Mitä maksaa hitsari?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Bella68, 11.2.2009.

  1. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Helvetin totta.

    Hinnan voi sopia muutenkin kuin tunti hintana, kuten aiemmin on tullut ilmi.

    Oma kokemus hitsaustyön hinnoitteluun alkaa ja loppuu siihen kun Opeliin olisi pitänyt saada puolet lattia pelleistä hintaan 250e. Asiakkaalle kerroin tietenkin mitä tulevan pitää, mutta kait se haki Opeliin uutta virtaa jostain muualta. Mä olin just tehnyt samanlaiseen Opeliin samanlaisen työn ja tiesin mitä odottaa.

    Ei se hitsaaminen mitään herkkua ole. Hyvä tekee nopeasti järki jälkeä ja huonot hitaasti amatöörin jälkeä. Ammattilait pätee kuten kaikkissa ammateissa.

    13 vuottta hitsausta takana. Vai mitä se oli.
     
  2. v 100

    v 100 1st gear

    Niin tätä hinnoittelua vois vaikka verrata auton katsastukseen, koko
    katsastus vie aikaa varmaan about 15 min ja hinta jotain 70 euroa,
    tostahan sen ammattimiehen hinnan saa aika nopsaan laskettua,
    eikös se insinöörikin joku sellainen ole.
    Ei se korjaushitsaaminen ja peltityö nyt niin kallista olekaan.
     
  3. Teppe

    Teppe 1st gear

    OffTopic... Katsastushenkilö ei välttämättä ole insinöörin papruja omaava... Mutta kouluja käynyt kummiskin :wink:

    Juu tulihan noita muutaman satkun pimeenä tarjoajia yrityksen pystyssä ollessa, mutta, jos melkeen koko auton pohja pitää uusia, kaaret muotoilla, tinaukset ja muut katsastus toimenpiteet samaan hintaan vielä tehdä, niin jotenkin se raha rupesi pieneltä tunnostamaan eikä innostanut toisen autoon omasta pussista ruveta sijoittamaan...
    Sellainen harrastaja taas, joka ei itte viittynyt hitsailla sattui autonsa tuomaan, niin ei yleensä kitsastellut maksussa vaan käsitti vähän mistä kustannukset hintaan koostui...
     
  4. torino71

    torino71 1st gear

    jos maksan tallipaikasta 65 € kuussa , niin minkä verran hitsaa se ammattilainen tuohon hintaan ? veikkaan että saan jopa amatöörinä
    enemmän kuukaudessa aikaiseksi ,kuin ammattilais hitsari tuolla summalla.
     
  5. Teppe

    Teppe 1st gear

    Varmasti!
    En minäkään muille viitti viiä... ja mulla on koto talli missä teen, nin ei varmasti kukaan mullekkaan ilmaseksi töitä tee..?
    Mutta jos ei paikkaa, vehkeitä, aikaa yms ole ja hyvä pitäs tulla...? Siinä vaiheessa suosittelen ammattilaista ennemmin kuin turaajaa...
     
  6. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mä olen parin-kolmen vuoden sisällä tehny viiteen autoon lattiapellitykset. Kolmeen omaan autoon ja kahteen kaverien autoon.
    Ensmäisestä tuli niin hirveä että kielsin kaveria sanomasta kellekkään että mä olin edes mukana. :lol: Ei ollu edes sikkikonetta silloin.
    Toisesta tuli senverran parempi että otin jo muutaman valokuvankin työvaiheista.
    Kolmas lattiapellitys oli erittäin vittumainen (-64 Caddy), koska lattian alla kulkee simona jäykistepalkkeja joihin pohjapelti pitää heppailla kiinni.
    Neljäs pellitys oli siksi paskamainen (-49 Chevy), kun jäykistepalkitkin olivat osittain kadonneet. Lattiat oli tehtävä kokonaan penkinalustoja myöten + sisä että ulkohelmapellit siinä samalla. Takalokasuojista oli ruostunu alaosat pois ja sisäkaaretkin olivat hävinneet. Takaluukun pohja piti myös tehr kokonaan. Tää ols varmasti maksanu ammattimiehellä 10 000 euroa, ellei enempi. On vieläkin kesken...
    Viides lattia oli siksi paha, kun se oli limusiini. Lattiaa on vähä enempi. :wink: Se meni jo aika rutiinilla, ilman suurempia ihmettelyjä. Ovet oli lattiatakin paskamaisemmat paikata, kun en viittiny ottaa niitä irti.
    Naapurissa oleva kesämökkeilijä vittuilee aina, kun joku projekti tulee tontille että "onko siinä lattia kunnossa"? :rotfl:
     
  7. kinde

    kinde Gearhead

    Itse kannattaa tehdä , JOS on hitsivehkeet, pellinkäsittelytyökalut , paikka , aikaa , mukava vaimo joka ymmärtää, ilmaiset kaasut , pellit löytää naapurin kaatikselta jnejne.

    Mutta ihan oikeasti , ei autoja kannata "harrastaakaan" jos ei itse panosta myös siihen tekemiseen. Välillä vaan kannattaa miettiä mihin ja miten panostaa oman auton valmistumisen suhteen. Ja paskaa ei kannata tehdä edes itselle. Jää vain harmittamaan ja sitten on auton kierto taas valmis seuraavalle turaajalle tai sitten saa selitellä koko ajan. Että ku mä tota.....

    Jos tekee niin täytyy tietää mitä tekee.
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Olen muutaman ruostekorjauksia työkseen tekevän kanssa jutellut. Homma menee just niin kuin epäilin: jos on kovin alhainen tuntihinta niin laitetaan tunteja sitten enemmän. Eli kokonaisuus ratkaisee: työmäärä, työn jälki ja loppuhinta. Varmistuisin myös vakuutuksien kunnossaolasta puolin ja toisin.

    Pari viikkoa sitten kuulin yhden "jobbarin" tavasta tehdä ruostekorjauksia. Kunnolla alustamassaa ruostekohdan päälle, lätkäisee pellin siihen päälle ja lisää alustamassaa...

    Muistuu mieleen kun kaveri vei harrasteautonsa autopeltikorjaamoon hitsattavaksi. Sopivat yrittäjän kanssa autoa tehtävän vain silloin kun siihen on aikaa. Hinta-arvio oli pari-kolmetonnia. Joidenkin kuukausien päästä toimitusjohtaja soitti ja kertoi hommaa olevan hiukan enemmän ja hintaakin tulevan tuplaten alkuperäiseen arvioon nähden. Viimein reilun vuoden päästä auto oli noudettavissa ja kustannukset kaikkinensa 14000!
     
  9. Bella68

    Bella68 1st gear

    Kiitos vinkeistä. Mummun vanha "Vallu" saanee kevään aikana uudet pakarat ja fyllingit Lopella. PK-yrittäjänä kun itsekin häärään (kukkia ja sidontaa :D ) , niin tultiin hyvin juttuun. Jos ei tänä kesänä kruisailla, niin sitten seuraavana.
     
  10. atobee

    atobee Gearhead

    Hyvä että laittaja löytyi, mut toi sun kysymys "´65 Valiant kaipaisi takakylkien vaihtoa, lattioiden hitsausta ja muuta pientä sinne tänne"
    anto jus sen käsityksen, että halvalla ja hyvää.
    Toivottavasti pääset jo kesäksi cruisailemaan.
     
  11. yoko1

    yoko1 1st gear

    :mad:
     
  12. laakkius

    laakkius Gearhead

    moni sanoo et joo, mä oon hitsannu niin ja niin monta vuotta, mut se ei merkkaa mitään jos ei hommaan ole mitään muuta kiinnostusta kuin se tuleva raha. Tehään vaan pikaisesti euronkuvat silmissä ja lopputulos on sitten mitä sattuu, näin ainakin mätähommissa.
    Itekin viimeks helmaa korjasin, niin 15vuotta vanhempi kollega tuli sanomaan et ei hän viittis noin tarkkaan tehdä... :odroll:

    Ite oon ottanu mätähommista sen 50€/h massoineen ja kotelosuojineen.

    Laitoin nyt oheen kuvankin kyseisestä prokkiksesta, kittiä tossa ei ole ollenkaan...
    http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1751890.jpg
    http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1751891.jpg
     
  13. human62

    human62 1st gear

    Tuntuu siellä maaseudulla (kehä 3 ulkopuolella) olevan samat hinnat tuntiveloituksissa kuin täällä saa ammattimekaanikko provisiolla helposti tai peltimies palkollisena pelkällä "normaali työllä".

    Täytyy seuraava auto viedäkkin vieraalle laittoon (maalle) .....ai niin vaikka tuntihinta on halapa tuleeko tuntejä triplaten....

    Alan ammattilaisena voin sanoa että keuhkot menee pasxax niihin kerääntyy hitsatessa likaa ym. muutenkin hitsaus ei ole mitään herkkua.
    Ihmeen halvalla jotkut tekee...

    Autoja on hitsattu puoli elämää ja nyt on todettu Pleuraplakki, enkä ole koskaan tupakoinut.
     
  14. laakkius

    laakkius Gearhead

    Joo, ei toi mitään herkkua ole, mulla menee aikaa se mitä menee, ilman mitään tupakkitaukoja... Ei kai noihin nyt aikaa kulu sen ihmeempiä jos vähänkin tietää mitä on tekemässä, toki jos ei ole koskaan peltitöitä tehnyt niin varmasti menee ihmetellessä.
    Yks minkä suhteen mä olen ainakin varovainen on se ettei auto vaan pala, toisia sekään ei niin huolestuta, ja kerran oon todistanutkin kun auto syttyi palamaan kun hitsaria ei kiinnostanut mitä siellä pellin takana on... :odroll:
     
  15. badabike

    badabike 1st gear

    Itsekin on tullut varovasti hitsattua näitä palopommeja kompressori, palopeite ja vesiämpäri käden ulottuvilla. Sitten kun asiakkaan kanssa ilman kulmakarvoja keskustelee työn hinnasta, niin tingitään viimeiseen asti ja ollaan edelleen tiukasti sitä mieltä, että jäteöljy on vallan mainiota ruostesuojaukseen.
     
  16. maardu

    maardu 1st gear

    Eikös sana harraste...merkitse että pitäis ITSE tehä??
    Ja halpa /edullinen ja siiten viellä hyvä!!?? :D :D :D :D
    Tällä hetkellä on työn alla semmonen halvalla laitettu Impala---
    Kaaret hepattu ja kaksi kilo kiitiä.ovissä epoksia ja taas kittia,Takakontin luukussa 4-5 kg kittiä ja päällä viellä kunnon kattomaalia----ja ruosten päällä alustamassa ja kaikki viellä kierossa kun korkkiruuvi.
    Eli koko paskan siivoukseen mene jo 1000.-erkkiä ylimääräistä.
    Lopputulos vois olla maalattuna siellä 3500.-
    Jos teke halvalla NIIN ON PAKKO JOSTAIN JOUSTAA.
    Olen tässä hommassa yli 25 v.
    Opetus on semmonen: Jos rupea HARRASTAMAAN niin pitää mietiä ENNEN kun rupea semmosen.Jos yllämainittun auton edellinen omistaja olisi kunnolla MIETTINNNYT!!!----ja harrastanu vaikka postimerkkejä ---ekä pilannu hyvää autoa!
     
  17. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Joo, mun edellisen auton omistaja oli kans teettäny "ammatti"miehellä, omalla kylällä. Nyt oon ite ensikertalaisena yrittäny korjailla tuhoja :mad: Tiedä sitte tuleeko parempaa jälkeä, mut ainaki mä oon korjannu ne hitsaamalla... :odroll:
     
  18. maardu

    maardu 1st gear

    Kyllä!!
    Just Harraste autossa pitäis tehä hyvin!
    Mä oon ainakin antanu noorille harrastajille ilmaisiä neuvoja ,jos ne halu tehä ite ja lompakossa on tiukkaa.Ja pitähän harjoittaa...mutta ei pitäis otta väärää asennetta heti alusta ja pilata OIKEITÄ autoja.
    Harjoittakaa vaikka fordeillä(onhän niitää Sierroja riittävästi :soosoo: )
    Valitetavasti jo toisen vuoden autonasentajaoppilas on niin... :mad: kova peltiseppä/maalari että .... :poff: Tietysti siinä menee jokunen vuosi ennen kun kivekset laskeutuu ja hänestä tule ammattimies.(toivotavasti).
    Valitetavasti ne tuhhoo monet hyvät autot.
    Enimmäkseen on niitä, 8) ei niin kovia,mutta ne ei tee tuhoja ja sen takia niitä ei näky.
    Ja mikä on tärkein mestarin valinnassa ,niin kysy mitä se on ennen tehny ja käy niit katsomassa.Jos niitä ei löytyy niin .... :soosoo:
    Kannatta maksaa vaan hyvästä työstä.....ei paskasta,vaikka halavala suapi1 :lol: :lol:
     
  19. olssi81

    olssi81 Gearhead

    Nykyään näyttää aika moneen autoon saavan jo korjauspeltiosia.
    Hinnatkin ovat olleet aika sopivia.
    Helpottavat hommaa ja säästävät hintansa moneen kertaan työn jäljessä ja työajassa.
    Jonkun mielestä se ei välttämättä oo harrastamista mut katseleeko siellä sit ennemmin uudenveroista lattiaa vai jonkin sortin ratsupaikkoja...

    Edellisen kirjoitukseen voin myös yhtyä. "ammattimiehiä" on kans monenlaisia. Monesti on todettu et paremman saa kun itte tekee.
     
  20. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Itse pittää kaik tehä
    [​IMG]

    Mutta helman "paikkakorjaus" on varmaan turhimpia hommia koko maailmassa, ei se vaihto ole homma eikä mikään ja peltiliike tekee semmosta mutkaa ku haluat :rotfl:

    Niin ja työn vitutus-astetta lisää se jos on uus helma muttei mihin sitä kiinnittää :poff:
    [​IMG]

    Runkopaikkaukset taas on suorastaan kivaa hommaa verrattuna pelteihin 8)
     
    juko7 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!