Miten Sevillen vetoakseli pois navasta ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Mjjv, 3.7.2010.

  1. Mjjv

    Mjjv 1st gear

    Caddy seville -98 etulaakereiden vaihto meneillään, homma lähti hyvin liikkeelle mutta toppas "‰$# vetoakseliin :mad: miten se lähtee navasta irti, keskimutteri on tietenkin kierretty pois ja nyt akseli pitäisi lähteä liukumaan booreissa mutta kun ei ... istuu kun paska junttilantuvan seinällä, sitä on yritetty moskalla naputella aluksi kevyesti ja sitten vähän kovemmin sen jälkeen otettin iso ulosvetäjä käyttöön, kiristetty ja lyöty moskalla ulosvetäjän päähän, kiristetty ja lyöty ja lopulta se oli niin tiukkalla että levy missä pyöränpultit on meni mutkalle . Hitsipillilä kuumennettu boorien ulkokehää pitkään ja eikä tulosta :eek: akseli ei ole luikunut pooreilla yhtään ei edes millin kymmenystä ja tämä tuntuu odolta ihan kun se olisi lukittu jotenkin ? mutta eihän siellä voi olla mitään sokkaa. Tietenkin siellä voi olla ruostetta vaikka auto on sinänsä ruosteeton (ei suomen suolateitä nähnyt). On myös käynyt mielessä että boorit olisi paskana, mutta lampulla ja suurennuslasilla akselin päästä katsoen ne näyttävät olevan OK.

    Mitä nyt eteen, onko muuta vaihtoehtoa kun purkaa eturipustukset vetoakseleineen työpöydälle ja yrittää siinä iroittaa ... miten ne vetoakseli on vaihteiston päässä kiinni ?

    Edit: Videon jampalla näkyy olevan sama ongelma
    http://www.youtube.com/watch?v=RypvvCDGXBU
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Onko sulla ne navan pultit irti?Ei silti kyllä sen silti pitäis vähäsen mahtua sisäänpäin tulemaan.Jokatapauksessa keppi on lootan pooreissa ihan jousirenkaalla eli lyömällä lähtee irti.Joskus niitä saa kyllä mätkiä ulosvetäjän kera moskalla ihan apinanraivolla.Siis keppejä irti navasta.
     
  3. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

  4. Mjjv

    Mjjv 1st gear

    On navanpultit irti ja videoita katsottu, tässä on hyvä ... näin homma käy elokuvissa
    http://www.youtube.com/watch?v=1wPOxB0p7TQ

    Mulla yksinkertaisesti ulosvetäjästä loppuu teho :eek: eikä siihen vetoakselin päähän uskalla suoraan lyödä lekalla, McPherssonit ja alapallo antaa periksi jolloin iskusta katoaa teho ja jokinhan sieltä varmaankin menee rikki.

    Enhän minäkään ihan ensimmäistä kertaa näitten hommien kanssa ole tekemisissä, mutta nyt meinaa akseli selättää miehen. :rotfl:

    Pitäiskö seuraavaksi kokeillaan hydraulipuristinta ... montakohan tuhatta kiloa toi vaatii puristusvoimaa. :eek:
     
  5. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Jospa tallikaverin lyöminen auttaisi asiaa (video 1:35) :rotfl:
     
  6. Mjjv

    Mjjv 1st gear

    Doniin nyt on sitten etulaakeri vaihdettu :mad: Ei vaatinut muuta kun vetarin rälläköimisen poikki, oli nimittäin niin pahasti takertunut ettei edes 10 tonnin tunkki riittänyt hommaan, joten piti sitten ostaa Rockautosta uusi peruskorjattu vetoakseli, joka maksoi kuluineen noin 130€
    Aikaa projektiin meni pari viikkoa, joka alunperin piti siis olla parin tunnin homma .. ja niin se varmaan olisi ollutkin ellei vetari olisi päättänyt mennä naimisiin navan kanssa

    Nyt on sitten vuorossa vasen puoli... todennäköisesti sama taistelu tiedossa :rotfl:
     
  7. lumikola

    lumikola 1st gear

    Perinteinen lämmitys,eli pillistä kuumat,auttanee..?
     
  8. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

     
  9. Hai

    Hai Double Gearhead

    Sitten kun se toinenkin vetari on jouduttu rikkomaan, niin multa löytyy pari noita kunnostettuja vetareita hyllystä.
     
  10. Mjjv

    Mjjv 1st gear

    Hyvä tietää, käyn hommiin parin viikon päästä.

    Luulen että edellinen omistaja oli tehdyt tolle jotakin, ehkä osat on ollut joskus irti, ja nähtävästi vetarin booreihin ei oltu sipastu mitään liukastetta ... joten korroosio tehnyt tehtävän
     
  11. VesQ

    VesQ 1st gear

    Oiskos tossa ollut vielä pelastettavissa toi vetari jos olisi ottanut koko tolpan ja vetarin pöydälle ja prässissä painanut vetarin pois. 20t ei varmaan vielä riitä mutta 50t tai 100t luulisi jo tulevan, voi kyllä tulla booritkin mukana jommasta kummasta. Tosin ei tuo nyt ihan maatakaatavan kallis kai ollut

    Vetarin päätä kannattaa säästää eli jos on sorvi käytössä niin tekee päähän tarkasti sopivan akselin pätkän jossa upotus kierteelle tai jopa tekee kierteen siihen akseliin ja sitä sitten paukuttaa apinan raivolla :D
     

Kerro tästä muillekin!