Mitä eroa bensa/diesel katalysaattorilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja helppoheikki, 4.1.2008.

  1. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Mitä eroa on bensa- ja dieselmoottoreihin tarkoitetuilla katalysaattoreilla? Kattihan sisältää aika lailla erilaisia aineita kuin äänenvaimennin joten herää epäilys josko näillä olisi oikein toimintaan vaikuttavia eroja.

    Kysymys siksi, että olen bensakasilla varustettuun autoon rakentamassa uutta putkistoa erään ahdetulla dieselkasilla olevan auton alkuperäisestä rosteriputkistosta. Tässä paketissa olisi mukana myös riittävällä kapasiteetilla oleva katti ja pähkäilen voiko sitä käyttää bensamoottorin jatkeena.

    Sinänsä asialla ei ole katsastuksen kannalta merkitystä koska auton otteessa lukee ainoastaan "pakokaasupäästöt hyväksytty LM:n päätöksellä xx/xxx - autossa käytettävä lyijytöntä polttoainetta" eikä sanaakaan vähäpäästöisyydestä. Pelkään vaan että autosta tulee liian äänekäs ilman tuota toista pönttöä, putkisto kun on "tarpeeksi" avara ja kaiken lisäksi rosteria joka ei ole tunnettu hiljaisten putkien materiaalina.
     
  2. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Juttelin erään tukkurin pakoputkilinjan tuotepäällikön kanssa ja hän sanoi että dieselin ja bensakatin välillä ei olisi muuta eroa kuin että bensamalli on tiiviimpi. Eli bensakattia ei voisi laittaa dieseliin tukkeutumisvaaran takia mutta toisinpäin kyllä käy, ei tosin puhdista kaasuja yhtä hyvin eli jos otteessa on merkintä vähäpäästöisyydestä niin tuskin menee läpi. Valmistusmateriaalit ovat hänen mukaansa samat.
     
  3. Antti P

    Antti P 3rd gear

    Oli camarossa merkintä vähäpäästöisyydestä, arvot mittarissa kohdillaan. Kun nosturille ajoivat niin huomattiin että eipä ollu kattia.. Joten hommasin sellaisen että sain leiman. Auto oli ollu mulla silloin pari viikkoa ja ei ollu alle ehtinyt ennen katsastusta kurkistelee.. :D
     
  4. ++++++

    ++++++ 3rd gear

    91vm 5.0v8 bensa eli katti pakko no se on jo hävinnyt. Olis 6.5td katti joka fyysisesti ainakin on iso. Mahtaakohan sillä saada leiman?
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Riippuu ihan siitä täyttääkö se autolle asetetut päästörajat ?
    Laita katti kiinni ja käy mittauttamassa päästöt jossain, sitten sen perusteella leimalle, eikä tarvitse maksaa enää ylihintaa konttorille kun on se todistuskin jo valmiina :odwink:
     
  6. Pösilö

    Pösilö Gearhead

    Kyllä niissä aika erilainen kemia on. Olin joskus pienen hetken katalysaattoritehtaalla töissä ja muistelen, että "runkoaine" ja ja varsinainen jalometallipinnoite olivat erilaiset. Runkoaine on siis eri asia kuin kennon materiaali.
    Sitä en osaa sanoa kuinka suuri merkitys on harrasteauton päästöille.
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  8. ++++++

    ++++++ 3rd gear

    Pitää varmaa koittaa vaan lyödä toi vanin katti ja vaikka re85 tankkiin ni eiköhän se sitten me päästöistä läpi. Ainakin se täyttää sen pykälän et siellä on katalysaattori.
     

Kerro tästä muillekin!