Miten ilmastointi toimii?

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja GARAGE_INC, 18.2.2008.

  1. GARAGE_INC

    GARAGE_INC 3rd gear

    Kuinka toimii noin yleisesti, mikä on sen toimintaperiaate autossa?
    olis menossa auto romuksi jossa ehjä ilmastointi ja mietin voiko sen ottaa talteen ja siirtää toiseen autoon...
     
  2. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    periaatteessa voi ottaa talteen kunhan ei yhtään letkua/putkea aukaise. rälläkällä kenno pois korista ja osat irti, sitten vain sovittelemaan toiseen menopeliin sitä.

    toimii jotenkin niin että kompura lykkää aineeseen painetta jolloin se jäähtyy, menee lauhduttimelle, siitä sitten lämppäriin jäähdyttämään jolloin kerää itseensä lämpöä, siitä sitten takas kompuralle.

    voi toi kompuran paikka olla vääräkin mun ajatuksissa... arvaus vain. mut jotenkin noin se toimii pääpiirteittäin.
     
  3. GARAGE_INC

    GARAGE_INC 3rd gear

    ok... milläs sitten tuon kompuran magneettikytkintä ohjataan? kun auto mihin olis menossa on huimasti vanhempi... 8)
     
  4. eemeli

    eemeli 1st gear

    Esim näin:
    Magneettikytkintä voi ohjata sisältä katkaisijalta, jonka kuuluu saada virtaa vain silloin kun sisäpuhallin pyörii. Katkaisijalta ohjaus releelle, joka antaa virtaa kylmäaineputkistossa olevaan alapainekytkimeen, joka taas päästää virran läpi kompuran magneettikytkimelle mikäli järjestelmässä on tarpeeksi painetta, sisäpuhallin on päällä ja katkaisija on päällä-asennossa.
    Lisäksi kylmäaineputkiston korkeapainekytkimelle pitää viedä virtaa, ja se käynnistää lauhduttimen tuulettajan nokalla ( ellei ole viskolla toimiva valmiina ) kun kylmäaineen paine nousee riittävästi.
     
  5. GARAGE_INC

    GARAGE_INC 3rd gear

    mitä kautta tuo pitää virroittaa vai onko jatkuvalla syötöllä?
     
  6. tha022

    tha022 Gearhead

    Ei se maailmaa kaada vaikka freonit karkais.
    Soita paikallisiin kylmälaite huoltoihin niin varmasti joku niistä suostuu tuikkaamaan uudet freonit.
    Se on samaa tavaraa kuin jääkaapin kompurassa.
    Itte täytin voorttin AC:n niin ottivat 20€.
     
  7. sibe70

    sibe70 Gearhead

    jos ny järjellä ajattelee asiaa niin ei kannata ottaa pois vanhaa järjestelmää ja sovittaa toiseen autoon jos on kyse eri merkistä/mallista.
    koska höyrystin kenno ei sovi "uuden" auton lämppärikoteloon,kompuran teline ei käy "uuteen"koneeseen, lauhdutin on erikokoinen kuin "uuden" koneen syyläri. putket/letkut joutuu uusiin ,kuivsin pitäs joka tapauksessa vaihtaa. ja ne sähköt tehdä(helpoin homma). toki kaikki tämä onnistuu mutta eri asia onko järkeä.
    Ilmastoinnin joka osalla on oma tärkeä merkityksensä ja niiden pitää olla oikeissa paikoissa ja oikein asennettu jotta ne toimisi niin kuin pitää.
    kompura on pumppu joka kierrättää kylmäainetta ,lauhdutin nokalla jäähdyttää kuuman kylmäaineen,exä/orifice tube muutta kylmäaineen kaasumaiseksi höyrystimelle. Siinä noin pääpiirteittäin.
    Komp. mg-kytkin ohjaa kompuraa. ja mg-kytkintä ohjaa painekytkin tai termostaatti höyrystimessä.
    Ja se josta tulee aina tappelu niin jos homma tehdään oikein,meinaan noi täytöt niin jos ei itse aineta saa tai kaveri joka on alan töissä pysty tekeen niin ei täyttoä alle 80e saa. yleensä 100-120e. Kyllähän jokainen voi pullosta lisätä kylmäainetta mutta tähänkin hommaan on ne miehet/naiset jotka ihan oikeasti tietää mitä tekee. ja laite tulee kestämään sekä toimimaan oikein.
    no niin,siinä taas vuodatusta,ja sama ilm. rumba alkaa kohta kun kelit lämpiää ja kaikki haluaa talven jälkeen ilm.laitteensa kuntoon niin täällä kuin töissäkin. :D
     
  8. kane

    kane 1st gear

    :lol: :lol: sibe70, sun tarvii pysyä täällä linjalla kun sesonki alkaa...
    t.kane :wink:
     
  9. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Joo, ei se nyt ihan noin mene.
    Osat voi purkaa ihan normaalisti kunhan heti tulppaa ilmastointiteipillä kaikki komponentit, ettei sinne pääse likaa ja ilman mukana kosteutta.
    Kunnes sitten sen asentaa toiseen auton. Kaasut pitää tietty asentaa uudestaan. Niin pois otto kuin uuden kaasun laitto on ammattiliikkeen heiniä.

    Ilmastointi autossa toimii näin: Kompressori pumppaa, siis paineistaa kylmäkaasun jolloinka se kuumenee. (kaasuthan toimii näin paineessa kuumenee ja paineen laskiessa vastaavasti kylmenee)

    No kuumaa kaasua se pumppaa jäähdyttäjän edessä olevaan kennoon jonka läpi virratessa se taas jäähtyy, sen jälkeen kaasu kulkee kuivaajan läpi johon tarttuu mahdollinen kosteus järjestelmästä.

    No tämän jälkeen kaasu kulkee letkuja ja putkia myöden venttiilille joka päästää kaasua siihen toiseen kennostoon joka on siellä lämppärisysteemien seassa. No tämä venttiili päästää paineistettua kaasua kontrolloidusti tuonne kennoon joka on alipaineinen koska kompurahan imee sieltä kaasua.
    Silloin tapahtuu tämä ihme että tämä kaasu laajenee päästessään tänne evaporaattoriin niin se voimakkaasti jäähtyy.

    Jäähtynyt kaasu taasen lämpenee lauhduttimessa auton sisään virtaavan lämpimän ilman ansiosta.

    Lauhduttimesta kaasu, joka on on luovuttanut kylmyytensä imetään takasin kompuraan.
    Siinä kaasun kierto lyhykäisyydessään, eli toimintaperiaate kuten jääkaapillakin.
    Paitsi tietysti autoissa sisään virtaava ilma kylmennetään ja systeemiä ohjaa nykyisin paljon erilaisia tietokonepohjaisia juttuja.

    Insinöörit puhuvat puhuvat joskus olevinaan hienosti kylmälaitteiden "imevän jostain lämpöä pois" tai muuta vastaavaa.
    Todellisuudessa ilmiö perustuu kuitenkin kaasun ominaisuuten lämmetä ja kylmetä, ja kun sitä kylmetetään välissä lauhduttimella niin se kylmenee vielä enempi.
     
  10. GMies

    GMies 3rd gear

    Eivieläkään ihan noin.
    Kompressori painaa höyrystyneen kaasun lauhduttimeen, jossa kaasu nesteytyy, säätöventtiili, paisuntaventtiili (expansion)päästää nestettä ilmastointilaitteen kennoon (höyrystimeen), jossa neste kaasuuntuu (höyrystyy) ja sitoo itseensä lämpöä, eli jäähdyttää auton sisäilmaa. Kompressori imee kaasun höyrystimeltä ja painaa lauhduttimeen ...

    Jos kaasu ei nesteydy, niin jäähdytyslaitteen teho jää niin pieneksi, että sillä ei mitään jäähdytetä.
    Siis kaasun lämpötilan muutokset sitovat hyvin vähän lämpöä verrattuna nesteen höyrystämiseen tarvittavaan lämpömäärään.

    Tähän aiheeseen liittyy vielä hyvin paljon monia muita asioita, mm. kompressorin tuottaman lämpöenergian siirtäminen pois kaasuista, nesteen pääsyn estäminen höyrystimeltä kompressorille, laitteiston ohjaus jne.

    Vertaa kiehuva vesi ja sen höyryn ominaisuudet. :lol:
     
  11. rrauta

    rrauta 3rd gear

    onko toi olevinaan joku vitsi vai...ei se ainakaan kerro mitään kylmälaitteen toiminnasta.

    otetaan se toiminta erittäin lyhyesti ja pelkistetysti..

    kompressori puristaa kaasua, jonka paine(10bar) ja lämpötila(70C) kohoaa voimakkaasti, lauhduttimeen, jossa kaasun lämpötila laskee(30), paine ei laske, jolloin kaasu tiivistyy nesteeksi.
    kovassa paineessa(10bar) oleva neste ohjataan suuttimen kautta höyrystimeen, jolloin nesteen paine(1,5bar) pienenee, ja se alkaa höyrystyä eli muuttuu kaasuksi, koska muutos nesteestä kaasuksi vaatii energiaa(lämpöä) imee höyrystin lämpöä sitä ympäröivästä ilmasta(30C), jolloin ilma jäähtyy (5C).
    sen jälkeen höyrystetty kaasu kulkeutuu kompressorille ja kierto alkaa alusta.

    (Paineet ja lämpötilat on ulkomuistista noin arvoja R413 kylmäaineelle, ja ovat vain suuntaa antavia.)
     
  12. Damned

    Damned Gearhead

    Kauankohan tuommoista irtipurettua & tulpattua järjestelmää pystyy säilyttämään hyllyllä, siis ilman että se menee käyttökelvottomaan kuntoon?
     
  13. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Surullista, mutta tuo ei taida olla vitsi :oops:. Ilmalämpöpumppukeskustelussa yritettiin oikoa vääriä uskomuksia lämpöpumpun toiminnasta mm. jääkaapilla lämmittäminen, mutta ei siitä tullut mitään, käy lukemassa, jos haluat viihdettä tässä maistiainen:

     
  14. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Jos osat on tulpattu,kompura laitettu pystyyn(MG-kytkin alaspäin)olettaen että komp. on öljyä. Niin kyllähän se säilyy.
    Kuivainhan pitää joka tapauksessa vaihtaa sitten kun sen ottaa käyttöön.
    :D



    Ilmastoinnin toiminta:

    Ajoneuvon sisään tulevaa tai sisällä kiertävää ilmaa viilennetään.

    *Lämpöä siirretään sisäilmasta auton ulkopuolelle kylmäaineen välityksellä.
    Ilmastointijärjestelmän kompressori puristaa kaasumaista kylmäainetta (kylmäainehöyryä) kokoon, jolloin kylmäaineen paine kasvaa ja samalla kylmäaine kuumenee.

    Tämä kuuma kaasumainen kylmäaine virtaa lauhduttimeen.
    Lauhduttimen läpi virtaava kylmäainehöyryä viileämpi ulkoilma jäähdyttää kylmäainetta niin voimakkaasti, että höyry tiivistyy nesteeksi, samalla vapauttaen lämpöenergiaa.

    Vapautuva lämpö siirtyy lauhduttimen läpi virtaavaan ilmaan ja poistuu sen mukana. Lauhdutin sijaitsee ajoneuvon jäähdyttimen etupuolella

    Korkeapaineinen nestemäiseksi lauhtunut kylmäaine johdetaan paisuntaventtiiliin, joka suihkuttaa sitä tarkasti säädeltynä virtauksena höyrystinkennoon. Nopea paineen lasku aiheuttaa kylmäaineen höyrystymisen. Höyrystyminen sitoo lämpöä, joten prosessi alentaa höyrystimen lämpötilaa.

    Höyrystimen läpi puhallettava lämmin ilma luovuttaa lämpöenergiaa (höyrystyvään kylmäaineeseen) ja ilma viilenee.

    Viileä ilma puhaltuu tuuletuskanavia pitkin ohjaamoon. Höyrystin sijaitsee lämmityslaitteen yhteydessä.
     
  15. Damned

    Damned Gearhead

    No, eipähän nuo osat kalliita ole vaikka menisivätkin pilalle, mutta kun ovat (nähtävästi) ihan järjissään, niin toisaalta suotta noita ihan tahallaan särkemään. Kiitos tiedoista.
     
  16. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 2nd gear

    meikäläisellä sähkö hommia edessä

    pitäis saada ilmastointi kesäksi toimimaan, mutta kun on kaikki piuhat vedetty poiki
    niin siinä on sitte selvittelyä :D
     
  17. spinneri

    spinneri 3rd gear

    Ilmastointi ei monien virheellisistä luuloista huolimatta jäähdytä lämppärin läpi kulkevaa ilmaan. Itse asiassa täysin päinvastoin.

    Monet sen ovat jo kertoneet, mutta kerrotaan vielä kertaalleen.
    • 1. Kompressori paineistaa nestemäisen kylmäaineen
      2. Paineistettu kylmäaine kuumenee ja muuttuu kaasuksi
      3. Kuuma kylmäaine jäähtyy syylarin eteen asennetussa lauhduttimessa ja muuttuu jälleen nestemäiseksi
      4. Kylmäaine virtaa kuivaimen läpi, joka nimensä mukaisesti poistaa mahdollisen kosteuden ja toimii usein myös kylmäainevarastona; kuivain pitää vaihtaa jokaisen ilmastointihuollon yhteydessä!
      5. Edelleen korkeapaineinen kylmäaine virtaa höyrystimeen, joka sijaitsee yleensä samassa kompleksissa lämmityslaitteen kennon kanssa
      6. Kylmäaineen paine laskee ja se sitoo itseensä lämmityslaitteen läpi virtaavasta ilmasta lämpöä; se ei siis jäähdytä ilmaa, vaan poistaa siihen varastoitunutta lämpöä (kuten nimim. sibe70 jo kertoi...)
      7. Matalapaineinen kylmäaine kulkee nestemäisenä takaisin kompressorilla, jossa jälleen paineistuu ja muuttuu kaasuksi (eli kierros alkaa alusta).
    Kylmäainetta ei missään tapauksessa saa päästää ulkoilmaan!

    Ilmastoinnin rakenteesta ja toiminnasta voit lukea numerostamme 6/2001. Numerossamme 1/2010 puolestaan starttasi artikkelisarja, jossa asennamme vuosimallin 1969 Camaroon jälkiasennus-ilmastoinnin.


    Viileässä ohjaamossa kesähelteellä viihtyvä

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  18. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kyllä tuo Spinnerin kuvaus meni kuitenkin vähän mettään. Kompressori paineistaa kaasua eikä nestettä. Jos se nestettä paineistaisi, niin se olisi pumppu eikä kompressori. Paineistettu kaasu tiivistyy jäähdyttimessä jäähtyessään nesteeksi. (Edit: jäähdytin on tässä yhteydessä väärä termi, pitäis olla lauhdutin)

    Tossa on yks esimerkki yksinkertaisesta toimintakaaviosta:

    http://www.air-conditioning-and-refrige ... agram.html

    Pilkullinen tavara kuvan putkissa on kaasua, yhtenäinen jööti nestettä. Laatikko numero 2 on auton nokalla ja laatikko numero 4 jossain siellä kojelaudan uumenissa.
     
  19. spinneri

    spinneri 3rd gear

    No ei tuokaan kaavio ihan oikeassa ole. Kylmäaine muuttuu kierron alussa kaasuksi, ja tiivistyy takaisin nesteeksi lauhduttimessa. Jos et usko, katso ammattilaisen selvennys: http://www.turunjaahdytinkeskus.fi/ilmastointi.htm

    Kompressori nimitys on sinänsä virheellinen, että sehän toimii pumppuna. Aiheuttaa siis alipaineen höyrystimelle, koskaa muutoin pienpaineinen kylmäaine ei koskaan päätyisi takaisin kompressorille.


    Kannastaan sitkeästi kiinni pitävä

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  20. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    tässä vähän ajatusta:
    -20c lämpötilassa ei periaatteessa ole kylmä vaan lämmin (se vaan tuntuu kylmältä ihmisestä)...
    ilmassa on aina lämpöä siihen asti kunnes ilma (tms.) saavuttaa absoluuttisen nollapisteen joka on n. -273c.
    sen takia pystyy myös ilmalämpöpumppu toimimaan vaikka ulkona on pakkasta.

    ton kun sisäistää niin ymmärtää jo aika hyvin miten jääkaapit, ilpit ja ilmastoinnit toimivat.
     

Kerro tästä muillekin!