Mistä löytäisin *KUNNOLLISEN* vaihteistonkorjaajan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Leija, 24.5.2009.

  1. Leija

    Leija 1st gear

    Moro!
    Vanha rakas kulkupelini on Buick Electra STW -84 ja aikamoinen automaattilaatikkosyöppö (askina TH200-4R). Auto on ollut minulla kohta 18 vuotta, ja tänä aikana vaihteistosta on uusittu kolme kertaa kaikki sisuskalut, kerran koko loota on vaihdettu ja lukuisia muita kertoja uusittu jotain pantaa, ratasta tms. tai puhdistettu venttiilejä, viimeiset noin kymmenisen vuotta / 6 kertaa erään tunnetun hämäläisen automaattihuoltajan toimesta. En ihan tarkkaan edes tiedä, mitä kaikkea sille on näillä korjauskerroilla tehty, mutta tämän tiedän: Kun laatikko viimeksi kesi, se teki sen niin totaalisesti, että ainoa vaihtoehto oli vaihtaa koko loota. Vaihteistokorjaajamme hankki käytetyn laatikon jostain ja sanoi tarkistavansa sen ja uusivansa kaiken kyseenalaisen. Korjauksen jälkeen en ehtinyt ajaa autolla montaakaan sataa kilometriä, kun vaihteet alkoivat jeesustaa taas. Tällä kertaa vika oli sellainen, että vaihde ehti kolmoselle alle kahdenkympin vauhdissa. Kickdownin vaijerin säätämisellä ei ollut mitään vaikutusta. Toimitin auton takaisin korjaajalle, joka putsasi venttiilit, laskutti kohtuullisesti ja toivotti hyvää matkaa. Alle kahdensadan kilometrin jälkeen ei kolmonen mennyt enää päälle ollenkaan ja kakkonenkin vasta noin 60 km/h vauhdissa. Takaisin korjaajalle (nyt jo vähän rutisinkin), jolloin kuulin, että kun hän vaihtoi laatikon, hän EI VAIHTANUT TURBIINIA, josta laatikkoon ilmeisesti kulkeutuu jotain paskaa! Ja kun yritin kysyä, mitä se kaikkien osien tarkistaminen sitten oli, hän sanoi olevan "vitun vale" että sellaisesta olisi ollut mitään puhetta. Tälläkin kertaa venttiilit olivat kuitenkin tukossa; putsaus, hyvin pieni lasku - ja 120 kilometriä. Eikä kolmosta. Ja kakkonen vasta joskus. Pannu karjuu ja niin karjuu kuskikin, mutta ei auta. Vuorossa vaihteistoremontti numero herra ties miten mones. Alkaa olla vähän liikaa.

    Nyt siis haluaisin tietää, löytyykö jostain päin suloista maatamme automaattihuolto, joka - toisin kuin tämä nykyisemme - osaisi asiansa ja tekisi työnsä epäolennaisuuksista piittaamatta? Tiedän kyllä, että tähän kaveriin uskotaan ja luotetaan, mutta minun kokemukseni on aivan toisenlainen. Sattumoisin kuulin muutamia faktoja näistä meidän sessioistamme, ja niiden perusteella korjaustyön laatuun tällä kyseisellä henkilöllä vaikuttavat olennaisesti seuraavat seikat:

    - Automme on vanha kosla, jonka arvo on alle 1000 € (Hra Automaattihuolto ei kaiketi ole ikinä kuullut harrasteautoista, tai sitten harrastejenkin kuuluu hänen mielestään olla 50- luvun Cadillac).
    - Minä olen ruma, epäsiisti ja lihava keski-ikäinen nainen (arvatenkin todella merkittävä tekijä, olisin kuitenkin iloinen jos joku kertoisi miksi, kun en minä itse ymmärrä. Huomaatteko, tyhmäkin vielä!).
    - Tämä automaattihuolto korjaa kuuleman mukaan autoamme hyvän hyvyyttään, säälistä (paitsi että laskun olen saanut joka kerta, enkä toisaalta koskaan ole pyytänyt sääliä, vaan kunnon työtä).
    - Viimeinen huolto oli todellisuudessa - niinkuin jo laskun pienuudesta olisin voinut kuvitella - "vippaskonsti, jolla sen romun sai pois pihasta".

    Olen sanonut aina autoa viedessäni, että haluan sen laatikon kuntoon. En ole tietääkseni antanut mitään aihetta kuvitella, että minulta puuttuisi maksukykyä tai -halua. Olen saanut kustannusarvion, johon olen todennut, että se nyt sitten maksaa minkä maksaa, pääasia on, että laatikko tulee kuntoon ja toki maininnut, ettei haittaisi vaikka selvittäisiin vähemmällä, mutta eikös se kuulu asiaan, ja eikös tärkeintä ole lopputulos? Valitettavasti minun osaamiseni rajoittuu siihen, että osaan tarkistaa lootasta öljyt ja säätää kickdownin vaijerin, joten kaipa olen sitten myös helposti kusetettavissa.

    Haluaisin kuitenkin todella autopoloni ajokuntoon hinnalla millä hyvänsä. Auttakaa, hyvät ihmiset. Kenelle toimitan sen? Tai mistä hankin uuden laatikon? Kuka olisi oikeasti luotettava?
    Odottelen vinkkejä valmiiksi kiitollisena.
     
  2. mike-79

    mike-79 1st gear

    Ensinnäkin, hienoa, että joku vielä haluaa noita leppäkylki-buikkeja pitää liikenteessä!

    Omat kokemukset laatikkokorjaajista rajottuu lähinnä öljynvaihtoihin ja tarkistuksiin, ite olen käyttänyt autoa Kauno Koskisella Heinolassa ja Parolassa Päivisellä. Kummassakin asiallista palvelua, Koskisen verstas on sinänsä näkemisen arvoinen, laatikoita ja osia on hyllyt ja lattiat pullollaan...

    Muut vois kertoa kokemuksia mitä on muualla suomessa, mitä nyt muistelen niin ainakin on esim. Nätkin Porissa, Powermatic olikohan se vantaalla, Helsinki automatic center (Husso) Hki:ssä, Automaatti-Mike Espoossa etc..
     
  3. kane

    kane 1st gear

    Täälläkin kirjoittava mudracer (Naantali) tekee vaihteistoja ja osaa asiansa erinomaisesti.
     
  4. J.Lehtonen

    J.Lehtonen 1st gear

  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Itse asentaisin seuraavan korjauksen yhteydessä ulkoisen vaihteistoöljyn jäähdyttäjän ja uudet putket jos niissä vanhoissa on vähänkään litistymiä. Ja onhan siinä alkuperäinen kaasutin vivustoineen?

    Koskista suosittelen.

    Ja mikseni sitä tehtaan kalleita ja parasta henkilöutomallia kannattaisi huoltaa ja ylläpitää? Eihän se sitä omaa arvoa vähennä että niitä on turhan paljon tarjolla.
     
  6. rötvä

    rötvä 1st gear

    carmatic kiuruvedellä, dynaflowissa teki hyvää jälkeä ja muutama laatikkonsa siellä käyttänyt kaverikin on ollu tyytyväinen
     
  7. Jani80

    Jani80 1st gear

    YV:tä laitettu
     
  8. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Kyllä ensin kannattaa haastatella automaattikorjaaja että saa arvion että mitä siihen pitää tehdä, sittenhän jos täytyy tehdä lisähommaa, korjaaja raportoi että nyt löyty tällasta ja tällasta, tehtäiskö tuommonen ja tuommonen systeemi?

    Mikä ihme on vienyt 6 kertaa samaa paikkaan josta on noin huonoja kokemuksia?

    Mun kokemukseni täälläpäin olevat automaattikorjaajat on sivistyneitä herrasmiehiä, korsukielenkäyttö (vaikka itte siihen syyllistynkin, en juuri viitsi muilta sitä kuunnella...) ei kuulu heidän asiakaspalvelunsa tarjontaan, osaavat homman ja tekevät mitä lupaavat. Porissa Nätkin ja Huittisissa Wiik.
     
  9. voittol

    voittol 2nd gear

    No Päivinen parolasta olisi varmaan lähin hyvässä maineessa oleva paikka. Itse jos vielä joskus joudun automaattia korjuuttamaan , laatisin vikalistan paperille ja sen korjaajalle kouraan ,säästyy ehkä monelta jälkirähinältä :)
     
  10. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Mistähän "korjaajasta" Leija kertoi? -Tietäis muut varoa.. :eek:
     
  11. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Nuo 200-4R osaa olla aika piruja sille päälle sattuessaan. Pari masterkittiä tuommoseen oon laittanut ja ei niistä hullua hurskaammaksi ole tullut. Oma ratkaisuni olisi päivittää laatikko joko 350 ta 700 malliksi.
    Tottakai tuon laatikon yllämainitut virtuoosit saa kuntoon, mutta kestävyys prosentti noinkin raskaassa autossa voisi hieman parantua.
    Auton tämänhetkinen myyntiarvohan ei ole kuin lähtökohta lopulliselle arvolle kaikkine kunnostuksineen. En tiedä laskujen suuruudesta, mutta asentaja saattaa ajatella että harvempi tahtoo tuplata auton arvoa pelkällä laatikkoremontilla ja näin ollen yrittää säästää jättämällä jotain tekemättä, jolloin ammattitaitoisenkin asentajan epäonnistuminen on todennäköisempää.
     
  12. mike-79

    mike-79 1st gear

    Varmaan viisainta jättää pois täällä julkinen "mustamaalaaminen"...kokemuksia on monenlaisia hyviä ja huonoja, oma konstini aiheeseen on korjaamon vaihtaminen jos palvelu ei pelaa tai taidot ei riitä.

    Varmaan se laatikon päivittäminen esim 700:ksi olis kaikkein fiksuinta, vai eikös tästä 700:ssakin ollut kestävyysongelmia ja niitä joudutaan vahvistelemaan?, tai sitten vaihto perus 350:seen, kulutus vähän nousee, toisaalta laatikonvaihdon hinnalla ostaa aika paljon lisää bensaa tuohon krematorioon.
     
  13. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Ehkä kaikki muut hämäläiset laatikkokorjaamot yhtä lukuun ottamatta olisivat iloisia että eivät ole leimasimen alla...

    Se on vähä semmonen monitahonen juttu.
     
  14. Aako

    Aako 1st gear

    Tuskin se laatikon päivittäminen mihinkään on tarpeellista, kyllä tuo meitin leppäkylyki puikki on jo 500 000 km kulukenu 2- satasella ongelmitta...
    Koskiselle vaan Hartolaan se loova nii alkaa kestämään!
     
  15. Leija

    Leija 1st gear

    Kiitoksia kovasti kaikille vinkeistä ja sympatiasta. Mielestäni on turha mainita korjaajan nimeä, koska hän todennäköisesti tekee ihan hyvää työtä, jos tilaaja sattuu olemaan karski äijä tai F1- varikkopimu ja varsinkin, jos kunnostettava laatikko kuuluu autoon, joka on hänen mielestään *oikeasti* arvokas.

    Täsmentelen vähän tuota historiikkia.
    - Olen tyhmänä käyttänyt samaa huoltoa, koska jokaiseen hajoamiseen on ollut olevinaan hyvä selitys. Niinkuin sanottu en ole ammattilainen, joten en osaa sanoa, paljonko on ollut kusetusta, paljonko huolimatonta työtä tai asioiden ohittelua ja paljonko ihan oikeaa asiaa. Joka tapauksessa tiedän, että laatikko on alimitoitettu eikä todellakaan tunnettu kestävyydestään. Harkitsin joskus vaihtoa 350:een, mutta hylkäsin sen, koska haluan pitää kultani mahdollisimman alkuperäisenä.

    Noin laatikkoremontin 5 aikoihin aloin kysellä korjaajaltamme, mikä rikkoo niitä niin penteleen usein ja kuulin, että ne nyt vaan on sellasia paskoja, ei sitä voi tietää mikä sieltä menee. Yritin ehdottaa, että autoa hajottaa ravistaminen - silloin tosin vielä aika vähäinen - johon vaikuttaa ajonopeus mutta ei rengassarja. Se ei missään tapauksessa tee laatikolle mitään, sanoi hän. Itse kuitenkin järkeilin niin, että jos ravistaminen johtuu kardaanista, se voi hyvinkin rikkoa pikkuhiljaa mitä vaan varsinkin vaihteistossa. Ravistamisen syy on mielestäni joko epätasapainossa oleva kardaani tai sitten vetoakselin laipat. Viimeisellä kunnon ajollani totesin, että ravistamista on alkanut tulla aiemman 110-115 km/h vauhdin lisäksi myös välille 70-75 km/h, minkä lisäksi se on selvästi lisääntynyt ja käynyt voimakkaammaksi, joten tämäkin homma on menossa tutkintaan. Onko naisen logiikassa mitään tolkkua?

    Eihän tämä kulkupelini ole kaunis eikä arvokas, mutta minulle erittäin tärkeä. Korjaustöiden hinnalla suhteessa auton arvoon ei ole sikäli merkitystä, että en ole myymässä sitä. Koskaan. Ulkomuoto sitäpaitsi kaunistuu pikapuoliin, koska se saa uudet maalit heti, kun tekniikka on muuten kunnossa.

    Jatkan kiittelyä ja pohtimista, ja het huomenissa ryhdyn soittelemaan noihin mainitsemiinne paikkoihin, paitsi yhteen. Että tattis.
    L
     
  16. Mjjv

    Mjjv 1st gear

    No ei sen 200:n nyt noin heikko pitäisi olla, omassa 88 mallin leppä jeepissä ei ole lootaa tarvinut vielä korjata, vaikka auto on jokapäiväisessä ajossa, peräkärrykin ollut joskus perässä, takastefa on tosin kertaalleen vaihdettu ... mutta siinä kaikki.
    Mullakin auto on ruvennut viimeaikoina "tärräämään", muta ihan ekaksi meinaan hiekkapuhaltaa tai ostaa uudet takarummut, niihin jäähdytysripoihin kun kerääntyy niinpaljon tavaraa, että luulis sen jo vaikuttavan tasapainotukseen.
    :eek:
     
  17. mxu

    mxu 3rd gear

    Todellakin HIENOA että joku/jotkut pitävät hyvässä kunnossa ja mahdollisimman alkuperäisinä noita tällä hetkellä ali-arvostettuja gm-stw:itä. Olen varma että noiden, varsinkin hyvin pidettyjen arvostus tulee nousemaan huimasti muutaman vuoden sisällä. Pisteet hyvästä huolenpidosta ja toivottavasti tällä kertaa saat laatikon oikeasti kuntoon.
     
  18. Leija

    Leija 1st gear

    Takarummut uusittiin pari kesää sitten, mutta tärinä ei muuttunut siitä miksikään. Siitäpä päädyinkin epäilemään kardaania...
     
  19. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No ensiksi itse olen laatikko-remonteissa Päiviseen turvautunut. Hyvää työtä, kohtuullinen hinta, takuu.

    Sitten tohon ravistukseen... Noiden nopeuksien perusteella voisin veikata renkaden epätasapainoa...
     
  20. Leija

    Leija 1st gear

    Niin minäkin, ennen.

    Ravistaminen on suunnilleen samanlaista rengassarjasta riippumatta, niin kesä- kuin talvirenkailla, tähän mennessä viidellä eri rengassarjalla. Minä vanha vainoharhainen olen vielä tarkistuttanut tasapainotuksen aina, kun renkaat on vaihdettu.
     

Kerro tästä muillekin!