Mistä sorvi harrastajakäyttöön?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja JyrkiLaukaa, 12.7.2010.

  1. Smokie

    Smokie 1st gear

    Mä oon itsepäisesti sitä mieltä että vanhassa vara parempi mitä sorviin tulee. Aika kauheen näköinen minunkin ikivanha sakemanni oli ostaessa mutta kyllä se siitä puunaantui. Luja usko on että moni kiinalainen on jo haudassa ennenkuin G.Kärker viimeisen lastun vetää.. Eihän se näppärän kokoinen ole, mutta sillä onkin tosi kätevä sorvata :poff:

    Noihin teriin mulla on mennyt varmaan enemmän kuin itse sorviin. Naapurin ukko totesi hyvin ettei hyvälläkään sorvilla tee mitään jos ei oo kunnon teriä.
     
  2. VesQ

    VesQ 1st gear

    Voihan ne olla jotkut kohtuullisia vaikka onkin hurjan näköisiä mutta kertoo usein koneen kohtelusta ja huollosta joka on aika välttämätöntä jos aikoo jotain vähänkin tarkempaa tehdä

    Jos liukupinnat/johteet tai yleensä mikään tuollainen on ruosteessa pientä kellertävää pintaväriä enempää niin alkaa olla jo peli menetetty, sormella tuntuvat kulumat yms johteissa kertoo jo sen verran että ei tarvi mitään tarkkaa tehdä

    Onhan ihan totta että vanhat koneet on tehty kestämään vaikka kuinka ja pitkään mutta huonolla pidolla pilalle menevät nekin, ei tarvitse kauaa hinkata metallimujua sisältävää kuraa johteen ja kelkan välissä kun on johde tai kelkan pinnat kuluu sen verran että satasen parin mittoja ei tehdä enää kun tuurilla ja lyhyille matkoille

    Teriin ja lisälaitteisiin saa uppoamaan useamman sorvin verran eli jos on käytettyä ostamassa niin siitä koneesta kannattaa vaikka maksaa tuplahinta vastaavaan jos mukana tulee reilusti oheisromua

    Toisaalta terät ja muut on suht edullisia vielä mutta jos joutuu pakkaa, siirtopylkkää, kelkan osia, jne muuta ostamaan sen takia että ei tullut koneen mukana tai on hävinnyt niin ne maksaa monesti jo puolet koneen hinnasta olettaen tietysti että sattuu vielä johonkin maailmansodan aikaiseen koneeseen osia löytämään
     
  3. houru

    houru Gearhead

    ^harvinaisen samaa mieltä,ja mitä tulee uusiin sorveihin niin taitaa olla aika rimpuloita ne pienemmät.... :eek: kyllä sorvin tarttis sen lähemmäs tonnin painaa että sillä mitään tekee.tai riippuu tietysti mitä sillä sorvaa,saattaa kyllä jälkeenpäin vituttaa ettei ostannu sitten samantien sellasta missä pystyis jarrulevyjä sun muuta isompaa vedellä.mut uudet kunnolliset maksaakin sitten sen kymppitonnin

    :odroll: ja kun teriä hommaa,niin kannattaa suosiolla kääntyä tonne ruottinmaan puoleen...

    eli jos jollain seisoo nurkassa tai vaikka vähän keskemmälläkin HYVIN PIDETTY vanha möhkäle,jonka johteita on hoivattu kuin piispaa pappilassa,saa tarjota.
     
  4. Smokie

    Smokie 1st gear

    No höh. Mun sorvi näytti ostaes siltä kuin se olis ollut nevalla traktorin painona, ihan kauhee rytöläjä. Purin sen ihan atomeiksi ja huolsin mitä köyhä voi omin käsin huoltaa. Kaveri kävi huokailemassa että tällä ei näköjään sorvata koskaan mitään... Pakan ostin uuden kiinalaisen, 250mm pakka makso 330€. Leuat on aika pehmeät, niitä pitää ajoittain siloitella.. Vaihteistotkin hiljeni huomattavasti kun niihin laitto öljyä :lol: Joku älypää oli tehnyt alumiinista holkkeja automaattisyöttöön, tommonen 3 millin välyskin ja raksuttaa aika epäilyttävästi. Kelkan jos säätää tiukaksi niin ei liiku enää 20cm päähän pakasta yms, prisman jäljistä on enää muistoja. Onneks en lukenut tälläistä paskaa ennenkuin aloin sorvaamaan, oon tehnyt useamman sylinteriputken ja myös lykännyt ne sylinteriin, tehnyt 3 tai 4 prätkän krymppisovitteista kampiakselia, laakeroinut pari turboa ja ties vaikka mitä. Aika monta hienoa metallinpalaa oon pilannutkin. Kyllä sorvin tulee YLI tonnin painaa ja Sandvik palat sopii "korvakuulolta" sorvaavalle, ovatten saatanan hyviä. Harmi että maksavat aivan törkeän paljon. Kyllä vähän väljemmän sorvinkin kanssa pystyy tarkkaa tekemään mutta kyllä siinä tupakkaa kuluu.
     
  5. houru

    houru Gearhead

    ^varmaan väljälläkin vehkeellä saa jotain aikaseks kun sen oppii tuntemaan...ja sorvin valinnassa täytyy ottaa huomioon SEN koko eli siis sekä koneen että sijoituspaikan.just tuolla tallissa mietiskelin että sinnehän se pitäis saada ,eikä pikkutalliin kun siellä on melkeen yhtä kylmä kun ulkona.joten mitään lentotukialuksen kokosta sinne ei saa tungettua tai sit ei mahdu enää lulla sisään.tää olis aika näppärä,saksalainen pikkusorvi:

    [​IMG]

    rakastuin tähän ensisilmäyksellä.siis jos joku kone voi olla söpö niin tämä on.harmi ettei se oo kaupan.mut onneks nään sitä aika usein :lol:
    onko kellään samanlaista?
     
  6. montego

    montego 1st gear

  7. Sorvi

    Sorvi MYYTY!! Tosiostaja osti näkemättä! Ja Turhia kyselemättä. 8)

    Ei muuta kuin sorvaamisen iloa :eek:
     
  8. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Heitänpä oman lusikkani soppaan... Sorvin johteista ei hirveän luotettavasti voi silmämääräisesti sanoa onko kone tarkka. Tietysti jos ne on ihan räjähtäneet mutta kokemus on osoittanut että pikku ruoste tai naarmut, syvemmätkään, ei välttämättä tee mitään tarkkuudelle. Tärkeämpää on että koneessa on voitelu ollut vuosien mittaan kunnossa ja öljyä on lisäilty, jos ei niin johteet on kuluneet yleensä siitä kriittisimmästä kohtaa montulle ja silloin ei auta muu kuin johteiden hiominen. Eikä kelkan kiilaakaan voi tässä tapauksessa kiristää koska kulumattomalla kohdalla kelkka jumiutuu kiinni. Kunto pitäisi testata sorvaamalla pitkä kappale yhdellä lastulla ja mitata paksuus eri kohdilta. Jos mitta ei muutu tai muuttuu lineaarisesti niin no problem, sorvin jalkoja säätämällä saadaan mitta pysymään kohdillaan. Kannattaisi myös kuunnella/tunnustella missä kunnossa karan laakerointi on. Mutta jos on ostamassa "oikeaa" sorvia eli yli 1000kg kikotinta niin harvaa peliä on niin rankaistu etteikö se vielä harrastekäytössä menisi. Kappaleen kun saa aina sorvattua mitoilleen, toisilla koneilla helpommin ja toisilla vaikeammin. Jos ei saa niin vika on niiden vipujen takana... :)
     
  9. hezekiel

    hezekiel 1st gear

    On tässä poltellut jonkin aikaa ostaa tuollainen pikku sorvi ihan sekalaiseen pikku tuurnan, puslan ja holkin tekoon. Uutta laitetta mielisin ja hinta saisi olla varusteineen alle tonni. Melko kevyttä kiinalaista huttuahan tuolla hinnalla irtoaa, mutta mitä pitäisi ainakin osata katsoa?
     
  10. rodhot

    rodhot Gearhead

  11. hezekiel

    hezekiel 1st gear

    Tiedetään, mutta tuolla rahalla ei yleisesti ole kaupan kuin joitain remppakohteita. Tarkoitus olisi fiksata autoja, ei työkaluja. Jos nyt joskus pitäisi vanteita kääntää tai vauhtipyöriä keventää, niin saattaa olla mahdollisuus teettää se sopivasti.
     
  12. jylppy

    jylppy Gearhead

    Täällä kun noita sorvareita tuntuu pyörivän, niin olisi tarvetta saada koko poikkikelkka TOS R5 revolverisorviin. vuosmalli 52.[/b]
     
  13. hara64

    hara64 1st gear

    uteliaisuuttani kyselen et miten se perä pyörähti/lennähti kun putki meni poikki?
    näytti niin hurjan näköseltä toi vidis :eek:
     
  14. VesQ

    VesQ 1st gear

    Itseäkin rupesi kiinnostamaan... mutta kyllähän tuo menee ja sitähän ei ole pakko läpi asti katkaista , viimeisen millin rautasahalla/rälläkällä niin saadaan kuitenkin siisti, heitoton ja koneistettu pinta riittävän isolle alueelle

    Periaatteessa vaikka menee läpi asti niin loppuperähän vaan tippuu alas ja teoriassa jää niille sijoilleen.... teoriassa :D

    edit:
    Näyttää muuten että toiseen päähän on jo pistetty ura, eli ei siis läpi asti, ja ilmeisesti sen takia tukilaakeri pylkän päässä, kun ei kestäisi pelkällä takapylkällä tukea kun melkeen poikki jo
     
  15. rodhot

    rodhot Gearhead

    Vesq tiesi mistä oli kyse. Porasin putkeen ensin pienen reijän mistä näki ,että ainevahvuus oli 7.5 millin luokkaa ja sit vaan päästeli katkaisu terällä 3-4mm uran. Ja loput sit rälläkällä.
    Kavennettu vetari krymppi laakerilla + uus laakeri pesä . http://i7.photobucket.com/albums/y278/k ... 12b002.jpg
     
  16. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Onko jollakin käytännön kokemusta, tai perstuntumaa miltä vaikuttaa HBM Maschinen sorvi, esim 1000mm kärkivälin malli?

    Linkki: http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... 0&catid=21

    Tuollainen olisi mahdollisesti ostettavissani reilulla parilla tonnilla kilkkeineen. Iso raha harvoin sorvaavalle, mutta opetteluhaluja ja tarpeita olisi. Vai onko parempi metsästää sodanjälkeistä saksalaisrautaa?
     
  17. ranrooks

    ranrooks 1st gear

  18. cdi

    cdi Double Gearhead

  19. Karva

    Karva Gearhead

  20. umpio

    umpio 3rd gear

    Mitenkäs sitten nuo veli venäläisen vehkeet; pomo oli työuransa alkuaikoina Rautella sorvarina ja sanoi että jos jostain samanlaisen sorvin löytää niin ostaa heti. Kertoi merkin/mallinkin, mutta eihän tässä pahvipäässä mikään pysy...
     

Kerro tästä muillekin!