Mistä sitruunahappoa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja zrx, 24.2.2004.

  1. linx

    linx 1st gear

    Mitenkäs kun tuon sitruunahappo liuoksen tekee niin kuinka pitää huolehtia ilmanvaihdosta? Pitääkö nesteen olla ulkona vai voiko sitä pitää tallin sisällä vaikka ei ole muuta ilmanvaihtoa kuin ovet auki kesäisin. Tuleeko myrkyllisiä kaasuja?
     
  2. KALE

    KALE Gearhead

    Ei käryä mitenkään, tai en ole ainakaan huomannut. Kesällä oliskin hyvä
    jossain auringon paisteisessa paikassa olla että olis lämpöä. Toimii
    tehokkaammin lämpöisenä. Kannattaa kuitenkin huolehtia ettei eläimet
    eikä lapsoset pääse siihen käsiksi.
     
  3. Ck

    Ck Gearhead

    Ei tuu mitään haitallisia käryjä sitruunahaposta. Melko turvallista ainetta.
     
  4. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Eli jos kerään vaikkapa parin vuorokauden ajan raudan kappaleista ja sitruunahaposta nousseet höyryt säiliöön ja menen itse sinne sisään ja sytytän tulitikun kaikki edelleen ok?
     
  5. Quest

    Quest Gearhead

    Jos et oo omiis höyryis kuallu, niin et taida tuollakaan säiliönnillä päästä hengestä.
    Tutkippa juomista (kaljat, sidukat, lonkut, mehut, limut yms) ja ruuista mistä löytyy merkintä E-330, Löytyy happamuuden säätelyaineena todella monesta.
     
  6. Ck

    Ck Gearhead

    kysyppäs siltä naikkoselta joka sun keittiössäs hääräilee että onko se käyttäny sitruunahappoa marjojen pakastamisessa. Saatat yllättyä. :rotfl:

    Lipeähöyryjä ei kannata haistella, sitruunahaposta ei vaaraa ole.
     
  7. mhj

    mhj 1st gear

    Ei kyllä kuulosta sellaiselta toiminnalta, että kaikki olisi ihan ok.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

  9. arskax

    arskax 1st gear

    Nostetaanpas vanhaa topiccia...
    Kokeilin sitruunahapolla käsittelyä ja ruoste lähtikin ihan hyvin mutta miten hapon pesu kannattaisi tehdä ja millä aineella? Onko esim. mäntysuopa parasta ainetta jonka saa pestyä sitten pois ennen pohjamaalausta vai mitä suosittelette?
    En löytänyt mistään vinkkiä.
     
  10. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Idea ei varsinaisesti ole että se pitäisi "pestä" vaan neutraloida. Puhdas vesi riittää siihen, pesuaineiden aika enemmänkin edeltävissä vaiheissa. Ehkä pisara astianpesuainetta sekaan veden pintajännitystä pienentämään niin pääsee rakosetkin huuhtoutumaan.
     
  11. arskax

    arskax 1st gear

    Kokeilin pestä mutta kun alkaa niin prkl äkkiä ruostumaan uudelleen ja tummenemaan (jo pesun aikana tai heti sen jälkeen) niin ajattelin että jos jollakin sais vähän aikaa että kerkiää pohjamaalit vetäsemään.
     
  12. -vellu

    -vellu Gearhead

    Itselläni on riittänyt heti vesihuuhtelun jälkeen paineilmalla suurimmat vedet pois ja sitten kuumailmapuhaltimella loppukuivaus.
     
  13. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mitä nyt ite oon tolla sitruunahapolla leikkiny ja uitellu erinäisiä kappaleita niin olen vaan ihan raakaste pessy kuumalla vedellä ja fairylla tms. ton happo käsittelyn jälkeen. Huuhtelun jälkeen sitten heti kuivaus vaikka kuumailmapuhaltimella. Mulla on myös useita osia jotka on seissy sisätiloissa nyt kolmatta vuotta ilman maalia, eikä vieläkään ole ruostetta pinnassa. Lähinnä vanhoja työkaluja ja valurauta esineitä.
     
  14. arskax

    arskax 1st gear

    ok, kokeillaas tuota fairypesua ja paineilmakuivausta.
     
  15. BB400

    BB400 3rd gear

    Mäntysuopapesu ja oon teräsvillalla samalla pesassu noi on samalla toi mustunut pinta lähtenyt pois saattaa olla toi mustuminen johtunut liian kovasta seoksesta .ei oo kuitenkaan osat uudestaan lähteneet ruostumaan kuivaamisen jälkeen tosin noi valurautaosat tuppaa kellastumaan herkemmin mut niitä oon vältellytkin hapottamasta.muuten ok kamaa.
     
  16. Polara

    Polara Gearhead

    Oliskohan kellään tarvetta lämmitettävälle happoaltaalle? Tilavuus noin 30-40 litraa. Toimii kahdella lohkolämmittimellä, jotka lämmittävät happoaltaan ympärillä olevan veden. Ollut rikkihappoaltaana ja nyt ylimääräisenä.
     
  17. umpio

    umpio 3rd gear

    Ei toi mulle kelpaa kun ei anoppi sovi tuonne...
     

Kerro tästä muillekin!