Mitä polttoaine maksaa tällä hetkellä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Red Neck, 27.12.2004.

  1. SARKERI-71

    SARKERI-71 Gearhead

    Lappeenranta (Tullitie) 02.01.2025

    [​IMG]
     
  2. Karmea ennustus bensiinin hinnasta

    Jakeluvelvoitteen nousu ja samanaikainen raakaöljyn kallistuminen maailmamarkkinoilla näkyvät pian autoilijoiden kukkarossa.

    Bensiinin pumppuhintoihin kohdistuu nyt nousupainetta kahdesta eri suunnasta.

    Ensimmäinen hintaa nostava tekijä on jakeluvelvoitteen nousu vuodenvaihteessa. Tammikuun ensimmäisestä päivästä lähtien 16,5 prosenttia bensiinistä ja dieselistä on oltava valmistettu uusiutuvista raaka-aineista. Se on kolme prosenttiyksikköä enemmän kuin viime vuonna.

    Vaikka velvoite tuli voimaan vuodenvaihteessa, sen vaikutus voi siirtyä pumppuhintoihin vasta pitkällä viiveellä.

    – Jakeluvelvoitteen sisällä on aika paljon joustoja, jakelijat voivat esimerkiksi hyödyntää aikaisempien vuosien ylitäyttöä. Eli hinta kyllä nousee, mutta se ei välttämättä näy heti kuluttajalle. Aikataulua ei pysty ulkopuolelta tarkkaan sanomaan, sanoo Keskuskauppakamarin liikenne- ja elinkeinopolitiikan johtava asiantuntija Hanna Kalenoja.

    Vaikka Kalenojan mukaan nyt ei pysty sanomaan, millä aikataululla hinta nousee, jakeluvelvoitteen nosto tulee vuoden aikana näkymään pumppuhinnoissa. Uusiutuvien polttoaineiden maailmanmarkkinahinnat ovat kalliimpia kuin fossiilisten, ja kun jakeluvelvoitteen mukaan sitä pitää sekoittaa enemmän, on lopputuotteen hinnannousu varmaa.

    – Kuluvan vuoden aikana jakeluvelvoitteen vaikutuksen keskihintoihin on arvioitu olevan 2–3 sentistä aina kahdeksaan senttiin asti litralta, Kalenoja sanoo.
     
  3. Ruotsi on uusi Venäjä:

    Teuvo hakee bensaa naapurista: ”Koko ajan halvempaa”

    Torniolainen Teuvo tarkkailee polttoaineen hintaa ruotsalaiselta nettisivustolta.

    Iltalehden juttu Suomen kalleimmasta bensiinistä sai Teuvon naureskelemaan. Juttu kertoi maan kalleimman polttoaineen löytyvän Lapista.

    Hintaa Kaamasen Kievarin myymällä bensalla oli tuona päivänä 2,30 euroa litralta. Kaikki myynnissä olevat polttoaineet – 95, 98 ja diesel – maksoivat Kievarin pihassa saman verran.
    Teuvokin asuu Lapissa, mutta osti samaisena päivänä bensaa 83 senttiä halvemmalla litrahinnalla. Miten se on mahdollista?

    Vastaus piilee Teuvon asuinpaikassa, joka sijaitsee yli 400 kilometriä Kaamasesta lounaaseen. Näin Teuvo veisteli viestissään:

    – Bensa Torniossa tänään 1,47 € / litra, tosin pitää koukata muutama sata metriä länteen, kaksoiskaupunkimme läntiseen osaan, Teuvo kirjoitti.
     
    Jaakko Susimies tykkää tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Gasumin biokaasu on ilmaa kevyempää. Hinta on noussut tänä vuonna jo kahdesti. On nyt 1,94€/kg tai 1,99€/kg alueesta riippuen. Olisko aineesta pulaa johtuen ”markkinoiden suuntautumisesta” johtuen?

    Ei se vielä bensaa kalliimaksi tule, mut kun 15000 km vuosiajoilla saavutetun edun kuorii suuremmalla käyttövoimaverolla ja vielä laskee kilsat, jotka ajautuu kaasua hakiessaan reitin sivulta, alkaa mennä aika likelle ”teinpä ilmastotekoa pyyteettä”.
     
  5. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Ruotsissa bensa aika halpaa. Yleensä "De Gröna" ajaa kallista bensaa.
    Espanjassa myös halpaa. Samoin Puolassa.

    EU hinnat; https://www.cargopedia.net/europe-fuel-prices

    Aasiassa oli ennen puolta halvempaa, ei enää. Syyttävät rahtikuluja Arabi maista.
     
  6. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Utah bensan hinta nyt; 0,77 euroa litra......
    - ei ihme että täällä mummotkin ajaa 4x4 F150 tai F250 korotetuilla bensa truckeilla
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaasun hinta on kovassa nousussa. Edellisen postauksen jälkeen alueelliset erot poistuivat ja etelässäkin tankattiin 1,99€/kg hinnalla. Aprillipäivän yllätys oli uusi hinnan korotus 2,20€/kg tasoon. Nyt ei enää säästöjä synny varsinkin kun huomioi korkeamman käyttövoimaveron ja muut pikku haitat kaasusta, kuten tankkauspaikkojen luo ajelu.

    Kotomainen tuotanto ei riitä kaikille ja tuontikaasu on huomattavan kallista. Siis biokaasu. Maakaasu poistui jo aiemmin myynnistä.
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  8. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Gasum kirjoitteli aiemmin:
    "Liikennekaasun hintaan vaikuttavat monet tekijät, kuten hankinta- ja tuotantokustannus, kaasun siirto, jakeluinfrastruktuuri ja sen operointi, markkinatilanne sekä erilaiset maksut ja verot. Lisäksi Gasum toimii usealla toimialalla (maaliikenne, meriliikenne ja teollisuus), jolloin meidän on otettava tämä kokonaisuus huomioon. Biokaasun hinta on vaihdellut sekä ylös- että alaspäin vuosien aikana johtuen muutoksista edellä mainituissa tekijöissä. Esimerkiksi vuoden 2022 loppupuolella liikennebiokaasun hinta oli 2,05 €/kg tasolla. Tavoitteenamme on pitää biokaasu jatkossakin kilpailukykyisenä polttoainevaihtoehtona autoilijoille, jotka haluavat ajaa ympäristöystävällisesti. "

    Noh, kilpailukykyhän meni jo, vielä kun vähän hilaavat kaasun hintaa ylöspäin ni kannattaa ajaa vaan pensalla. Se siitä kotimaisen biokaasun "vakaudesta".

    Tilannehan on se että ryssän kaasun saaminen loppui, joten Gasum paikkaa maakaasun tarvetta biokaasulla, koska esim meriliikenteen markkinat ovat huomattavasti suuremmat kuin suomen kaasuautoilu. Maakaasua koskevat pakotteet tuli viime kesänä voimaan ja siitä lähtien Gasum on nostanut hintoja vähän väliä, toki tämä viimeisin 20snt nosto on aika räikeä.

    Ja koska Gasumilla on käytännössä monopoliasema Suomen tieliikennekaasun myynnissä, voivat ihan rauhassa nostaa hintoja ja korjailla katteita. Toki siihen pisteeseen asti että kaasun myynti sakkaa kun bensalla ajo jää halvemmaksi.

    Jos bensan/dieselin hinta nousisi yön yli 20 senttiä, tulisi semmonen helinä jota puidaan jokaisessa iltapäivälehdessä, foorumissa ja kaikki muailman ministerit ja maisterit olisivat sitä kommentoimassa.
    Biokaasun kohdalla ei mitään.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    JOS Gasum ei olisi ottanut myynnistä pois maakaasua, jota sitäkin ilmeisesti laivalla pakasteena tuodaan, niin nyt kahden kaasuversion Bio ja Maa hinnat olisivat todennäköisesti melko samat. Maakaasussa on enempi veroa, mut biokaasu kallista ostaa ulukomailta. Mut kun ne alle vuoden sisällä päätti poistaa maakaasun valikoimista, niin syntyi tämä tilanne, missä ollaan toismaalaisten halusta myydä meille biotuotekaasua.

    Ostaisinko maakaasua, jos se olisi esim 10% halvempaa? Kaasuautoilu on työlästä. Lyhyehkö range ja tankkauspisteitä vähän. Sitä vaivaa sentään kompensoi päässä pyörivä ajatus siitä, että siinä kaasussa on CH4 molekyylejä myös työtävieroksuvien kelan elättien tuotoksista...

    Ainakin tässä meidän nurkilla bensan hinta hypähtelee joka viikko tuon 20 cnt/litra ilman mitään syytä. Yleensä maanantaina on halpaa ja sit jossakin kohdassa 1,89 tauluun loppuviikoksi hiljaa loiventaen. Ja silti tankkauspisteellä on suht tavallinen jono. Ei täällä kukaan mihinkään enää reagoi.
     
    Muokattu: 2.4.2025
  10. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Se "aaltoilu" on normaalia bensassa / dieselissä. Kaasuhan ei vaihtele eestaas.

    Muistan kun joskus ukrainan sodan alettua joku Gasumin pr-huuhaa mielisteli kivasti että biokaasu kun on erinomainen polttoaine kas nääs suomessa tuotettu joten hinta on hyvin vakaa vrt bensa/diesel (viitaten em. polttoaineiden hintapiikkiin sodan takia).
    Lakkas huvitus tähän kaasuautoiluun ihan tyystin. Yritä säästää tässä niih, mikäs siinä sitte kattella ku kaasun hinta nousee 50% reilussa puolessa vuodessa. Eikä edes minkään ihmeemmän häppeningin takia vaan kysynnän ja tarjonnan takia voidaan hinata hinnat kattoon monopoliaseman takia.
    Ja käyttövoiman viherverot vielä kaupan päälle...

    Nakkaiskohan kaasuauton myyntiin (kuka sen muka ny ostais)? vai pistäiskö vaan seisontaan ja kattelis kesän lopuks että miltä näyttää. Jos kaasun hintaan tulee vielä toinen 20snt korotusta ni on Volvon rotiskolla selkeästi halvempi ajaa vaan bensalla. Mulla on siinä sentään 30l bensatankki.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mökkilandella tuota bensan hinnan aaltoilua ei näy samassa määrin. Ei ole kallein, muttei halvinkaan. Show on tehty sinne, missä se menee läpi.

    Juuei kaasuautoille ole just nyt topsesonki. Mut kun vaihtoehtona on sähköauton osto, niin toistaiseksi kaasulla.
     
    Hai ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  12. Yhden aikakauden loppu:

    Tuttu bensiinilaatu poistuu myynnistä – tilalle toinen tuote

    Bensiinimuutos liittyy Shell-verkoston alasajoon.

    Autonvalmistaja Ferrarin kanssa yhteistyössä kehitetty Shell V-Power -bensiini poistuu myynnistä, kertoo Shell-tuotemerkkiä Suomessa hallinnoiva St1-energiayhtiö.

    Kyseistä laatua on myyty Suomen Shell-verkostossa vuodesta 2006 alkaen.
    Shell V-Powerin on mainonnassa väitetty muun muassa parantavan auton suorituskykyä ja taloudellisuutta sekä muun muassa puhdistavan moottorin polttoainesuuttimia ja venttiileitä.

    – V-Power korvataan St1:n omalla 98Star-laadulla, sanoo St1 Oy:n myynti- ja verkostojohtaja Juha Vanninen IS:lle.

    Vannisen mukaan 98Star-laadun lisäaineistus ei kuitenkaan ole sama kuin V-Powerissa.
     

Kerro tästä muillekin!