Miten Thermo-Tec nauha pakosarjoihin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jyrgen, 12.12.2011.

  1. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    Kelailin täällä noita viestejä ja muutenkin netissä ei näyttäisi olevan yksimielisyyttä kyseisen lämmöneristysnauhan oikeanlaisesta asennuksesta.

    Ostin peltisarjat ja ajattelin että päällystän ne thermotecillä lämpöjen kuriinsaamiseksi, niin kappas, ei mennykkää niiku JIMIN autotuunaus sarjoissa, kun aloin selvittämään että miten jengi on homman tehny.

    Eli ilmeisesti nauha tulee ensin kastella? ja sitten märkänä kieputtaa paikoilleen?

    entä kiinnitys? Riittääkö konehuoneessa muutoinkin käytetyt metalliset putkikiinnitys systeemit?

    entäpä pitääkö nauha käsitellä tai siis maalata lopuksi vielä jollain kuumankestospraylla tai vastaavalla?
    (thermotecillä on oma sprayhan siihen, mutta eipä tota suoraan suomesta näytä nopeesti vilkasten saavan)?

    kokemuksia?
     
  2. Coronet -73

    Coronet -73 3rd gear

    Ite olen kuivana nauhan aina sarjoihin kietonut, mutta kastelu vois ollakin hyvästä. Kuiva nauha ei oikein taivu mutkiin kunnolla jne... :-?

    Kiinnitykseen olen käyttänyt rautalankaa tai niitä siihen tarkoitettuja kiinnitys"klipsejä", kollektorin puolella letkuklemmareita kun eivät sieltä niin silmään paista.. Nauhan maalaamisesta en tiedä, ei ole tullut sitä koitettua. Valmiiksi tumma / musta nauha vaalenee voimakkaasti ajanmyötä jolloin kaikki lika ja roiskeet näkyvät siinä ikävästi.. :( [/b]
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Märkänä se venyy ja taipuu niin pahaan mutkaan mitä putkeen voi saada.
    Aloituspaikka ei tarvii mitään rautalankaa kun sen hyvin tekee.
     
  4. laakkius

    laakkius Gearhead

  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, niiden oikee asennusohje on asentaa ne laatikkoon ja kohti seuraavaa osoitetta.
     
  6. jyrgen

    jyrgen 3rd gear


    Tahtoisin tietää että miksi ei? Onko tähän joku kokemukseen liittyvä syy, vai ihan vaan mustatuntuu/ne on rumat?

    tähän ketjuun tahtoisin kerätä omatoimisille asentajille neuvoja noiden järkevään kiinnittämiseen, enkä niinkään turhaa lätinää makuasioista. Luulen että monella on kyseisiä lämpöeristenauhoja autoissaan ja jos tästä nyt vaikka apua sitten kaikille olis.

    eipä tästä kommentista hirveesti hyötyä ole, varmaan tuolta yleistä paskanjauhamista osiosta löytyy sullekin sopiva rako kirjotella
     
  7. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    kiitti laakkius muuten linkistä. tuollaiset nippusiteet on siedettävän näköiset
     
  8. janimm

    janimm Gearhead

    Jos meinaa kastella asennusta varten niin ei kannata investoida mustaan nauhaan. Musta termotec ilmeisesti maksaa vähän enemmän, ja väri lähtee kastellessa sen siliän tien.
     
  9. laakkius

    laakkius Gearhead

    omat kokemukset on sellaiset että kun olen noita peltisarjoja korjaillut jonkin verran niin jokaisen hajonneen yksilön päällä on ollu thermotecit. Sarja käy vaan yksinkertaisesti liian kuumana kun lämpö ei pääse ulospäin haihtumaan ja se aiheuttaa pidemmän päälle halkeamia ja jopa reikiä...
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mikäs vika niissä putkiklemmareissa on?
     
  11. rapis

    rapis 1st gear

    mie laitoin lähdön putken suuntasesti sillein että kierroksia tuli sen päälle ja lopetukseen viiksi lankaa ja märkänä. hyvin on pysyny.
     
  12. SamiL

    SamiL Gearhead

    Itse ostin noita samoja nippusiteitä Hong Kongista (siis tavaratalosta, ei maasta).
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Päinvastoin, siitä voi olla höytyä monellekin. Ei toki sun ksysmyksees välttämättä, mut omat kokemukseni on et paitsi tuppaa hajottamaan noita sarjoja niin myös ruostuttamaan. Sen lisäks se on inhottavaa kamaa joka hajoo herkästi. Mut Asennukseen noi metalliset nippikset on päteviä ja sit et jättää sitä reilusti edellisen päälle, ojeen mukaan eikä rupee pihistelee.
     
  14. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    Mites kauan nämä thermoteceillä varutetut sarjat ovat suurinpiirtein olleet käytössä ennenkuin alkavat hajoamaan?

    kestääkö harrastepelissä ja kesäajossa kuinka kauan? Mites nopeesti sarjat yleesä lahoaa ilman noita termotekkejä?


    Olisiko Asennuksessa käytettävistä ja suositeltavista pinnotteista tähän jotain apua? http://www.thermotec.com/products/12001 ... ating.html
     
  15. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    täytynee käydä penkomassa paikallinen pulju läpi.

    niin, tosiaan, itse kun olen tuota nauhaa ostanut, ja sen verran hintavaa roinaa on, että tahtoisin kyllä asentaa sen paikoilleen, kun ei viiti koristeenakaan autotallissa pitää.

    Lähinnä tosiaan mielessä, että miten saa kestävän lopputuloksen, ja että plussaa jos sais asennettua siten että kestäis peltisarjatkin mahdollisimman pitkään kunnossa.

    onhan se tietysti järkeenkäyvää että ne ulospäin vilposemmat pakosarjat aiheuttaa sitten jotain muuta ongelmaa.
    jos ei tulpanjohdot tai startti sula, niin sitten peltisarjat mätänee käsiin.
    Voi sitten siitä valita, pienemmän pahan.
     
  16. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    kiitos, että perustelit, tästä oli apua
     
  17. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Toi teippi nimenomaan imee sittä vettä kuin sieni, jos säilytät autoa ulkoilmassa niin joka aamu putket höyrää kun lyöt koneen tulille. Mä ainakin tekisin alumiinipellistä lämpösuojia kriittisiin kohtiin.
     
  18. saresks

    saresks Gearhead

    Meinasi tulla kehnot housuun kun pukissa taannoin sisäänajoin kasia, mihin olin mustax maalattujen flotechien päälle kääräissyt bilteman foliolla päällystettyä eristenauhaa. Sarjat leimahti tuleen ja oli vielä hetken sammutuksen jälkeen about hehkulampun hehkulangan väriset primäärit kun raoista pilkisti. Et varmaan lämpöjä nuo nostaa kans.
    Muuten, miten nuo biltemasta kans ostetut ja eristenauhan kiinnittämiseen tarkoitetut rosterinauhat saadaan vedettyä kireix?
     
  19. Make.S

    Make.S Gearhead

    Ite olen kuullut "ammattilaisen" sanomana, että ei kannattaisi käyttää termoa, halkeilee putket kuulemma. Ite en nyt viittinyt laittaa termoa, mutta kahdesti olen aikaisemmin laittanut . Ainoa mikä jäi hommasta mieleen oli kirvelevät kädet... :mad:
    Nyt jos laittaisin lämpösuojaa, laittaisin varmaan sitä nipsuilla suljettavaa "sukkaa".
     
  20. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    .

    kannattaa ensin maalata sarjat kuumakestomaalilla ennen thermon asennusta. näin ainakin itse tein ja kuvittelen että se hieman suojaisi tuota ruostumista vastaan.
     

Kerro tästä muillekin!