Miten mitata luotettavasti renkaan max mitat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja jenkkijuuso, 4.3.2007.

  1. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    niin mitenkäs pystyisi mittaamaan luotettavasti lähinnä renkaan sallittu maximi korkeus ja muut mitat?
    Jos auton perän alla on pukit niin eikös silloin vastaa samaa kuormitusta kun renkailla maassa?
    Jos tässä asennossa rummun keskeltä lokarin "kattoon" on vaikka esim 235mm ja se kertaa kaksi on 470mm joka on 18,50" niin paljon tuossa pitäisi olla välystä ettei pohjaa lähetettäessä ns. täys kaasulla.
    Nuo mitat ei ole autosta muuta kuin päähän tulleita esimerkkejä.
    Toisaalta pinion snublerillahan tuota välystä saa ns. pienemmäksi kun säätää sen ottamaan aiemmin kiinni?
    Mitenkäs leveys suunnassa paljonkos pitäisi olla välystä per puoli, ilmeisesti 20mm per puoli pitäisi riittää, mutta riittääkö pienempi välys jos käytetään ns. ryppyreuna sliksejä?



    Niin ja sitten vielä samalla vaikkei ehkä ole kaikkein oikein aihe alue mutta.. olisi tarkoitus kaventaa perää mutta ongelmaksi muodostuu mitat eli pitäisikö ensin ostaa renkas/vanne yhdistelmä jonka offsetin mukaan kaventaa perä sopivaksi vai kaventaa perä mahd kapeaksi ja toivoa että jälkeenpäin löytyy sopivalla offsetilla.?
     
  2. RB-440

    RB-440 1st gear

    Tossa nyt tulee mieleen, että ainakaan jäykkä taka-akseli ei aina jousta suoraan ylös/alas suunnassa, vaan voipi kallistua, ja silloin kumin uloin nurkka käy yleensä lähempänä koria. Joku jenkkien nyrkkisääntö oli, että renkaan ja korin välissä pitäisi aina olla tilaa tuuma.

    Mitä tulee tohon tekemisjärjestykseen, niin mun mielestä olisi fiksuinta ensin ostaa ne kivat vanteet ja renkaat ja sitten vasta lyhentää akseli niille sopivaksi. Tietysti kannattaisi ostaa mahdollisimman yleisillä mitoilla olevat vanteet, niin on sitten helpompi vaihtaa mallia joskus, kun mieli kumminkin muuttuu.
     

Kerro tästä muillekin!