Mitä hiekkapuhalletun ryppyisen oiotun pellin päälle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja tomimk, 28.3.2004.

  1. tomimk

    tomimk 1st gear

    Eli sisältää ryppyjä ja hitsaussaumaa. Olen kokeillut mm. sinkkifosfaattimaali alle, karhennus, täytemaali, karhennus, oikominen kitillä, karhennus, täytemaali, hiontaa ja pintamaalia. Olen tehnyt tollai ja on kohtuullisesti pysynyt. Kitti halkeaa jos sitä vetää liian vahvan kerroksen kerralla, Täytemaali (KOBA) kestää jonkin verran myös kiveniskuja.

    Tavallisia ongelmia mutta kertokaapa mitenkä estätte korjatun paikan udelleenruostumisen ja halkeilun jos pelli saa pari kiveniskua? Pelkkä kitti puhtaalle pellille irtoaa kiveniskusta ja ruoste juoksee koko korjatun alueen alle hetkessä.

    _________________
    Kaikki pitää aina hiekkapuhaltaa!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: tomimk 2004-03-28 21:45 ]</font>
     
  2. -TH-

    -TH- Gearhead

    tinaa se. muuten ei tuu hyvä.
    tinattava kohta tarviaa sitten olla sileä/kirkaspelti, puhallettuun siis ei parane tinata.
    hio peltiä vaikka epäeskolla tai nylonilaikalla hieman.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: -TH- 2004-03-28 22:36 ]</font>
     
  3. JouniK

    JouniK Gearhead

    Ammattimies (mm. opettanut alaa) kertoi samaan kysymykseen mulle seuraavaa: pellille 1-k happoväri (jos aikoo/joutuu hitsata). Ei liian paksua kerrosta, koska happoväri ei jousta. Sen jälkeen pakkeli ja sitten taas happo pakkelin päälle. Tällöin pakkeli jää maalikerrosten väliin. Sitten hiontaväri ja pinta.

    No sekoitetaan vielä: maalikauppias sanoi tänään ettei ole olemassa 1-k happomaalia... Ei kuulemma pysy peltipurkissa. Ota näistä nyt selvää :sad:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: JouniK 2004-03-30 19:20 ]</font>
     
  4. tomimk

    tomimk 1st gear

    On hyvä tollaviisiin kyllä. Nyt ei ole tarkoitus rakentaa tinarekeä vaan kevyt käyttöpeli. Mikä on valikoima noissa pakkelin alle tulevissa aineissa? Jokainen lienee nähnyt miten ruoste juoksee pelkän pakkelin alle???
     
  5. Karva

    Karva Gearhead

    Do diin ... taas on löytynny oikeita ammattimiehiä ???

    Se jotta, ne pakkelin alta ruostuu, net pellit on ihan omaa typeryyttään, se ei sieltä ruostu ja kuten kaikissa tekemisissä on tossakin ainakin kaksi koulukuntaa, eli laitetaan pakkelit aina ja suoraan peltipinnalle ...

    Nyt lainataan kokemusen ääntä, eli Cossu joskus kävi lausumahan jotta " Hiekkapuhalletussa tai kiillotetussa pinnassa ei pysy mikään, ei edes p... "

    Ja niinhän se menee, eli jotta hiekkapuhallettuun pintaan saa jäämään jotain kiinni siihen on ensin laitettava rankat happovärit, tai sitten se on hierrettävä vaikka 40-60 paperilla, no käy se neekerilaikka pintakin jotta siihen tarttuu normaali väri tai tina pohjuste, muuten se on sitten vain ja ainoastaan happo värille sovipa pinta, ja noin 100 E / L

    Normaalisti kun tehdään hiekkapuhaletulle pinnalle jotain se ensin hierotaan paperilla tai neekerillä jotta siihen jää maali tai tinapohjusteen voi lämmittää kiinni ...

    Jos sinne haluaa suoraan kittiä on neekeri pinta liiankin sileä ja tunnetusti hiekkapuhalletussa pinnassa se ei pysy, joten paperia käteen ja hieromaan, 40 - 60 karkeus on hyvä liian sileätä ei kannata tehdä siinä ei pysy, eli mielummin vaikka rälläkkä jäljen päälle kuin kiillotettuun peltiin ...

    Paras olis jos laittas hieroten tai neekerillä kiillottaen hiekkapuhelletun edustus kuntoon ja sen päälle tinapohjuste lämmittämällä ja tarvittaviin kohtiin tinaa, sitten hierotaan taas 40 - 60 paperilla ja sitten kittiä tinatulle tai hiotulle pellille, taatusti pysyy, joka työvaiheen jälkee pitää vielä muistaa putsata vaikka tärpätillä pinnat hyvin, maalin ohenne käy kanssa se kun pitää olla sopivan karkea sen pinnan tuon kitin alla ja ehdottoman puhdas rasvasta jotta tarttuu peltiin kunnolla kiinni, sen tinan voi korvata noilla nykyaikaisilla lasikuitu kiteillä, mutta se ei tartu sen paremmin hiekkapuhallettuun tai kiillotettuun pintaan kuin mikään muukaan, halpaa no ei se näin tehden ole sen halvempaa kuin mikään muukaan tapa mutta ei tarvi tehdä joka toinen vuosi ...


    Hiekkapuhalletussa pinnassa ei pysy mikään muu kuin happo värit, ja kiillotetussa ei pidä mikään muu kuin lämmitettävä tina pohjuste, ja sen päällä tina, mutta soipivan karkeassa pysyy vaikka mitä ...

    :-o :-o :-o
     
  6. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

    tomi varmaannii on tosi tyytyväinen edellisiin neuvojiin, kun kitit ja maalit putoo kadulle muutaman viikon päästä maalauksesta...
    happopohjamaalien päälle EI SAA KITATA!. Happoprimerien kovettajana toimii fosforihappo, joka estää
    kitin kovettajana toimivaa peroksidia kuivumasta, joten kitti ei kuivu kovaksi ikinä...
    eli, happoprimer pitää aina eristää kiteistä hiomavärikerroksella, tai sitten käyttää pellille epoksiprimeria, jonka päälle taas voi kitata turvallisesti.
    tällä saitilla on käyty ennenkin keskustelua epokseista ja joku on joskus todennut että ne on ihan p..koja.
    tää on ihan skeidaa, vaan nimenomaan
    autojen korjausmaaluskäyttöön tehdyt epoksit toimivat aivan hienosti. yleensä
    uudelleen ruostumisen aiheuttaa huono
    ruosteenpoisto ennen pohjamaalausta,
    huokoiset hitsi- tai tinasaumat, kitti suoraan pellissä tai sitten ihan vaan pellin huono kunto yleensä, koska tavallinen teräspelti alkaa "hengittää" kosteutta läpi ohennuttuaan ruostumisen tai hiomisen seurauksena
    alle 0,3mm:n ohuiseksi. ja isoin perusmoka on tietysti kittien hiominen vesissä, älkää ikinä hioko kittejä tai ruiskukittejä veden kanssa, vaan vesissä voi turvallisesti hioa vasta hiomavärjätyt ja vanhat maalipinnat.. no joo tuli vähän innostutta saarnaamaan, mut meille voi esittää kysymyksiä kaikessa maalaukseen liittyvässä..
    t. rapa-ripa, stirwell.fi
     
  7. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

    tomi varmaannii on tosi tyytyväinen edellisiin neuvojiin, kun kitit ja maalit putoo kadulle muutaman viikon päästä maalauksesta...
    happopohjamaalien päälle EI SAA KITATA!. Happoprimerien kovettajana toimii fosforihappo, joka estää
    kitin kovettajana toimivaa peroksidia kuivumasta, joten kitti ei kuivu kovaksi ikinä...
    eli, happoprimer pitää aina eristää kiteistä hiomavärikerroksella, tai sitten käyttää pellille epoksiprimeria, jonka päälle taas voi kitata turvallisesti.
    tällä saitilla on käyty ennenkin keskustelua epokseista ja joku on joskus todennut että ne on ihan p..koja.
    tää on ihan skeidaa, vaan nimenomaan
    autojen korjausmaaluskäyttöön tehdyt epoksit toimivat aivan hienosti. yleensä
    uudelleen ruostumisen aiheuttaa huono
    ruosteenpoisto ennen pohjamaalausta,
    huokoiset hitsi- tai tinasaumat, kitti suoraan pellissä tai sitten ihan vaan pellin huono kunto yleensä, koska tavallinen teräspelti alkaa "hengittää" kosteutta läpi ohennuttuaan ruostumisen tai hiomisen seurauksena
    alle 0,3mm:n ohuiseksi. ja isoin perusmoka on tietysti kittien hiominen vesissä, älkää ikinä hioko kittejä tai ruiskukittejä veden kanssa, vaan vesissä voi turvallisesti hioa vasta hiomavärjätyt ja vanhat maalipinnat.. no joo tuli vähän innostutta saarnaamaan, mut meille voi esittää kysymyksiä kaikessa maalaukseen liittyvässä..
    t. rapa-ripa, stirwell.fi
     
  8. JouniK

    JouniK Gearhead

    Jos tarkoin luitte mun tekstiä niin sanoin, että alaa opettanut ihminen kertoi jne jne
    Mutta sen voin NEUVOA, että kysymykseesi et yhtä(än?) oikeaa vastausta saa. Ja sen että kysele ja lopuksi arvaa :sad:
    On ihan vi..n kivaa kun automaalikaupassa käyt harrastajana asioimassa ja luotat että kauppiaan pitäis tietää. Mulle ainakin myivät happomaalin puhtaalle pellille ja pakkeliakin ostin samalla reissulla. Eivät siinä ainakaan mulle mitään sanoneeet. Eikä PPG:n tuoteselosteissakaan ole tuosta mainintaa. Hatuttaa hieroa autoa kuukausikaupalla ja sitten ostaa väärät maalit!
    Niinkuin olen sanonut niin olen ihan vaan itseopiskellut maalaukseni, joten älkää ottako vakavasti.
     
  9. Karva

    Karva Gearhead

    Aivan, kuten edellä mainittiin vanhassa vara parempi ...


    Eli kuten aina se vanha ja toinen tapa, tehdään niin kuin ennenkin, hiekkapuhallettu pitää hiertää tai ajaa neekerillä, mielummin ensin neekerillä tai vastaavalla, ja sitten tarvittaviin kohtiin tinaa, pohjuste ensin, sitten hionta 40 - 60 paperilla, jotta tulee sopivan karkea pinta, sinne suoran kittiä, toinen koulukunta haluaa siihen väliin maalin, mutta täällä nyt ollaan yhä sitä mieltä jotta se pysyy parhaiten suoraan sopivan karheassa ja tinatussa pellissä, kunhan ne on vaan puhtaat eli tärpätillä tai maalin ohenteella, joka on melkein sama asia, puts vek rasvat ja kakki poijjes ...

    No noin ollaan pilattu useita, ja kumma kyllä nuota värkkejä kun ollaan täsä vuosikausien aikana kyhätty ei olla onnistuttu tiputtaan tinoja tai pakkeleita ...

    Edelliseen yhtyen, se vesi hionta on muutenkin aivan ja vihon-viimeinen temppu en ole kertaakaan hionnu pohjia veden kanssa enkä hio, tosin harrastaja pohjat voi tehdä kuka tahansa maalaisjärjellä varustettu mutta se viimeistely ja ruiskiminen on syytä jättää sitä harrstaville sankareille ???

    Noita happovärejä kauppaa joka toinen kauppias ja edellisen mahantuojan maaleja myy ja sen päälle pakkelit, olis varmaan hyvä jos joskus joku kertois niille mitä he myyvät, no tosiasiahan on jotta ei kaupassa yleensäkkään tiedetä mistään mitään ...

    :-o :-o :-o
     
  10. tomimk

    tomimk 1st gear

    Hyvähyvä! En ole pohjia tohon vehkeeseen vielä tehnyt. Etusijalla on keveys (korimuutoksista johtuen tinaa saattaisi kulua tolkuttomasti eikä kysymyksessä ole niin hieno vehje että tarttis tinata.) Ainakin toi sinkkifosfaattipohjamaali on kestänyt vuosia pakkelin alla, niissä kohdissa missä sinkkifosfaattimaalia ei ollut on ruoste mennyt alle. Kysymyksessä EI ole tavallinen myyntimaalaus jonka tulee kestää puolivuotta jonkajälkeen tulee railoja joista ruosteinen vesi lirisee... Korimuutokset yleensä kannattaa tehdä niin ettei paljoa tarttisi tasoitella mutta mutta...

    -Mikä alle
    -Mikä tasoite
    -Mitä väliin
    -Mikä hiontamaali
    -Työtavat jotta kestäisi yli puolivuotta?
     
  11. ipe

    ipe Gearhead

    Mullekkin maalari opetti,että happovärin päälle ei kitti käy,se täytyy eristää db40:sellä(epoksimaali) tai vastaavalla.
     
  12. tomimk

    tomimk 1st gear

    Ei tämä aihe pitäisi niin salatiedettä olla! Kertokaapa nyt millä konstilla pohjat on pitäneet ilman halkeilua, irtoamista ja ruostumista korimuutoksissa useamman vuoden ilman korjailua.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    1.Pelti puhtaaksi nailonilla (neekerintukka)2.60 paperilla karhennus 3.happoväri (ohut kerros) ja anna kuivua riittävästi 4.pohjaväri (olen kyllä saanut kitin pysymään hapon päällä) riittävä kuivuminen tai tuuri???? 4.kitti kuitukitti jos esim helma tai isompi lontti. 5.hionta max.120 viimeistely 320 6.hiontaväri 7. hionta 320 8.väriä päälle ja toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tein muuten yli 10 v sitten hiekkapelliin ohentimen kanssa helmapellimassalla ohennettuna maaliruiskulla pinnan, hioin sen (hankala hiottava) ja maalasin päälle pintamaalin. Kiveniskuissa pintamaaliin tulee lohkeamia mutta ruostetta ei ole yhtään.
     

Kerro tästä muillekin!