Miten ilmastointi toimii?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja GARAGE_INC, 18.2.2008.

  1. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Paisuntaventtiili pitäs sopeuttaa KO olevan aineen mukaan,jolloin saadaan oikea tulistuminen. Ja sehän myös vaikuttaa kylmäaineen olomuotoon höyrystimellä.
    Eikä taida tosiaan olla noi ajoneuvokompurat ihan tarkoitettu tuollaisille aineille.

    Mites öljy, pitäs vaihtaa propaanille sopivaks.
    Ja onko propaanille sopiva öljy sopiva kompuralle.

    Sit... tosiaan yleensä tossa vaiheessa kun "kokeiluja" tehdään niin kyseessä on yleensä vanha järjestelmä/vanha auto. Niin todennäkoisesti Lauhdutin ja putkisto/letkusto on jo aika haperoa. Jolloin vuotomahkut on tosi propaanin kans.

    Siinä jotain mietteitä :lol:
     
  2. nova71

    nova71 Gearhead

    R290:lle mineraali ja muutenki nuo HC:ee aineet oo hyviä liikuttaan tota ööliä.

    Oos nuissa autovehkeissä toi paisarin optimitulistus 6-8´c kiveen hakattu, kuhan ny mahottomia nesteiskuja saa, kämppä jähtyy niin hyvä?

    Ite ny en jaksais alkaa kokeilla miten noi butaanit ja propaanit toimis vanhasa kiesissä, massavirratkin tais olla puolet pienempiä ku verrokkina käytetty R22.
     
  3. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No on se aika palopommin tekele siellä konehuoneenkin puolella kun ajetaan pienikin nokkakolari, lauhdutin pössähtää ensimmäisenä ja päästää kaikki kaasut sillä sekunnilla pihalle. kipinöitä kuitenkin kolareissa sinkoilee kun kaikki osat eivät kuitenkaan muovia ole.
    Olen kerran yhden auton romuttanut nokkapokassa ja muistan sen pössähähdyksen mikä kuului. Airbagit eivät kuitenkan lauenneet kun sen verran hidas vauhti.
    Nykyautojen jäähdytys ja ilmastointikennot itse asiassa toimivat törmäysenergian purkajina. En usko kenenkään autonvalmistajan palavia tai räjähtäviä kaasuja ihan heti käyttävän :)
     
  4. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Ennen näitä "testejä" lausutaan niitä legendaarisia viimeisiä sanoja :)
    "kesti tämä jää eilenkin", "ennenkään ei oo mitään tapahtunut", "annas poika kun isäs näyttää kuinka mopolla ajetaan" :rotfl:
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä nuo kolariin liittyvät ongelmat ovat ihan miettimisen arvoisia...

    Jos vaan ajtellaan sitä, mitä VOI tapahtua, niin miten sää uskallat yleensäkään
    ajaa bensa-autolla. Siinähän on palavaa kyydissä parhaimmillaan kymmeniä
    litroja.
    Tai miten kuljetat paukkumaalipurkit rautakaupasta kotiin, kun sekin on täynnä
    palavaa liuotinta ja butaania.

    Ja sibelle: Kun mietitään esim. GM:n huipputeknistä paisuntaventtiiliä, kompuran
    jaksottaista käyntiä ja isoa hystereesiä painekytkimessä, niin näissä
    systeemeissä on melko turha panna isoa painoa höyrystimen tulistukselle.
    Se on, mitä se on joka tapauksessa. Eiköhän se riitä, kunhan lauhtuu, eikä
    kompuran imulinjassa liiku nestettä.

    TV-juontajan sanoin: Älkää yrittäkö tätä kotona... :odroll:
     
  6. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Onhan se kyllä vähä noinkin.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Näin pidemmän testin jälkeen voin kertoa, että muuten toimii, mutta täytöksessä on oltava melko paljon butaania mukana. Pelkällä propaanilla ajo käy hihnapyörien päälle, kun lauhtumispaine pyrkii nousemaan liikaa. Tai voihan ne muutenkin hajota tietty. R12 kompuralle alkperäisöljyillä tämä vajaan 10 vuoden testi ei ole tehnyt mitään haittaa, se olis edelleen täysin iskussa, jos ei hihnapyörän leviäminen olisi vääntänyt vähän akselia.
     

Kerro tästä muillekin!