Miten voi olla mahdollista? Täristää jarruttaessa

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja MouTine!, 16.10.2001.

  1. tanari

    tanari 1st gear

    onks kukaan ratkassu tätä ongelmaa??
    koska mun escortti tärisee ihan perkeesti ku jarruttaa!!! renkaat on todenäkösesti tasapainossa.. levyt on 2vuottavanhat..hmm..
     
  2. MouTine!

    MouTine! Gearhead

    Hyviä ehdotuksia on tullut paljon, mutta varsinaista ratkaisua ei ole tullut. Syitähän voi olla monia.

    Viimehetken tietoa... Katsastusremonttia tehdessä, eli laakereita jälleen kiristäessä huomattiin että varsinainen kiero levy löytyi vasemmalta puolelta. Oikean puolen levy on aika suora ja laakerikin oli aika hyvässä säädössä. Vasemmalla puolella oikein huomasi että levy on kiero ja laakerissa taas klappia. Kiristyksien jälkeen huomasi ettei ravistanut niin pahasti, mutta siis ei auttanut nimeksikään. Luulen että vaihtoon menee iso kasa osia, kun vaan aikaa ja rahaa ilmaantuu. Levyt, laakerit, iskarit, poly-poly-puslat ja satulat... No, näkee sitten.
     
  3. tanari

    tanari 1st gear

    pidä meidät kaikki ajantasalla tilanteesta kun jotain draagista tapahtuu..??
     
  4. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    tai tekee niin että ottaa navan irti, levy siihen kiinni ja sorvaa siten että on navasta kiinni ja navan reikä kellotettu suoraan. sitten kärki vastaan niin ei heitä ja lastu pois.
    jos tämän jälkeen heittää niin jossain on klappia..
     
  5. Timo

    Timo 1st gear

    mulla tulee sama juttu kun ajaa lujaa ja sitte jarruttaa voimakkaasti.. tärisee niin että ei uskalla jarruttaa kauaa...
     
  6. MouTine!

    MouTine! Gearhead

    Mulla on siis tossa Caprissa juur toisinpäin. Eli kun yritää nätisti jarruttaa pitkään niin kokoajan tärinä kasvaa mahdottomuuksiin. Mutta siiten kun jarrutat voimalla niin tärinän kyllä huomaa, mutta siitä ei ole minkään laistaa vakavampaa haittaa. On viimeaikoina tullut tavaksi jarruttaa ihan viimehetkillä levyt punaisina.

    Mielenkiintoisena lisä pointtina mainittakoon, että sateella tärinää ei juurikaan huomaa. Toisaalta poljinvoima tuossa Caprissa sateella on mitä suurinta.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuurilla ne laivatkin seilaa...!

    Kyllä varmaan vipattaa eikä lisää ajaminen sitä vähennä! Jos nyt lähtökohdaksi otetaan, että alustassa kaikki on jotakuinkin ehjää, huomiota kannattaa kiinnittää siihen miten uudet levyt sinne paikoilleen asentaa.
    Levyn sivuttaisheitto ei ole vallankaan merkityksetön asia, jos heittoa on yli 0,05 mm, ongelmia todennäköisesti tulee esiintymään. (Se, jos levypaketin kyljessä sanotaan 0,15mm kannattaa unohtaa.) Sivuttaisheitto on tietysti helpointa tarkistaa heittokellolla.
    Otetaanpa esimerkki: kun levyssä on liikaa sivuttaisheittoa, pala hipaisee levyä puolenkierroksen välein vuoroin toiselta ja taas toiselta puolelta. Mahdollisesti tämäkin tuntuu jarrutuksessa tykytyksenä ohjauksessa, mutta kun ajat lisää levy kuluu epätasapaksuksi kierrokseltaan, jollei ole vääntynyt jo sitä ennen!
    Lisää tietoa levyistä ja paloista löytyy esimerkiksi osoitteesta http://uusi.sporttiauto.com ja kohdasta EBC-jarrut.

    Hyvälaatuisetkin osat saa pilalle väärällä asennuksella, joten et voi olla liian tarkka!
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    MouTine:
    Oletko katsonut että satulat eivät ole jumissa?
     
  9. Tinde

    Tinde 1st gear

    Levyt ovat kierot ja/tai epätasapaksut. Jostain vaan jarrulevysorvi lainaan ja johan helpottaa. Itsellä oli sama vika johon levyjen suoristus auttoi. Ja siis laitteena jarrulevysorvi joka tulee napaan kiinni eikä levyä tarvi irroittaa lainkaan.
     
  10. tanari

    tanari 1st gear

    mulla oli kesärenkaan runko paskana.. siks tärisi!! nyt ei tärise enään.
     
  11. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Mulla oli chevyssä paskamainen vika levyssä,oli revennyt jäähdytetty levy(siis kaksiosainen,jossa on välilaipat levyjen välissä)niistä välilaipoista navan juuesta.Sorvasin levyt ja vika tokeni,mutta kun joutui jarruttamaan pitempään,niin alkoi täristämään,vaikka ei niin paljon.Levy lämpenee ja pullistuu sinne pehmeämpään päin.Kuuma pinta on pehmeämpi.
     
  12. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Vähän faktatietoa:
    Levyjen kierous ei teoriassa pitäisi vaikuttaa rykimiseen millään lailla riippuen tietysti jos jarru mäntä ja satulan kiinnityspultit ovat samassa kökkäreessä.
    Jarrut mitä mä oon pulannu on ollu semmossii missä kiinnityspultit ja mäntä ovat eri osissa eli satula onpi uiva. Jos satula on uiva ja liukupinnat ovat kunnossa niin jarruttaessa satula pääsee elämään levyn mukaan, oli se sitten kiero tai suora.
    Joteka eräs mahdollinen paikka on juuri nämä liukupinnat, jos ne ovat kuluneet tai ruostuneet huonoiksi/väljiksi niin ravistus tulee sieltä.
    Tarpeeksi kauan kun jarruttelee semmossilla jarruilla niin väitän suureen ääneen että se vika löytyy mahdollisesti piankin, sen kyseisen osan hajotessa.
    Mulla oli chevy vanissa pientä rykimistä kanssa aluksi. Ostin jarrupalat ja olin vaihtamassa niitä kummes huomasin väristyksien syyn. Satulan liukusysteemi on tehty liukutapeista jotka olivat ekaksi vähän väljäksi jonka jaälkeen ne oli ruvennu väsyttämään satulan korvia jotka olivat jo soikeat ja joiden sisällä olevat liukuholkit olivat kanssa halki.
    Sorvasin uudet tapit ja tein uudet liukuholkit, kasasin jarrut ilman oikoamis sorvausta ja avot: jarrut pelittää taas kuin unelma. Jarrutesterissä tulos oli muistaakseni 4.7/4.6
    Mun teoriallekkin saa tietysti väittää vastaan jos tykkää...mä en välitä...koska tiedän mitä tiedän, mutta kehotan silti tarkastaa edellämainitut osat!!!
    Jos täristys johtuu levystä niin silloin on kyseessä edellisen teorian mukaan ainoastaan epätasapaksuus jota tavallisiin levyihin ei voi ajossa tulla, jäähdytetyt ovatkin sitten jo eri asia.
     
  13. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Caprin tapauksessa satula on kiinteä kaksmäntäsatula ilman liukutappi härveleitä(jotka IMHO on yks turhimmista keksinnöistä)
    kiinteen satulan tapauksessa tosin polkimessa tuntuu jo kympinkin kierous, mutta toihan ei oo ongelma kun kattoo vaan ettei levy oo kiero.
     
  14. KST2

    KST2 3rd gear

    Tuttu autokokorjaamon pitäjä kerto yhden vinkin. Jarrulevyssä on merkit kummalle puolelle ne tulisi asentaa. Jos ne laittaa väärin päin sorvausjälki ikäänkuin hakkaa jarrupalaan ja uudetkin levyt tärisää. Kokemus on kuulemma opettanut tän.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: KST2 2002-12-29 17:04 ]</font>
     
  15. autoilija

    autoilija Gearhead

    Jaha.Ei luulisi paljon olevan väliä kumpaako suuntaan uusi jarrulevy pyörii.Tulee ihan mieleen asentaja joka oli tarkka että jokaisen pyörän pölykapseli oli tarkalleen vaakasuorassa joka pyörässä ennenkuin uskalsi lähteä liikkeelle...symmetriaa.
     
  16. KST2

    KST2 3rd gear

    Näin se äijä kuitenkin väitti kirkkain silmin.Autoja on rassannu työkseen 20 vuotta. En tiedä sitten huijasiko vain tyhmää kanssaihmistä.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oma kokemukseni Fordin tärytysongelmasta: Autona oli Orion -88 jäähdytetyillä laikoilla, ja ongelmana oli se, että tärytti jarruttaessa. Levyjä uusin tasaisin välein, kokeilin erimerkkejäkin->ei vaikutusta, aina kieroutuivat. Toissa kesänä sitten vihdoin eteen navat tallin takana lahonneesta LX-eskosta, ei ole täryyttänyt sen jälkeen.
    Navat olivat hiukan erimalliset kuin Orskun navat (levyjen kiinnityskohdista)
    Saman asian olisi varmaankin ajanut alkuperäisten napojen sorvaus.
     
  18. Razorass

    Razorass 1st gear

    Kamalasti oli tekstiä enkä sitä jaksanut lukea mutta caprin jarrujen/etupään täristämiseen:

    1. Puslat kunnossa
    2. Tukivarren sisemmän puslan pultti jämpti
    puslan holkkiin! Ei saa olla välystä. jos alkuperäinen pultti paska/poikki niin pora käteen ja 10mm reikä holkkiin ja palkkiin.
    3. Levy suora, ja asennettu suoraan. mittaa!
    4. Vanteet oikeanlaiset, täytyy keskittää keskireiällä, ei pulteilla! ja Tietty vanteet suorat. Monet luulee että ne vanteet keskittyy muttereiden kartioilla mutta _kaikilla_ vanteilla joita olen caprissa kokeillut (USEITA), ja jotka eivät ole keskittäneet keskireijällä on ravistanut jossain vauhdissa. Jos keskireikä isompi, niin vannekaupasta sopivat holkit.

    Nämä kun on kunnossa niin ei ravista eikä täristä.
     
  19. Tomppade

    Tomppade 1st gear

    En kaikkea lukenut tästä topicista mutta omassa fiudessa täristi joskus aikoja sitten kun ostettiin se ni etujarrut niin että paikat tippu suusta :grin:. Ni vietiin rummut sorvattaviksi ja eiåä täristänyt enään. Sama homma oli volvossa ja nekin sorvattiin ja vika häipy. KOkeilkaapas omiinne voihan jossain uudessa levyssä olla pieni valmistus virhe tms :S
     
  20. MouTine!

    MouTine! Gearhead

    Aikaa on jo hiukan kulunut tämän topicin aloittamisesta ja matkalle on tullut muitakin korjattavia juttuja. Oon oppinut jo ajamaan ton tärinän kanssa, mutta kyllähän se ..tuttaa kun jarrut ei pelaa kuin pitäisi.

    Oon tässä vähän pohtinut kaikenmoisia teorioita. Caprin levyt on aika alamitoitetut. Jos lämpö olis vääntänyt ne? Varsinkin kun mulla on kevlar palat. Levyt siis on Maxtorqit ja kaverin 2.0 Mk-I Escortissa ei ole mitään ongelmaa ollut koko viimekesänä. Nyt toinen kaveri tilasi tulevaan kutos-koneiseen Capriinsa myös samanlaiset levyt. Meinaa kuulemma käyttää ihan tavallisia paloja. Saas nähdä miten toimivat siinä. Toisaalta pyörän napakin voisi olla syypää..? Sellastakin olen kuullut että "epäkurantit" satulatkin voisi vaikuttaa?

    No, ei voi mitään enää. Kierot ovat ja sillee... Sitten kun on rahaa niin kokeillaan jonkun toisen valmistajan levyjä.
     

Kerro tästä muillekin!