Mistä nosin sarjat autoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja sutinen, 11.3.2011.

  1. sutinen

    sutinen Gearhead

    Pitäisi saada V6 koneeseen lisää ruutia ja nosit voisi olla
    siihen yksi hyvä keino.
    Miten pullojen täyttö suomessa onnistuu ?
    Löytyykö muutaman kymmen hepan suutin sarjoja.
    Kyseessä moni piste ruisku kone.
    2.5 litranen V6 ja Gm laite.
    Neuvokaas ummikoa hieman ja laittakaa kokemuksia
    hyödystä ja mitä laitteet maksavat.
    Ja minkälaiset kannattaa ostaa.
     
  2. sbc350

    sbc350 Gearhead

    Täyttö onnistuu ainakin hevosvoima.commissa, ite oon siellä käynyt täyttämässä pariin otteeseen. kyllähän ilokaasu tuo mukavasti lisää voimaa ja on turvallista, kunhan vähän tietää mitä tekee.. ja kadullahan sitä ei sitten saa käyttää tässä maassa :soosoo: 8)

    http://holley.com/Index.asp?division=NOS
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Eikä ilmeisesti kannata katsastuskonttorilla hirvbeesti mainostaa.
     
  4. sutinen

    sutinen Gearhead

    Taitaisi kyseisessä koneessa suuttimet tulla imusarjan alle niin hyvin jemmaan ettei konttorilla huomaa.
    Onko kellään tietoa minkä mittaisia suuttimet kokonais mitoiltaan ovat kärestä ylä osaa. Helpottaisi suunnittelua.
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ja jos kiskoo letkut irti katsastukseen ... ja kadulle, niin eihän mikään laki kiellä koneessa ylimääräisiä osia, joita käytetään vain radalla..
     
  6. gremlin

    gremlin Gearhead

    Noissa irtosuuttimissa on yleensa 1/8NPT kierre, pituutta ei osaa sanoo kun ei nyt just oo semmosta lahettyvilla. Tarkkana arviona sanoisin etta paikalleen kierrettyna suutin tulee pinnasta ulos 3-4cm, riippuen monesta asiasta. Letkun lahto sitten on viela toinen asia, niita saa suoria ja ainakin 90 asteen mutkalla, varmaan jotain silta valiltakin. Mutta se jatkaa helposti sentin pari.

    Kait se nyt riittaa etta on pullo pois paikaltaan katsastuksessa? Silloinhan autossasi ei ole kaasuja asennettuna.
    Ja tietenkin kadulla se on myos pois, kuten laki vaatii :wink:

    Mutta vahan mietityttaa minkalaista tehon kasvia oikeen haet? Aika kallista leikkia pitemman paalle jos suhaa tossa kylillla ja painelee kaasunappia joka valoissa.
     
  7. herrakani

    herrakani 1st gear

    Pullo ja sähköt irti riittää ainakin joissain mestois.
    Kertoi pojat netis, siis.
     
  8. sutinen

    sutinen Gearhead

    Kertokaapa onko suomessa liikkeitä joska myövät
    kisa käyttöön tarkoitettuja Nos sarjoja :D
    Vai oletteko tilanneet niitä ulkomailta asti ?
    Perus sarja 6 koneen jatkoksi tarvitsisin.
    Mitä ne maksaa ? Ei hajuakaan, kun hinta vielä selvittämättä.
    Onko niissä mitään eroa tai huomioitavaa mikä ostaessa olisi
    hyvä tietää.
     
  9. sutinen

    sutinen Gearhead

    Mutta vahan mietityttaa minkalaista tehon kasvia oikeen haet? Aika kallista leikkia pitemman paalle jos suhaa tossa kylillla ja painelee kaasunappia joka valoissa.[/quote]

    Minkalainen tehon lisäys olisi 2,5 V 6 koneessa Nosilla saavuttaa.
    Olisko mahdollista joku 50 hp tehon lisäys ?
    Senhän jo pers tuntumalta voisi jo huomata.
    Eikä ole pahitteeksi vaikka saa enemmänkin.
    Ikää sen verran ettei joka valossa tartte kaasulla ajaa mutta kun sopiva auto rinnalla ja ei muuten pärjää niin olishan se edes pikku lisä ja ei antaisi kaverille vähän enemmän vastusta.
    Ja ihmettyttäähän se vähän kaveriakin, että miten hyvin omega liikkuu.
    Putkisto tehdään uusiksi, katit veks ja imupuoli jo rakenteilla ym pientä lisäksi.
    Opelissa imusarja pystyssä ja hyvin piilossa joten suuttimet voisi sijoittaa suutin putkiin jokainen omalle pytylle.
    Miten noi tulpat, kestääkö orginellit 2 kärki tulpat jos ei jatkuvaan kaasulla aja.
    Mitäs pullon täyttö maksaa ?
     
  10. Tami3

    Tami3 1st gear

    Mun mielestä jos vaan 50-100hp kaasuja mietit niin ihan perussettiä vaan laippa kaasuläppäkotelon taakse ja sarjojen mukana tulee säätöohjeet ja suutinkoot millä lähdet liikkeelle.Fogger sarjat on isoille pojille ja silloin mennään 300hp lisäyksessä ja yleensä viä kahdes vaihees.Tollanen setti helppo asentaa ja ei tarvi miettiä moottorinohjauksen kautta suuttimien aukioloaikoja siis ruiskusuuttimien.Lisäbensa otetaan esim auton omasta linjasta ja releet muistat laittaa solenoideille ihan turvallisuuden tähden.Purge valve tietty ja siihen se ledi juttu niin on show&go pimeessäkin.Ite oon käyttäny Nossin ja Zexin sarjoja ja hyvin on pelittänyt.Bensapumpun tuotto pitää sit olla riittävä tai tulee kalliita kiihdytyksiä.Opelin 2 kärki tulpat pois ja pykälää kylmemmät kynttilät tilalle.
     
  11. sutinen

    sutinen Gearhead

    Tässä löytyi hyvä linkki http://www.seriousforce.fi/category/tuo ... nsuihkutus

    Ja tietoa sarjoista.
    Hinnan puolesta kannattaa, varmaan ostaa toi erillis sarja jossa suuttimet joka pytylle.
    Teho ei haittaa vaikka on 100 + tai ylin.
    Paremminhan se liikkuu, suuremmilla teholla.
     
  12. roku65

    roku65 Gearhead

    Hauskahan tuollainen ilokaasusarja olisi käytössä ja tietyn erikoisuusarvon antaa sitä haluaville. Mutta...mitä noita Opelin X25Xe koneita olen availlut, arvelisin rakenteellisen kestävyyden olevan riitämätön pro henkiselle fogger satsille. Alkaa olla sylinteripaineet sitä luokkaa, että vakio kansitiivistys ja mäntä alkaa olla melkoisen kovilla? Lisäksi tuon moottorin yleinen heikkous, sytytysjärjestelmä on syytä olla kunnossa jo keveämmissäkin tehon nostoissa, kun kipinä ei monestikaan menee perille kunnolla vakiomoottoreissakaan...

    Jos periaatepäätöstä kaasujen käytöstä ei ole tehty, miksi et käyttäisi MV6 mallin päällepäin identtistä X30XE moottoria, joka kuitenkin antaa 41 heposta enemmän? Tai rakentelisi Saab 9-5 "griffin" 3.0 V6 ahdettua versiota aiheesta sopivaksi Omegaan? Uskoisin noilla käytännön suorituskyvyn olevan kaasuja helpommin käytettävissä myös normaalissa tieliikennekäytössä?
     
  13. sepi 74

    sepi 74 1st gear

    oon itekki tota hassukaasua miettiny ja kun mulla on ahdin pikkasen liian iso niin sai tota alku paukkua johonki 0.8-1,0bar sitte katkeis syöttö ja sen jälkeen n.3.5-4 bar jälkeen tulis jäähdytystä mut tarvii kattoo ny.
     
  14. F-body

    F-body Gearhead

    Ooppelin V6 myllyn kansipahvit ei kestä ees vakio tehoja. Liekkirenkaat paukahtaa vesitilan puolelle. Lohko on kansitasoltaan auki vesitiloista putkien ympäriltä josta pahvi hajoaa. Hankala ja kallis korjattava. Kokemusta on kun MV6 teki temput. Itse korjasin ja kilometrejä on kertynyt 35t lisää.
     
  15. sutinen

    sutinen Gearhead

     
  16. sutinen

    sutinen Gearhead

    Kovin on surkea tiivisteet ollut ?
    Oliko autolla paljon ajettu ennen virittelyä.
    Tietysti jos autoa rupee hupsuna virittää laittaa kuparista
    kannen tiivisteet, niin kestää.
    Noi liekki renkaita en oikein ymmärrä, aina ne opelissa puhuttaessa tulee esiin, onko niitä muissa autoissa kuin opelissa..
    Kaveri aikoinaan asconaa viritteli ja siihen tuli vähän parempi tiivisteitä ja jotakin höpisi liekki renkaistakin samalla.

    Ei kai kannen korjuu äly kallis voi olla, mutta aikaahan siinä menee kun puoli konetta purkaa.
     
  17. sutinen

    sutinen Gearhead

    Jos periaatepäätöstä kaasujen käytöstä ei ole tehty, miksi et käyttäisi MV6 mallin päällepäin identtistä X30XE moottoria, joka kuitenkin antaa 41 heposta enemmän? Tai rakentelisi Saab 9-5 "griffin" 3.0 V6 ahdettua versiota aiheesta sopivaksi Omegaan? Uskoisin noilla käytännön suorituskyvyn olevan kaasuja helpommin käytettävissä myös normaalissa tieliikennekäytössä?[/quote]

    Eikö jo ole sit sama vaihtaa autokin MV6 malliin.
    Pääsis helpommmalla.
    Huonoja tuntuu nekin olevat, ainakin yhdellä kaverilla :D
    Kaasut kokeilematta, pitäähän ne testata vaikka kevyemmin jos ei muuta. Korjaa sit koneen ja vahvistaa jos vaikuttaa hyvältä.
    Mitä saabin tulee, niin en niihin näppiä koske ennen jotakin muuta.
    Tarkoitus ei ole hupsuna virittää ja jatkuvaan ala nosilla, sulaahan siinä jo tulpat ja männätkin ( tilapäisesti )
    Jutellaanko Nosista eikä automerkistä.
     
  18. sutinen

    sutinen Gearhead

    Sen verran vielä kun kyselin opeliin läppä runko ym viritys osaa niin yrityksen vastausta alla.

    Moottorissa on kyllä potentiaalia, mutta katsastusasian takia sen
    virittäminen kannattaa unohtaa, ellei oli kilpa-autosta kyse.

    Tehoa saa, muttei mene päästöistä läpi.

    Sen tähden autooni ei tule läppä runko sarjaa, pitää muilla konteilla virittää ja nosit voisi olla helpoin tapa tehoa saada kiihdytykseen.
    Ajussa kulkee hyvin vakio tehoillakin jos ei tuli palo kiire :D
     
  19. F-body

    F-body Gearhead

    MV6 mylly oli vakio jos ei lexmaulin viriputkistoa oteta huomioon. Erona 2,5 litraseen on nokat, imusarjan alaosa, iskutilavuus ja korkeempi runttu. Automaatilla ei lähe mihinkään mutta kulkee kivasti reipastakin kyytiä vähällä bensalla. Automaatilla on tehorajoitin 60km/h asti. En tiedä oliko liekkirenkaat ihan oikea nimitys mutta kannentiivisteistä lähtee ne metallirenkaat liikkeelle kohti vesitiloja. Kannentiivisteet murenee avoimesta vesitilasta ja pullauttavat sylkyn paineet jäähdytysveden joukkoon. En lähtis virittää kyseisiä myllyjä, mutta saksasta saa pulttaa kiinni sarjoina remmiahdin settejä suolaseen hintaan. Ooppeli foorumilta vois löytyä paremmin tietoa.
     
  20. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Ei kai ne päästöt virityksessä ole hirveä ongelma nykyautoissa, kun ohjelmistojakin voi muuttaa "katukäyttöä varten" ja "radalle" sitten omansa. Se sen päästöongelman aiheuttaa, jos poistat vähäpäästöisestä katalysaattorit..

    Ilman kissoja putkissa päästöistä läpipääseminen voi olla vaikeaa, jos putken päästä mitataan. Obd:ssa tietysti, mutta voi se katsastaja huomata...
     

Kerro tästä muillekin!