Mistäs nyt vuotaa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Terosu, 29.5.2008.

  1. Terosu

    Terosu 1st gear

    Ajelin eilen mökiltä kotiin, kotona huomasin että paisari täysin tyhjä ja koneen pohja, nivelet, tukivarret ja kaikki muukin etupäästä glykolin peitossa. Tänään katselin taas, suurimpien glykolien haihduttua, vuotokohtaa, ja huomasin että jakopään kopan alareunaan muodostuu tippa. Täytin järjestelmän ja ajoin vähän, vettä tuli lähes norona. Jakopäästä ei sentään kuitenkaan, valuu jostain ylempää sinne ja tiputtaa sieltä. Tuossa ajolenkillä kuulin sellasen säksättävän äänen etupäästä, tosin vaikutti riippuvan nopeudesta eikä kierroksista, että lienee jotain muuta.

    Vesipumppu tottakai ensimmäisenä epäilyksenkohteena, tai en minä muuta ymmärrä ja siinä mielessä tää onkin aika turha topikki kun joka tapauksessa menee purkamiseksi. Mut kiinnostaa silti kuulla veikkauksia. Auto on Buick farkku, -86 on vuosmalli ja kone on 307Y luonnollisesti. En nyt millään saanut kättä tai mitään sen vertaa tuonne että olis päässy kokeilemaan mistä vuotaa, sen verran ahdasta siellä on. Stefa ei varmaan noin yhtäkkiä kyrvähdä ja ala putousta tekemään? Kaiketi se sieltä pumpun rungon välistä tulee?
     
  2. kippis

    kippis Gearhead

    jospa vedet tulee vesipumpun reiästä, tuskin mistään välistä...
    huomasin omaan buickiin pumppua vaihtaessa että se reikä onkin tossa uudessa yläpuolella joten tulevaisuudessa helpompi todeta vuoto.
    no ehkä 130 t mailin päästä sitten :rotfl:
    niin juu oli siinä yläpuolella pumppua joku iso kuusiokolo ruuvikin, kai siihen jonkun lämpöanturin voi viritellä tai jotain... vanhassa ei sellasta ollutkaan.
     
  3. Terosu

    Terosu 1st gear

    En oo vesipumppuihin ehtiny tutustumaan sen paremmin, eli pakko nyt kysyä että mikä ihmeen reikä siellä alapuolella on?
     
  4. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Siellä on sellainen "juoru" reikä joka alkaa vuotaa kun pumppu lähestyy loppuaan eli ihan tehty sitä varten että alkaa vuotaa kun pumppu on mekaanisesti lähes loppu. Sanoisin että sulla alkaa olla pumpun vaihdon aika vaan.. :)
     
  5. kippis

    kippis Gearhead

    se rupeaa vuotamaan sieltä reiästä kun pumppu on tullut tiensä päähän.
    (tai oikeastaan laakeri).
    eli se reikä on ihan tarkoituksella tehty sinne.
    käsittääkseni, kun vesi pääsee sen pumpun laakerin läpi sinne reiän puolelle niin se rupeaa silloin vuotamaan. ja vesi ei juuri laakeria voitele, ja pumppu menee hetkessä romuksi.

    reikä on tosi pahassa paikassa yleensä, ja alapuolellakin vielä.
    omastanikin luulin ensin että alavesiletku olisi vuotanut mutta tarkempi syynäys osoitti letkun ehjäksi.

    joku 80 e uusi pumppu South west tradesta.
     
  6. Terosu

    Terosu 1st gear

    Just juu, no taas oppi jotain uutta, kuulostaa kyllä vähän hullulta systeemiltä, tuollasella systeemillähän pääsee hyvällä tuurilla tekemään enemmänkin remppaa ku vesipumpun vaihdon, jos liikaa vettä valuu pidemmällä matkalla :eek: E: jaa se on noin, Kippiksen viesti selvensikin asiaa taas enemmän.

    Ehkä pitäis ottaa tuo kone sitte vähän paremminkin tässä huollon kohteeksi, venttiilivarren kumitkin pitäis ainaki vaihtaa, semmonen savukone se on kylmänä varsinki. Vähän vaan hirvittää alkaa kaivaa noita venakoppia esille letkujen ja johtojen alta.

    No ei tää turha ketju ollukaan, on näistä vastauksista tullu opittua taas paljon, olisinhan mä sen vuodon sieltä purkaessa huomannu ja varmaan ihmetelly että mikä reikä toi on, tukkinu sen ja ajanu onnellisena vesipumpun paskaksi :poff:
     
  7. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    yleensä se ei ala kovin agressiivisesti vuotaa eli ei yks kaks ja perkeesti vaan vähän lirutellen pahenee, mutta käyhän näitä...
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Voihan se weepholestakin tulla, mutta. Olds 307 on herkkä vuotamaan imarin peltiviivisteen etupäästä.. Siis kansien ja imarin välistä.. Siitä se vesi sitten valuu lohkon etupäätä jakopään viertä alas ja luullaan pumpun menneen. Fani varsinkin sotkee vuodon sellaiseksi, että alkuperää on vaikea havaita.. Tuo tyyppivika..
     
  9. Terosu

    Terosu 1st gear

    Argh :wc: No jos imari pitää purkaa pois niin voi hyvällä tekosyyllä avata ne venakopatkin ja vaihtaa kumit kun kuitenkin menee helvetin ankaraksi purkamiseksi koko touhu.
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Tai sitten ihan GM:n omalla syylärisementillä. Sillä minä vuodon taltutin joskus 1996. Eikä vuoda vieläkään. Käsittääkseni tehdaskin ohjeisti iskemään tiivistysaineen kansirempan jälkeen. Juuri tuon 307 vuotoherkkyyden takia. Jotenkin se orgistiiviste ja alumiini-imari toi tuon ongelman.

    Mutta parhaiten sen tihkumisen näkee , jos se vuotaa tosiaan siitä imarin etureunasta, kun ajaa lämpimäksi, sammuttaa auton, ja säntää tarkkailemaan, tuleeko mehimistä raosta.. Kun fani ei pyöri silloin näkee parhaiten. Pitkään vuodettuaan , alkaa näkyä selvät valkoiset "kattilakivettymät" pinnassa..

    Ja aina kannattaa katsoa myös öljytikkua. Miltei aina, jos tuosta vuotaa, niin vuoto tulee ulos. Mutta lottovoittajalla se voi mehiä nostajalaaksoonkin :poff:
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    Mie voitin lotossa, jee, menee glykolit öljyn sekaan, hiphei. :rotfl:
    Ainiinjuu se onkin letukan kone se, sori.

    Ei 307 Y moottorissa tossa "uudessakaan" rullanokallisessa tiemmä ole venttiilinvarsikumeja, vaan sateenvarjot jotka ei periaatteessa kulu.
     
  12. Casull

    Casull 1st gear

    SS Nova teki tuon tempun iciwanhan vesipumpun kanssa. Meni Haminassa käytännössä kerrasta, starttasin koneen parkissa ja ihmettelin peruuttaessa että miksi alla on valtava lampi, ei ollu autolle kävellessä. Juurikin tuosta reiästä tuli vesi pihalle ihan paineella. Täytin ja nilkutin hallille Kotkaan, kesti vielä sen matkan eikä edes lämmöt nousseet.

    Eikä minkäänlaista tihkumista oireena, kaikki täysin kuivaa ennenkuin meni totaalisesti. Painoi pumppu varmaan enemmän ulos kun lohkolle kiertoon...
     
  13. Terosu

    Terosu 1st gear

    Öljyt tuli kyllä katottua koneen käydessä eikä ne näyttäneet mitenkään erikoisilta.

    Kävin tuossa ajamassa koneen lämpöseksi, alkoi tiputtaa melko äkkiä starttauksen jälkeen vettä taas mutta märkää kohtaa en imarin ja kannen välistä löytänyt, en ennen enkä jälkeen ajolenkin. Oikealle puolelle tosin ei ole mitään näkyvyyttä...

    Taitaa alkaa ohjurit olla sitte väljät? Kylmänä varsinkin meinaa tupruttaa niin helvetisti ja öljyäkin saa lisäillä vähän turhan tiuhaan tahtiin mun makuuni. Tai no voihan olla koko kone jo väljä, ei se uus ainakaan oo..
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    Kyllä kai nää alkaa olla senverran ajettuja koneita että saattaa ohjurit alkaa joissaintapauksissa olla moro.

    Ite läimäsin just aika pirteeseen ajoon 307 kannet joissa varsinkin pakoohjurit oli jo aikalailla löysät, mut ei se kyllä silti yhtään savuta ja 800km jäljiltä on edelleen öljyt ylärajassa.

    15W/40 delvac (MX?, 1400?, ei muista) on koneessa ja sinkkilisäaine.

    Oletko koittanut kendallin öljyä, esim 10W/30?

    Se ei seistessä kylmänä valu ohjureita pitkin kanaviin niin kiivaasti kuin tavalliset öljyt, tuo muijan letukka ainakin jättää sillä ölpällä aamusavut vähiin.

    Jännä ilmiö kun tuo öljy kuitenkin juoksee vielä paljon kylmempänä kuin esim. mobil super 10W/40.

    Männänrenkaatkin vois olla jumissa, elikkäs moottorin pesu, sitä en kyllä silti suorittaisi kylmiltään ensin varmistamatta venakopan alta ettei kone ole täynnä karstakikkaretta.

    Niin ja voishan kansien öljypaluukanavatkin periaatteessa olla vähän tukkeessa ja öljypinta lilluu kansissa yli ohjurien.

    Ja nyt alkaa huuto :lol: , mutta tuo paljon parjattu ihmeaine nimeltään RVS "pesee" konetta aika turvallisesti, se tekee sen riittävän hitaasti joten karstakikkareet eivät säntää kokonaisina ja kerralla öljypumppuun.
     
  15. Terosu

    Terosu 1st gear

    Joo ja sai lisätä kyl ihan samaan malliin ellei enemmänkin, tais tosin olla 5w10. Nyt on Valvoline MaxLifet, mitkä alkuun ehkä tuntuivatkin pysyvän vähän paremmin.
     
  16. -TH-

    -TH- Gearhead

    vesipumppua jos epäilee,niin välystä kokeilemalla voi vuoto paljastua, eli ropelista kokeillen onko väljää ja ikäänkuin "välimaastossa" pitäisi alkaa valumaan. jos ajossa vuoto on niin pientä että lokin pintaan ei jää jälkiä.
     
  17. Terosu

    Terosu 1st gear

    Tuli purettua hihnapyörä ja ropelli pois ja akselista kokeillen laakerissa tuntuu olevan väljää, joka asennossa välys ei tunnu mutta tietyssä kohtaa on aika selkeää. Tuo reikä löytyi siitä päältä myös, siinä ei kyllä näkynyt mitään merkkejä vuodosta mutten tiedä sitten kuuluuko näkyäkään, kun ei tolleen vuotavana oo paljoa ajettu. Siihen reiän päälle kaatelin vähän vettä ja samaan paikkaan se ainakin valui, jakopäänkoppaa alas ja maahan. Uus pumppu on jo hankittuna, kun en vuotoa imarintiivisteestäkään löytänyt, että vaihdetaan se nyt ja katsellaan sitte. Tuli ostettua jo ennen kun aloin purkamaan kun oli niin edullinen, 50e SW-Tradessa. Aattelin että vaihdetaan sitte joka tapauksessa kun kerran purkamaan lähdetään..
     
  18. kippis

    kippis Gearhead

    :eek: ompas poijailla hullun halvat hinnat ...
     
  19. Terosu

    Terosu 1st gear

    Voiko tuollasen vesipumpun asentaa ilman tiivistettä, pelkkää silikoonia käyttäen? Kävi tuon pumpun mukana tulleen tiivisteen kanssa vähän hassusti :oops: Olis tuollasta Loctiten 5699 silikoonia joka on just vesipumpun laippoihin sun muihin tarkotettu, kovettuu aika lujaksi.

    No sen tiivisteen kanssa kävi niin että asensin sen pumpun mukana, ohella käyttäen tallista löytynyttä Permatexin Form-a-Gasket #2 tiivisteliimaa, joka ei yllätyksekseni kovettunut juuri lainkaan parin päivänkään jälkeen (luulin että se non-hardening tarkoittaa että jää joustavaksi..), suositellaan näemmä lähinnä venakoppien ja öljypohjien ym. kanssa käytettäväksi. En sitte viittinyt ottaa riskiä, vaikka luultavasti olisi ihan mukavasti tuolla mennytkin, vaan ostin tuubin tuota Loctitea ja purin pumpun pois, kun en ollut muuta vielä tehnyt kuin pultit kiristäntyt. Noita Permatexin mömmöjä Sinolin kanssa putsatessani se tiiviste venui sitten silleen ettei oikeen sovi enää, eikä viitsisi väkisin laittaa kun menee väärin tai kuprulle varmasti.
     
  20. J.M

    J.M 1st gear

    kyllä hyvällä tiiviste liimalla on tiivistynyt vaikka mitä,tosin ei sitä kannata älyttömänä törsöstää...itse olen huomannut että tollaset paperi tiivisteet on hyvä liimata kiinni esim bostikilla ennen asennusta,ei tartte söhrätä sen silikoonin kanssa
     

Kerro tästä muillekin!