Mistä sorvi harrastajakäyttöön?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja JyrkiLaukaa, 12.7.2010.

  1. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Itse joskus sorvannu Punaisella Proletaarilla (Красный пролетарий)

    Kunnon vanhanliiton vehje, tukeva, tehokas ja tarkkakin vielä...
     
  2. cdi

    cdi Double Gearhead

    Vanhat kyllä kelpaa harrastajalle,mutta sähkömoottorit on yleensä niin isot että imasee lähimmän muuntajan omalle tontille.

    Vaihtamallahan siitäkin selviää.
     
  3. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Kyllä!
    Ite sorvasin mm vihkisormuksetkin titaanista tämmösellä mikroteollisuuden työvälineellä. Ja niihin piti sattua justiisa!
     
  4. mielikuva

    mielikuva 1st gear

    Ihan hyviä laitteita ovat. Meillä IK62, siinä on pikaliikkeet, hyvät kierrevalikoimat ja jälkikäteen laitettu mittalaite. Vaihdelaatikon meteliä voi olla enemmän kuin vastaavissa länsimaisissa. 7,5 kw kone.
     
  5. cncwoo

    cncwoo 1st gear

    Täällä meillä tulossa Harrison M400 sorvi myyntiin lähiaikoina.Hintaa arviolta n3-3500e/ mihin nyt päädytäänkään.Vuoden vanhalla röhmin pakalla(1600e).Yyveetä jos kiinnostuneita.
     
  6. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Ittellä oli eka sorvina tuommoinen Ik62, vahva laite. Pikaliikkeet tosi jees. Päivitin sen 7.5kw moottorilla ja tähtikolmiokäynnistimellä, niin riitti muistaaksein 16A hitaat proput. Siin oli hieno ruski system sähköpääkeskus erikoisilla pikkusulakkeilla esim just pikaliikkeet ym oli niiden takana. Ne oli köyhälle niin kalliita että tein ne ite 0.8mm mig langasta :lol:

    Nyt sorvina sirompi Harrison m400, sillä ei ihan lastu lennä samaan malliin. Kyl tuo minulle välttää, eikä vie niin paljon vähää tilaa.
     
  7. mielikuva

    mielikuva 1st gear

    Meillä tuo IK62 on jo toinen. Jälkimmäinen mikä hankittiin oli niin paljon siistimpi, vähän käytetty, terän pikakiinnityksillä... ja Siemens sähkökeskus! :) tullut suomeen jonkun koneliikkeen kautta.
     
  8. hezekiel

    hezekiel 1st gear

    Raahasin nyt talliin uuden 250x700 kiinasorvin, tuli huudettua sellainen Saksan eBaysta. Tyhmä kysymys: Miten voidellaan nuo "upotetut rasvanipat" eli pinnan tasalla olevat voitelukohteet joista näkyy vain pieni messinkinen rinkula jonka keskellä kuula on?
     
  9. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Eikös niihin ole tarkotus ihan vaan valuttaa öljyä esim. tippakannulla. Nokalla painaa sen kuulan alas ja pumppailee öljyä sisään.
     
  10. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Niihin on olemassa on oma räsväprässi, jos ovat samalaisia kun uniball nivelissä...

    Joskus ostin sellaisen unibalien rasvaukseen, painetaan siihen nippaan ja ruutataan.

    Kysy laakerikaupasta.
     
  11. jylppy

    jylppy Gearhead

    Ja sitten se prässi täyteen JOHDEÖLJYÄ Esim Mobil Vactra No 2.
    Pysyy johteet kondiksessa.
     
  12. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Itsellä öljyä vaativat "kuulat" on pienempiä kuin rasvaa vaativat. Oli merkitty väreinkin, pun/sin.
    Modigin kieputtimessa näin.
     
  13. Griffon

    Griffon 1st gear

  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tuon saman kappaleen oikasun voi tehä ilman laakeriakin, vähän vähemmän sivistyneesti, laittaa terän ja kappaleen väliin vaan kupari/messinkilevyn sormin kiinnipitäen ja halutessa pari tippaa öljyä kappleen pintaan. Toi siis teräkselle, alumiinille tulee käytettyä joko teflonia tai nylonia.
    Aina siis pehmeemmällä kuin itse kohde.....
    Sehän tuossa aina se huono puoli on että kun sorvin pakkaa kiristää tuon oikasun jälkeen niin heittoo tahtoo tulla, eli käytännössä tulis kappaleen olla senverran kiinni mitä se tarvii olla sorvatessakin.
     
  15. petrib1

    petrib1 Gearhead

    Jossain näin samantyylisen systeemin jyrsinkoneeseen tosin.
    Kappaleen nolla pisteen ottamista varten. Karaan oli kiinnitetty tappi jonka päässä kuulalaakeri. Kara pyörimään ja varovasti lähestytään kappaleen reunaa, kun laakeri hipaisee pintaa,ulkokehä pysähtyy ja ollaan nollilla.
     
  16. JesseX

    JesseX 1st gear

    ^^ perkules, toihan on kätevä systeemi oikasta kappale. Mitenhän tuota(kaan) oo ennen tienny :D
     
  17. ajomies

    ajomies Gearhead

    Menee elämältä tarkoitus jos ei mitään uutta enää löydä.... 8) :D
     
  18. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Just puhuttiin pojan kanssa että oma sorvi olisi kätevä, saa tarjota.

    autoharrastaja(tähänsemerkki)dnainternet.net

    Siis edullista... ja ei oikeen isoa.
     
  19. Yurii

    Yurii 1st gear

    Moro

    Nyt jonkun aikaa etsinyt itsellekin sorvia ja tuli tämmöinen vastaan:

    http://www.huuto.net/kohteet/karkisorvi/216102474

    Kohde: 216102474

    Mitäs mieltä olette mikä olisi järkevä hinta tästä kun ei ole tämän kokoisen hintaluokasta mitään hajua? :odroll:
     
  20. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Jos kuvaus pitää paikkansa ja isompia välyksiä koneessa ei ole niin hyvinkin jotain 1500 voisin ainakin itse moisesta maksaa. Ehkä enempikin. Harmi vaan kun on turhan kaukana ja aikaa enää reilu 20h :cry:

    Kannattaa myös varautua siihen että terät ja ehkä mahdollisesti terävarret,istukat, sovituskartiot yms.. joutuu ostamaan koneen lisäksi. Niihinkin saa rahaa menemään yllättävänkin paljon.

    Yksi seikka kannattaa huomioida. Myyjällä nolla palautetta ja maksuvaihtoehtona tilisiirto. Rahoja en ainakaan siirtäisi ennen kuin olen nähnyt livenä tai kannattaa varmistaa että sorvia myy oikeasti oppilaitos. Sen käsityksen saa myyjän nimimerkistä, sähköpostista ja myyntitekstistä. Luulisi käteisenkin kelpaavan maksuvälineenä.
     

Kerro tästä muillekin!