Mitä öljyä kannattaa käyttää 4.3l koneessa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Del Monte, 18.7.2007.

  1. Del Monte

    Del Monte Gearhead

    autossani on 4.3l ruisku kutonen (Sama kuin Astrossa tietääkseni) ja auto 1989 G20 vani, mitä öljywä suosittelette koneeseen kun olisi vaihto ajankohtainen sekä millä rasvalla kannattaa alustan kaikki rasvanipat rasvata?

    Del Monte :soosoo:
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joku synteettinen 5w-40 longlife lienee passeli. Autossa kun on rollerinostajat. Itse olen käytänyt vastaavan tarpeeseen samanikäisessa 307 käyttörollerikoneessa "Delpfi" = ex. AC Delco :n teettämää synteettistä 5w-40 öljyä. Maksaa 19.95 € / 5L halpahallissa. On toiminut ok viimeiset kolme neljävuotta. Sitä ennen Esso ja Teboil 5w-40 ölppää, sitä enne jokusen vuoden Mobil 5w-40 ölppää, sitä ennen Shell Helixiä 5w-40, ja uutena Shell TMO 5w-40 ölppää, alkaen ensimmäisestä sisäänajoöljyvaihdosta. Orgis öljy koneessa 1990 oli tuo GM 5w-30.

    (Jotain hyötyä käyttää auto uudesta loppuun - tietää, mitä on syönyt :) )

    Alkuperäinen suositusöljy oli 5w-30 , jota toki saa esim. Motonetista. 5L kannu GM:n "omaa" öljyä maksaa joku 25€ . Vanhemmassa koneessa toi 5w-40 paksumpi lämmin pää vähentää öljynkulutusta.

    Jos kone on sisältä paskainen kuivunutta öljykuonaa, niin sitten kannattaa harkita öljyä, jossa ei ole niinpaljon peseviä aineita. Mutta nykyään taitavat ihan perusminiraalitkin sisältää noita peseviä aineita.

    Mutta kiitos rollereiden, tuo ei tarvitse sinkkiä sisältäviä lisäaineita omaavaa öljyä > rullanostajat.

    Jos kone on todella kulunut, niin ehkäpä paksumpi kylmäpääkin voi olla poikaa 10w- 15w, jotta saa startissa kesällä öljynpaineet nousemaan kunnolla. Talvella sitten voi käyttää ehkä ohuempaa?

    Käytännössä kesällä tän ikäisilleä Gm koneille pelkkä sae 30 -öljy olisi passeli. Mutta kylmemmällä se muuttuu tervaksi.. :poff: Toi 30 yksiaste oli kesäsuosituksena aika pitkälle 80-luvulle.. Noiden moniasteiden rinnalla.
     
  3. martiar

    martiar 1st gear

    Astron koneissa ei missään nimessä saa käyttää liian paksuja öljyjä .... ja tämän on kirjallisesti sanonut moottori suunittelija !!!
    Öljy kanava koot on mitoitetti 5-30:lle !!!!
    Öljy kannattaa valita huolella kun nostaja rupee jumittumaan jos ei ole riittävän sopiva öljy koneelle ....

    AM-Racing
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Eihän SAE 30 ole silloin kesäkäytössä liian paksua öljyä!

    Ja Ed Coleako ne haastattelivat? minusta 4.3L "koneen suunnittelija" on vähän liian ylevä termi viipaloidulle Letukan pikkulohkolle. Tai sitten olen "ohjelmoija" kun customoin tätä XP.täni.

    ja luultavasti kanavat ja nostimet ovat ihan samaa kamaa kuin saman ikäisissä 305 ja 350 rollerikoneissa. mitäs niissä on käytetty? Suositus kai on sama 5w-30 kuin kaikissa jenkki GM henkilöautoissa noina vuosina?

    No ainakaan 307 rollereilla ole mennyt rikki 17 vuoden firmakäytössä 5w-40 öljyillä, vaikka sama 5w-30 suositus silläkin on?

    Toki jos sinulla on sen viipaloijan henk.koht lausuma, niin lirittäkää toki 5w-30 ölppää.. Mutta jos sitä kuluisi ajossa aika lailla (olisi kulunut moottori), minä ainakin pistäisin 5w-40 talvella ja ehkä SAE 30 kesäkuumille..

    Mutta minähän olenkin minä, eikä minua edes Ketteringin tai Colen lausunnot 1955 tai 1964 hirveästi heiluttelisi, jos mittarissa olisi 300 -400 000 ilman koneremppaa..

    :poff:

    Siksi nuo vaihtoehdot kirjailinkin. En usko, että tuonikäisen G20 VANIN kone on enää kovin neitsyt, ellei sitten ole ollut sokealla papilla saaressa? Sillä ko. rovi painoineen vs. 4.3L lienee polttoaineystävällinen yhdistelmä, mutta ei liene päästä V6:sta helpolla?

    Mutta totta. Jos haluat varmanpäälle mahdollisesta öljynkulutuksesta huolimatta, hanki sitä 25 €/ 5L GM 5w-30 ölppää..

    Jos taas kone on jo kulunut, niin omaa järkeäkin saa käyttää - omalla vastuulla tietysti! Minä olen funtsinut, että tiheämmät öljyn vaihdot ja sen hetkisten lämpötilaolojen huomioiminen öljyssä ovat parempi, kuin tarkalleen tehtaan määrittämän öljyn kaataminen vanhaan koneeseen?
     
  5. Del Monte

    Del Monte Gearhead

    4.3

    jepulis, kiitos teille. Oma autoni on mitä ilmeisemmin ajettu 122 000 mailia eli suunnilleen 200 000 km ja kaikesta päätellen pitää paikkansa.

    Kone toimii hienosti, ainut on tyhjäkäynnillä kuuluu sellainen tasainen pieni naputus jolloinka ajattelin loppuvan että jos vaikka olisi aika vaihtaa öljyt. :lol:
     
  6. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Joo, tuota omaa järkee mieki peräänkuulutan. Enkä osta ilman alennuksia tuota juttua et öljykanavat on just prikulleen suunniteltu ?W/30 öljylle. Eräs koneen suunnittelijaa lähellä oleva taho mainitsi kuumana laihan öljyn edesauttavan polttoaineenkulutuksessa taloudellisempaan suuntaan tipan verran jopa pataraudassa.
    Ja tuo "sinkkilisäaine" löytyy myös ihan perusteboildiamondistakin...et kyllä sitä voi käyttää laahaavissa. Tosin amerikkalainen on amerikkalainen mut öljyjä käytän muita...
     
  7. A.Loiske

    A.Loiske 1st gear

    Kysytääs tässä vanhassa ketjussa, kun samantyyppistä öljyasiaa on. Eli vasta Astron (-90) hankin, ja viime syksynä laitettu liikkeessä öljyt, tarra oven sisäkarmissa. Laitettu 0w-30 öljyt, onkohan tässä joku järki tai idea? Jokatapauksessa meinasin öljyt vaihtaa, kun kesälomareissu lähenee.
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Laita vaan 5-30w mitä korkissakin lukee. Syitä voi vaan arvailla.
     
    jariha ja A.Loiske tykkäävät tästä.
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Syksyllä laitettu pakkas-talviöljyksi, ihan ok valinta siihen mutta vaiha pois.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    10w40 käy jos ei ihan tikissä, ite ajan 5w40:mppisellä kun ei oikeen 5w30 valikoima vakuuta + kuumaviskositeetin nosto ei ikinä pahasta tässä vertailuparissa.
     

Kerro tästä muillekin!