Mitä helman (lasikuitu) ja pellin väliin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Mr. El Maco, 16.11.2014.

  1. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 1st gear

    Lähtökohtana -99 vani, jossa SL helmat. Ne suht pienet lasikuituläpyskät. Nappasin nuo alkukesästä irti vakaana aikomuksena hetimiten korjata alla olevat ruostevauriot. Hetimiten vähän venähti, tosin ei ollut pieniä läiskiä isompia vaurioitakaan.

    Nyt on kuitenkin pintaruosteet puhalleltu, irtoava maali rapsittu pois sinkin päältä, maalattu hapolla, primerillä, metallivärillä ja päällystetty lakalla. Eli niiltä osin alkaa olla homma kasassa. Takapuolelle tulee vielä uretaanitervat kunhan kerkiää.

    Kohtapuolin pitäisi ruuvailla helmat takaisin kiinni ja jottei samat vauriot pääsisi hetimiten uusiutumaan, niin mitä tuohon lasikuidin ja pellin väliin laittaisi. Alkujaan siellä ei ollut oletettavasti mitään ja siellä ollut hiekka on lisätty jälkikäteen. Helmat istuu aika hyvin, mutta kyllähän se hiekka vastakin siihen rakoon löytää viimeistää autoa pestessä.

    Mikään liimaava (sikflex tms.) ei tule kyseeseen, koska sen jälkeen helmat ei taatusti irtoa kuin palasina tai pellin kanssa rälläkällä. Ajatuksissa pyörii jokin paksuhko vaha, mutta jos jollakulla olis hyviäkin ideoita, niin nyt olisi tarvetta.
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    No se paksuhko vaha on tietenkin kotelonsuoja-aine, jota löytyy spray ja kannutavarana. Joku kuitenkin ehdottaa jotain teräketjuöljysotkua, mutta sen suojaavat vaikutukset on lähinnä nimellisiä.

    Eli siis kunnon vahamaiseksi kuivuva kotelonsuoja-aine.
     
  3. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Tuskin vaan pysyy häävisti jos peset autoasi esim painepesurilla ja tuo rako on alttiina. Itse kyllä vetäisin liiman,saa sen puukotettua pois jos helmoja mielii pois. Tai sitten joku kumitiiste niinkuin kuplissa oli aikanaan.
    Jos autosta mielii ikuista niin talviajo pois muuten saat kymmenen vuoden välein muutenkin niitä helmoja raapia uudelleenkin.Mikään kun ei tee autuaaksi.
     
  4. umpio

    umpio 3rd gear

    Silikoni?
     
  5. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Vesivaseliinia paksulti, estää tehokkaasti ruostumisen ja hankaamisen, eikä mee mitään väliin kun se on täynnä sitä.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Silikoni kuuluu akvaarioon ei auton koriin.
     
  7. rengaw

    rengaw 1st gear

    Jos olis mun auto niin laittaisin butyylimassan. Liimaa kohtalaisesti ja pysyy joustavana vuodesta toiseen. Käytetään mm. asuntovaunujen saumoissa.
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei ole vaseliini hyvä: kerää hiekkaa, ja lopuksi tuo hiekkatöhnä huuhtoutuu pois, eli pitää uusia anikin vuoden välein.

    Hantta
     
  9. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 1st gear

    Ideoitahan pukkaa hyvää tahtia.

    Butyylimassasta joku sanoo, ettei kestä sekään painepesua. Kotelovahalla sama vika, kuten myös vaseliinilla.

    Mutta nyt kun tuumii, niin kotelovaha ja aivan ulkoreunaan kumitiiviste voisi olla hyvä yhdistelmä, tai ihan sikakitti. Pikku vanan saa toki puukotettua pois tarvittaessa. Koko alalle ei voi levittää liimoja, koska ei onnistu puukotus kaarevuuden takia. Kuraa rakoon kuitenkin pyrkii sekä ala, että yläkautta (pääosin lienee ylhäältä).

    Ikuista tuosta ei tule, eikä tarttekkaan, auto menee myyntiin kutakuinkin heti, kun saan noi hommat tehtyä, mutta pitäähän se tehdä silleen että ilkeää myydä vaikka parhaalle kaverille tai jos ei kauppa käy, ajaa itse.

    Kiitoksia vinkeistä, kattotaan kuinka käy. Ei tuo auto mitenkään paha oo ruostumaan kun ei vielä ole tuon pahempaan kuosiin päässy. Emännän hitusen vanhemmasta audista paikkasin lokasuojaa ja ovea ennen vanin kanssa puuhastelua. Seuraavaksi olis vuorossa naapurin puolta uudempi mazda, jossa ruoste näkyy jo vania pahemmin.
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    Miten olis seuraava kaava?
    -Helmojen koesovitus
    -Tarkka rajausteippaus koesovituksen aikana
    -Röpömassa teipistä alaspäin
    -Helmat kiinni röpön päälle.
    Ideana siis, että sauman välissä ja kaikissa piiloon jäävisää paikoissa olis röpömassa.
     
  11. Koso

    Koso 1st gear

    Mites jos tekisit sikamassasta tiivisteen siten että laitat helmaan vaikka teipin tms siksi aikaa kun massa kuivuu, sitten helma irti ja teippi pois? Tulee taatusti tiivis ja muotojenmukainen sekä on varmasti ja helposti irroitettavissa jälkikäteen. Veneeseen tein tuolla tavalla avattavaan tuulilasiin tiivisteen kun mikään huulitiiviste ei tuntunut istuvan tiiviisti.
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Läpinäkyvää kiveniskuteippiä vaan niin ei raavi maalipintaa auki jos sinne jotain paskaa menee väliin?
     
  13. ASaari

    ASaari 3rd gear

    Tuo kiveniskuteippi ehdottomasti. Pysyy kiinni eikä tule peltiin minkäänlaista hankausta.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    Asiaan liittyen välikysymys, mistähän kiveniskusuojaa sais rullatavarateippinä, itekin tarttis sitä saaha mm. mersujen ovilistojen alle,

    Ainakin Porissa paikalliset putkat myy sitä vain suorakaiteen mallisina kalvonpaloina ja neliöhintakin on suolainen, jotenkin turhauttavaa soirottaa sellaisesta 15 sentin pätkiä.

    googlekin antaa osumia teippi hakusanalla, mutta ite sivulla onkin kalvoa.
     
  15. ASaari

    ASaari 3rd gear

  16. DX

    DX Double Gearhead

    eli viiskymmpiä per marsu, ei automaattisesti kannata, kun katteet on vaan satasia yleisen maksuhalukkuuden ollessa sangen vaatimattomalla tasolla,

    eihän mersuissa ikinä ole ole kuin "pari pientä kukkaa etuoven listan päällä" vaikka listojenkin alus on lokasuojienkin osalta rapeena helmoihin asti ja piilotettu ruuttakitin alle jo pariinkin kertaan. :lol:
     
  17. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 1st gear

    Paljon kiitoksia. Teippi voisi olla toimiva, mutta sille alkaa jo tulla hintaakin, kun levittelee helmojen leveydeltä kaikkiaan liki kolmen metrin matkalle. 36.50 oli 100mmx2.5m, joita tarttis kaksi rullaa ja vielä kapeampaa siihen lisäksi niin on satanen selällään. Tosin taidan tuota kapeaa teippiä hommata joka tapauksessa kynnyksiin.

    Luultavimmin valitsen Jäsen HAIn ja kenties bonuksena Jäsen KOSOn menetelmät. Eli koesovitus, teippiä rajalle, röpömassat (sitä kun löytyy hyylystä sopivasti) ja siihen helma päälle. Yläpuolen sauman vois viimeistellä nasukitillä teippisuojia käyttäen..

    Eri asia, raaskiiko tuota enää myydäkkään.. Vaan kun vanhempaa tekee mieli.
     
  18. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

  19. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 1st gear

    Minä taas henk. koht. epäilen tiivisteen toimivuutta tuossa. Syystä että, kiinnitystä ei saa niin tiukaksi, että tiiviste painuisi satavarmasti joka paikasta tiiviisti kiinni. Ja jos se ei sitä tee, on melkein saman kuin ilman mitään.

    Kuplavolkkareitahan mulla on ollutkin, ja yleensä lokasuojien saumasta, tiivisteen molemmin puolin löytyy sanomista. Ja kuplan loksut saa puristettua suht tiukkaan kiinni verraten noihin muovilipareisiin. Lisäksi peltieä vesten oleva alue vaihtelee leveydeltään välillä 3cm-13cm, joka meinaa jyrkkiä mutkia profiilitiivisteisiin.

    Huomenissa pääsee vetämään värit ja lakat helmaan, kuivukoon muutaman päivän ennen jatkotoimia, josko viikonloppuna pääsis aloittelemaan muovihelmojen kanssa.

    Edit: Niin, tuo istuvuus siis siksi, ettei helma ole tässä täydellisen suora. Pari mutkaa matkalla, joita en aio oikoa. Moinen tiiviste olisi varmasti ulkonäön suhteen siistein ratkaisu.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Voiko niitä asentaa irti eli parin millin raolla?

    Sais vaikka letkulla huuhdeltua hiekat ja mostkat pois välistä?
     

Kerro tästä muillekin!