mitä kylmäainetta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Sumu, 8.7.2003.

  1. Sumu

    Sumu Gearhead

    Chevy Van -89 j amitä kylmäainetta voi käyttää ilmastoinnisssa?
    Kuulemma nää uudet soseet hajottaa jotkut tiivisteet? Miten on? Joutuuko kinnaamaan vanhoja freoneita siihen?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    kinnaamaan?
     
  3. kane

    kane 1st gear

    Mulle vaihdettiin nykyinen r134 aine vanhan freonin tilalle. Tiivisteitä ei ole pakko vaihtaa (paitsi jos jotain putkia käytetään auki),näin sanoivat Uudenmaan Autovarustelussa joka tekee autoilmastointi asennuksia ja huoltoja.
    Öljy on spesiaali tuohon vaihdokseen (en muista nimeä) jottei paakkuunnu vanhan öljyn kanssa ja leikkaa kompura kiinni.
    Ehkä tiivisteet olis hyvä vaihtaa jos epäilee vuotoja. Asiallinen liike laittaa väripanoksen sekaan jotta helppo löytää mahdolliset vuodot myöhemmin.
     
  4. Sumu

    Sumu Gearhead

    Eli jaagaamaan!
     
  5. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Onkohan hajuakaan mitä ainetta scania käyttää. Ois mahollisuus saada -89 vanin ilmastointi täys suht edullisesti jos ois vaa oikeeta ainetta.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    scania käyttää nykyisin 134a+pag öljy....vanhemmissa on r12 ja mineraali öljy
     
  7. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Tämän lisäksi täyttölaitteen liitimet on erilaiset Scaniassa ja Vanissa.
    Tietää askartelua.
     
  8. makke

    makke 1st gear

    Kyllä ne o-renkaat tulis vaihtaa. Se on fakta, että 99% R12 järjestelmissä käytetyt O-renkaat ei kestä R12:sta. Toki pitää aikansa, mut sit alkaa vuotamaan, taitaa tuo ilmastointilafka varmistaa itselleen jälkimarkkinat. :???:

    Ja R12 letkutkaan ei pidä pienimolekyylisempää R134A:ta sisällä kun aikansa.

    Tuo 1% vara tulee siitä, että eräissä R12:ta sisältäneissä Volvoissa on R134A:ta sisällään pitävät O-renkaat ja letkut.

    Ja ennen aineen vaihtoa tulis järjestelmästä poistaa kaikki mineraaliöljyn jämät pois huuhtelussa (flushing) ja korvata öljy PAG öljyllä (tai joissain tapauksissa esteri)
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    eihän 134nen pysy missään (kumi)letkussa,oleellista kuinka paljon/vähän se vuotaa,,,tuskin kannataa laitella vibroja autoon

    scaniassa ja vanissa on samat liittimet,poislukien vani jossa r12, siinähän on (amerikkalaiseen tyyliin)pienempi painepuolen liitin

    uudemmissa 134laitteissa on samat liittimet
     
  10. kane

    kane 1st gear

    Hmmm...joo voi se noinkin olla, itseasiassa kun ajattelen noita tiivisteitä niin kompuran, kuivaimen ja korkeapaineletkun uusimisen yhteydessä vaihdettiin tiivisteet eli loppuseltaan suurin osa. Tarvii katsella tarkkaan jos A/C:n meno hyytyy, löytyykö vuotopaikkoja vaihtamattomista tiivisteistä...
    Muistatko Makke paljonko farmarin täyttömäärä R-12:sta oli? kun mulle laitettiin 1.3kg 134a:ta ja jotenkin olis kuva että ~1.5kg olis r12 alkup. määrä eli olis täytetty 13-14% vähemmän. Aiemmin sanoit täyttömäärän olevan 15% pienempi...??
     
  11. makke

    makke 1st gear

    On sen verran paljon aikaa kun viimeksi noita ilmastointeja roplasin, että en enää muista yhdenkään auton täyttömäärää ja omat henkilökohtaiset muistiinpanoni jossa tietoa on runsaasti lojuvat kesähuvilani vintillä.

    Ohjesääntö sanoo, että tulisi olla min. 15% pienempi, mutta ei se aina välttämättä ole niin, mutta siitä on hyvä lähteä liikkeelle. Täyttömäärään saattaa vaikuttaa jos esim. letkut tai putket on alkuperäistä pidempiä, erilainen kuivain tms. Ja hiukan on vaikutusta sillä mitä mikseriä käytetään, eli kuinka paljon tuo mikseri sisältää pääainetta, eli R22:ta.
    Mutta oli täyttömäärä tiedossa tai ei, niin aina täytön jälkeen tarkastetaan kojelaudan keskisuuttimista lämpömittarilla menikö täyttö oikein. Poistetaan tai lisätään ainetta sitten saatujen mittaustulosten mukaan. Siis tämä mittaus tehdään ennen kuin irrotetaan letku tai -letkut auton järjestelmästä.

    Ja vielä vähän tuosta pitävyydestä:
    Mitä noihin vuotoihin tulee, niin ilmastointi vuotaa aina. Mutta jos käytetään vääriä liittimiä, väärin puristettuja liittimiä, vääriä letkuja tai vääriä O-renkaita, niin riski kasvaa x-kertaiseksi.
    R12 ja mikserit ei ole niin tarkkoja, mutta R134A tuon pienimolekyylisyytensä johdosta on herkempää. Yleisesti parjataankin R134A:ta kun se ei meinaa pysyä sisässä. Siksi sille seuraajaa etsitään koko ajan. Butaani on hyvinkin vahvoilla.
     
  12. Cad60

    Cad60 1st gear

    Isceon-49 on aine mitä laitetaan R-12 tilalle ilman että joutuu vaihtamaan tiivisteet ja öljyt, mulla ei tosin ole kokemusta tästä aineesta, mutta tätä käytetään... vanha aine vaan veks, ja tämä tilalle.
    Ja sitten on viellä RS-24, tästä en tiedä sitten senkään vertaan mutta Googlella "kylmäaine RS-24" löytyy varmaan jotain tietoa

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: cad60 2003-08-20 11:56 ]</font>
     
  13. makke

    makke 1st gear

    Nuo isceonit yms. on juuri R12 eli freonin korvaajia jotka perustuvat kodinkylmässä käytettyyn R22:een jota on "laimennettu" muilla aineilla.

    Noita R12:sta korvaavia R22 miksereitä on vaikka kuinka monenlaisia, siis valmistajan mukaan annettuja tuotenimiä jotka sisältävät vaihtelevasti eri ainesosia mutta periaatteessa vastaavia toistensa kanssa. Pääaineena kun kaikissa on tuo R22, sen määrä ja lisäaineet sitten vaihtelevat eri tuotemerkkien mukaan.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    uskoisin että kunhan saavat lämpöongelmat kompurassa kuriin, siirrytään co2 laitteisiin ilman suurempia välivaiheita,testaahan mm mersu ja convekta kuumeisesti laitteita,,,kalliimmaksi tosin tulee koska vaatii lämmönvaihtimet päälinjaan
     
  15. makke

    makke 1st gear

    Lämpöongelmat ja kylmäntuottokyky!
    R134A on kylmäntuottokyvylttään noin 20-25 % alle R12:sta. Ja se taas tuo mukanaan lisäsaatepäästöjä kun poltoaineenkulutus kasvaa ja tehoakin hukkuu.
    Mutta katsellaan mitä päättävät ottaa seuraavaksi käyttöön, sillä onhan R134A vain ihan selkeä välimenokauden aine.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    tarkoitin siis aikaisemmin että 134a seuraaja on co2 (hiilidioksidi)onhan noita jo käytössä
     

Kerro tästä muillekin!