Mitä tehdä takapyöränlaakerille?

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anssi, 25.8.2003.

  1. Anssi

    Anssi Gearhead

    Potilas on -79 Malibun lukollinen kymppipulttinen perä.

    Huomasin tuossa ajellessa, että taka-akselin suunnalta kuuluu aina satunnaisesti sellainen pieni naksahtava ääni, ei niinkään "naks" vaan ennemminkin "nak" Ääni kuuluu useimmiten kiihdyttäessä ja joskus jarrutettaessa. Tuon äänen lisäksi takaa ei kuulu muuta poikkeuksellista mekkalaa, ei suoralla, eikä mutkissakaan. Eikä tuo nytkään kuuluva ääni ole kova. En olisi edes huomannut, jos auto olisi vielä umpikorinen eikä siinä istuttaisi melkein taka-akselissa kiinni.

    Olen tullut siihen johtopäätökseen, että ääntelevä osa olisi takapyörän laakeri. Kun auto on nosturilla ja nostaa käsin pyörästä ylöspäin, niin jarrurummun ja sen taustalevyn rakonen pienenee sellaisen puoli milliä. Eli selkeästi pientä klappia...

    Eli onko nyt niin, että tuo laakeri pitää vaihtaa heti, vai uskaltaako sillä vielä ajaa? Olisi tarkoitus lähteä reissuun ensi viikonloppuna, eikä välttämättä olis aikaa tuolle rempalle... Mitä se väljistynyt laakeri voi pahimmillaan tehdä? Lähteekö se kulumaan kiihtyvällä vauhdilla ja sanoo sitten poks ihan yllättäen, vai alkaako se varoittelemaan enemmänkin, kun loppu alkaa olla lähellä?

    Anssi

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Anssi 2003-08-25 11:52 ]</font>
     
  2. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Olethan tarkistanu pyöränpultit, ettei vaan ole löysällä...
     
  3. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Kyllä se kannattaa tsekata heti, ettei vetari mene paskaksi. Siinä vetarin karkaistu pinta "makaa" rullien päällä. Luukku auki, keskitappi pois ja vetarit ulos. Sitte vaan lyöt riittävän pitkällä putkella vastapuolelta vanhan laakerin ja stefan ulos ja uudet läpeen. Jos vetarin laakeripinta on sökö, niin siihen saa korjauslaakerinkin.
     
  4. Anssi

    Anssi Gearhead

    En ole vielä availlut, joten en tiedä vetarin kuntoa. Millainen ratkaisu se kuluneen vetarin korjauslaakeri on? Tarvitaanko siinä koneistuksia, vai onko laakerissa joku holkki akselin päälle, vai miten homma toimii?

    Saakos ne uudet laakerit paikoilleen ihan peruskaluilla? Haynes kun puhuu jostain bearing driverista..

    Anssi
     
  5. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Sen korjauslaakerin rullat tulee eri paikkaan vetarilla eli kulumattomaan kohtaan.
     
  6. WBBC

    WBBC Gearhead

    Naksahtava ääni saattaa tosiaan kuulua laakerista. Ja onpa käynyt niinkin että laakeri hirttää kiinni ja sitten menee paskaksi vähän muutakin kuin laakeri.
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Just vaihdoin Astroon takapyöränlaakerit ja stefat, jos keskitapin pultti ei olisi ollut poikki olis tuo homma mennyt hyvinkin 3-4 tuntiin. Nyt meni tunti enemmän houkutellessa pultin pätkää ulos.

    Laakerit tuli ihan mukavasti ulos sopivan kokoisella vetovasaralla.

    Mulla toinen laakeri piti ääntä kait pari kuukautta, ei ollut vielä mitään vammaa vetarissa.
     
  8. Anssi

    Anssi Gearhead

    Nyt on laakerit vaihdettu! Itse laakerit näyttivät olevan siinä määrin ehjät, että kaikki rullat olivat vielä omilla paikoillaan ja yhdessä osassa. Vetarien laakeripinnat sen sijaan olivat entiset. Laitoin siis suosiolla korjauslaakerit paikoilleen. Olipa yllättävän helppo ja nopea korjaustoimenpide!

    Se satunnainen pikku naksekin hävisi sitten samalla. Ihmetyttää vain, että minkälaiseen kuntoon noi vetarit olisivat menneet, jos laakerit olisi vaihdettu vasta sitten, kun sieltä olisi kuulunut kunnolla ääniä..

    Kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä!
    Annan samalla itsekin yhden: "Miesten tiimarin" liukuvasara on laadultaan ihan käsittämättömän huono. No onhan se kyllä halpakin. Noiden kahden laakerin irroituksessa siitä vehkeestä katkesi kädensija, koukkujen kiinnitysholkki halkesi ja sen tukevinkin koukku taipuili miten sattuu. Ei tosiaan voi suositella suunniteltuun käyttötarkoitukseen :smile:
     

Kerro tästä muillekin!