Mitä maksaa hitsari?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Bella68, 11.2.2009.

  1. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Se on niin, että pohjanpaikkaus ja ruostekorjaus on kaksi eri asiaa. Pohjanpaikkauksessa ruosteet peitellään pellillä sen enempää ajattelematta rakennetta, ruostesuojausta ja ulkonäköä. Näitä juttuja vihaan, ne ovat likaisia, palovaarallisia ja muutenkin semmoisia että et kyllä ajattele muuta kuin että rahat pois ja paska ulos.
    Ruostekorjaus on sitten kaikkea muuta kuin edellinen, sisustukset puretaan, maalit, massat ja vaurioituneet osat poistetaan, valmistetaan alkuperäisen näköinen tai vastaava osa ja "entisöidään" rakenne. Tämä on palkitsevaa ja työpäivän päätteeksi minulla on joskus tapana käydä vielä kerran ihailemassa onnistunutta korjausta hieman ylpeyttä tuntien.
    Harmi vaan että tämä jälkimmäinen vaihtoehto useasti tarkoittaa sitä että joudut tinkimään omasta palkkiostasi koska teet liian laadukasta ja AIKAA VIEVÄÄ työtä.
    Nämä kaksi ruostevaurioiden korjaus tapaa olis taas helppo esitellä tuossa pajassa kun viimeset viisipäivää(ja yötä) uusin 70-luvun avo Cadillacciin lattiaa ja muuta kun taas nyt tuossa pihalla vuoroaan odottaa ränsistynyt leimassa ruosteista kiinni jäänyt 80-luvun lopun Bluebird. Arvatkaa kumpi edustaa kumpaa korjaus tapaa... :wink:
    Korimuutokset ja kustomoinnit on sitten taas aivan oma eränsä tässä autopeltien paukuttelun maailmassa.
    Sitten tuosta jonkun jo aiemmin mainitsemasta pöly ja myrkky ongelmasta. Itsekin herään nykyään usein yöllä "hengittämään" kun päivällä saatu pölyannos on liikaa keuhkoille. Suojaimet eivät tunnu riittävän ja tehokas huippuimuri on pakkohankinta tuohon vanhasta navetasta tehtyyn pajaan, missä yritän jokapäiväisen leipäni ansaita. Jos kaikki menisi oikein, pitäisi tuntiveloituksen olla reilu 200e kaikkien vaarallisen/likaisen työn lisistä johtuen. Harmi vaan että näin ei voi olla ja niin minä jatkan vanhan Nissani atmosfääriä syvään keuhkoihini siemaillen...
    Moni asiakas onkin kysynyt että saako tupakoida, johon minä että eikun vaan , se on varmaan myrkyistä pienein tuolla pajan ilmassa.

    Tahtoo olla että useimmat kestää alalla, ei rahan, vaan kyvyn rakastaa ruostetta ja omia kädenjälkiä näissä meille niin rakkaissa peltilehmissä.
    Pitäkää peltisepät hengissä, maksakaa mitä ne pyytää, muuten ne joutuu tuhoamaan keuhkonsa Nissanin alla ja tylsistyvät koko alaan.
    Halpoja minusta nuo hinnat ovat jos suureen maailmaan verrataan, mutta minähän olenkin myyjä- en ostaja puolella. :rotfl:
     
    juko7 tykkää tästä.
  2. laakkius

    laakkius Gearhead

    Hitsailin tässä yhtä previaa, jossa tarkoituksena oli vaan päästä leimasta läpi, kun pohjassa oli mätävikaa vähän siellä sun täällä.
    Konttorilla leimamies oikeen kehui että harvoin näkee tällästä jälkeä ja että olin oikeen pelastanu sen päivän. 8)
    Tämmöistä palautetta oli kyl kiva saada, vaikka homma muuten olikin ihan suolesta... :wc:

    ainiin tässä oli palkkana normi duunarin tuntipalkka ja laatikko kaljaa... :rotfl:
     
  3. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Tää on helppo uskoa, koska ainakin jokunen vuosi sitten hitsasit mun käyttöauton downpipeen joustopalikan erittäin mallikkaasti kiinni, eikä hinnoittelussakaan kynitty! Suosittelen.
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    eilen maksoi helma + 2 ovea katsastuskuntoon 20e tallivuokraa (kerholle) sekä koppa lonkeroa... saaks tosta hyvän tuntiliksan kun homma kesti 3 tuntii :poff:
     
  5. JoopaJoo

    JoopaJoo 1st gear

    Todennäköisesti saa, meinaan seuraava seppä joka tekee sitten kunnolla.
     
  6. KALE

    KALE Gearhead

    Jonkin verran noita hitsaushommia tehneenä pidän 45€/tunti oikeinkin
    kohtuullisena korvauksena. Joskus oikein harmittaa periä työstään
    korvausta kun on oikein laho paska kulkine ja kuntoon pitäis vaan
    saada. Hitsaus maksaa enempi kuin sen auton arvo ikinä.
    En ole kuin pari kertaa saanu asiakasta järkiinsä, meinaan että
    laitetaan auto kuutioksi. Siis tämähän pätee vain euroihin ja japseihin,
    USA-autot kannattaa harsia aina kasaan olipahan ruostetta vaikka
    kuinka :lol:
     
  7. faa

    faa 3rd gear

    Paljonkohan tulee maksamaan kun pitäisi paikata caminosta yksi helma, jos käyn kaupasta hakemassa valmiiksi korjauspalat?

    Eli käytännössä ei tarvitsisi kuin jonkun hitsata palikat kiinni ja jäljen täytyisi olla kuitenkin siedettävää. Omiin hitsaus taitohini en niin paljoa luota..

    Voi myös mieluusti suositella jotain pajoja pk/uudenmaan alueelta, jossa auton korjatuksi saisi. Ihan vaikka yv:llä!
     
  8. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    jos muita ei löydy niin
    autopeltiseppiä
     
  9. human62

    human62 1st gear

    Nykyään myydään uusia koko koreja moniin autoihin ja jää alle 10000$ ....
    Tuntihintaan en ite aina lähtis koska tuli mieleen aikoinaan ollut katsastus jossa tavaratilan pohjaan katsastuksessa hakattiin reikiä koko alueelle.
    Konttori oli vielä auki 1,5 h ja auto hitsattiin (koko tavaratilan pohja) siten että ehdittiin vielä katsastukseen.
    Tosin on myönnettävä että tekijöitä oli 3 kpl kaks hitsas ja yks leikkas peltiä koko ajan.

    Hitsi kun olisi saanut sen katsastusukon ilmeen ikiustettua... :eek:
     
  10. BigBlock-V8

    BigBlock-V8 3rd gear

    Itse noita hommia tekevänä haluan sanoa sen verran, ettei työn tilaaja useimmiten tajua tosiasiaa, minkämoinen homma on tehdä "helppo helman paikkaus". Asiakas yleinsä näkee vain sen katsastusmiehen sanoman "röökiaskin" kokoisen paikan. Homma kuitenkin harmittavan usein leviää niin isoksi että tuon pikkupaikan sijaan vaihdetaankin helmapellin lisäksi myös helman sisäosat ja osa lattiaa.

    Mun kantti ei kestä tehdä ratsupaikkoja.

    -Ruotsalainen
     
    juko7 tykkää tästä.
  11. mke77

    mke77 Gearhead

    kyllä..juuri näin!!!

    jos oikeen "hirvee pommi" ni sit voi tehä ratsun...ja toisen ratsun viereen..mut silti otan vanhan pellin alta poijes!!!

    mää olen sitä pomol mont vuot sanonu jo :"jos tämmäsii saatanan mätähommii täytyy ottaa , ni niin menee sit juur se aika ku niis menee!!! mää en hosu tämmäsien takii" :mad:

    ......ja hänen oma(firman Tsuppari-mopo) farmari-mersun hitsaus otti 3viikkon työtunnit :rotfl: .kyll sitä sit jälkeen naurettiin porull:"oli se niin huono et ei olis kannattunu alottaa ollenkaan!!!.....tosin kun se myytiin "tutulle" niin eipä sitä oll tarvinnu 4vuoteen hitsata :p ei oo katsuri viel edes"alkua" löytäny!! sen verta tuli "kaikki korjattuu" :mad:
     
  12. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Olen täysin samaa mieltä, että jos "ei oo kun kaks pientä paikkaa" laitettavana, niin se voi ottaa 3-4 päivääkin. Aika kallista, paitsi jos minä teen... :wink:
     
  13. houru

    houru Gearhead

    Yhdyn täysin edellisiin! toi on niin tuttua,viimeksi mulle tuotiin joku koirankoppihonda missä piti olla vaan 4 pienen pientä reikää.Kun irrotin ne muovikuoret siitä alaosasta niin ei sielä takana ollu kuin tyhjää siinä missä olis pitäny olla helmakotelot.
    Vituttaa vieläkin se että kiltteyssyndroomasta kärsivänä otin sen paskaläjän työn alle.Hitsasin sen ulkona pukeilla ja oli juur se aika syksystä kun ampiaiset jahtaa meikäläistä.Se on hirveä paikka kun olet siellä auton alla ja pimppari tulee melkein kaula-aukosta sisään.Olis pitäny laskuttaa vielä vaarallisen työn lisä :mad:
     
    DX tykkää tästä.
  14. ajomies

    ajomies Gearhead

    Joskus tuli "pakolla" tehtyä noita ruosteen korjauksia kun ostin migin itselleni ja tutun tutut sitten levitti siitä tietoa kylillä. Yhteen Datsun dieseliin meni kaksiviikkoa ettien kovaa paikkaa mistä alkaisi tekemään. Koitin jo purkuvaiheessa kertoa sällille että ajaa purkamolle ja ottaa mitä saa, mutta ei kun vaan ehjää tekemään. Sitten toinen projekti oli Fiat Mirafiori ja se oli vielä vähempi terve kun toi Datsuni, mutta kun piti kuulemma leima saada. No sen tein sitten niin halvalla ja huonosti kun ilkesin 8) . Leiman sai kyllä. No paikallisessa autoliikkeessä kerran aikaa viettäessäni tuli Lada pihaan ja automyyjä totes minulle että jos valittaa jotain autokauppaan liittyvästä, perun kaupat heti. No tämä Ladan kuski oli se entinen Fiatin omistaja ja oli sen sitten vaihdossa tälle kauppiaalle vasta leimattuna ja hyvin korjattuna antanut. Pikkusen vatsassa hytky kun siinä paikalla olin :) .
     
  15. AtAi

    AtAi 1st gear

    Firmoissa, ainakin täälläpäin hitsailusta tuntivelotuksena 60-70e, yks tyyppi tekee tallillaan ilmeisesti 50e ja silläkin hommaa riittää vaikka tulos on mitä on. Kyl semmonen 40e on ihan kohtuullinen tuntikorvaus tosta hommasta, on se kuitenki monesti melko paljon vaikeempaa hommaa mitä mekaanisen puolen remppaaminen.
     
  16. AteV8

    AteV8 Gearhead

    En ihan heti lähtis allekirjottamaan tuota vaikeus hommaa mekaaniseen puoleen verrattuna, ainakaan helmojen, alustan tai palkkien paikkailun osalta. V-mäistä hommaa se kylläkin on, mutta vaikeeta siitä ei saa kuin halvoilla laitteilla, purkamalla liian vähän osia ympäriltä, tai jättämällä reijän ympärille ruostunutta peltiä.

    Jos kaikkien mielestä toi 40€/tunti, tai edes 30€/tunti, on kohtuullinen tuntivelotus niin tuuppaan harrastevehkeet pihalle ja avaan Pain Hill Garagen ovet teidän muitten autoille. :D
     
  17. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Mikäs on tilanne tämän suhteen tänä päivänä?
     
  18. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Voihan tuon sielunsa toistamiseen myydä. Tällä kertaa reiluun alehintaan.
     
  19. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Tein harrastaja kaverilleni kauan sitten VW-Ferrari replikaan hitsaustyöt,pakoputki pelkästään vei päivän,alustan jäykistys,kaikki sovitukset oville ja luukuille,takapyörän aukon siirtäminen 30 mm että olisi oikeassa kohti,katto oli 30 mm kuskinpuolelle kallellaan,sekin vielä.Hiekkapuhalsi korin kun oli pelkkää ilmakuplaa geelin sisällä.Hiomavärin ruiskutin ja hieroin käsin huokosiin.Olihan savotta.Otin kuukauden työstä 3000 markkaa.Sai Vaasaan autoliikkeeseen myydessä muistaakseni 56 000 mk.Hintaan ei ole kai muut päässeet.
     
  20. vwg4

    vwg4 1st gear

    Löytyskö Oulun seudulta tekijää?

    Saa ilmottautua, tai 'narauttaa' hyväksi todetun tekijän
     

Kerro tästä muillekin!