Miten puhdistat auton alustan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja kaarne, 6.5.2017.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Sama täällä, paineilmaa vain. Sillä saa koteloistakin pahimmat pois. Veden käyttöä vältän (paineilmassa sitä pikkusen on, mutta se kosteus haihtuu päivässä). Pistehitsisaumoista vesi poistuu hitaasti, jos ollenkaan. Suojaan vain sisällä pitkään seisoneita.
    Ensin Pienkoneöljyllä ohennettua Dinitrol ML, ja sitten muutaman päivän päästä raakana. Muuta en laita. Uudistaminen ei vaadi taas, kuin paineilmaa, ja uutta ainetta vuoden päästä. Se öljy kuljettaa sen aineen vielä pienempiin rakosiin (ja ohuen pölykerroksen läpi), kuin ilman öljyä. Tämä koskee vanhaa autoa, joka on jo lähtenyt ruostumaan, kuten kaikki käytössä olevat ovat.
    Ruostuminen lähtee aina peltien limiliitoksista. Nyky teillä ei juurikaan enää pohjasta ulkopuolelta. Sisäpuolelta ehkä, jos antaaveden maata lattialla.
    Sisällä ei voi tehdä, kun jo alustasuoja-aineen sumu leviää joka paikkan.
    Just toisen Volvoni käsittelin pihalla. Iso pressu alle, ja semmosia laajoja kaukaloita, niin saa tipuvat talteen. Nostin niin kyljelleen, kuin hallitunkilla sain (pukit alle). Mulle se oli riittävä. 8litraa meni ainetta, ja 3litraa öljyä. Jotain on autossakin, mutta suuri osa meni ilmeisesti sumuna ilmaan. Nyt vaan vältän kastumista, että kerkee liuottimet haihtumaan, ettei vesi syrjäytä, ja ohenna suojakalvoa.
     
    jenkula ja houru tykkäävät tästä.
  2. houru

    houru Gearhead

    mulle ei tulis mieleenkään pestä vedellä alustaa. ai kauhistus. paras suoja on öljyinen alusta. kun tutkii tuollaasia 40-60 vuotiaiden autojen alustoja, niin niissä kohdin, missä on paksu öljytöhnä suojana (yleensä etuosassa missä moottoriöljyä on roiskunut) on sen möhnän alla virheetön alkuperäinen maali.
     
    valpas tykkää tästä.
  3. DX

    DX Double Gearhead

    mätähommat ovat mukavia jos projektin yhteydessä ei kärsi resurssipulasta.

    Eivätkö he enää kerro?, muistan kun esimerkiksi fiat 90-luvulla ilmoitti nostaneensa tuotteidensa laskennallisen käyttöiän, muistaakseni jonnekin yhdeksään vuoteen tai 120tkm, tällöin se ylsi hyvin lähelle muiden eurooppalaisten tyypillisesti ilmoittamia lukemia, tai samaan.
    Tuolloin vielä ruotsalaisten itsensä omistuksessa ollut Volvo ilmoitti lukemat jotka olivat aivan omaa luokkaansa, tuolloin he vielä pyrkivät huolehtimaan, että valmistamansa tuotteet pysyisivät mahdollisimman pitkään liikenteessä, Volvo Amazon taitaa suomessa edelleen olla suhteessa maailman vähiten paalattu automalli.
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kokeilin Caprisessa noita öljytemppuja, mutta totesin, että rasvat imevät kaiken maantiepölyn, joka puolestaan kuivattaa öljykalvon pudotakseen pois. Hourun mainitsema ruosteeton paikka öljyä vuotavassa autossa tarkoittaa sitä, että öljyä todella suihkii koko ajan tuoreeltaan auton rakenteisiin, mutta jokapäiväiseen käyttöön öljyn suihkuttaminen pohjaan on öljyä vuotamattomaan perinjuurin hankalaa.
     
  5. stealth

    stealth Gearhead

    Mulla on tuossa käytössä oleva tuleva varaosacaprice sekin1991 vuodelta siinä on nähtävästi kans öljytty pohjaa ja runkoa, lopputuloksena kattavasti ruostuneet alustarakenteet.

    Kas kun tuo öljy pakkaa keräämään pölyt ja hiekat kerrokseksi ja, kerrostumat säilöö hyvin maantiesuolan niin, lopputulos on hyvi nähtävissä, autolla on ajettu vasta alta 270 000 alkaa olla aika valmis.

    Suojaukseen olis parempi käyttää kuvuvaa kotelonsuojaa se kun jähmettyy paksuksi vahamaiseksi kerrokseksi eikä kerää pölyä itseensä, ja muodostaa hapettoman tilan ruoteen ja puhtaan teräksen päälle. Niin kauan kun tuo jankki pysyy niin ei ruostu.

    Unohtakaa tervat ja pellavaöljyt!! ne muuta ku haisee.
     
    xarper ja Toope tykkäävät tästä.
  6. Toope

    Toope 2nd gear

    Kotelorakenteissa saa helposti lahon alkuun öljyllä,sekun kelluu veden päällä ja estää vielä veden haihtumisen. Eikä se kyllä ole hyvä muuallakaan,ellei sit tosiaan joka viikko uita siinä.
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Ja muistetaan että se jäteöljyhän oli sitä parasta alustan suojaukseen!
    Ihme touhua kyllä tuo öljyn kanssa pelleily kun suojaukseen on oikeet ja hyvät aineetkin tänä päivänä mitkä toimii paljon paremmin...
     
    mcpete tykkää tästä.
  8. kaarne

    kaarne Gearhead

    Voisi kuvitella että auto jota on ajettu pelkästään asvallttiteillä olisi huomattavasti parempikuntoinen pohjaosiltaan kuin sellainen ajoneuvo joka on säännöllisesti liikennöinyt sorateillä.
     
  9. kaarne

    kaarne Gearhead

    Hiekka jää kiinni öljyyn joten perseilyksi se menee jos öljyä käytetään ruostesuojausaineena auton pohjassa.
     
  10. kaarne

    kaarne Gearhead


    Omatekoiset nosturit voivat aiheuttaa vaaratilanteita.


    Ehkä tälläinen pienenkokoinen EZ Car Lift voisi olla kätevä peli jos haluaa päästä omin käsin onneen.

    [​IMG]
     
  11. kaarne

    kaarne Gearhead

    Voi olla, että EZ Car Lift laite osittain estää alustapesun kun sen alle tai oikeastaan sen päälle jää osa pohjasta piiloon.

     
    Muokattu: 8.5.2017
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla on yksi auto johon on pumpattu jäteöljyä koteloihin ja pohjaan. On kyllä ikäistään huomattavasti paremmassa kunnossa ja eipä noita enää paljon ole rekisterissä. Yhtään en ole nähnyt 15v tiellä.
     
  13. J.J.

    J.J. Gearhead

    Muistan kyllä kun aikanaan pohjia öljyttiin ja sitten heti perään ajamaan pöllyävälle hiekkatielle että sinne pohjaan tulee kunnon massa. Oikein piti kytätä milloin on kuivat kelit että pääsee öljyämispuuhiin.
     
  14. kaarne

    kaarne Gearhead

    Ehkä autosi on poikkeus joka vahvistaa säännön.
     
  15. houru

    houru Gearhead

    mä teen joka autoon kerran vuodessa sen alustan suojauksen. ja nimenomaan silloin, kun on ollut kuivaa pidemmän aikaa. siellä pohjassa ei saa olla yhtään kosteeta kun aletaan ruikkia uusia suoja-aineita. kun kaavin niitä möhniä pois sieltä mihin ne kerääntyy niin annan vielä kuivua lisää , jos se hieta on kosteeta ollu peltiä vasten enkä heti ruiskuta dinitroleja.
     
  16. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Joo-o. Painepesurit ovat aika halpoja ja saa niilläkin pohjan huuhdeltua aika hyvin. Tai vaikka puutarhaletkulla pahimmat. Tai ajat niihin lätäköihin.
     
  17. jrasi

    jrasi Gearhead

    Just hapottelin Buickin kabiinin:
    • Happo - Annitrol
    • Ostopaikka - Motonet
    • Hinta - n. 14e/litra, litralla tekee jo paljon
    • Työvälineet - Pensseli
    • Suojautuminen - Tuuletus, suojalasit ja hanskat
    • Mahdolliset vaarat - Käry oli tallissa jonkinmoinen, liekö haitallista? Ei tosin kestänyt kauaa. Ihokosketusta pyrittävä välttämään, oli liian lyhyet hanskat, nousi ranteeseen rakkuloita, mutta laskivat muutamassa tunnissa. Sain mää tota lientä suuhunikin, pahalta maistui, mutta vielä on hampaat ja ikenet paikallaan.
     
    stealth tykkää tästä.
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Paineilmapuheltelun jälkeen, jos aikaisemmin öljypohjasella suojattuun on tullut paksumpi kohta, niin ihan kuumailmapuhaltimella se notkistuu, ja alkaa juoksemaan. Sitten vaan lisääpaineilmaa....
    Siinä se, miksi öljypohjaista.
    Vanha vahapohjanen vaan korppuuntuu, kun sitä kuumentaa.
     
  19. stealth

    stealth Gearhead

    Niipä, alotin tuon hapotuksen lauantain ja tänä aamuna kun tarkastelin tuoksia nii, ruoste oli kadonnut etupään runkoaisoista lähes kokonaan, suihkutin hapon myös runkokoteloiden sisälle,

    Pientä reikää oli ilmestynyt etujousenkohdalle runkoon, ts. ruostuminen oli mennyt jo läpi asti mutta,paikkaus on helppo suorittaa. Suihkutin happoa vielä muuallekkin alustaan lisää ja jätin kuivumaan, ehkä viikonpäästä alan korjata ja suojata.

    PS. mitähän tuo annitroli oikein sisältää,terästin sitä vielä 88 prosenttisella fosforihapolla.
     
  20. mando

    mando 3rd gear

    Annitrol on laimennettua fosforihappoa...
     

Kerro tästä muillekin!