Mobilisti- lehti ja näkenys Cadillaceista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja ManRay, 15.12.2003.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. impala67

    impala67 Double Gearhead

    olen aivan samaa mieltä "ewingin" kanssa siitä että mobla on muuttunut ja rutkasti usa-autoiluystävällisempään suuntaan. sen takia vaihdoin minäkin kasin tilauksen moblaan. ovat selvästi havainneet ilmiön "raggareista kasvaa pussihousuja", seikka joka voitaisiin varmasti todentaa pidemmän linjan harrastajien keskuudessa suoritettavalla gallupilla.

    itse asiassa mobla on nykyään niiiin usa-myönteinen että välillä oikein hämää kun ajattelee sitä satojen merkkien ja kerhojen kirjoa mitä suomesta löytyy. eipä hanomagkantti-hispanosuiza-lloyd- harrastajalle enää kovin usein moblassa ole luettavaa...?

    KLB suhtautuu intohimoisesti harrastukseen enkä näe sitä välttämättä pahana, vaikken kaikista asioista samaa mieltä olekaan.
    meikäläistä jurppii lähinnä se, ettei meille mitään moblaa vielä ole postiin kolahtanut. perkule kun asuu täällä sudeettialueella.
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mun mielestä KLB on loistava! Ensinnäkin, sillä on tietoa aika lailla, toisinaan tosin väärääkin, mutta suhteet ja pitkä ura on jättäneet kyllä huiman kokemuksen. Toiseks, kaverilla on mielipiteitä eikä se jätä niitä sanomatta vaan sen takia, että pelkää astuvansa jonkun varpaille tai jonkun vetävän niistä herneen nenäänsä. KLB:n mielipiteiden tarkotus on toisinaan myös provosoida, ja ne näyttää siinäkin toimivan. Vaikka kaverilla onkin varmaan pussihousut tatuoituna reisiinsä niin ei pidä unohtaa mm. sitä, että hän mm. tänä kesänä järjesti "rodicruisingin" museoautotapahtumaan. Varovainen alku joka olis mitalin paikka. Ja toisaalta, KLB antaa kritiikkiä aika estotta myös pussihousuille kun tarve hänen mielestään vaatii, ja tietää kokemuksensa kautta siellä olevasta kateudesta, kaksinaismoralismista ja epärehellisyydestä eikä kiellä sitä itseltään saati mulla. Vanha Vihainen Mies, ja hyvä niin.
     
  3. Simo

    Simo 1st gear

    Eli kaikki tälle palstalle kirjoittelijat ostamaan UUTTA Cadillacia!

    Toisaalta kummastuttaa tuo monen palstalle kirjoittelijan mielipide, että auto ei saa olla siisti, ehjä ja alkuperäinen?
    Voidaanko tulkita, että ette todellisuudessa pidä jenkeistä, kun ne täytyy heti "rakentaa uudelleen"?

    Muuten pussihousuille on kuulemma olemassa oma elokuvakin nimeltää "8 Mile" tai sinnepäin :smile:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Simo 2003-12-16 10:24 ]</font>
     
  4. Mjjv

    Mjjv 1st gear

    Välillä tuntuu ettei pussihousuilla ole kun kaksi autoa "alkuperäinen ja purettu" mitään välivaihetta EI SAA olla... pussihousujen helvetti on siten... Kuuba.
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Toi unohtu sanoa mitä Mopeman ylempänä sano, KLB:llä on tietoa ja kokemusta näistä hommista aivan uskomattomasti... Ja onhan hän hieman pehmennyt, eli nykyään jo jotenkuten sietää muuteltuja autoja. Onhan hänellä itselläänkin britti-avo (MG??) väärällä tekniikalla, hän kun myönsi että on tärkeintä että auto pääsee ajoon vaikka väärällä tekniikalla.
     
  6. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Cadillaceja ei tarvi säästellä mobilistien mielestä, raggariautoiksi vaan. Mattamaalia vaan tähänki: http://www.seriouswheels.com/1930-Cadillac-V16-452.htm :wink:

    Erikoinen juttu muuten, että halusivat tehdä jutun autosta, joka juuri oli esitelty toisessa lehdessä.
     
  7. mörkö

    mörkö Gearhead

    Mörkökin on lukenut Mobilistia ja meinaa lukea vast edeskin. Tietysti tuo KLB on aika
    ehdoton autonpelastaja (huomasitteko muuten toisaalla lehdessä olleen 39 projekti caddyn)
    MUTTA ON MIES MUUTAMAN AINUTLAATUISEN AUTON IHAN OIKEASTI PELASTANUT VARMALTA PAALAUKSELTA. Tämä tosiasia on aina syytä pitää mielessä kun miestä arvostelee....
    Meinaan vaan, että tuntuu ne pelastajat vaan
    vähenevän. Ollaan vaan tyytyväisiä, että moinen muumio on vielä kentällä mukana.
    Kaikella kunnioituksella
    Mörkö (Mobilistin tilaaja myös ensi vuonna...)
    Ps. KlB oli ihan oikeasti huolissaan siitä Cäddystä, eikä voi aina tietää milloin on
    aihetta oikeaan murheeseen.
    Suomessa on muutama tosissaan unohdettukin Cadillac. Mörkö olisi ainakin otettu jos moinen Nestori tuntisi huolta mörön harrastevälineiden kohtalosta...
     
  8. platuart

    platuart Gearhead

    Tarkoitat Chevy 53 varmaankin sitä teidän kylän dragsteria. No Primer on kuitenkin niin pienilevikkinen julkaisu (vielä...), että aika harva Mobilistin lukijoista on törmännyt autoon Primerin sivuilla. Jos dragsteri olisi esitelty esim. Kasissa tai Spinnerissä tms. kaiken lisäx lähellä- kioskeilla myytävässä lehdessä, eivät varmasti olisivat kyselleet/kirjoittaneet mitään. Itseäni ilahdutti kuitenkin se, että yleensäkin tuollainen laite pääsee Mobilistin sivuille, ei olisi ollut mahdollista wanhaan "hyvään" aikaan...

    Primer esittelee tulevassakin numerossa useita uusia projekteja, jopa sellaisia, jotka saattavat valmistua jo ensi kesäksi. Joskus on tullut mieleen, että kun näitä tuo yleiseen tietoisuuteen (siis myös muiden lehtien toimittajien) tietoon, niin "ammattilehtimiehet" ottavat vinkistä vaarin ja yhteyttä omistajiin ja "varaavat oikeuden" juttuun autosta kun se valmistuu. Toki näin saa tehdä, eikä siitä pidä ottaa hernettä nenään (en otakaan).
    Koska Primer on pieni julkaisu, niin ei viitsi tehdä niin päin, että esittelisin auton, joka on juuri esitelty jossakin jättilehdessä. Olis aika köyhää...
    Toki jokainen auton omistaja saa lykätä vehkeensä mihin julkaisuun tahansa, mutta toivottavasti raha ei ratkaise ja Primer esittelee autot vain projektivaiheessa ja valmiit autot esitellään sitten muissa lehdissä. Ei ne isotkaan lehdet vissiin maksa autojen omistajille paljon muuta kuin pari kappaletta irtonumeroa, jossa se auto sitten on esitelty. Lehti kuitenkin tulee monelle (siis esim. Kasi), joten vuosikerran tarjoaminenkin on vähän hankalaa. Kulut vois tietty jotenkin ehkä maksaa, esim. bensarahat jos joutuu ajelemaan jonnekin kauniille ruskalehtien värittämälle puistoalueelle kuvauksiin...

    Ja muuten olen antanut itselleni kertoa, että esim. Kasin toimittaja/avustaja on kysellyt useammaltakin rähjärodin/kustomin omistajalta, että josko juttua tehtäs? Eivät vain ole jätkät halunneet. Onko autoissa sitten niin paljon sellaisia jutskia, joista ei voi kertoa, vai mikä on?? Vai yleinen kapina Kasia vastaan?? Joka tapauksessa niiden tyyppien on ainakin ihan turha marista, että lehdissä ei ole mitään kiinnostavia juttuja, kun eivät itse anna apuja. Mitään lehteä ei olisi ilman harrastajia! Toivottavasti jokainen tänä päivänä ilmestyvä lehti pitää linjansa ja kehittää itseään siinä omassa kehyksessään, eikä yritä alkaa miellyttämään kaikkia isomman levikin/mainosmarkkojen toivossa.
    Tsemppiä kaikille isompia ja pienempiä lehtiä puuhaileville!

    PLATU, Primer Magazine-ukkeli
     
  9. Jyrki R

    Jyrki R Gearhead

    Nimettömän kommentti:
    "Oon jo kauan ihmetelly noita mobilisteja ne ei sulata mitään muuta ku omaa rakentelu tyyliä."

    Kyllä täälläkin haiskahtaa välillä, ettei suvaita kuin omaa, puhutaan nuisaneista ja riisikupeista, vaikka harrastaja se on japanilaisenkin auton harrastaja.

    Mutta Mobilisti on hyvä lehti, vaikka ihannoikin alkuperäisyyttä ehkä liikaakin. Toivottavasti autoharrastus olisi joskus Suomessa vähemmän nurkkakuntaista.

    (Hölmö toive, suomalainen autoharrastus saa luonteensa suomalaisilta. Ei tämä miksikään yhteiseksi auvolaksi, jossa puhalletaan yhteen hiileen, muutu.)
     
  10. JR

    JR Gearhead

    No niin. Nyt se lehti sitten laatikkoon pölähti, ja tottahan piti tuo kyseinen teksti sieltä noukkia. Mielestäni homman idea oli siinä, että kirjoittajan mielestä Caddyllä ei ole enään samanlaista "ylellisyys" leimaa kuin ennemmin oli, eikä se että cadillac harrastajat olisi kaikki paskarakkareita. Ja jos asiaa miettii, niin voihan se niin ollakin että nykyihmisille se Lexus on tosiaan luksusta ja caddyistä tulee mieleen joku paikallinen be bop-a-lula. Eihän monet osaa tajuta esim. Lincolnin tai Imperialinkaan olleen aikoinaan caddyn kanssa samalla "ylellisyys" viivalla. Nooh, mielipiteitä on monenlaisia. Omasta mielestäni caddyjä on hienoja niin orggiksina kuin laiteltuina versioina. Ja onhan cadillac nyt kuitenkin hieman eri asia kuin joku parempi toyota...
     
  11. impala67

    impala67 Double Gearhead

    tuli se lehti lopulta mullekin...
    siis aivan käsittämätöntä on tämä haloon määrä mitä yksi kuva, ja yksi sivulause aiheuttaa herkkähipiäisessä cadillac-harrastajassa!!!

    en tosiaa tajua mitä niin kauheaa ja käyttöharrastajia kohtaan loukkaavaa KLB olisi kirjoituksellaan tarkoittanut. ei ainakaan meikäläiselle auennut mikään suurempi merkitys. kunhan oli ylipäänsä huolissaan siitä, että vanhat autot (mm.cadillac) eivät nauti kovin suurta arvostusta enää. mitä pahaa tämän julkituomisessa on? Mielestäni KLB:n kommentti tässä asiassa PITÄÄ PAIKKANSA.
     
  12. Mobilisti -lehti on kyllä parhaasta päästä suomessa ilmestyvistä lehdistä... Tarinat on kerrottu omalla ilmeikkäällä tavalla joka elävöittää tekstiä mukavasti. Tulee minulle kyllä PRIMERkin ja se on ehdottomasti alansa huippu suomessa(onko muita?) mutta välillä on kiva lukea muutakin ...taidampa tilata SENIOR MOBILSTINKIN! Vaikka rodejahan minä yleensä rustaan , niin pöpilisti piireistä voi joskus vaikka löytyä hyviä aihioita :smile:.....
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulle tulee senior moblakin, hyvä lehti, mutta älä avaa sinä, joka jo vaki moblan jutuista hermostut.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    En pidä cadillaceista, koska ne ovat helvetin!! laivoja
     
  15. Simo

    Simo 1st gear

    Nimettömän lienee sitten syytä pysytellä siellä tuuninki puolella edelleen..
     
  16. herrakani

    herrakani 1st gear

    asiasta kapulaan, pelastiko joku sen huhutun kirkkonummen cadillacin? olisko 4d 67 ollu?
     
  17. ManRay

    ManRay 1st gear

    Keskustelun aikaan saaminen taisi olla ensisijainen tarkoitukseni, avatessani aiheen tästä asiasta ja lehtijutusta. Eli tuunustan trollaukseni ainakin puoliksi.

    Mobilisti jäi leivinuuniin heittämättä, ja eilen illalla se tuli kannesta kanteen luetuksi. Ja mielenkiintoista juttua oli tälläkin kertaa yllin kyllin.
    Sain mielenkiintoista lisätietoa lentonäytösjutusta, koska siinä mainittu Härmälän kentälle näytösluonteisesti laskeutunut Hercules- kuljetuskone esiintyy eräällä kokoelmaani kuuluvalla kaitafilmillä. Kyseinen nauha on kuvattu aivan samaisessa lentonäytöksessä, ja siinä esiintyy juuri samainen Hercules. Ja renkaat tosiaan räjähtävät.

    Kaikkea hyvää Mobilistin toimitukselle ja lukijoille, kantavaa ja alkuun panevaa voimaa: KLB:tä vähääkään unohtamatta.
    Vetäydyn joulunviettoon, ja toivotan sitä kaikille "overdriveläisille"!
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ka, ManRay on leppynyt sitten ensi-reaktion :smile: Vaikka asiantunteville Cadillac on Cadillac yhä edelleen, luulenpa, että suurelle yleisölle se melko sama puhutaanko esim. '67 Caddy DeVillestä vai '67 Chevy Impalasta , sillä "samanlaisia ne on kaikki, jenkkiauto kuin jenkkiauto" ..kukaan ei välitä tietää, että vuonna -67 sai Caddyn hinnalla KAKSI Impalaa..
     
  19. impala67

    impala67 Double Gearhead

    pakko kommentoida edellistä;
    ensinnäkin en kyllä ihan ymmärrä Manray sun asennetta, tilaat lehteä ja diggaat lukea ilmeisesti lähes kaikkea tekniikkaan liittyvästä, mutta silti kauhea äläkkä tuosta cadi-kommentista. noh, vapaa maa, mutta mielestäni hivenen harkintaa jatkossa keuhkoomiseen olkaa hyvä.

    sitten tuo nimettömän kommentti 67 ääripäiden vertailusta; olen itse havainnut aivan saman, eli tietyllä tavalla aika kohtuutonta että arvoautoa (cadillac) verrataan kansanautoon. sama kuin vertaisi skodaa audiin? (molemmat vw-verk nykyään).
    mutta kyllä harrastehinnoittelussa letukat jotka ohittavat cadin täytyy olla aikas lailla erikoinen isolohkomalli, ehkä nyt 61-64 mallit ovat letukoiden osalta kalliimpia, mutta ainakin vanhemmat ja välillä 65-upouusi, voi nyrkkisääntönä pitää että cadista saisi paremman hinnan jos ei puhuta erikoismalleista tai raadoista.

    taviksille kaikki tyynni "jenkkirautoja", lukuunottamatta ehkä 2000-luvun malleja...
    henkilömallin letukkaahan ei OIKEASTI suomeen ole tuotu n.-95 jälkeen, vain hyötyajoneuvona tai corvettena...
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Syytät aiheettomasta keuhkoamisesta, ja melkein samaan hengenvetoon sanot Caddy:n olevan arvoauto.
    Keuhkoamiseen oli kyllä aihetta. Ja syyn löydät omaa kirjoitustasi tavaamalla.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!