japadapaduu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 4.2.2017.

  1. T.

    T. 3rd gear

    Poikkeus vahvistaa säännön, ja tuli tuossa vähän sellainen epäilys että se poikkeus odottaa innolla kevättä minun tallissa... :poff:
     
  2. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Vähän sama juttu itellä, tosin ei ole omaa tallia. :rotfl:

    Ei toi 170cid slant haljenneella pakosarjalla ja vuotavalla kylkiputkella tunnu mitenkään onnistuneelta viritykseltä. :rotfl:
     
    Herje, wilburi ja T. tykkäävät tästä.
  3. T.

    T. 3rd gear

    Pitäs itsekin sanoa mieluummin että "meidän tallissa" :p.
     
    FuryIII '71 tykkää tästä.
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Tarkoitatko sitä "Pohjolan liikenteen tallia", jonka kattoa rajoittaa vain tähtitaivas?
    On siinä tallissa itsekkin paljon tehnyt kaikenlaista.
     
  5. T.

    T. 3rd gear

    Oon itsekin siellä touhunnut. "Tiaisen talli" (titityy...) on siinä ihan vieressä :D.

    Jooeiku on vähän ollu sellaista viritystä että jos vaikka jossain vaiheessa voisi sanoa oma talli. Aikanaan selviää miten käy.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites tota tallia kun aattelee, ois levitettävä autotraileri, tosin nykyään sellaiseen alustaa ei saa ite tehdä, niin pikkasen ahistaa hommaa

    Mutta auto keskelle ja molemmin puolin levitettävät viileä eristetyt seinät, jatkaisi rakentelu kautta hyvin pitkälle syksyyn ja aikaistaisi keväällä aloittamista, eikä haittaisi vaikka jäis kesken jonkun laakerin puuttumisen takia kamat hyllyyn ja kyljet sisään. Jatketaan kun osat tulee

    Kesää ajatellen homma onnistuu kaupastakin saatavilla umpitrailereilla, paikallisella firmalla on kyljistä täysin ylös aukeava traileri sivuluukkuihin vaan kevyt pressulle riipukkeet ja sais tuulen sekä sateen suojaa

    Monet ihmeissään et kone remontinkin voi tehdä parkkiksella, ei se ole mikään ameriikan temppu, sopiva pukki missä saa siirreltyä konetta ja nykäsee sen vanin oven pieleen, on valoa ja tilaa seisoskella
    Oikeen tiukalle ahdistellessa tekee koneremontin farkun kontissa, sedanin konttiin isolohko kasia ei oikeen saa tilkittyä vaikka ois a-bodykään
     
    xarper tykkää tästä.
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Täälläkin oli naapurit vähän ihmeissään kun mulla oli alkukesästä laatikko levällään tossa hiekkaparkkipaikalla kun shift kitin sinne asentelin. Lakana ja vaneri vaan alle ni hyvä tuli.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jotain dokkaria kattelin, että kun siirryttiin hydrauli aikaan oli tehtailla suuria ongelmia saada kasaus prosessi riittävän hygieniseksi

    Siis sinä kasaat automaatti laatikon hiekkapihalla, ite oon tehny hydrauliikka remonttia hiekkasella pöydällä ja kummallakaan ei ollut hiekkaa siellä komponenteissa sisällä

    Millaisissa hemmetin oloissa englantilaiset on höyrykoneita kasannut jos on niin sotkuista ettei hydrauliset vehkeet tahdo kestää seassa pyörivän hiekan takia :odeek:
    Onko kuningatar kieltänyt lakaisemasta 1800 luvulta asti pöydälle kasaantuneita santoja lattialle, vai säilyttikö ne niitä komponentteja maalattiaisissa tehtaissa pöydän vieressä santaan tökättynä ettei kaadu samalla kun putkea sovittelee varren päälle :odeek: :odeek:
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Googlella löytyi kuva Ford Caprin RS2600 kuularuiskutetusta koneesta ja ihan kuin siinä olisi ollut muoviset putket suuttimille. Ja tommoset (35+ bar) paineet. Huh.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eli kuten ajattelinkin :odbiggrin:


    Mites oliko saabissa vielä rankemmat ruiskutus paineet?

    Joku aikanaan kertoili joko saabista tai saabiin laittaneensa mekaanisen ruiskun ja joutunut tekemään kuparista putket että alko kestämään
    Ensimmäinen kokeilu oli roiskaissut bensat kerrasta pitkin konehuonetta, kun letkut haljennut


    Sitten sellainen kysymys onko moisesta kuularuiskusta sisuksista kuvaa, kiinnostaisi tehdä maamoottori kokonaan ite, mutta joko piezolla kipinöinti tai sitten houkuttelevampi diesel
    Vaan kuinka ruiskutuksen toteuttaa. Alkuperäiset näyttää olevan kantikas loota jota nokka-akseli tökkii aavistus ennen ykk;taa

    Toteutus on "helppo", mutta miten polttoaineen määrä säädetään :odroll:
     
  11. username

    username Gearhead

    Saabissa vissiin oli K-jetronic, niissä taitaa olla paine suuttimen putkissa joku 3.3 bar ja
    ruiskutus on jatkuva.

    Tuosssa on höpinän seassa jotain kuviakin aiheena olevasta ruiskusta
    http://www.2002tii.org/pump/pump_guide_v1.pdf
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mpower, pari kysymystä, eikö ole sama asia jos pumppua olis pyörittänyt 3 x normaalinopeuden, meinaan samoilla moottorin kierroksella sama määrä iskuja pumpussa jos kerta sitä seqventiaalisuudesta ei enää ollut väliä? Vai oliko silti tarkoitus ruiskuttaa suurinpiirtein imutahtiin, eikä vallan "ohi" niinkuin kolminkertaisella pumpunpyörityksellä olis käynyt?

    Oliko Compissa joku hyöty tehdä niin pieni moottori kuin mahdollista, vai mikä asia ajoi tuon kokoiseen koneeseen? Ei sillä, hienosti tuotti voimaa tuonkin kokoisena. Maallikon silmään vaan näyttää että helpommalla olis saanut samat tehot hieman isommasta motista, tai ainakin vähemmällä exotiikalla:)
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Samaa mieltä. Teho on vääntömomentti x pyörimisnopeus.
     
  14. josu

    josu Gearhead

    Hienosti supramiehet ajaa pitkäiskuisella90-92 mm iskulla ja lyhyellä kangella+pienellä 86-87 männällä. Olisiko tuollapuolella tapahtunut jonkinlaista muutosta ns"uskalletaan" tehdä korkealle kiepuva moottori jolla ajetaan kovaa väärillä mittasuheilla miten aikaisemmin ollaan ajateltu asioiden olevan oikein.olisiko tää sitä kehitystä eteenpäin
     
  15. josu

    josu Gearhead

    Onhan lyhytiskuisessa paljon hyviä puolia verrattuna pitkäiskuiuseen,värinät kampikulmat jäävät vähäiseksi,Erhomäki ajaa ns lyhyt iskuisella koneella ja suuremmalla männällä joka kiepuu toivon mukaan uudella moottorilla yli 10000rpm.ns neliömoottori on ollut suosittu autonvalmistajien keskuudessa pitemmän aikaa eli isku ja mäntä on saman mittaisia,toyotan 3S sarja ja mitsun 4g63 ovat noista esimerkkejä 86mm/86mm.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hyvät höpinät. Ruiskupumpun sisällä on luisti joka liukuu axelilla kaasuläppään vivustolla kytkettynä ja kiertyy kierrosten mukana. Ja luistin pinta vastaa siten (portaatonta) karttaa. Hilppasen hidas editoida varsinkin jos ottaa ahneuksissaan luistista liikaa pois, mutta muuten kai toistaa temppunsa aika säännöllisesti vs ajankohdan muut ruiskut läppineen tai magnetismiin perustuvine paineantureineen. Pumpullahan Bosch myös aloitti ennen sähkö-Jetroniccien joukkoa. Ja teki myös tätä.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Germaanien originaalit manuaalit olivat inspiraationi lähde kun väsäsin ensimmäisen omatekemäni ruiskuohjauksen. Huoltomanuaalissa on aika hyvin kuvattu mitä voi ja miten voi säätää. Ne säädöt kun toteuttaa, niin on jonkinlainen kötös kasassa.

    Kuularuiskun tankoon kun pistäis avuksi pienen lineaarimoottorin jota ohjais happianturilla niin .... No joo eipä kaikkea tartte sähköillä sotkea.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hienoa historiaa!
     
  19. josu

    josu Gearhead

    Tuokin on ihn hyvä pointti,itse asiassa aika moni on varmaan miettinyt ihan samaa,kumpaan sitten on enemmän rakentaja vai kuski,se että on 100sella mukana molemmissa asioissa ja pärjää niin se on aika harvinaista,ainakaan jos vielä touhuaa kaiken itte.
     
  20. Larry

    Larry Double Gearhead

    Kyllä myö luetaan innokkaasti, joten alahan vaan sepustamaan.
     
    valpas tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!