Miten on käyttömaksu addressin keräys sujunut ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja xtremer, 21.5.2003.

  1. Vämpylä

    Vämpylä 1st gear

    Nyt kun noi nimet sitten päättäjille lähetetään niin sitten joku fiksu henkilö siellä kattelee adressia ja sen kymmeniä tuhansia nimiä ja järkeilee homman näin:

    Kymmenettuhannet kannattavat käyttömaksun poistoa vanhoilta autoilta...*miettii* = kymmennillä tuhansilla on vanha auto = siinä on paljon RAHAA kiinni = nostetaan vanhojen autojen käyttömaksua vaikkapa saasteisiin vedoten, koska "mitä vanhempi auto on sitä enemmänhän se saastuttaa."

    Noh, toivotaan parasta... :smile:
     
  2. Sumu

    Sumu Gearhead

    5 1/2 listaa täytin Vaasassa ja lähetin...vein myös Sunrisecruisersin tallille yhden listan. Liekö sitten kopioineet tai hakeneet lisää listoja ss-joen näyttelyyn.

    Hyvä homma että homma rullaa!
     
  3. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Adressin keräys jatkuu aina 3.8.2003 asti ja adressien tulisi olla perillä viimeistään 6.8.2003 mennessä.

    http://www.shal.fi/?id=2

    Kiitokset kaikille tähän mennessä adressikampanjaan osalistuneille ja adresseja keränneille. Pino SHAL:n toimiston pöydällä alkaa olla jo melkoisen muhkea - mutta lisää nimiä tarvitaan ja paljon...
     
  4. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Kuinkahan tarkkaan noihin nimilistoihin joku perehtyy?
    Ihan sillä mietin asiaa koska sama nimi saattaa esiintyä useammassakin listassa.
    Samoin niistä löytynee ihan hatusta vetäistyja nimiä?

    Toivottavasti asialla kuitenkin jonkinlainen vaikutus on.
     
  5. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Tuskin eduskunnassa kukaan niitä nimi nimeltä läpikäy, mutta ennen adressin luovutusta me käymme itse listat läpi ja epäilyttävät tapaukset, kuten samalla käsialalla täytetyt kokonaiset lomakkeet raakataan pois.

    Toistaiseksi on tullut vastaan vain muutama lomake, jotka on hiukan kyseenalaisia. Yhtään Aku Ankkaa tai Mustanaamiota ei ole löytynyt.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    En allekirjoita tuota lomaketta, kun kyse on vain yli 30v. vanhojen käyttömaksun poistosta.
    Mielestäni adressiin olisi pitänyt kuulua esim. harrasteauton siis uudemmankin sellaisen vapaa virittäminen ja muidenkin sääntöjen ajaminen samalle linjalle mitä esim. Ruotsissa on.
    Nyt vain yksi ryhmä yrittää hyötyä kaikkien kustannuksella.

    Huono maku jää tästä.
     
  7. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Määritteleppä "Harrasteauto" ......
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin.
    Oisit lainannut koko tekstin.
    Adressissa lukee selvällä suomenkielellä, että ajetaan yli 30v. vanhojen harrasteautojen käyttömaksun poistamista.
    Mulle on aivan yksi hailee joku käyttömaksu, kunhan virittely ja muu sellainen olisi suhteellisen vapaata.
     
  9. OpaS

    OpaS Gearhead

    Ei aina tarvi ajatella niin, että mikä on jollekin toiselle lisää, on itseltä pois.
    Näin mä oon jo sanonutkin nimiä kerätessäni.
     
  10. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Haluaisin sanoa, että adressi on vain YKSI OSA LAAJEMPAA TYÖTÄ harrasteautoilun edistämiseksi ja harrastusmahdollisuuksien parantamiseksi. Eikä adressin päätarkoituksena ole suinkaan vastustaa nykyistä 84 euron vuosimaksua vaan sillä varaudutaan tulevaisuuteen, koska uhka tuon vuosimaksun nousemisesta ja kohdistumisesta etenkin vanhoihin autoihin on olemassa. Kyllähän 84 euroa on vielä siedettävissä (jollei omista useita harrasteautoja!), mutta miten suu pantaisiin jos se olisikin joskus moninkertainen summa per auto?

    SHAL, FHRA ja SA-HK eivät ole keskittyneet pelkästään yli 30-vuotiaiden autojen käyttömaksuun vaan pöydällä on laaja skaala asioita mm. rakenteluprosentit.

    Kun viime talvena pohdittiin miten mitäkin asiaa kannattaisi lähteä viemääne teenpäin, todettiin, että juuri tähän käyttömaksukysymykseen kansalaisadressi olisi paras tapa. Kun monia harrastajia kismittävä käyttömaksukysymykseen saataisiin apua adressista, jäisi järjestöjen aktiiveille enemmän resursseja keskitettäväksi näihin isompiin kysymyksiin, joista Mr. Nimetönkin tuossa aiemmin mainitsi. Myöskään tuo 30-vuoden ikä tuossa adressissa ei ole hetken mielijohteesta tempaistu vaan pitkän ja tarkan harkinnan tulosta. Kun otetaan huomioon tuon ikäisten autojen määrä ja se, että samanikäisen museoautot ovat jo vapautettuja maksusta on tällä vaatimuksella edes pieni mahdollisuus mennä läpi. Käyttömaksun poistaminen kokonaan olisi mahdoton vaatimus, sillä paineet autoilun verotuksen painopisteen siirtämisestä käyttöön ovat suuret ja näitä "haittaveroja" lobbaavat paljon suuremmat tahot.

    Lisäksi käyttömaksuun on tulossa ymmärtääkseni muutoksia jolloin tuota 30 vuotta uudemmistakaan harrasteautoista ei tarvitsisi maksaa koko vuoden maksua jos auto ei ole liikenteessä.

    Ei tässä adressissa siis ole takana mitään pienen ryhmän kotiinpäinvetoa. Jos adressiin saataisiin runsaasti nimiä toimisi se samalla hyvänä osoituksena siitä, että harrastuksemme ei ole mitään marginaaliryhmän puuhastelua ja näin kenties saataisiin hiukan enemmän painoarvoa myös muille ponnisteluille.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jep.
    Tuo selvensi jo paljon, kiitos.
    Tuo prossahomma ja vapaampi moottorin virittäminen olisi itsellä aika lähellä sydäntä.

    MR.Nimetön.
     
  12. whiic

    whiic 1st gear

    Varmasti rakentelusäännöksiä olisi kiva muuttaa, ja se mielyttäisi niitä harrastajia, joille virittäminen on lähellä sydäntä. Kuitenkin vuotuinen 'käyttö'maksu on meille kaikille, ja pelko 'saksalaisesta' noin 1000 eur/vuosi olevasta omistusverosta leijuu ilmassa, kun tavoitteeksi on jo esitetty, että 'käyttö'maksun tulee olla 'haitta'perusteinen, eli ikä- tai iskutilavuusperusteinen (eli loogisesti vanhimpia harrasteautoja, joilla ajetaan vähiten, verotetaan eniten). Nykyinen kehityssuunta on harrastuksen kannalta aivan väärä, ja ennen kuin mitään hirveää tulee lainvoimaiseksi, tulisi harrasteautot pyhittää, jottei julmettu veroprogressio iske yhtä yliverotetusti ajoneuvon ikään kuin se iskee nykypäivänä työn tekemiseen.
     
  13. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Sujuuhan tämä kerääminen.
    Meni paikallisella huoltoasemalla 10minuuttia ja eka lista täynnä.
    Tavotteena mulla on kerätä ainakin 5 listaa täyteen, ei luulis olevan kovin vaikeeta :smile:
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lähetin VanHan puolesta 38 täyttä listaa. Tuliko perille? Kun kerran jatkoaikaa tuli, yritämme saada 50 täyteen. t:J
     
  15. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Kiitosta vaan, VanHan listat tulivat. Kiitokset myös kaikille muille aktiivisille kerääjille.

    Tällä hetkellä SHAL:lle on palautunut adresseja puolitäysinä, täysinä ja ylitäysinä vasta noin 5000 nimen edestä. FHRA:lla ja SA-HK:lla olevista adresseista ei minulla juuri tällä hetkellä ole tietoa, mutta hyvin laimeaksi kertymää voitaneen kuitenkin kuvata. Ehkä asiaa ei koeta tärkeäksi tai sitten odotetaan, että "joku muu" saa hoitaa homman... toivottavasti tahti kiihtyy kesän aikana, kun ainakin tapahtumia riittää...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Heikki 2003-06-03 18:43 ]</font>
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    No, hitto ei ole montaa nimeä saatu kasaan. Nyt ei paljoa enää kannata suuta paiskoa, mutta jos jonain päivänä vielä on tarkoitus kerätä jonkinlainen adressi, niin ottakaa VanHan porukoihin yhteyttä. Jos meistä ei ole muuta iloa, niin voimme antaa muutamia ideoita joita jäi hihaan kun olimme muutosprosentti-adressin puuhamiehinä. t:J
     
  17. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

    Jyväskylän seudulta saimme 3 listaa täyteen nimiä. viides lista alkaa täyttymään pikkuhiljaa jo.
     
  18. 455STW

    455STW Gearhead

    Missä vaiheessa adressi-asia etenee?
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin, miten adressin keruu meni, koska on luovutus. J
     
  20. Jos Suomen verotusta tai lainsäädäntöä haluaa muuttaa niin on
    KAPINA oikea ratkaisu!!!

    Eli kansalaiset kapinaan ja valitaan vahva
    johtaja jota todella kiinnostaa verotuksen alentaminen, ja autoharrastaminen sekä väljempien harrastusolosuhteiden luominen.

    Päällikön pitää olla kapinahenkinen koska kapina on ainoa oikea vaihtoehto, niinkuin
    ammattiliittojen kapinoissa teollisuuden työantajia vastaan, 60/70/80 luvulla vain
    voimaa käyttäen on nykyajan työsäänökset luotu, mitä nykyään ei arvosteta.

    Ja työnantajat esim raksivat kokoajan työtekijöiden etuja!!

    Eli muuta vaihtoehtoa ei ole kuin kapina, lakko, mielenosoitukset, barrikadit!

    Nouskaa ylös suomalaiset, älkääkä ole enää
    päättäjien vallan alla vaan avatkaa suu ja
    kertokaa suureen ääneen muutokset jotka haluatte toteuttaa, koska muuten ei saada mitään aikaiseksi!!

    Ja bensan hintakin on taas kivunnut ylös ilman mitään järjellistä syytä, miksi kukaan ei valita MIKSI MIKSI???

    Nyt pitää tehdä jotain tai ei koskaan, ei vain mielessä myhäillä ja kiroilla, vaan lähdetään joukoilla muuttamaan maailmaa ja tekemään itsellemme vapaammat olot!!!

    KANSALAISET KAPINAAN JA OSOITTAMAAN MIELTÄ VAPAAMMAN VEROTUKSEN JA KUNNOLLISTEN TYÖOLOJEN PUOLESTA!!!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Cross Stone Smoke 2003-09-06 22:59 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!