mitä öljyä 318cid?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Anonymous, 22.5.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitä öljyä käyttäisitte mopar 318 cid V8:ssa kesäkäytössä olevassa kuorma-autossa? Vuosimalli '68. Ei ole tietoa mitä öljyä koneessa on aikaisemmin käytetty tai on tällä hetkellä.
     
  2. Polara

    Polara Gearhead

    10w30 on parasta...
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    tai 15/40
     
  4. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Mobilin mineraali oljya 10W30
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Päätin tänävuonna kokeilla W 10/60 (340 CID). Tuleekohan siitä muuta kuin sanomista?
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tuskin, noko Castrol kyseessä? Ei noi oljyt oo mitään henkimaailman hommia. ;Yleensä valmistaja suosittelee moottoriin jotain öljyä, kun käyttää ne luokitukset täyttävää viskositeetiltaan oikeanlaista kamaa, niin ei pitäis öljyn aiheuttaa ongelmia. Ite suosin synteettisiä suht ohuita, millä vielä öljynpaine pysyy hyvänä. Rajut virivirikoneet saattaa vaatai luokitukseltaan parempiakin öljyjä kun mitä tehdas suosittelee. Mutta pääasiassa noi jenkkikoneet on sellasia maatalousmoottoreita, että menee millä hyvänsä kaupan olevalla moottoriöljyllä.
     
  7. Vanishing Point

    Vanishing Point 1st gear

    Castroiliahan se on. Kone on jonkinverran viritetty ja tiheällä perällä maantienopeuksilla kieroksia on ihan kiitettävästi. Pällistelin purkin kylkeä ja huomasin että se on uuden BMW M3 ja M5 öljy. En olisi heti uskonut että tällaista tavaraa laitetaan uusiin autoihin. Toisaalta M3 ja M5 taitaa käydä hieman eri kierroksilla ja lämmöllä Sakulandian autobaanalla kuin Suomen kelirikkoisilla teillä. Moparin lukkoperän lisäainekin tuli vihdoin ostettua. Purkin tekstissä lukee "Vain ammattilaisten käyttöön". Eikö "amatöörit saa lisätä ainetta :lol:
     
  8. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Valvoline on racing-öljy.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kendall 20W-50 GT-1 on varmaankin turvallinen valinta.
     
  10. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Noi uusimmat moniasteöljyt on kehitetty nykyisille moderneille moottoreille, joissa on esim. suuria pintapaineita venttiilikoneistossa ("rullanokkia"). Laahaavanokkaiset koneet tarvitsevat niitä "perinteisempiä" öljyjä. Näin sanoi Nesteen voiteluaineinsinööri.
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mitä ominaisuuksia niissä vanhoissa perinteisissä öljyissä on, joita ei uusissa ole? Eli miks noi vanhat moottorit tarvis toisenlaisia öljyjä, mitä haittaa on hyvästä paineen kestosta? Sen mä ymmärrän, etät ne ei tarvitse sitä suurta paineen kestoa, tai joitain muitakaan ominaisuuksia mitä tän päivän huippuöljyissä on, mutta se tuottaa vaikeuksia oivaltaa, että noista ominaisuuksista olis jotain haittaa.
     
  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Siinä seminaarissa tällä esitelöitsijällä oli niin nopea tahti ettei kaikkea ehtinyt sisäistää. Kyllähän siellä puhuttiin paineen kestosta, kalvon paksuuksista, öljyn vanhenemisesta ym. ym. Mutta toi rullanokka / laahava nokka ja paineenkesto esimerkki jäi mieleen ja tokaisu "Eli öljyt on valittava koneen (rakenteen) mukaan".

    Edellisestä kirjoituksesta lieventäisin "tarvitsevat" muotoon "riittää".
    ?
     
  13. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Mitä parempi öljy, sen parempi tulos. Kisakäytössä ainakaan ei kannata tinkiä, nimim. juuri laakerivaurion kokenut.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    em.lisaten; se oli Gulf 20w50 mineraali.
     

Kerro tästä muillekin!