Mistä löytyisi harrastajavaluri ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja teddy99, 1.2.2010.

  1. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Tällainen ongelma: Harrastepelistä putosi kuvan mukainen pölykapseli jonnekin, eikä uutta löydy mistään ja ko. vannetehdas lopettanut toimintansa. Vanteet ovat pyörineet auton alla uudesta saakka, joten ei ole halua vaihtaa. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi uuden kapselin valaminen, mutta teollisuusvalimoissa tällaisen yhden kappaleen teettäminen kustantaa auton arvon verran.

    Löytyisikö overdriven porukasta jotakuta, jolla olisi valurivarusteita tallissa, ja pystyisi auttamaan? (Maksetaan tietysti)

    Materiaali on alumiinia, halkaisija 160mm. Jäljellä olevista kapseleista voi painaa valuhiekkaan muotin. Muotti voi olla yksipuoleinen, sillä kapselin takapuolella ei ole mitään oleellisia muotoja.
     
  2. sakuc

    sakuc 1st gear

    Pieni kappale kun on niin 3D skanneriin ja CNC kone?
     
  3. Capri2000GT

    Capri2000GT 1st gear

  4. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

  5. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Kannattaa varmaan teettää samalla useampia kapseleita. Eivät ne "ylimääräiset" enää paljoa maksa verrattuna ensimmäiseen.
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Eikös valetusta kappaleesta tule valmiina pienempi, kuin se mistä muotti on otettu? Eli joutuuko ensin mallentamaan tuosta pölykapselista muutaman prosentin suuremman mallineen, josta sitten ottaa lopullisen muotin.
     
  7. 64c10

    64c10 3rd gear

    Tulee pienempi, oisko kutistuma ollu n. 3%
     
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Hiekka- ja kokollivalujen kutistumasta en tiiä mutta painevalussa se on pienin, tosin painevalu ei tule tässä kysymykseen kun muotti maksaa maltaita. Tuo 3% kuulostaa aika helevetin isolta kutistumalta.

    Painevalulla saadaan tarkimmat valukappaleet. Tätä menetelmää käytettäessä mittapoikkeamat
    ovat vain muutama kymmenesosa mm/100mm.


    Seinämävahvuuskin pitää huomioida, aivan ohutta läpyskää ei hiekkavaluna saa, ainakaan teoriassa. Käytännöstä en tiiä kun on toi painevalu vähän tutumpaa.

    Hiekkavaletun kappaleen seinämänpaksuuden
    tulee olla vähintään 4‐5mm, kokillivaletun 3mm ja painevaletun 1,5mm.


    Nämä löytyi Täältä
     
  9. rokki383

    rokki383 Gearhead

    luulisin myös et koneistamalla pääsis helpommalla ja halvemmalla, pitäis onnistua esim paikallisessa ammattikoulussa/aikuiskoulutuskeskuksessa
     
  10. jokihai

    jokihai 2nd gear

    Samaa mieltä :wink:
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    ja jos et välttämättä tarvitse orginaalin oloista niin sorvaat/sorvautat alumiinilevystä sopivat kiekot ilman tuota feikkimutteria.
     
  12. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    hiekkavalun jälki aika karkea joten kiillotus hommia ainakin on, tuossahan ei kutistuma oikeestaan paljon haittaa, kittaa vaikka malliin vähän leveyttä/halkaisijaa ja sorvissa pyöräyttää ylimääräset pois, ja kun paksuuskin voi olla reiluun, senkin voi ylimääräsen sorvata pois.
     
  13. thap

    thap Gearhead

    Hei!
    Soitapa mulle, tai laita vaikka s-postia. Mulla saattais joku opiskelija tehdä sulle tuon kapselin. Joko koneistamalla tai valamalla. Kumpainenkin onnistuu.
    thapponen@gmail.com
    0445329428
     
  14. Qjet

    Qjet 1st gear

    Näyttää noiden sivujen mukaan sujuvan moni muukin homma... Onnistuisipa itseltänikin edes osa noista, niin ei tarvitsisi aamuisin lähteä konttorin nurkkaan hakkaamaan otsaluutaan paperipinon kulmaan...voi itku...
     
  15. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    hihkuin jo, että nyt tais tärpätä ja pääsis samalla kyydillä :D :

    [​IMG], mutta ei sittenkään :oops: onkin erilainen :oops:

    eli tällainen edelleen hakusessa, ei väliä mikä muovinpala on liimattuna keskelle.
     
  16. Stingray73

    Stingray73 3rd gear

    Jos ei oo pakko olla metallia ja haluaa nähdä hieman vaivaa, niin...
    Kaupasta kipsiä ja siitä muotti.
    Lasikuitua sekä hartsiä muutama desi + pakkelia ja hiontaa "polven päällä".
    Lopuksi vannehopeaa päälle... :D
     
  17. ftms

    ftms Gearhead

    voi onnistua joko niin että valetaan kopio mallikappaleesta jolloin kutistuu about 2% - tai ihan niinkin että pyöräytetään vaan nc-keskuksella ...
    mulla saattaisi olla jopa sopivan kokoisia aihioita
    riippuu lähinnä aikatauluista...

    yv:llä lisää,

    janne
     

Kerro tästä muillekin!