Mistä perävaunun massat vanhaan jenkkiin ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja flw-65, 16.7.2015.

  1. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Miten paljon vanhaan Jenkkiautoon saa maksimissaan perävaunun painoa laittaa,
    jarruttomaan kärryyn ? Kyseessä -65 Cadillac johon istutan C-Kadetin vetokoukun,
    tehdasvalmisteisen, max vetomassa 1000kg. Tyyppihyväksyntätodistus vuodelta-65
    ei ilmoita vetomassa tietoja. Myöskään rekisteriotteessa ei ole merkintää niistä.
    Selvitin asiaa paikallisella A24 katsastusasemalla, mutta ratkaisua ei löytynyt.
    Valmistaja (GM ) ei ole ilmoittanut painoja kuin vasta -71 alkaen ?
    Mitä seuraavaksi, Trafin virkamiehen polvellekko :rotfl:
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Eikös se ole jarruttomalla aina se 750kg? Jarrullisella sitten se auton omapaino jos muuta ei ole ilmoitettu.
     
  3. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Hmm, voi olla. Katsastusmies vaan sanoi että kun ei sitä painoa ole ilmoitettu niin siitä pitäisi saada valmistajalta tieto jotenkin.
    En oikein usko että alkavat GM,llä millekkään asiani kanssa, sanovat
    että osta poika tuosta hieno letukka (Huyndai ), sillä saa vetää ;)
     
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Enen vanhaan (80 luvulla ja taisi 90 luvun alussakin) vetomassa jarruttomalle oli joko 750kg tai puolet omamassasta pienempi ratkaisevana, jarrulliselle sitten omamassa ja nelivetoisissa 2x omamassa. Muistaakseni tuo sääntö oli vielä sen jälkeenkin voimassa ku koukkua ei enää ole tarvinnu muutoskatsastaa. Joten koukku kiinni eikä puhu asiasta konttorilla mitään.
     
  5. rodhot

    rodhot Gearhead

  6. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Näin on. Ei se katsastusmies sillä tiedolla mitään tee kun sitä koukkua ei edes muutoskatsasteta.
     
  7. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Ihme homma ettei katsastuskonttorilal tiedetty asiasta mitään, vaikka
    se on niiden asia tietää ! Tosiaan Trafin sivuilta löytyy tuo tarvittava tieto hetkessä, eli se 750 kg minun tapauksessa. Eli karkeasti sanoen näihin vanhoihin jenkkeihin saa jopa paremmat kantavuudet ainakin jarruttomalle kärrylle, tuossa käyttis Sevillessä on ilmoitettu jarruttoman
    vetopainoksi max 430 kg ! Eli ei paljo mitään....
     

Kerro tästä muillekin!