Miten ja millä aineilla ja laitteilla tehdä sähkösinkitystä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 19Ford59, 16.12.2004.

  1. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Itse en prosessista tiedä oikein mitään mutta tuossa linkki yritykseen jossa varmasti osataan auttaa ja neuvoa. Ja tarvittavia kemikaalejakin saa ostaa, mutta pakkauskoot saattavat olla teollisuudelle tarkoitettuja???

    Pintakäsittelyn erikoistavaratalo http://www.a-palojoki.fi/index.php?mod=pages&headID=5
     
  2. timuli

    timuli Gearhead

  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    tulihan tota sinkitystä töikseen tehtyä.halvemmalla pääset kun viet sinkitykseen suoraan.kallista hommata lipeät,suolahapot, sinkkianodit muuntaja,passivointi aineet..ja kaiken lisäksi itse sinkitys liemen ph on aika tarkka kunnollista tulosta silmällä pitäen.niin sinkitys aika on myös ratkaiseva,jos liian kauan altaassa kerroksesta tulee liian paksu ja sinkki lohkeilee pois.passivointikin tarkkaa hommaa..liian kauan liian kovassa liemessä ja sinkit katoaa...eli aika tiedettä ja taidetta. :odroll:
     
  4. skyhigh

    skyhigh Gearhead

    Re: Miten ja millä aineilla ja laitteilla tehdä sähkösinkity

    Tämä vieras jo aika asiantuntevasti vastasikin ja kehotti viemään alan firmaan, samaa mieltä mutta jos nyt välttämättä haluat tietää systeemit niin:
    Ensinnä rasvanpoisto sisältää lipeää n.30% , natriummetasilikaattia, natriumkarbonaattia ja tensidejä. Kotioloissa konetiskiaineella pärjää pitkälle. Lämpötila yleensä n. 65 astetta C. Aika tarpeen mukaan yleensä noin 20 min.
    Seuraavaksi elektrolyyttinen rasvanpoisto paljolti saman tyyppinen, sähkönjohtokykyä parannettu. Kappale yleensä kytketty anodiseksi. Lämpö sama, aika yleensä n. 5 min josta 1-2 min virrallisena. Virrantiheys luokkaa 3 A/dm2.
    Seuraavaksi peittaus 10 % rikki- tai suolahapossa. Suolahappo huoneenlämmössä, rikkihappo n. 60 astetta. Aika tarpeen mukaan, yleensä luokkaa 25 min.
    Sen jälkeen dekapointi, noin 5 % suolahappo. Huoneenlämpö ja aika pari minuuttia.
    Sinkkikylpy. Sinkkikloridia, kaliumkloridia, ja boorihappoa. Lämpötila huoneenlämpö, pH viiden luokkaa, säädetään suolahapolla. Raudanpoistoon vetyperoksidia tarvittaessa. Lisäksi välttämätöntä käyttää kiiltolisiä, ne ovat monimutkaisia orgaanisia yhdisteitä. Virrantiheys noin 1 A/dm2. Aika noin 50 min. Aikaa ei syytä ylittää, max kerrospaksuudet luokkaa 20 µm, paksumpiin tulee jännityksiä ja lohkeilevat irti.
    Seuraavaksi kirkastus, huoneenlämpö ja n. 1% typpihappo.
    Ja lopuksi passivointi jotka sisältävät kromihappoa ja typpihappoa. Huoneenlämpö, aika minuutin luokkaa ja pH n. 2
    Muita huomautuksia,
    Kaikki koneöljyt, vaseliinit ja muut vastaavat poistettava ensin muilla tavoin. Joka välissä tietysti huuhdellaan huolellisesti ja muutenkin lotataan pirusti vetellä. Kaikissä kylvyissä sekoitus suositeltava, rasvanpoistossa, sinkissä ja passivoinnissa se on välttämätön.
    Sähköpuolesta se että virrantiheydet on ne tärkeät, niiden mukaan pelataan. Jännitteet muutaman voltin luokkaa. Normaali tasasuunnattu sähkö riittää, vaikka erikoisvaihtovirtasysteemejäkin käytetään.
    Tämä on siis tyypillinen teollinen sinkitysprosessi, kotioloissa jotain tietysti pystyisi jättämään poiskin.
    Vieläkö on intoa yrittää itse vai joko viet suosiolla alan liikkeeseen jossa sama homma hoituu muutamalla kympillä.
     
  5. signet

    signet Gearhead

    Ja paljonkos Ekokemisti velottaa käytettyjen aineiden hävittämisestä ? :soosoo:
     

Kerro tästä muillekin!