Miten ilmastointi toimii?

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja GARAGE_INC, 18.2.2008.

  1. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Sori vaan Spinnerille, mut en mäkään kyllä vielä oo valmis luopumaan kannastani. Tossa on lainaus linkittämältäsi sivulta:

    Viisammat saa jatkaa vääntöä jos katsovat aiheelliseksi.
     
  2. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Tämä oli Jari jo ihan hyvä selitys, mutta viilataan vielä kuitenkin hieman pilkkua.

    1.
    Kompura ei vain paineista nestemäistä kylmäainetta vaan muodostaa alipaineen höyrystimelle ja puristaa höyrystyneen kylmäaineen suurempaan tiheyteen ennen lauhdutinta.

    2.-3.
    Kompuran jälkeen lauhduttimella paineenalaisessa kaasumaisessa kylmäaineessa tapahtuu olomuodon muutos nesteeksi, joka vapauttaa energiaa ulkoilmaan.
    4.
    ok.
    5.Lauhtunut nestemäinen, mutta edelleen paineenalainen kylmäaine virtaa paisuntaventtiilille, joka ylläpitää paine-eroa höyrystimen ja korkeapainepuolen välillä sekä päästää höyrystimelle sopivasti kylmäainetta. Tähän perään kirjoittamasi kohta 5.
    6.
    Tapahtuu energiaa vaativa kylmäaineen olomuodon muutos nesteestä kaasuksi. Tähän perään kirjoittamasi kohta 6.
    7.
    Väärin. Matalapaineinen kylmäaine on höyrystynyt höyrystimellä ja tulee kaasuna kompressorille, jossa paineistuu ja sen tiheys kasvaa ja kierros alkaa alusta. Eli ei tapahdu kahta höyrystymistä, kuten esitit (”paineistuu ja muuttuu kaasuksi”).

    Mikäli olen väärässä niin viisaammat korjatkoon (ps. ei kuitenkaan Adventurer ja Romuri :D )
     
  3. mhahto

    mhahto 1st gear

    Heitänpä piruuttani minäkin mielipiteeni, kun kuitenkin asiaa opetankin.
    Jos kompressorin jälkeen ns. korkeapainepiirissä (R134a) paine on n.10bar ja matalapainepiirissä (R134a) ennen kompukkaa paine on n.2bar, niin missä on monien mainitsema alipaine? :eek:

    Mielestäni yksi paras ilmastoinnin kylmäainepiirin toiminnan esittäjä on sibe70. (ihan kaikkien esityksiä en jaksanut lukea)

    Paine ja lämpötila kulkevat käsikädessä.
     
  4. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    no ok.

    sait sanasi.

    korkeapainepuolen ja matalapainepuolen paine-erosta kysymys.

    ps. kerrotko paljonko on muuten painetta autosi pyörissä... 8)
     
  5. GMies

    GMies 3rd gear

    Ihan oikein "mikähelvetinkat", mutta tuohon 1. kohtaan lisäisin sen, että tuo kompressorin muodostama "alipaine" on niin paljon riippuvainen lämpötiloista ja kylmäaineista, kuten koko kylmäkiertokin.
    Tuo onkin yksi probleema näissä jäähdytyskeskusteluissa, ns. maallikot referoi muitten kirjoituksia ja artikkeleita, itse asiaa ymmärtämättä ja siitä näyttää tulevan niitä väärinkäsityksiä ja virheitä.
    Periaatteet ja terminologia pitäisi hallita ensin ja sitten vasta lainailla muitten kirjoituksia, niin tietää paremmin, mitä asiaa lainattu teksti koskee.
     
  6. mhahto

    mhahto 1st gear

    Re: .

    Absoluuttisista vai suhteellista? 8)
    Antaa olla.
     
  7. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    Re: .

    Juuri näin 8) 8) 8) Samoin tuli huolimattomasti puhuttua alipaineesta, kun olin ajattelussa järjestelmän "sisällä", välittämättä ulkomaailmasta mitään.

    PS. knoppina kuitenkin, että käsittääkseni ensimmäisessä jäähdytysjärjestelmässä käytettiin höyrystinpuolella alipainetta (muita puolia ei ollutkaan :D )
     
  8. mke77

    mke77 3rd gear

    sen verta täytyy heittää oma "kauha soppaan ja hämmentää" et ":

    1 ei kauheest kannata yhtenäistää jääkaapin/pakastimen jähdytys toimintaa ja auton kylmälaite toimintaa!! eihän niistä löydy edes kauhen montaa samoja osia :eek:

    2 ajoneuvon kylmä laite puolelta löytyy niin kirjava valikoima kylmä aineita et kauheesti ei kannata "kysellä paineista".. r12 nesteet ei "kestä" yli 80baarin paineita , mikä ei r134a ole nykypäivän ollenkaan mahdoton jos täyttö määrä on yli 800g ja lämpötila kasvaa yli 30c:n (kompura ei pyöri).

    3 "kompressorei" o niin monenlaisii, et se rupee olee "kylmäaine pumpulle" hiukan vanhahtava nimitys

    ite tars toi huolto kurssi suorittaa uuestaan ku edellisest o 2vuotta!

    mut lisää tuonnenpana..jahka pääsen vauhtii
    :D

    eikös se nii mee et:" josses sää uso, nii mää valhettele lissää" :rotfl:

    ...ja ei muuta kun porukalla hakkaamaan päätä pihakuuseen!!
     
  9. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Kylmänviileä asiantuntija on hyvä vaan ja kertoo, vaikkapa sillätavalla vaiheittain samoin, kuin Jari ja minä tuossa jo yritimme, että miten auton ilmastointijärjestelmä toimii eikä heittele jotakin ympäripyöreää keltaista siihen pihakuusen tyveen :D Samaan selitykseen voi sitten huomioida myös miten paineet järjestelmän eri osissa muuttuu lähtötilanteesta siihen, kun kylmäainekierto käynnistyy ja muuttuu jatkuvatoimiseksi esim. vaikkapa nyt tuota R134-kylmäainetta käytettäessä sellaisessa 1,8kg:n järjestelmässä? Innolla odotetaan, että ravitsevaa tiedon soppaa aletaan kaatamaan tiedonnälkäisille:p :p :p

    PS. kerro toki vapaasti muistakin nykypäivänä autoissa käytettävistä kylmäaineista.
     
  10. GMies

    GMies 3rd gear

    ??
    Noin yleisesti jäähdytysprosessit ovat hyvin samanlaisia, toimintaperiaate on sama, ovat sitten auton ilmastointia, "ilmalämpöpumppua", pientä kotijääkaappia tai isoa teollisuuden jäähdytyslaitteistoa. Samat osat pienissä koneistoissa; kompressori, säätöventtiili, putkisto, höyrystin, lauhdutin, kuivaaja, lisäksi varaajat, pisaraneroittimet, öljyneroittimet, kiertopumput jne.

    PS. Siis kompressori ja kylmäainepumppu ovat aivan eri asioita, kompressori ei ole kylmäainepumppu, kylmäainepumppu pumppaa nestettä ja kompressori kaasua.
     
  11. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan 3rd gear

    Toiminnathan on nyt käyty läpi, oikein ja väärin. Tässä kuitenkin kuuma vinkki tee se itse miehille. Kylmäsprayhan on tetrafluorietaania eli samaa ainetta kuin kylmäaine R134a. Kätevä kaveri säästää satasia kun ostaa pari purkkia kylmäsrayta vaikka täältä
    http://www.cc-company.fi/files/473_cc-kylmaspray.pdf
    ja täyttää itse järjestelmän :rotfl:

    Niin ja tuollahan lukee että ei haittaa otsonikerrosta niin ei ole väliksi jos vähän karkaa kesken täytön. Tuossa vielä linkki tuohon R134a:n tuoteselosteeseen niin skeptisimmät voi tarkistaa.
    http://www.arctica.fi/turva/R134A.htm
     
  12. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Hyvä että voi käyttää kuumissa kohteissa.

     
  13. sibe70

    sibe70 Gearhead

    :lol:
    Tätä asiaa on väännetty ja käännetty jo muutama vuosi täällä.
    Eikö väellä ole enään nykyään muuta tekemistä kuin roikkua netissä. :odroll:

    Järjestelmiä on autoissakin monenmoisia,on painekykimellä ohjattuja(jolloin imupaine vaihtelee 1.6-3.5 bar välillä ja yleensä korkeapaine niissä 5-17 bar välillä(tosin johtuen huonosta jäähdytykksestä lauhduttimella)),termostaatilla ohjattuja(paineet yleensä imu n.1,2-2,5 bar ja korkea 5-15 bar),muuttuvatilavuuksisella kompuralla(jolloin imupaine 2 bar j akorkea 5-17(jopa21) bar),sähköisellä venttiilillä ohjattuja jolloin kompurassa ei MG-kytkintä(paine imu 2 bar ja korkea 5-15 bar).
    Eli Korkeapainehan muuttuu ulkolämpötilan mukaan ja Flektin/viskon toiminnan mukaan. YM. eli siihen vaikutaa moni seikka.

    Kylmäaineita on autoissa R12(Freoni),Isceon 49,R134A,RS-24 ja nyt on tulossa uusi r134a:n korvaaja, tosin koska...


    Ja sittenhän on vielä paisuntaventtiilillä ja paisuntaputkella(orifice tube)
    eroteltavat järjestelmät joissa on erona kuivaimen paikka ja tehtävä.
    paisuntaventtiilin syöttöä säädellään höyrystimeen (yleensä)sijoitetun kapillaariputken avulla tai ns. termostaatilla.
    Orifice tubella varustettu on ns. kiinteä syöttöinen jolloin "tehoa" säädetän kompressorin käyntiä katkomalla.
    Orifice tube järjestelmässä on kuivain imupuolella toimien varaajana ja estää nestemäisen kylmäaineen joutumasta kompressoriin. paisuntaventtiilijärjestelmässä kuivain on painepuolella toimien suodattimena ja paineiskujen vastaanottajanasekä varastoi nestemäistä kylmäainetta.

    Nojoo,siinähän sitä taas... :odroll:
    Taidan lähteä talliin.
     
  14. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Kiitos sibe70 tästä annoksesta, joka jäi mke77:lta annostelematta :D . Tällä pärjättäneen taas vähän aikaa :D
     
  15. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Nyt kun tämäkin aihe on saatu päätökseen ja kaikki ymmärtävät erilaisten kylmennysvempaimien toiminnan kaasun tyypin ja bar:in tarkuudella niin on aika mennä baariin ja ottaa drinksut sen kunniaksi :D

    Mutta nyt kun plumpsautetaan krokilasiin pari jääpalaa niin nouseekin uusi dilema.
    -viilentääkö jääpala ympärillä olevan wiskin?
    -vai imeekö jääpala wiskissä olevan lämmön?
    -kylmeneekö joku toinen viinalaatu nopeammin kuin toinen?
    No sinällään sama, vähän kun huljuttelee niin vielä kylmemmältä maistuu :rotfl:

    Miten muuten villissä lännessä saatiin jääpalat viskiin tai tehtiin jäätelöä kun ei ollut edes sähköä?
     
  16. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Tuo mainos on väärässä. Eihän tuo aine mitään jäähdytä. Se poistaa vain siihen kohteeseen sitoutuneen lämmön jopa -55 asteeseen (kuten kylmälaitteissa) jos sitä sinne suihkitaan.
    Urheilukäytössä paleltuma. mmm. eikös piekemminkin äkillinen lämmönpoistumisvamma. :rotfl:
     
  17. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Lisätääs nyt kumminkin vielä yksi asia, jota ei ole vielä tässä jutussa taidettu mainita.... :rotfl:

    Eli se alipaine siellä kompuran imupuolella, nimittäin sellaisissa järjestelmissä joissa ei ole imupaineeseen liitettyä painekytkintä saattavat kylmäaineen vähentyessä (tai vajaa täyttö) mennä alipaineiseksi (tai siis imupaine on alle 1bar ja sitä sanotaan alipaineeksi, absoluuttisestihan se on ylipainetta, sillä järjestelmäänhän ei ulkoilmanpaine vaikuta) ja siitä on seurauksena että kompressorin öljyt imeytyvät kylmäaineen mukana putkistoon ja yleensä kompressori leikkaa kiinni melko nopeasti.....
    Juu ja sitä öljyähän kuuluu ollakin mukana siellä kylmäaineneen mukana, se on normaalia, mutta jos lähes kaikki öljy on kierrossa sitä ei riitä kompuran voiteluun.
     
  18. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan 3rd gear

    Tuo mainos on väärässä. Eihän tuo aine mitään jäähdytä. Se poistaa vain siihen kohteeseen sitoutuneen lämmön jopa -55 asteeseen (kuten kylmälaitteissa) jos sitä sinne suihkitaan.
    Urheilukäytössä paleltuma. mmm. eikös piekemminkin äkillinen lämmönpoistumisvamma. :rotfl:[/quote]

    Niin joissakin insinöörislangipiireissä olen kuullut että lämmön poistumista on myös jäähtymiseksi kutsuttu... Mutta mitäpä näistä.
     
  19. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Juuri näin. Kun tavis laittaa kaljapurkinpurkin jääkaappiin kylmentääkseen sen tai pitääkseen sen kylmänä, niin insinööri ja valeinsinööri imee siitä lämmön pois jääkaapin avulla, koska se kuulostaa paljon tieteellisemmältä :lol:
     
  20. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Joko Adventurelle on valjennut mitä jääpalalle, sen ympärillä olevalle nesteelle ja ilmalle tapahtuu ja mistä on kyse, kun se jää sulaa siellä lasissa?

    Kokeilepa huvikseksi kuinka kuumaksi saat jääpalan lämmitettyä vaikkapa asetyleeni&happiliekillä? Väännä kaikki hanat kaakkoon ja mittaa samalla sen sulavan jääpalan lämpötilaa, kuinka kuuma siitä mahtaakaan tulla, kun laitetaan vaikka Eurajoen ydinvoimala lämmittämään sitä sun mukissa olevaa jääpalaa :rotfl:

    Eikö vieläkään ole valjennut, että siinäkin on kyse olomuodon muutoksesta ja se olomuodon muutos voi olomuodon muutoksen aikana vastaanottaa kaiken siihen tarjotun energian ilman, että lämpötila muuttuu.

    Kiitos ja anteeksi ja viisaammat korjatkoon, mikäli olen käsittänyt tän asian väärin.
     

Kerro tästä muillekin!