Mistä lähteä (sähkö)vikaa etsimään??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Naumasto, 23.4.2017.

  1. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Juupa,meinasin ratsua herätellä horroksesta vähän.Vaihtelin öljyt,akku latautumassa,uutta bensaa tankiin ja noinpäinpois.
    Sitten tuli aika alkaa käynnistelemään ja eikun akkua paikalleen ja tsekkaukset että kaikki on kunnossa.Navat kiinni ja mitämitämitä,toimintasavua prkl!!

    Suli metrin matkalta herätejohto ja päästi melko hyvät käryt.Purin sitten auki hyvän matkaa palaneen kohdan yli,enkä löytänyt mitään vikaa siltä väliltä.Kysymys kuuluukin että mitähän tossa nyt tapahtu?Kun mihinkään sähköjuttuihin en oo koskenu ja noilla asetuksilla se viimeks kävi ja kukku.

    Kyllähän se vika sieltä jostain löytyy mutta jos joku ystävällinen sielu vois ohjata oikeeseen suuntaan mistä sitä alkas koluamaan?Säästäs huomattavasti aikaa jos tietäs että voisko olla vaikka virtalukko?Startin johdot?

    Avain oli siis lock-asennossa,kaikki virtasyöpöt pois päältä,auto parkilla jne.Heti kun plussa-navan laitto kiinni(jossa siis mutterin välissä samassa läjässä heräte) alkoi käry käydä?
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kristallipallossa on vähän huono yhteys tällä hetkellä. joten sanoisitko auton mallin, merkin yms... :)
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Unohtamatta mikä heräte johto laturi vai joku muu?
     
  4. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Mikäs se sitte semmone ''heräte'' johto joka kytketty suoraan akun +-napaan?o_O
     
    1purehell tykkää tästä.
  5. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    menikö akku oikein päin?
     
  6. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Auto on siis 72 camino,sbc.
    Meni toki oikeinpäin akku,ei se väärinpåin meniskään kun navat on erikokoiset.Ja siis virtalukoltahan se johto siis tulee siihen akulle,en tiedä mitä kirjoittelin aamufiiliksissä.
    Kaikki oli siis ihan samalla tavalla kun viimeksi ja sitä ja sitä ja sitä edellisen kerran kun käyntiin laitoin ongelmitta.
    En tiedä sitten miten oikein noi kytkennät on mutta noin se on aina pelannu.
     
  7. ossa250

    ossa250 Gearhead

    Sulla on mennyt startin solenoidi oikosulkuun .Joko ruostunut seisonnassa tai sitten startti jumissa.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kieltämättä starttivaivalta kuulostaa äkkiseltään mutta sen kummemmin tutkimatta paha sanoa o_O
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    ei yksin laita möltiksikään sulanut solenoidi käryämään akun ja virtalukon välistä piuhaa jos ei oo edes avaimet suulla.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  10. DX

    DX Double Gearhead

    arvailua toi väkisinkin on, loogisimmin vika löytyy sen akun ja "virtalukon" väliltä, lisäarvauksena esmes laturin diodi oikosessa, toisena vois arvata sulakeboksin persusta.

    arvailua tämmöset vaan kun sen kärynneen johdon takana on ainoastaan kaikki ja mitään kuormiakaan ei offiasennon perusteella pitäisi olla.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Naumasto, vaihdatko useinkin öljyt kylmänä?
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, jossainhan siellä on oikonen. Ja ei akulle mitään "herätteitä" tule. joko jotain kotinikkarin kytkentöjä, tai hyvä DX:n arvaus laturin diodista. Jos siis akku meni oikein päin heti, eikä esim. oho eiku ensin.
     
  13. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Joo,kiitoksia.Toi laturijuttu varsinkin,en ehkä ois osannu lähtee sieltä tutkimaan.
    Öljyt vaihdoin kylmänä siksi koska en halunnu että mujut(jos niitä on) ei lähtis uudestaan kiertoon,kun ne nyt olivat sinne pohjaan valuneet.
    Laatikon pohjan vaihdoin samalla,en usko että ois ollu niin hauskaa jos ois paikat ollu kuumana.Ja sama homma tuossa kun se vasta on rempattu,että sais mujut pois.
     
  14. daimler12

    daimler12 1st gear

    En onnistunut laittamaan tekstiäni muualle niinpä se on tässä:Minulla on -97 Pontiac Firebird 3.8 V6 -97. akku oli tyhjentynyt talvella ja irrotin akun ja latasin sen. Akun laiton jälkeen auton ajonesto ja hälytin estävät käynnistyksen, Mistähän vikaa voisi hakea ajoneston kaukosäätimeen uusin pariston ei vaikutusta. Olisiko Oulun seudulla joku mahdollisesti halukas vilkaisemaan autoa Iissä ???
     
  15. Ade62

    Ade62 Gearhead

    Tuollainen ohje löytyi netistä:
    I can give you a way to bypass the ignition switch sensor if you want.

    Here's how you can bypass the sensor.

    Go buy a 2.2k (2200 ohm) ohm resistor at an electronics store. Go to radio shack and just get one as close to that as you can. Remove the covers on the steering column and locate three small wires at the lock cylinder. Cut the yellow wire and the orange/black wire or on some vehicles, it's the yellow and black wires. Solder the resistor between those wires. Tape it up and put the covers back on and follow this relearn procedure. If this doesn't work you have a wiring problem in the steering column.
    30 Minute Re-Learn Procedure
    1. Turn ON the ignition, with the engine OFF.
    2. Attempt to start the engine, then release the key to ON (vehicle will not start).
    3. Observe the SECURITY telltale, after approximately 10 minutes the telltale will turn OFF.
    4. Turn OFF the ignition, and wait 5 seconds.
    5. Repeat steps 1 through 4 two more times for a total of 3 cycles/30 minutes ( the vehicle is now ready to relearn the Passlock� Sensor Data Code and/or passwords on the next ignition switch transition from OFF to CRANK).
    Important
    The vehicle learns the Passlock� Sensor Data Code and/or password on the next ignition switch transition from OFF to CRANK. You must turn the ignition OFF before attempting to start the vehicle.
    6. Start the engine (the vehicle has now learned the Passlock� Sensor Data Code and/or password).
    7. With a scan tool, clear any DTCs if desired (history DTCs will self clear after 100 ignition cycles).
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eli jos tosta ohjeesta skippaa ton väärillä avaimilla osuuden

    1. Virrat päälle kone sammuksissa
    1. Turn ON the ignition, with the engine OFF.
    2.Starttaa ja päästä avain ON asentoon (kone ei käynnisty)
    2. Attempt to start the engine, then release the key to ON (vehicle will not start).
    3. Katso ajoneston merkkivaloa, noin 10 minuutin päästä valo sammuu.
    3. Observe the SECURITY telltale, after approximately 10 minutes the telltale will turn OFF.
    4. Käännä avain OFF asentoon ja odota 5 sekuntia
    4. Turn OFF the ignition, and wait 5 seconds.
    5. Toista kohdat 1-4 kahdesti. Kaikkiaan 3 kertaa/30 minuuttia (ajoneuvo on nyt valmis oppimaan avaimen Lukitus tunnistimen koodin ja/tai koodit seuraavan starttauksen yhteydessä käännettäessä avain OFF asennosta käynnistykselle).
    5. Repeat steps 1 through 4 two more times for a total of 3 cycles/30 minutes ( the vehicle is now ready to relearn the Passlock� Sensor Data Code and/or passwords on the next ignition switch transition from OFF to CRANK).
    TÄRKEÄÄ
    Ajoneuvo oppii uuden koodin seuraavan avaimen asennosta OFF-Käynnistys liikkeen aikana
    Avain on käytettävä asennossa OFF ennen käynnistys yritystä
    Important
    The vehicle learns the Passlock� Sensor Data Code and/or password on the next ignition switch transition from OFF to CRANK. You must turn the ignition OFF before attempting to start the vehicle.

    6. Käynnistäkää moottori (ajoneuvo on nyt opetellut koodin uudelleen)
    6. Start the engine (the vehicle has now learned the Passlock� Sensor Data Code and/or password).
    7. Haluttaessa vikakoodit voidaan poistaa (vika koodit poistuu itsenäisesti 100 käynnistys kerran jälkeen)
    7. With a scan tool, clear any DTCs if desired (history DTCs will self clear after 100 ignition cycles).





    J.K
    Minulla ei ole tietoa ohjeen oikeellisuudesta.
    Suoritin vain suuntaa antavan käännöksen tekemisen.
     
  17. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Laturissahan se vika oli.Kiitoksia DX:lle!Vaihdoin laturin ja nyt pelaa...melkein.Ei näytä lataavan.Virtamittarilla todettu koneen käydessä,ei herää kierroksillakaan.
    Mites ton nyt sitten toteais että onko uus laturi susi,vai onko muuta keinoa kuin katsoa yleismittarilla lataako?
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Orkkislaturi (tai orkkissäädin) pelaa, kunhan on B+ ja latausvalon piuhat kytkettynä. Tarvikkeet haluaa yleensä myös sen jännitteentunnistimen piuhan kiinni. Jos sulla on yks tyhjä nasta sivussa, niin siihen pitäs saada plussaa. Nopein, mutta ei ihan oikein, on vetästä hyppy B+:sta siihen.
     
    Naumasto ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  19. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Vanhassa oli kolmella johdolla ja niin onntämä uusikin.Ehkä jos kokeilis tosiaan vielä hypyllä bat:ista.
    Jos siitä ei tokene niin reklamoimaan?
     
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Tuossa vielä toi oikee tapa sit.
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!