Mistä pakosarjan mutkia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 25.11.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mistä saa ostaa valmiita mutkia pakosarjan tekoaineiksi? Laserleikattu laippa on jo käpälässä ja nyt pitäisi jostain löytää sopivia, noin 40mm ulkohalkasijalla olevia mutkia (seinämävahvuus vaikka 1,5mm) sekä kollektorit sun muut. Valmista pakosarjaa ei saa mistään, auto on laatikko-mallin Cortina ja moottori on 90-luvun puolivälin 16v Zetec.

    Joskus jostain sai myös valmiita tee-se-itse pakosarjoja jossa oli kasa mutkia ja kollektorit, muistaako joku mistä näitä sai.

    Jos jollain on parempia ideoita miten tekisi peltisarjan, niin antaa kuulua. (Esim. siis firmoja jotka taivuttaa putket mallin mukaan?)

    - Ville1600Gt
     
  2. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Enpäs tiiä onko sopivaa mainostaa täällä, mutta Martelius Exhaust Laitilassa niitä tekee. kysy sieltä.
     
  3. 454SS

    454SS 3rd gear

  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    AM-WORKS, LAPPEENRANTA, Löytyy jotkut sivutkin, hae jollain haulla, en muista juuri nyt.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitos vinkeistä! Toi AM-WORKS taitaa olla enemmänkin turbovirityksiin keskittynyt, kuulostaa vähän kalliilta?

    Täytyy soittaa Marteliukselle ja kysäistä paikallisesta A-tarvikkeesta.

    Mitenkäs jokkistouhut? Eikös jokkispommeissa ole yleensä itse tehdyt pakosarjat? Mistäköhän jokkisukot hakee mutkansa?

    - Ville1600Gt
     
  7. tanari

    tanari 1st gear

    moposportissa on ainakin jotain putkikäyriä.. 180asteisiakin.
     
  8. thunderbolt

    thunderbolt 1st gear

    Marteliukselta sai edullisesti ku tilasin
    melkoisen kasan mutkia kerralla ja tekivät
    kollektorit tilauksesta
     
  9. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Soittelin läpi noi muutamat ja Marteliuksella oli reilu 60 euroa kahdeksan tuollaista j:n muotoista putkea ja siihen kollektorit päälle noin 25 Euroa. Moposportissa näyttää olevan suunnilleen samat hinnat, joten jommastakummasta hakemaan kun ei ole ton kalliimpia.

    Pistäkääpäs jotain vinkkejä sarjan tekoa varten. Pakoaukot ei ole pyöreät eikä edes soikeat vaan vähän sellaiset perseen muotoiset, joten varmaan kannattaa hitsata laippaan ensiksi kiinni muutaman sentin muotoillut alkupätkät ja siitä jatkaa. Kummasta suunnasta olette alkaneet rakentamaan: kollektoreilta kanteen päin vai kannesta kollektoreihin päin?

    - Ville
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tapoja tehdä noita on varmaan monia. Ite oon tehnyt seuraavasti. Eka oon päättänyt minkä kokoset ja pituset niistä tehdään. Sen jälkeen oon kattonut sopivan paikan kollektorille ja tehnyt "kollektorin" neljästä suorasta putken pätkästä ja kiinnittänyt sen paikalleen. Sitten oon oikeen mittasilla moottorin esilämmitysputkilla (taipuvaa haitari pahviputkea) hahmotellut putkille sopivan reitin ja sen jälkeen sitten vaan tehnyt ne noista J-käyristä sahaamalla ja hitsaamalla. Sokeen laipan käyttö on hyvä idea ja kannattaa aloittaa "vaikeimmasta" putkesta ja pistehitsaamalla pätkät kasaan kollektorille asti. Sitten vaan putki kerrallaan vaikeusjärjestyksessä lisää. Lopuks sitten "laipasta" irti ja saumat ympärihitsaten ja jos haluaa niin hioen. Sitten vaan Oon aloittanut suoraan laipoista vaikka oliskin nelikulmaset pakoaukot; reikään vaan kiinni nljällä pisteellä ja sitten vasaralla muotoilee putken laipan kohdalta oikean muotoseksi. Hankalaksi ton homman tekee se kun tarttis pitää koko ajan mielessä, että ne pakosarjat pitää kanssa saada irti ja kiinni suht sujuvasti. Niitä kyllä joutuu hitsailun aikana tuon tuosta irrottelemaan ja kiinnittelemään, joten siinä se suunnilleen hahmottuu. Sitten kun on kaikki putket kasassa hitsattuina jää enää kollektorin hitsaus ja sarja on valmis. Ei se mikään pala kakkua ole, muttei myöskään ihan niin iso homma ainakaan meikäläisen kaltaselle roiskijalle kun vois kuvitella.
     
  12. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Muuta en sarjojen teosta tiedä kuin että kun oma kilpa-autoni oli Marteliuksella mittatyönä tehtävää sarjaa varten suurimmaksi huolen aiheeksi muodostui kuinka saada primääriputket lähtemään laipasta suorana mahdollisimman pitkälle.

    Eli tuolla on kai myös jotain tekemistä virtauksien kanssa?
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    En mä usko, että sillä niin kauheesti on merkitystä kunhan ne ei suoraan laipasta lähe 90 asteen kulmassa. Toisaalta vaikee niitä on sen pidemmälle suoran viedä kun tilaa on; ei niihin varmaan kukaan tahallaan niitä mutkia rupee tekemään.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jossain Riihimäki-Loppi suunnalla on firma jolla on 3D mallinnuslaitteet. Sinne kun vie vaikka haitariputkista tehdyn mallin niin ne vääntää putket suoraan mallista. En muista firman nimeä, mutta kait joku sielläpäin asuva tietää?
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tosta olis kiinnostavaa kuulla lisääkin jos jollain olis tietoa; tekis haitarista mallin jonka täyttäis jollain urealla, että jäis muotoon ja kävis taivututtamassa primäärit. Hintatietoa olis kanssa hyvä kuulla, ei ehkä oo ihan halpaa? Ja mutkat ptiäis luonnollisesti olla pyöreetä mallia, eli "mandrel bent", niinkuin ameriikan mies sanois. Mitä sitten lienee suomeksi.
     
  16. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Mandrel bent = tuurnan kanssa taivutettu. Eikös noissa ole seinämävahvuudet jotain 1-1,5mm luokkaa? Ja ulkohalkaisijat 38mm- 57mm?? Teen työkseni hydrauliputkiasennelmia, taivutukset tehdään automaattituurnakoneella. Työkaluvalikoimassa ei tosin ole ohutseinämäisille putkille tuurnia, ja ymmärtääkseni niillä taivutussäteillä (2x ulkohalk.) joita me käytämme tarvittaisi lisäksi ns. lusikkalesti sisäkurvin rypyttymisen estämiseksi. Voisin kuvitella, että jotain 38 tai 42 mm putkea 1,5mm seinämällä voisi yrittää taivutella, jos tekisi ite tuurnan pään. Ei vaan ole kokemusta noin ohutseinäisistä, joten tuloksen voisi olla sutta ja sekundaa.

    Lisää vaikeuksia tekee se, että noissa primääriputkissa on yleensä mutkia hyvin lähellä toisiaan, meidän kone vaatii n.80 mm suoraa tuon kokoluokan putkissa. Eli niitä joutuu joka tapauksessa pätkimään ja hitsailemaan.

    Semmonen koordinaattimittauslaite, jolla saa mallista otettua mitat, maksaa tietääkseni n. 50 000€. Joillakin putkentaivutusverstailla niitä on, meillä ei. En tiedä miten innostuneita yleensä ovat tämmösistä hommista. Ja kyllä tuommoset primääriputket mittaa metrimitallakin riittävän hyvin ,kun vaan tietää mitä mittaa. Ei ne helpoimmasta päästä ole, mutta kun ne ei kuitenkaan tarvi olla millin päälle.

    Se Riihimäkeläinen firma voisi olla Purso Oy Konekromi, en tiedä onko tulla nimellä enää kun oli myynnissä joku aika sitten.

    En ole kysynyt, mutta eikö Martelius voisi ainakin periaatteessa tehdä primäärit mittojen mukaan? Niillä on aika uusi CNC-tuurnakone jolla muistaakseni pääsee 70 milliin asti ja uskoisin että sillä juuri nuo J-kurvitkin tehdään. Ja tekeehän ne muutenkin peltisarjoja ite ainakin eurovehkeisiin.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    No soittelinpa sitten Lopen sepälle ja sanoi että se firma on Tervakoskelainen Samet Oy.
    http://www.kolumbus.fi/samet2/ Soitin sinne samoin tein ja kyselin hinnan omalle projektilleni. Tässä tapauksessa siis 4-1 sarjan noin 70 senttiä pitkät primääriputket (40-millistä, seinämä 1,5 milliä) maksaisivat suunnilleen 100 Euroa mallin mukaan taivutettuina. Ovat kuulemma tehneet ennenkin moisia täytehommina.

    - Ville1600gt
     
  18. tomimk

    tomimk 1st gear

    Parkanossa FennoSteel omistaa mittauslaitteen ja siellä periaatteessa onnistuisi. Taivuttimet ovat kylläkin aktiivisessa tuotantokäytössä ja voi olla vaikeaa saada koneelle luppoaikaa. Jos esim rosterista tekisi useammat kerralla niin voisi mennä läpi mutta yksien kanssa voi olla nihkeätä.

    Konekromilla en ole mittalaitetta nähnyt.

    Molemmat ovat asiakkaitani.
     
  19. Selli

    Selli Gearhead

    Entisellä Tikka-Putket firmalla nykyisellä Komas oy:llä on faro 3D mittalaite kans ja nc taivuttimet.(tekevät traktorin hydrauli putkia) Siellä on kanssa koneet kokoajan käytössä joten luppuaikaa tuskin hirveesti on mutta ei kai se haittaa jos kysyy..
    Ite olen hyödyntänyt lähinnä jarruputki hommissa tuota yritystä.Ja jokunen pätkä on 2,5" tullu hommattua sieltä.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No toi Samet:han se oli. Niitten vehkeillä tulee hyvää jälkeä!!
     

Kerro tästä muillekin!