Mitatut puristukset vs. dynaaminen puristussuhde

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jankinnu, 15.8.2008.

  1. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Mittailin tossa puristuksia koneesta. Mittari näytti 10.5 bar. Valmistaja ilmoittaa männille puristuksia 10.3:1. Dynaaminen puristussuhde pitäisi olla omien laskujeni mukaan n. 8.5.

    En ole tosin mitannut palotilojen kokoa, jos edellinen omistaja on niistä poistanut siivua. Onkohan toi mitattu puristuslukema tontilla?

    Sitten löytyi sellainen hauskuus, että sylinterissä #4 on vain 5.5 bar puristuksia ja lämä tiskissä tulee ylipainetta imusarjaan, joten taitaapi jäädä imuventtiili vähän kantamaan.

    Ensi viikolla menee laite seisontaan ja rupean purkamaan konetta. Saa nyt nähdä mitä sieltä loppujen lopuksi löytyy.

    Tässä vielä alipainemittaukset:
    15", vaihde P, 800rpm
    11-12 inHg, vaihde D, 600rpm
    20 inHg, vaihde P, 2000rpm
    19 inHg, vaihde P, 3000rpm

    Nokka on arvoilla 282/292, nostot 0.465/0.488. Käytössä 1.6:1 rullavipat, joten nostot jotain 0.496/520. (Kone 3.75" iskuinen sbc)
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mitattu puristuspaine on matala. Puristuspaineeseen vaikuttaa paitsi puristussuhde ja sylinterien tiiviys, myös imuventtiilin sulkeutumiskohta, eli tiukka nokka pudottaa starttauspuristuspainetta. Ohivuotomittaus on erittäin hyvä tapa selivittää mikä vuotaa, kuinka paljon ja mihin, ja se ehkä kannattais tehdä ennen moottorin purkamista. Helpottaa diagnoosia.
     

Kerro tästä muillekin!