Mistä varaosa hitsauskoneeseen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 19Ford59, 10.6.2012.

  1. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Ongelmana on AGA Viking merkkinen mig hitsauskone. Ei aivan tuore laite vaan valmistettu todennäköisesti joskus 80-luvun alkupuolella.

    [​IMG]

    Pitäisi löytää koneeseen uusi kaasusuutin.
    Kuvassa ylempänä oleva osa on siis juurikin tuosta koneesta ja tuo kaasusuutin kiinnitetään kierteillä. Tuo pieni osa on kaasusuuttimesta irronnut osa jossa on kierteet sisäpuolella.

    Alemman osan sain kaverilta, siinä on tuollainen yleisempi painamalla kiinni tuleva kaasusuutin ja olisin vaihtanut sen koko osan varsineen mutta alapään kierre on harvempi joten ei onnistunut sekään.

    Osaisiko joku kertoa paikan josta tuohon saisi hankittua uuden kaasusuuttimen.
     
  2. iikka-

    iikka- 3rd gear

  3. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Isäukon hommaamassa Esabissa on kierteellä toi kaasusuutin kiinni ja esabbi hommattu uutena joskus 09-10.

    Mikähän sen koko mallimerkintä olikaan.... Origomig C340pro tai jotain sinne päin. En tiedä sitten käykö tuon kaasusuutin tuohon sinun kolviin. Voin tietysti käydä mittaamassa speksit tuosta kaasusuuttimesta, jos niistä olis hyötyä.
     
  4. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Mittailin tuon suuttimen:

    Lankasuuttimen päästä kaasusuuttimen halkaisija on 20mm
    Kierteen päästä suuttimen halkaisija 23mm
    Kaasusuuttimen pituus 80mm
    Kierre M20, ainakin M20 mutteri tuntui menevän hyvin kolvin kierteisiin.

    Halkaisijat ulkohalkaisijoita
     
  5. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    100% faktana eii käy Esab 340 osat kysyjän polttimeen,jos siinä Esabissa on vielä orkkis poltin tallella. Ja vaikka ei olisikaan, niin tuskin käy sittenkään.Mulla on paha pelko, että tollaista poltin kaulaa tai kaasusuutinta on erittäin hankala löytää ainakaan Suomen varaosa kioskeista,jos ei sitten jollain satu olemaan vanhaa varastoa jäljellä. Vaihtoehdoksi usein jää laittaa koneen naamatauluun yleismallin euroliitin adapteri ja ostaa siihen sopiva poltin jossa on nykyaikaiset kulutusosat. Tollainen poltin ja euroadapteri maksavat hitsitalossa yht. n.120-130€
     
  6. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Juu itselläkin oli sama homma mielessä, ettei käy, mutta mistä sen tietää vaikka olis sittenkin käynyt.

    Ja joo Esabissa vielä orkkiskolvi kiinni.
     
  7. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Sen tietää siitä kun on yli 20 vuotta noiden palikoiden kanssa ollut ammatikseen tekemisissä ;)
     
  8. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Jep, eli tuo kierre jolla tuo kaasusuutin on kiinni niin on M8 kierre 1,25 nousulla. Eli huomattavasti pienempi kun tuo ESABin malli.

    Eli jäljelle jää kaksi vaihtoehtoa; sorvata pieni adapteriholkki esim jatkomutterista jossa on M8 kierre sisällä ja siihen saisi sitten painettua päälle tuollaisen kuvassa alempana olevan kaasusuuttimen tai sitten käydä tapaamassa el borrachitosta Tattiksella.
     
  9. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    toi holkin sorvaus on ihan käypä idea, kunhan kysyn mutta oot varmaan kattonut että kaasusuuttimet on saman pituisia? Kuvasta kun ei käy ihan täysin ilmi. Noissa ton tyypin kierteellisissä kaasusuuttimissa kun on myös ollut lyhyempää mallia, jolloin toi kuvassa oleva alempi kaasusuutin on reilusti liian pitkä. Tosin senkin voi mahdollisesti kompensoida normaalia pidemmällä virtsasuuttimella, jos niissä osuu vaan pituudet kohdalleen. Pidemmästä suuttimesta ei ainakaan haittaa ole. Yleensä päinvastoin,koska pidemmän kontaktipinnan ansiosta lankaa saa luonnollisesti pidemmältä matkalta virtaa, eikä langan ns.koiranhäntä efekti ainakaan aiheuta kontaktihäikkää langan ja suuttimen välillä. Toi nyt on ehkä enemmän tollasta teoreettista paskaa,mutta kyllä siinä kuitenkin tietty peräkin on.
     
  10. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Eri pituisia ovat nuo kaasusuuttimet mutta ongelma on nyt todennäköisesti ratkaistu. Vielä en ole käytössä kokeillut mutta miksipä se ei toimisi..

    Eli kaupasta pari M8 jatkomutteria, toinen meni pilalle harjotellessa poraamaan reikää mutta toinen sitten jo onnistui. Porasin kierrettä pois 10mm terällä siten että kierrettä jäi jäljelle n.12mm. Tällöin mutterin porattupää mahtuu tuon poltinkaulan päälle ja uuden kaasusuuttimen liika pituus saadaan hukattua siihen. Mutterin pyöristäminen sujui kiinnittämällä se kierretangonpätkällä porakoneeseen ja viilalla painamalla pyöreäksi.
    [​IMG][​IMG][​IMG]
    Uusi kaasusuutin on hieman tiukka tuon holkin päälle joten sen joutuu ihan kevyesti naputtamaan siihen päälle. Ajatuksena oli että tuohon holkkiin olisi tehnyt urat tuollaisille "jousi"renkaille mutta ei riitä materiaalissa paksuus enää niiden urille. Toivottavasti tuon saa ehjänä irti sitten kun tulee taas tarve vaihtaa kaasusuutin.

    [​IMG]
     
  11. 240163

    240163 Gearhead

    Multa saattas löytyä jatkossa varaosia... Ja konaisia polttimia...
     

Kerro tästä muillekin!