Mittarivirhe

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja HenkkaS77, 27.5.2004.

  1. HenkkaS77

    HenkkaS77 1st gear

    Mitähän on autolle tehty joskus, kun renkaina on ihan tavalliset 235/75-15, mutta nopeusmittarin mukaan jos ajaa, niin sakot tulee. Kaheksankympin vauhdissa oikea nopeus on jo 91km/h.
    Itellä ollu aina sellanen mielikuva et jenkeissä on tosi tarkat mittarit. Vituttaa ku on tollanen poliisien asentama sakkomittari..
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja mikä auto ? Onko renkaat alkuperäisen kokoiset ? Ei selviä välttämättä rekisteriotteesta. Liian suuri halkaisijaiset renkaat aiheuttavat kyseisen kaltaisen mittarivirheen.
     
  3. HenkkaS77

    HenkkaS77 1st gear

    Chevy Caprice STW -86. Tietääkseni tuo taitaa olla aika yleinen koko näissä autoissa, ellei peräti tehdas-asennuskoko..?
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    225/75-15 on se oikea rengaskoko mutta sillä ei ole mitään merkitystä tuohon näyttämään.

    Minulla heittää 20km/h tasaisesti koko matkan. Eli se lähtee jo 20km/h lukemasta. Muuten on tosi tarkka: 100km/h kun mittarissa niin todellinen on 80 jne. Oisko pohjassa vikaa.

    Mutta onko sinulla sitten vaihdettu laatikkoa erilaisen perävälityksen autosta tms. Ei vaan ole niitä vaijerin rattaita vaihdettu.

    Sait auton Ilmavirralta pois?
     
  5. HenkkaS77

    HenkkaS77 1st gear

    Enpä oo vielä saanu, kohta kaks ja puol viikkoo menny. :???:
    Kunhan täs mietiskelen aikani ja lomani kuluks.. :smile:
    Kyllä kai se tällä viikol pitäs saada, niin se Mika ainaki lupaili. Konehan siihen vaihdetaan, tulee "kuulemma" 80000 mailia ajettu 307 nokalle..mut tiedä siitä sitten.
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No eihän se ole aika eikä mikään :smile:
    Minulla oli silloin konerempass kuukauden. Tosin sanoin silloin, että kiirettä ei ole.

    Se kone on varmaan siitä yhdestä buickista mihin Mika vaihtoi 6.2:n tilalle.
    Se oli siisti ja vähän ajettu laite.

    Onhan niitä siellä takahallissa useampiakin ainakin talvella vielä oli.
    Kysy samalla sitä mittarijuttua siltä. Tarkistaa vaikka ne rattaat laatikon päästä.
    Tuskin lisää hintaa kovinkaan paljon.
     
  7. HenkkaS77

    HenkkaS77 1st gear

    No kyllähän tässä kesälomalla vähän kaasujalka alkaa painamaan.. Perhana, koko loma jalkamiehenä, täähän menee Altian kassaan koko loma! :smile:
    Muuten ei oo niin kiire, kunhan viimeistää ens vkonlopul on valmista et pääsee takas Savoon sorvin ääreen..

    Niin se Mika sano että entinen omistaja oli väittäny et sen verran olis ajettu. -89 kone kuulemma. En tiedä sen tarkemmin mikä auto, mut dieselöinnin alta otettu poies.
    Jos kilometrit todella pitää paikkansa, niin sillähän ajelee vielä kauan pelkillä öljynvaihdoilla! :smile:
     
  8. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    Caprice STW:tä on saanut 215/75R15 Ja 225/75R15 renkailla, ei kuitenkaan 235/75R15 renkailla.
    Jos autossa alla 235:set ja alkuperäinen koko on ollut 215, saattaa mittarinäyttämä heittää maksimissaan eri rengaskoosta johtuen yli 15 prosenttia.
     
  9. HenkkaS77

    HenkkaS77 1st gear

    Elikkä jos löisin alle 255:set, niin virhe vaan pahenis? Paitsi jos profiilin pudottaa 60-65..
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onkos tuo 215 tehtaan virallinen vai se millä niitä myytiin Suomessa uutena? Olen vaan kuullut huhun, että säästösyistä aikanaan näitä tyypitettiin alkuperäistä pienemmälle renkaalle.

    Omassa autossani ainakin kuskinovessa lukee tehtaan rengaskokosuositus ja paineet.

    Ja minulla on myös vaihtoehtokokona 255/60-15

    Eyeballproductsin sivuilta oli linkki hienoon rengaskokolaskuriin, joka näyttää eri rengaskokojen mitat graafisesti. ELi alkup.koon ja vaihtoehdon päällekkäin ja kertoo vielä kehämitatkin.
     
  11. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    255/60R15 voisi olla aika hyvä koko, sillä saisit mittarivirhettä korjattua aika paljon.
     
  12. HenkkaS77

    HenkkaS77 1st gear

    Pitää vaan selvittää vielä että riittääkö vanteessa tuumat enää 255:lle.
    Näyttäis jo 235:lla aika täyteen ahdetulta vanteelta..
    Mut jos se on 6´5 tuuman vanne niin siihenhän taitaa 255 mennä hyvin, mutta ilmeneekö taas sitten ulkosyrjien kulumista, kuten vaneissa monesti näkee?
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Riippunee valmistusvuodesta. Sedaneissa on ollut noita kapoisempia. Omassa oli tehtaalta ensiasennusrenkaina 225/70-15 Generalit.. Eli matalampaakin on saanut.
     
  14. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    255/60R15 renkaan normivanne on 7,5-tuumainen, saa asentaa 7-9-tuumaiselle.
     
  15. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Mulle vaihdettiin aikoinaan takuuna Caminoon teehoo2satku rikkoutuneen tilalle ja sen yhteydessä tuli toi sama ongelma.

    Mittari näytti about 80 ja sakot tuli 96:sta.

    Valitin Metroon, että jotain on varmaan mennyt pieleen.

    Mittarivaijerin pyöritin laatikossa meni uusiksi. Eri vällärit siinä pyörittimessä uudessa askissa???

    _________________
    WHATEVER

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: just for fun 2004-05-27 18:06 ]</font>
     
  16. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ei olis eka kerta kun tehtaalta tulleessa laatikossa on "väärät" rattaat.
     

Kerro tästä muillekin!