Mitä California-auton pohjaan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja valtsu67, 16.12.2020.

  1. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    On näistä täällä varmaan keskusteltu ja kättä väännetty, mutta kysympä silti.

    Mitä tuonne pohjaan laittais?
    Pohja on tehtaan jäljiltä, ehjä, hienoisessa pintaruosteessa.

    Vaihdan parhaillaan vaihdelaatikkoa, auto on tallissa pukkien päällä. Purin pakoputket ja kardaanin pois.
    Rupesin miettimään, josko tuolle pohjalle tekis jotain.
    On se tuollaisenaan menny jo 8 vuotta ja aina katsuri sitä kehuu, kun on niin siisti.
    Suojaisinko palkit ja pohjan tektyylillä?

    Omia kokemuksia olis kiva kuunnella.
     
  2. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    1991 tuli auto CA:sta. Mietittiin silloin samaa asiaa ja käytettiin autoa paikallisessa Ruostesuojaus -liikkeessä. Heppu sanoi, ettei tehdä mitään ja näin toimittiin. Pohja yhä samassa kunnossa ja auto on ollut käytössä joka kesä. Suolapuuroissa ei ole ajettu.

    30 -vuodessa aineissa on toki ja mitä todennäköisimmin tapahtunut kehitystä.
     
  3. Buickelo

    Buickelo 1st gear

    Ite olen tehnyt sopivan coctailin massaa/tervaa/teräketjuöljyä ja ruiskulla pohjaan.
     
  4. Anza

    Anza Gearhead

    Mites käsittely jollain crc irrotuslitkulla. Suojaa ruosteelta, tunkeutuu saumoihin, tuoksuu hyvälle ja olis liukkarilla poispestävissä. Kunhan valitsee sellaisen mikä ei oo tulenarka. Käsittelyn voi uusia tarvittaessa vuosittain.
     
  5. ASaari

    ASaari 3rd gear

    Tää vois olla hyvä. Dinitrolin ML on myös hyvä tuote tähän tarkoitukseen.
     
  6. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Niin onkin, ja sen lisäksi se on myös tarkoitettu juuri tuohon tarkoitukseen. Tekniikan Maailman testissä 2007 kyseinen tuote tuli toiselle sijalle ja sai kehuja tunkeutuvuudesta saumaan sekä tasaisuudesta eri osa-alueilla. Voittaja oli muuten Bilteman liuotinvapaa kotelosuoja, joka sekin tunkeutuu hyvin saumoihin ja muodostaa paksumman kerroksen kuin muut testatut aineet. Biltemassa vaan ei juuri tuolla numerolla olevaa tuotetta enää myydä, paitsi ehkä jotain jäännöseriä. Varmasti suunnilleen vastaavia tuotteita heillä silti on.

    Itse on kovin vaikea uskoa, että parempaa suojaa saisi sillä, että sekoittaa itse erilaisia aineita keskenään ja niitä levittää auton pohjaan. Ihan vaan sillä, että juuri nuo tunkeutumis- ja pysyvyysominaisuudet on varmasti aika tarkkaan suunniteltu ja testattu ja siihen kun sekoittaa ihan itse ties mitä muuta, niin eihän se enää sen jälkeen toimi suunnitellusti, vaikka pinta saattaakin jäädä pitemmäksi aikaa suojatun näköiseksi, kun siinä on vaikka tahmeaa öljyä. Parhaimmillaan olen lukenut suosituksia, että kannattaa laittaa jäteöljyä pohjaan, ja perusteluna oli se, että eihän öljypohjakaan ruostu puhki, kun jäteöljy sitä suojaa sisäpuolelta. :wc: Tai melkein yhtä hyvä ajatus, että pitää laittaa itse keksittyyn ruostesuojaseokseen reippaasti peräöljyä, koska se on niin paksua, ettei valu helposti pois. Bonuksena tulee mahtava tuoksuefekti.

    Pelkkä kotelosuoja pohjassa ei tietysti suojaa kovin pitkään hankalissa olosuhteissa, mutta vissiin tässäkään tapauksessa auto ei kovin haastavia olosuhteita yleensä kohtaa, jos jo kahdeksan vuotta on pärjäilty ilman mitään suojausta, eikä siitä ole ongelmia tullut.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Samaa asiaa pitää pähkiä kun saan voortin siihen kuntoon että saa sen tallista ulos. Ehjä pohja, ei massoja, pintaruosteessa.
     
    SQ tykkää tästä.
  8. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Dinitrol ml kuulostaa hyvältä. Olin jo jäljillä omissa ajatuksissani.
    Jus semmonen kevyt suoja roiskevettä ja kosteutta vastaan.
    Pari kolme tuhatta kilsaa tulee kesässä ja muuten auto on tallissa.
     
    12345678910 ja ASaari tykkäävät tästä.
  9. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Dinitrolin ml:ää vedin oman California-auton pohjaan
     
    valtsu67 tykkää tästä.
  10. Holley

    Holley Gearhead

    Useita autoja nyt tullut jo vuosien mittaan ruostesuojautettua ihan alan liikkeissä - toki ne pohjat olleet hyviä tai erittäin hyviä. Tuollainen Dinitrol ML voisi olla ihan hyvä vaihtoehto.
     
  11. Akit

    Akit 2nd gear

    Mellä noihin CA autojen pohjiin ei ole laitettu yleensä mitään. Ei se kesäkäytössä mihinkään mätäne. Muutama on maalattu mikä on ainoa järkevä vaihtoehto mikäli meinaa jotain tehdä. Nuo kaikki kotelo yms. saman tyyppiset aineet vaan suttaa.
     
  12. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Ei ole kuin yksi aito California auto, kun auto tuli yli mietin samaa...25 v sitten!
    Hioin pohjan ja maalasin mustalla 2k epoksilla, vieläkin pohja samannäköinen, kunhan välillä rätillä vähän pyyhkäisee. Käytöstä kai tuo riippuu, mutta jos puhtaassa kesäkäytössä ei se mitään massoja/öljyjä/tervaa tarvitse, koteloihin toki voi suihkia jotain näitä Dinitroleja jos siltä tuntuu.
     
    Seevu tykkää tästä.
  13. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Saumoissa, missä pellit on päällekkäin, se oleellisin suojaustarve on, ei siellä, mihin silmä näkee. Kun talvella ei ajella, niin Dinitrol ML on hyvä valinta. Mastonin litran purkeissa myytävä kotelosuojakin vaikuttaa asialliselta. Itse vielä "ohensin" sitä kuumentamalla purkkia kiehuvassa vedessä ennen ruiskutusta. Kannattaa ruiskutella kotelotkin, sieltä se ruoste tulee läpi, jos on tullakseen.
     
  14. fmila

    fmila Gearhead

    Mulla ollut Miranolit pohjassa vuodesta 1980. Auto tullut Californiasta 1971, alkuun ajettu talviakin ilman kummempaa suojausta. Ennen maalausta hiekkapuhalsin ruskettumaan alkaneet pinnat ja sen päälle CorroCote ja sit Miranol. Sillä menty kesät. Toki tallissa kaikki talvet ja kesälläkin, jos ei olla reissussa. Pohjassa ei ole ollut sanomista, ei edes kisaamisen aikaisten asennuksien reiät ole lähteneet pahemmin rapistumaan, vaikka osaa niistä ei ole edes maalattu.

    Takalokasuojien kaaret lähti tosin "kuplimaan", mutta se johtui suurimmaksi osaksi sisä/ulkokaaren välissä olevasta "solukumista, se pitää raot kosteina, helposti. Sinne voisi ML tai jotain tunkeumaöljyä suihkia, jos kyseessä 60-luvun GM tuote, niissä ainakin kyseinen rakenne.

    BTW, kyllä öljypohjiakin on ruostunut puhki. Useampi tullut töissä aikanaan "silmille". Menee puhki just öljyn yläpinnan kohdilta. Kyseessä ollut toki jokin halvempi euro/japsi kinneri, joka ollut huonolla hoidolla, eli öljypohjan ulkopinta ollut kiinni juuttuneen kurapaskan peitossa. Ei ois tarvinnut kuin edes joskus pestä kurat pois pinnasta. Jäteöljyssähän on rikkiä ja sehän saa pellinkin rikki ;):D;)

    t. AM
     
  15. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ruosteessa olevia kiertokankia on tullut vastaan, eikä ollut kyse edes uineesta koneesta, tai mistään metsälöydöstä. Kertoo kaiken tarpeellisen jäteöljyn suojauskyvystä.
     
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Fiat Puntossa lienee jonkulainen tyyppivika.
     
  17. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Kukin roiskii mitä roiskii ja minusta säilymisen kannalta paras on kunhan edes jotain sinne pruuttaa mikäli puhutaan kesäkäytössä ja vähän tarkemmin pideltävästä harrasteautosta jolla ei suolasohjossa tai oikeastaan muunkaanlaisessa sohjossa ajella kuin korkeintaan kesällä vesisateella satunnaisesti.
    Osa luottaa vaan mitä hienompi tuotenimi,kalliimpi ja samat mömmöt kuin käyttiksiinkin mutta vanhuksiin nämä nykyaineet pohjaan tai erilliset kotelonsuojat ei automaattisesti tarpeellisia ole,ainakaan minusta.
    Tietty pohja on hyvä saada joskus kuivaksikin joten kuiva kylmäkin talli on ellei lämmintä löydy,puhutaan siis talvisäilöstä johon pressu kostean ulkosäilytyksen kera huono sisustan+pohjankin kannalta.
    Lukemattomia suojaamattomia tuontiautoja on saatu reikäraudaksi ja ruskean muotivärin peittoon jo muutamankin suomivuoden jälkeen vaikka olisivat kymmeniäkin vuosia selvinneet kuivilla tuolla ihmisten ilmoilla maailmalla.
    Mikäli ajoneuvo on neitseellisen puhdas,vain ohut pölyinen hiekkaharso pohjassaan niin eiköhän öljyäminen ole helpoin,halvin ja riittävä koska se ryömiii joka rakoon+muistaa ruiskuttaa palkkienkin,puskurien ym sisään ja mikäli operaation toistaakin muutaman vuoden välein,tarvittaessa ja miten öljy itsensä kiinni imenyt koska muutaman ruiskutuskerran jälkeen sitä todella on ja pysyy pölykerrokiin imeytyneenä.
    Öljyn voi periaatteessa ruiskuttaa kosteaankin pohjaan ja vanha legendahan neuvoi hiekkatielle öljyämisen jälkeen jotta tavara jää kunnolla kiinni,tavallaan kapseloituu.
    Toki näky ei mikään näyttelyauton pohja ole mutta lähteehän tuo nätisti poiskin tarvittaessa ja mukavampi kait kuin reikäinen pohja?
    Ympärivuotisessa käyttöautossakin on kokemuksia sanoi TM tai Tuulilasi mitä hyvänsä(en lue)ollen taatusti parempi kuin ilman mitään tai yleensä vaatimattomilla tehdas-suojauksilla. Toki öljyruiskuttelut käyttikseen tiheämpään kuin harrasteessa mutta ruiskauttaa voi toki molemmat jos sotkemaan kerta rupeaa ja muistaa ettei valuvat öljyt sovi luontoon=pahvia tms imevää alle ja on ongelmajätettä/maalaiset yleensä polttaa ,samoin kuin tallin lattialle valuu jonkinaikaa kunnes pikkuhiljaa loppuu enempi aktivoituen lämpimillä kesäkeleillä pikkasen tiputtelemaan kunnes loppuu aikanaan eli pahvia tms auton alle myös talliin muutamaksi viikoksi.
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Minä laitan myös painoarvoa sille, että pohjasta ei tartu sotkua rystysiin jos tarvitsee tehdä jotain.
    Pahimpia on kuivumattomat öljy, terva yms sotkut ja sekoitukset.
     
  19. mopo-ukko

    mopo-ukko 3rd gear

    Kesäauto ei minusta tartte mitään pohjaan jos se ei ole valmiiksi rupinen,edellisen talviauton pohjaan vedin joka syksy ruiskulla purkin kotelosuojaa,siinä oli jo alkavaa rusketusta kun se mulle tuli.Ruiskulla kun laittoi niin kyllä tunkeentui aika hyvin kolosiin,välillä sinnekkin minne ei olisi pitänyt.Nykyiseen talvikulkineeseen en ole vielä laittanut mitään kun siinä on ehjä maali pohjassa.
     
  20. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Nykyajan maalit ja suoja-aineet ovat aivan eritasoa kuin 50...70-luvulla käytetyt. Elikkä mikä vaan ko kohteeseen tarkoitettu on tarpeeksi hyvää. Jos tuntuu siltä, että jotain pitää laittaa. Tokkopa moni ajaa enään sohjossa ja suolassa kuten normi käyttiksellä vaan kesäisin. Ja auto kuivaa talvet kuivassa tai jopa lämpimässä tallissa. Joten tarvineeko todellakaan tehdä yhtään mitään? Taittapi olla tuhoisampaa, että pistää tuon päälle jotain joka ei tartu kunnolla pohjaan ja sinne väliin pääsee vesi.
    Jos auto pohja olisi hiekkapuhallettu, niin laittaisin hyvän teollisuus maallin ja jonku kuivavan massan. Varmasti kestää kesäistä harraste käyttöä loppu elämän
     

Kerro tästä muillekin!