Mitä öljyä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja duster70, 12.11.2007.

  1. duster70

    duster70 1st gear

    ajattelin kysellä et mitä öljyä olette käyttäny streetti vehkeis? käyttökokemuksia...
     
  2. jussi308

    jussi308 1st gear

    ö

    Meillä on ollut Kendall Elite Super Racing Formula 10W-60. Kait sinne mikä tahansa synteettinen öljy käy. Nää öljyhommat on näitä ikuisuuskysymyksiä ja kait siellä mineraalikin käy (ei ole kuitenkaan kokemusta). Tästä saadaan taas pitkä topiikki :lol:
     
  3. raceman

    raceman Gearhead

    Kendall GT-1 20w-50w
     
  4. vitoni

    vitoni 1st gear

    valvoline 20w-50. Saattaa tosiaan tulla pitkä topikki :rotfl: Tähänastiset arvaajat ovat ainakin aika samalla kannalla,eli jäykät oljyt sisään :D
     
  5. laakkius

    laakkius Gearhead

    Motul 300V 15W50
     
  6. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    sama mutta racing green versiona.
     
  7. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Sattuneesta syystä on käytetty Deboilin kamaa ja siis sieltä Diamond eXtreme 10W-60 öljyä :wink:
     
  8. cuda69

    cuda69 Gearhead

    valvoline 10-60
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Me ollaan yleensä käytetty moottoriöljyä. Jos sitä on sattunut olemaan. Minkä merkkisiä laturin hihnoja te ootte käyttäneet? :rotfl: Yhdessä hienossa ameriikan kirjassa sanottiin, että "use the oil you feel comfortable with". Kaikki kaupassa myytävät öljyt on hyvälaatuisia, siitä ei ole kiinni. Luokituksiin tietysti kannattaa kiinnittää huomiota, meillä ainoa vaurio joka ollaan öljyyn saatu yhytettyä johtui ilmeisesti siitä, että käytetty kaupan halvin mineraaliöljy ei sietänyt pintapaineita, joita rullanokan jouset työmtötangoille tuotti. Ongelmaa tutkittiin huolella ja mitään mekaanista selitystä sille ei löytynyt, öljyn vaihto parempilaatuseen poisti ongelman. Viskositeetit sun muut on sitten välyksistä ja käytöstäkin kiinni; jostain syystä moni käyttää aika paksuja litkuja, me taas ollaan ajettu ihan jollain 5W kamallakin. Mä uskoisin, että suurin osa öljyn syyksi menevistä vaurioista johtuu todellisuudessa aivan jostain muusta. Sen puolesta puhuu sekin, että kokemukset eri öljyistä on usein hyvin ristiriitasia nimenomaan sillä saralla, että mitä öljyä ei pidä missään nimessä käyttää. Mistä taas päästäänkin sujuvasti tohon jo yllä olevaan ameriikan sedän neuvoon....
     
  10. duster70

    duster70 1st gear

    lähinnä ajattelin noita viskositeetti lukuja en niinkään merkistä ollu kiinnostunu.. joo aika paksuja öljyjä noin yleisesti näköjään on koneissa. itse ajattelin laittaa jotain 5w50..
     
  11. gremlin

    gremlin Gearhead

    Tuolta lukee kohta 2 eteenpain oljy juttua moninkertaiselta NHRA mestarilta ja ennatys miehelta.
    Miksikohan suomessa kylmassa pitaa kayttaa jaykkaa oljya kun noi herrat vetaa Floridassa ja muissa lampimissa paikoissa ohuilla oljyilla? :odroll:
    http://www.dvorakmachine.com/tech_LastM ... oics.shtml
    Voiskohan satsata koneen teossa valyksien kattelemiseen ja ohuempiin HYVIIN oljyisiin :-?
     
  12. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    meneekö tuo herra Dvorak samaan porukkaan jotka kehuivat aikoinaan Red Linen öljyä sanoilla:pystyimme ajamaan jopa 1 kilpailun samoilla öljyillä!
    Sehän noissa ameriikan herroissa ja heidän kommenteissaan välillä huvittaa että ne vaihtaa ne öljyt joka toisen lähdön jälkeen.Suomessa taasen vedetään koko kesän ajelut kisa/katu tai pelkkä kisa samoilla litkuilla all summer long.
    Kokeilkaapa joskus mittauttaa vaikka 15w40 kun sillä on ajettu hörsköttävällä ameriikan rontelolla vaikka 4 viikkoa?Voin kertoa ilman että kokeilette:Ei ole enää 15w40 muutakuin etiketissä.Palamatonta bensaa menee lievissä ja vähemmän lievissä muodoissa öljyn joukkoon ellei ole sitten todella hyvin säädetty ruisku tai ultra laihalle säädetty kaasari.
    Tämä asian olen joskus huomannut kun sain tilaisuuden käyttää erään öljymerkin omaa laboratorio palvelua koko kesän.Vaikka öljyt vaihdettiin n 2viikon välein testimielessä,ajettiin kuitenkin katu/kisa tyylillä,saatiin vastauksessa aina sama tieto:Viskositeetti on tippunut johtuen polttoaineesta öljyn joukossa.
    Toki,ikinä ei kerrottu mikä se viskositeetti sillä hetkellä on kun sitä bensaa siellä joukossa oli mutta,kerrottakoon että mun moottorin tulpat oli ihan ok väriset niin kadulla kuin kisassakin,joten yliruokkiminen ei ollut kyseessä kuin muutamassa kisalähdössä.
    Ja jos herrat labrassa katsoivat aiheelliseksi kertoa ko.seikan niin tokkopa se ihan mikroskooppisen pieni muutos on ollut.

    Mutta se syy miksi mulla on 20w50 on se että olen omissa moottoreissa käyttänyt isoja välyksiä.Kun asia ekan kerran tuli ilmi tasapainotuksessa niin mittaustulosten jälkeen huomattiin että se kampi olisi pitänyt hioa .010 kokoon mutta ajoin silti std laakereilla ja 20w50 tervalla.Kaikki oli ookoo kun 2 kesän jälkeen purin ja totesin ettei yhtään osumaa laakereissa.Eli se öljy oli tehnyt sen minkä sen pitikin!!
    Uudessa koneessa on mietinnässä se että mikä viskositeetti menee sisälle.Ja paljonko?Dynossa oli 4litraa noin suurinpiirtein ja ei se ainakaan painessa näkynyt.Kasaus vaiheessa mittailin että saattaisi jopa mennä 3-3,5litralla sbc moottori Moroson pohjalla.Ja vakiopumpulla tottakai...

    Mutta muuten tuo linkki minkä gremlin laittoi ja vipottaja sanoi on aika pitkälti asiallista tekstiä.Se monesti aliarvioidaan tuo öljynpaineen vaikutus.Moni ajaa liian kovilla paineilla.
    Varsinkin jos kyseessä on ihan tehtaan specseissä oleva alakerta.
     
  13. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Kuinka huonoja ne huonoimmat ja halvimmat öljyt kaupassa on. Hinnoissa on melkoisia eroja. Mitä jos otetaan vaikka keskihintainen öljy ja ajetaan puoli vuotta päivittäin ja verrataan sitten siihen halvimpaan uuteen litkuun. Ovatko samalla tasolla?
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Melko pieneltä tilavuudelta kuulostaa? Aikoinaan kanssa urheilin saman aiheen kanssa, oli ö-tilavuus n.3,5 litraa. Kone oli aika mieto mutta silti hajosi moottoritiellä jo n.5000rpm ajamisen jälkeen. Kiertokangen-, runko- ja nokkalaakereista tuli vainajat, samoin viimeisessä alikoossa olleesta kampurasta. Tietysti ylimääräinen öljy painaa mutta...

    Öljyistä sen verran että kaippa siellä laahurikoneessa olis syytä olla oikeanlainen lisäaineistus, joko jo öljyn mukana tai sitten erillisestä purkista?
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä luulen, ettei kaupan ole lainkaan huonoja öljyjä. Niitä ei voi olla, koska jos pystyt osoittamaan jonkun vaurion öljystä johtuvaksi, niin se ei enää ole kaupan, eikä koko firmaakaan. Sen sijaan öljyjä on eri tarjoituksiin, ja ennemminkin eläisin niiden luokitusten mukaisesti kuin merkin tai hinnan. Litratehon mukaan voi saada vähän osviittaa siitä vaadittavasta tasosta, eli aika usein jenkit menee sillä halvimmalla ja pieniluokituksellisimmalla kuralla mitä tarjoustalosta löytyy. Sit jos on paljon ralliosaa, niin vaatii sitten vähän tasokorotusta myös öljyluokituksissa. Aiemmin, kun olimme ns. apajilla, kuokkimassa hallissa, jossa uusia dieselautoja huollettiin, käytettiin aina just sitä kamaa mitä hanasta tuli. Eikä ollut ongelmia. Nyt kun joutuu noitakin ite kustantamaan, ollaan yleensä käytetty sitä mitä helposti ja kohtuuhinnalla saa. Yleensä jotain mobil ykköstä, joskus jotain muutakin.

    Tohon vaadittavaan öljynmäärään vaikuttaa monikin asia, sille moottorillehan riittä se, että pumpulla on sitä aina saatavilla ja viskositeetti ja lämpö on sopiva. Eli "öljykontrolli" on tärkeetä. Kun ruvetaan pelaamaan vähemmillä määrillä, öljypohjan rakenne, pickupin muoto ja sijainti, miten takaisinvaluminen ja loiskelvystö on hoidettu, kuinka kuumaks öljy tulee jne., on asioita joihin pitää kiinnittää huomiota.
     
  16. idiot

    idiot Gearhead

    sama täällä.
     
  17. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Siis voiko tommonen

    http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 9234753893

    öljy mikä maksaa 9.90€/4 litraa olla vielä hyvää? Meinaan onhan noi halvat vaseliinitkin ihan shittiä. Lueskelin että ainakin noi öljyjen laatuluokitukset on tosi väljiä.

    Sanokaas muuten onko jossain vielä halvempaa myynnissä?
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Täyttääkseen tietyn laatuluokituksen pitää öljyssä olla siihen vaadittavat ominaisuudet. Olen mä halvempiakin mienraaliöljyjä nähnyt, kuin 60 mummoo neljä litraa, myös ns laatumerkeiltä. Joten, ei ainakaan mun mielenrauhaani juurikaan häiritsis tollasenkaan öljyn käyttö. Siitä taas tullaan kuitenkin kysymykseen, että kantsiiko just tossa kohassa ssätää se kymmenen euroa, vai ottaa sen mikä on "varmasti" hyvää?
     
  19. askut

    askut 1st gear

    ain oon käyttänyt 20/50 gt öljyä, ennen penzoil nyttemmin gulf.öljyä tottahan nilsiän öljysheikki myy parempaa ja moni muukin mutta ei oo koskaan tullu noitten litkujen kanssa ongelmia ja pyöritään kuiteski +800hv /8000rpm moottorisissa isolohkoissa joten ei huoletta hätään

















    [/i]
     
  20. hejo

    hejo 1st gear

     

Kerro tästä muillekin!