Miten voi olla mahdollista? Täristää jarruttaessa

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja MouTine!, 16.10.2001.

  1. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Eikös jäähdytetyissä levyissä ole väliä?
    Ainakin Mazdassa ihmetytti kun molemmilta puolita levyt oli halkeilleet mutta kaikki halkeamat oli "myötäsukaan" niin että palat ei jyrsiytyneet pilalle. (jos tuosta nyt ymmärsi mitä tarkoitan.)
     
  2. FordMiekkonen

    FordMiekkonen 1st gear

    Ei se ford mitään täristä. Faijan autossakin alko kerran kulumaan renkaan kuvio ihan epätasasesti ja eturenkaat oli melkein kuin raktorin renkaat. Iskarit oli paskat.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    ainakin sierran kohdalla kielletään vanteitten kiristys mutterimyllyllä koska napa voi mennä kieroon . työkaverilla kävi näin.myös laipan ja jarrulevyn välissä voi olla jotain moskaa joka on irronnu vanhaa
    levyä irrottaessa. terv ex gt69
     
  4. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Riesapa ei mennyt leimasta läpi ensimmäistä kertaa 17 vuoteen. Syy oikea alapallo löysä, tärinä tuntuu nyt kyllä muulloinkin kuin jarruttaessa, mutta siitä ensimmäisenä huomasin, että kaikki ei ole timmissä.
     
  5. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Oliko se pallonivel se ongelma.Korjaantuiko se.
     
  6. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    En sitten ehtinytkään lauantaina vaihtaa alatukivartta, joten en voi vielä vahvistaa asiaa.
     
  7. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Jos kuitenkin vastaat,kun saat korjattua.Kaikista tiedoista on hyötyä meille kullekkin jatkossa.
     
  8. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    No onhan tässä vielä toista viikkoa ajoaikaa :smile:
     
  9. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Dodii, nyt on vaihdettu alatukivarsi. Vaihdatin (no ei ollut nyt aikaa eikä halua rämpiä tuolla parkkiksella) vain oikean. Yllätys, yllätys, ei täristä jarrutuksissa eikä montuissa ratti tärähdä. Kokemusta nyt noin 20km näillä keleillä. Saapas nähdä onko motarinopeuden "pyörien epätasapainokin" kadonnut. Ja mitä vaikuttaakaan, kun vasenkin puoli vaihtuu.
     
  10. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Siis alatukivarren puslat paskana?
     
  11. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Hmm, en kyllä huomannut, että puslat olisivat täysin loppu, autolla on ajettu 188tkm. Sen sijaan alapallonivel oli sitä ihteä.
     
  12. MouTine!

    MouTine! Gearhead

    Onpahan siitäkin pari vuotta aikaa, kun tämänkin topicin aloitin. Noh... Nyt ei täristä enää ja en ole millään saanu täristämään, eli toimii! Vikaa en itsessään löytänyt, mutta ratkaisun löysin...

    Uudet RS kynäjousijalat
    Uudet Bilstein iskarit
    Uudet jouset
    Uudet 260 mm levyt
    Uudet jarrupalat
    Uudet alatukivarret
    Uudet polyuretaani puslat
    Uudet raidetangonpäät
    Uudet teräspunosletkut
    Uudet laakerit
    Uudet renkaat (,jotka tasapainotin itse)

    Ja kaikki kerralla.
     
  13. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Oliskos tiedossa pk-seudulla hyvää paikkaa jossa voi sorvauttaa levyt autossa paikallaan?
    Tänks.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jarrusatula on 99% jumissa painaa larrutteaessa levyä vinoon .
    Pura ja hoonaa satulat ja kas kummaa tärinä poistuu!!!!!!
     
  15. Rytari

    Rytari Gearhead

    kaikillä täristää jostain, mun subu vatkas jarruttaessa niin ettei tavarat pysynyt paikallaan, oli takajarurummussa kolme kymppiä (0.3mm) keskiöheittoa/soikeutta jonkin verran... ja pulistukset jäi sorvin lastulaatikkoon kerrasta.
     
  16. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Jaa, alkais muuten olemaan aika vaihtaa se vasenkin alatukivarsi, tällä kertaa taitaa olla ainakin se pusla Sierrasta loppu. Musseen vaihtelin muuten alatukivarren kumipuslatukitangon tilalle uniball-systeemit.
     
  17. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Sain joskus yhdestä voortista vapinat häviämään kiristämällä perssonien yläpäät kiinni koriin. Oli pari mutteria löystynyt ihan näppimomenttiin.
    Samalla hävisi kolinatkin.
     

Kerro tästä muillekin!