1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Miten A500 lukkoturbiini toimii?

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Polara, 9.5.2018.

  1. Polara

    Polara 3rd gear

    Minulla ilmeni seisonnan jälkeen ongelmaa ko laatikon kanssa. Auto jäi seisomaan noin kolme vuotta sitten. Tässä välissä vaihdoin moottorin, mutta laatikkoon en koskenut. En poistanut edes turbiinia paikaltaan.
    Nyt koeajelun yhteydessä on ilmennyt sellainen ongelma, että auto pyrkii voimallisesti eteenpäin jo tyhjäkäynnillä, eikä pysy käynnissä. Jos kierroksia nostaa, niin se alkaa tietenkin sutimaan jarrua vasten.
    Miten laatikon lukkoturbiini kytkeytyy? Kytkeekö öljynpaine sen hydraulisesti, vai sähköllä? Voiko aiheuttaa tämän ongelman jos turbiinin lukko on päällä? Sähköjä laatikkoon ei ole kytketty ollenkaan.
    Mikä voisi aiheuttaa ongelman? Minulla oli dexron 2 öljyt sisällä, mutta vaihdan ne nyt suositusten mukaisiin atf+4 öljyihin.
    Entä jos öljyä oli liian vähän ja paine ei riittänyt turbiinilukon pois kytkemiseen?

    Kiitoksia vastauksista.
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Lukkokytkintä ja ylivaihdetta ohjataan solenoideilla, joten lukko ei voi jäädä päälle muuten kuin mekaanisen vaurion takia muuntimen sisällä.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Öljynpaine kytkee lukon ja myös pitää lukon pois päältä. Mopsin turbaanin sisällä on stefa jonka hajoaminen aiheuttaa vuotoa lukkoa pois pitävältä paineelta.
    Toisaalta jos lukko on päällä niin kone sammuu kun pistää vaihteen päälle.
     
  4. Polara

    Polara 3rd gear

    Eli vois olla siinä stefassa vikaa jos oireet on nuo.. kokeilen nyt loppuviikosta vielä uusilla öljyillä ja jos ei toimi, niin mistä tuommosen käytetyn turbiinin löytää... Ei Mudracerilla sattuis olemaan jemmassa?
     
  5. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Ei ole käytettyä mutta korjattu löytyy.
     
  6. Polara

    Polara 3rd gear

    Kokeilen vielä loppuviikosta johtuiko ongelma öljyn vähyydestä ja väärästä laadusta, vai onko turbiini kaputt.
    Sen jälkeen tietää tarvitseeko hommata uutta.
    Paljonko pitäisit hintaa sillä ja tarvitsetko tuota nykyistä vaihdossa projektiksi?
     

Kerro tästä muillekin!