tähän hätään. Ameriikan maasta näyttäs saavan uudet molemmille puolin yhteishintaan 189$. Ei oo jousiteräs kallista sielläpäin. Jollaki opilla pitäs vaan saada kohtuu hintaan ne kotimaahan.
     
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ei ois kellään tulossa autoa tännepäin että heittäs konttiin moiset? :D
     
  7. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Tampereen Pajakulma onnistu viis vuotta sitten tekeen just sellasen lehtijousimuutoksen kuin pyysinkin, eikä hintakaan ollut paha.
     
  8. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Pitää kysellä pajakulman ja vallilan hinnat. Ja soitella johonki rahtivirmaan miten onnistus laivaus. Jos jollaki on lehtijousia 2" leveänä tiedossa niin voisin kauppoja yrittää hieroa.
     
  9. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mites nää kotimaanpurkaamot, esim south west trade? Tiiä vaikka olis purettavana tommonen kikotin, tai vastaava. Tosin jos on tyyppivika, niin... Kysyisin ehkä niiltäkin uusien hintaa.
     
  10. LAURI

    LAURI 1st gear

  11. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Minäpä voisin nuo ostaa. Tarvii vielä jostaki hommata yks lati toiselle puolen. Pari oli poikki kuskin puolelta.
     
  12. Janneman

    Janneman 2nd gear

  13. RokRoland

    RokRoland 1st gear

    Mulla on '89 K1500 lehtijouset tontilla Sastamalassa, jos on saman mittaiset. Säästin ja vaihdoin purkuautosta koko jouset (olisi samaan vaivaan pistänyt uudetkin) eli vanhat jäi varaosiksi. Toiselta puolelta on lyhin (ei overload) lehti poikki mutta muuten siinä on vielä lateja jos sattuu sopimaan. Laita YV jos kiinnostaa.
     
  14. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Pitää se sinnekkin soitella. Voi olla että huonosti tarjolla noita jousia ku näyttäs ettei oo ku tahoe,blazeri ja yukoni noilla jousilla tehty. Ja -94 vuodesta eteenpäin. Oliski samat jouset ku suburpanissa.
     
  15. LAURI

    LAURI 1st gear

    Valitettavasti jouset meni jo.
     
  16. RokRoland

    RokRoland 1st gear

    Voihan sinne samanlevyisiä lateja lyödä väliin eri vehkeestä, ei olisi ensimmäinen tai viimeinen auto johon näin joku tekee. 2.5" leveät lehdet näyttää Tahoessa olevan kuten Suburbaneissa ja pickupeissa, siinä missä Tahoessa 27", Suburbanissa 30" ja Pickupissa 32" lehden pituus (kait silmästä keskireikään) kummastakin päästä, kaipa nuo siellä pakassa voisivat mennä vaikka kaarevuudessakin on pientä heittoa. Lunttasin täältä speksejä https://www.truckspring.com/product...neItemId=f53d34a9-c98a-468e-adb5-c12a5556547a (en ole varma onko neliovisella ja 2-ovisella eroa ja kumpi sulla on, mitoissa tuskin on).

    Näin itse romisjousilla ihan juuri jumpan valmiiksi saaneena sanon vaan, että mieti kahdesti jos lähdet koko jousia vaihtamaan romisversioihin. Nimittäin seuraava tarina voi toimia varoittavana esimerkkinä (melkein tosi, paitsi hämmentävällä säkällä löysin kiikut ja puslat edullisesti uutena Overdrivestä pickuppiini).

    Nimittäin kotimaamme hintataso on suunnilleen seuraava. Romisjousista rahteineen kärsit pari sataa, plus miinus 50e, paitsi jos saat säkällä ja naapurista, silloin voit ehkä selvitä satasella tässä autopurkaamojen luvatussa maassa. Puslat menee uusiksi, kun etummainen pultti on lähes takuulla yhtä puuta puslan holkin kanssa, siinä meni 50-100e . U-pultit ovat ruosteen raiskaamat ja puolet vahvuudesta on jo hävinnyt, taas meni satanen kun ostaa uudet. Kiikut / shacklet voisi uusia kun kerran jousien kanssa turaa joten taas meni satanen. Kupit U-pulttien alapäähän ovat vissiinkin mädät, ei taida satanen riittää pariin, mutta säkällä eivät mene uusiksi. Mietit, pitäisikö jotakin nailonholkkeja uusia sinne lehtien väliin, menee aikaa, tupakkia ja ehkä kymppi-pari jos sellaisiin päädyt. Norraan ja kiikkuun pitäisi löytää tuumakoon pultit Grade 8, kun jeeppimiehet väittävät ettei Grade 5 piisaa, eipä löydy ainakaan täältä päin rautakaupasta, ehkä se Grade 5 siis kestää.

    Lopulta saat vanhanveroiset huonolla säkällä ehkä 300 tkm ajetut romislehtijouset alle eikä rahaa palanut kuin 500-600e ja aikaa kului vanhojen jousten kanssa turaillessa ihan tarpeeksi. Toivottavasti ei ihan heti ala pamahtamaan lisää lehtiä tai voi herkästi harmittaa. Tietty jos vaihtaa vain yksittäiset lehdet irroittamatta norria niin pärjää u-pulteilla, keskinauloilla, siteillä jos alakupit ovat ehjät.

    Jenkeistä, huolintafirman kautta tilattuna rahti ei ole mahdottomia ja näyttäisi siltä, että euroissa saa 300e investoinnilla jouset ja muut hilut pakkaustontille, siihen tullit, alvit, kuljetuskulut, ja pari-kolme kuukautta päälle, niin olisi uudet hilut kotimaassa samaan rahaan kuin vanhat ja melkein mahtuu budjettiin vielä iskaritkin mukaan. Tietenkin pitää olla aikaa odottaa ja luottoa jenkkitoimitukseen.

    Tulipahan paatostus. Voihan sitä käytetyilläkin tehdä ja varmaan moni pätevämpi pääsee vähemmällä tai halvemmalla harrastuksen eri vaiheista. Jäi vaan itseä harmittamaan että lopulta on vanhat jouset vielä alla, toisaalta oli kiire ajamaan (siis, ihan hyvin olisi voinut odottaa ilman vaikutusta mihinkään). Toki jokainen tehköön kuten tykkää.

    Purettavia Tahoeta ja Yukonia näyttää löytyvän myös lahden eteläpuolelta ja vastasivat ainakin mulle aiempaan kyselyyn ihan suomeksi: http://v8import.ee/fi/salvage-ajoneuvojen/

    Knoppina muuten näytti olevan gen1 Escaladessa samat jouset, eipä näitä tosin romiksilla tukkeeksi asti ole.
     
    Camino'79 ja lpr tykkäävät tästä.
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Toi on muuten totta että nykyään romiksilla on hinnat ihan pimeitä... siksi mä ite yrittäisinkin että jos jollain kanssaharrastajalla ois jääny ehjiä lateja joista olisi halukas luopumaan esmes kaljakeissin hinnalla tms. Ja uusisin vain ne poikkinaiset väliin ja thats it.

    Mikäli haluaa panostaa niin em. Tyylillä enste läjään ja sit vaikka tilaa ne uudet romut ni pystyy kummiskin ajelemaan samalla vaikka odotteleekin romppeita rapakon takaa :)
     
  18. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Juurikin näin. Tarkotus on saada auto pois tallista ja jotakin kautta jenkeistä uudet jouset hankkia. Ehkä polttelee hiukan päästä jo ajeleenki.
     

Kerro tästä muillekin!