Miten ilmastointi toimii?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja GARAGE_INC, 18.2.2008.

  1. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    kävin ilmastoinnin täyttämässä
    ja hyvin pelas ekan päivän
    no seuraavana päivänä rupi ,kompura vittuilee -pyörii hetken sammuu pyörii taas hetken ja sammuu.......
    misssä vika?

    kaveri puhu jotain paineentasaus venttiilistä
    oisko vika siinä
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    [​IMG] Tuossa äkkiseltään Paintilla piirretty prosessikaavio miten sitä energiaa siirretään paikasta A pois. Eli kun kylmäaine höyrystyy=muuttuu nesteestä kaasuksi niin tapahtuma sitoo energiaa kylmäaineeseen joka sitten pumpataan kompressorilla kuumakaasuksi josta lauhduttimella siirretään energia pois.

    oldsmobile_83 :lle
    Sen kompuran pitääkin "pätkiä" mutta jos mökki ei jäähdy ja pätkii koko ajan niin sun jäähdytyslaitteisto todennäköisesti vuotaa.
     
  3. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Vuotaa,orifice tube tukossa tai presu rikki. Kylmäainemittarit kiinni ja asiansa osaava äijä katsomaan niin on nopeasti selvillä mikä noista syynä.
     
  4. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    kyllä se ainakin vielä kylmää työntää
    katsotaan ny että kuinka kauan
     
  5. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    nyt sadepäivä oli vähä kylmä ja laitoin lämmöt päälle,lämpöö tulee ,mutta ilmastoinnin kompura käy vähän väliä ?miksi?

    ja ainakun sammuttaa auton niin ilmastoinnista kuuluu hetken suhinaaa
     
  6. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    poistaa kosteutta

    paine tasaantuu

    jos, sulla on magneettikytkimellä ohjattu kompura niin katkaise plussajohto ja laita se kiertämään hyttiin asentamasi katkaisijan kautta niin ei tartte ihmetellä milloin se on päällä ja milloin ei.
     
  7. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    joo pitää vetää kojelaudan alle katkasia
     
  8. sibe70

    sibe70 Gearhead

    kompuranhan kuuluukin käydä GM:n tuotteissa def,vent,ac asennoissa ainakin(toisin sanoen kaikissa muissa kuin heat asennossa) muistaakseni. :D
     
  9. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    ^minkään kuulu mitään... tekee sellaisen kuin ite tykkää :poff: mua ainakin vitutti, kun kompura kävi mielivaltaisesti silloinkin, kun sen ei tarvinnut poistaa kosteutta tai hyttiin ei tarvittu kylmää. katkaisija kabiiniin ja laittaa vielä valolla siten, että tietää milloin kompura käy silloin, kun se on kytketty käyttöön 8)
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^Tommosen katkaisijan vois vaikka laittaakin.

    Vent asennossa kompura ei ainakaan mulla käy. Mix, def, ac ja ac-max asennoissa käy. Ainakin mix asennossa se on yleensä turhaa.
     
  11. virta

    virta Gearhead

    Eikö tuo oo hieno homma että sadepäivänä saat kosteushuurut nopeasti pois ikkunoista?Ilmastointi meinaan vie ne..

    Jos suhisee sammuttaessa voi olla järjestelmässä vajausta,no jos reikä on jossain tuo ei toimi kauaa,yleensä max. 1kk täytöstä.
     
  12. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    joo
    kaveri puhu jostain x venttiilistä joka vähän jummiitais tiiä häntä
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    niinku katti sano ssuhina = normaal.
    jos sieltä jotain ulos vuotaisi toho tahtiin niin se ois kaput heti.
     
  14. virta

    virta Gearhead

    Älkää ainakaan ottako ilmastoinnin kompressoria pois talveksi :D :D viisaat insinöörit on sen niin suunnitellut että se saa olla siel talven yli,edes hihnaa ei tarvi päältä poistaa jos ei halua 8)

    No itse asiassa,pilallehan tuo järjestelmä menee jos se on "auki" pääsee epäpuhtaudet sun muut sisään järjestelmään.
     
  15. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Toki saa tehdä sellasen kun kukin tykkää :)
    Mutta tollain sen toiminta niinkuin tehtaalta lähtösin menee,tarkotin.
    Se suhina on ihan normaalia koneen sammutuksen jälkeen,ääni tulee paisuntaventtiilin paineen tasauksesta.
     
  16. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    joo heat-asennossa ei kompura pyöri

    hyvä tietää että suhina ei ole vakavaa
     
  17. Hatsku

    Hatsku 2nd gear

    Kertokaahan viisaat että onko haittaa jos rikkinäisen ilmastoinnin alumiiniputken tilalle kupariputken. Onko tästä mitään haittaa?
     
  18. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Ei toki jos vaan liitokset on kunnossa !!!! :lol:

    Kuparia sitä on ennenkin käytetty,sekä rautaputkia.
     
  19. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jahas ja kylmäainetta myllyyn... ja ilmastointia kuntoon

    - Kinneri on -68 Polara "tehtaan kunnossa" mutta ikää kertynyt se 42 v, kaikki hilppeet tallella ilmastoinnissa. No talvi aikaa kunnostaa, eli tarkastaa sähköt, uusia alaipaineletkut jne jne.
    Kylmäaineen vaihdatan joka tapauksessa, mutta onko uusittava kompura kun aine vaihtuu nykyaikaiseen liemeen?
    -Vai vain uutta tiivistettä ja liitintä kehiin?
    -Mitäs voi tälläinen maatiainen tsekata ennakkoon?
    -Kulutusosia jotka kannattaa vaihtaa? jne jne?

    :eek: :odroll:
     
  20. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Eka kannattaa kattella,että letkut ei pyöri holkeissaan,kompura pyörii,kaikki on kiinni ja näyttää kohtuukuntoiselta.
    sähköpuoli on kunnossa.

    Kuivain ja paisuntaventtiili on hyvä vaihtaa pitkän käyttämättömyyden jälkeen.
    Järjestelmästä on ok. saada vanhat öljyt pois(se mitä saa normaalisti osia kallistelemalla käsissä riittää).

    jos epäilee jonkun osan pitävyyttä ne voidaan myös yksitellen koeponnistaa, ainakin meidän työmaalla ;-)


    Laitteelle tehdään typpikoe,katsotaan pitääkö ja jos ei niin mitä vaaditaan että saadaan pitäväks.
    Lisätään öljy,laitetaan KORVAAVA kylmäaine(rs-24,isceon 49) sisään.
     

Kerro tästä muillekin!