Monellako rakenteilla sbm stroker

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja vinkkeli, 8.3.2008.

  1. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Niin nääs kun ahtokoneet ei oikeesti kaipaa lisää iskua. Suuri vääntö tehdään niissä ahtopaineella. Se kuka on ajanut tietää kyllä :D
     
  2. keimo

    keimo 3rd gear

    tässä kokoonpano vipottajan mainitsemasta 468 hv koneesta

    edelbrock rpm kannet
    eagle Forged 4340 kampiakseli
    h profiili veivit
    probe männät 13746-030 flat top
    professional products groswind imusarja
    bg speed demon 650db
    straightline perforormace nokka,mekaaninen dur @0.50 247/258. lift.0.560/0.548
    milodon öljypohja+windage tray 8 quart
    COMP Cams Pro Magnum Shaft Mount Roller Rocker Arms 1.5 ratio
    CR 11.8
    dyno ajettiin pumppubensalla
     
  3. jaketin

    jaketin Gearhead

    tuosta betonista, sitähän laitetaan vesitilaan. mites tuon jäähdytyksen kanssa, kuinkas paljon se kärsii?
     
  4. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Älä turhaan masennu. Itseäkin stroker kiinnostaa jossain vaiheessa mutta tällä hetkellä pirteä 360 tyydyttää menohalut paremmin kuin hyvin. Laskeskelen asian niin että vastaavilla hiluilla strokerissa olisi samassa suhteessa enemmän heppoja kuin prosenteissa kuutiotilavuutta (vääntöä suhteessa ilmeisesti enemmän). Joten ei se ero nyt mikään älytön pitäisi olla. Onhan se rauhoittavaa tietää että lisäruutia on tarvittaessa saatavissa strokerkitin muodossa. Joskus haaveissa oli isolohko mutta se on haudattu tyystin, strokerkit is way to go :lol:
     
  5. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Tällä hetkellä voisi kai olla tyytyväinen jos tuosta omasta irtoaisi se hevosvoima per kuutiotuuma eli 365 (ylikokoon porattu). Auto vaan on kohtuupainava, rekisteriotteessa ainakin on 1650 kg, lisäksi vielä vakioturbiini ja 3.23 perävälitys sekä kohtuullisen korkeat renkaat (halkaisija n. 695mm). Halusin, että vääntöä riittäis myös pienillä kierroksilla joten nokka-akseli on aika vaatimaton tämän päivän mittapuun mukaan. Väkisinkin vaan hiipii mieleen epäilys ettei se niin ihmeelliseltä tunnu kuin saattaisi odottaa.
     
  6. 69

    69 Gearhead

    mikäs nokka sulla sitten on?
     
  7. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Se on Cranen laahaava hydraulinokka Powermax, 272 ja 284 on mainosasteet, tais olla sama nokka siinä veekasimagazinen pikkulohkochevyprojektissa vuosi sitten. Siinä se toimi ihan hyvin ja tietystihän se on tärkeää että vääntöä piisaa laajalla kierrosalueella mutta mutta... Peruspessimistinen luonne kun on niin murehtii jo etukäteen kaikkea mahdollista.
     
  8. 69

    69 Gearhead

    Mulla tossa 345 aika samat asteet, comp xe 274 ja 286. Eikös siinä v8 magazinen moottorissa ollu yli 400hepoa. kyllä mää olisin tyytyväinen tollasiin lukemiin ihan katuautossa siis, tiedä sitten mitä on :odroll:
    Kaasuun vastaa ainakin ihan eri tavalla kun ennen remppaa ja tolla nokalla käy hyvin 800 rpm tyhjää, allekin.
     
  9. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Mulla on kuva että toi compin xe274 nokka olis jonkin verran villimpi. Sitäkin pohdiskelin ostaa mutta tuossa mallissa taisi olla se vika että dynaamiset puristukset olis kasvanut liian suuriksi. Toi cranen nokka on vähän "miedon oloinen" eli tyhjäkäynti saisi olla hieman miehekkäämpi, nyt käy niin siistiä ja tasaista tyhjäkäyntiä. Väännöllähän se auto kulkee joten saa nähdä miten tässä vielä käy. Joku rullanokka tietenkin olis kiva mutta se hinta...
     
  10. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Ai niin, siinä lehden moottorissa oli muutama heppa yli 400 rajan. Sitä kyllä säädeltiin dynossa, mulla on vaan tämä "persdyno".
     
  11. gremlin

    gremlin Gearhead

    Mulla on vahan negatiivinen asenne noihin nokkiin mikka on tehty jollein chivvyn moottorille/kansille ja sitten laitetaan semmonen jonkun muun tehtaan koneeseen.
    Jotenkin tuntus etta olis mukavanpi laitaa semmonen nokka mika on oikeesti tehty sen mukaan mita moppen kansien virtaukset on millakin nostoilla :odroll: Jos siis oikeesti haetaan koneesta melkein sita ulos mita siita vois ''kotikonstein'' saada.
    Kyllahan noi nokat silti aina vakion voittaa vaikka ne profiilit/nostot olis tarkoitettu mihin vaan :-?
     
  12. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Aivan samaa mieltä. Vaan mistähän sitä löytäis moparille nimenomaan suunniteltuja nokkia? Hughesin sivuja on tullut vilkuiltua, mutta vaatiiko ne sitten omat venttiilinjousensakin kun ei viitsi/viitsinyt uusien kansien jousia heti ruveta vaihtamaan ja toisaalta tuo tilaaminen tuolta ilman luottokorttia onpi pikkuisen vaikeata. Toinen vaihtoehtohan olisi tietysti joku customnokka cranelta tai compilta juuri tähän kokoonpanoon suunniteltuna.
     
  13. petrib1

    petrib1 Gearhead

  14. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Mielenkiintoinen tuo Crowerin kataloogi. Jotain kiinnostavia vaihtoehtoja sieltä löytyikin ja löysin jopa nokkakortin joihinkin, mutta eihän näistä taas ota selvää...

    Esimerkkinä Cranen nokka mikä nyt on koneessa:
    http://www.cranecams.com/?show=browsePa ... e=camshaft

    Ja Crowerin eräs malli:
    http://www.crower.com/misc/cam_spec/cam ... &x=30&y=11

    Tuossa on nyt se, että Cranen kortissa on mainittu että imuventtiili sulkeutuu 67 ABDC, Crowerilla on mainittu vain 050" nostolla
    sen sulkeutuminen jolloin se on 46 ABDC, Cranella 050" nostolla puolestaan 35 ABDC. Eli miten tiedän milloin imuventtiili menee kiinni? Toinen juttu on nuo vaaditut venttiilijouset, tuossa esimerkin Crowernokassa oli tietty jousi mainittuna ja niiden taulukoista katsoin että sillä jousella on asennettuna installed height 1.700" 110 jalkapaunaa se jousipaine asennettuna. Noissa Edelbrockin kansissa on muistini mukaan installed height 1.800" ja jousipainetta 120 jalkapaunaa joten voisiko siitä vetää oletuksen että ne jouset riittäisivät? Nuo Crowerin jouset ovat kyllä tuplajouset, kansissani vain yksinkertaiset (kuten kuskikin).
     
  15. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    No niin... Syötin muutaman eri Crowerin nokan arvoja erääseen dyno-ohjelmaan ja sen mukaan ainakaan ei mitään etua oikein löytynyt verrattuna tuohon nokkaan mikä tällä hetkellä on asennettuna. Mikä sitten on todellisuus ajossa tien päällä, sitähän ei varmaankaan voi tietää kuin kokeilemalla. Miten tuo dyno-ohjelmakaan yleensä pitää paikkaansa, kymmenkunta heppaa jää huipputeho sen mukaan pienemmäksi cranen nokalla mitä em. lehden projektissa ottivat chevyn koneesta irti samalla nokalla.
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kyllä se jonkinverran kärsii. Sen kanssa kantsii olla aika säästeliäs, ite oon pyrkinyt tollasissa street & strip moteissa, ettei petonki tulis paljoa yli sen missä männänrenkaat käy alhaalla. Veden lämpöihinhän toi ei vaikuta mitään, ehkä laskee sitä vähän, mut jos on betonia paljon eikä vesi enää huolehdi jäähdytyksestä pyttyjen ympärillä ,niin se lämpö siirtyy sitte öljyyn. Öljyn jäähdytin on ihan hyvä idea tollasessa katukäyttösessä betonilohkovehkeessä, muuten saattaa pidemmässä ajossa mennä öljylämmöt liian korkeiks ja öljyt kadottaa viskositeettinsä. Ja toi betonointi pitää tehdä niin kauan ennen moottorin koneistamista , että betoni ehtii kunnolla kovettua. Vähintään pari viikkoa olis hyvä antaa olla.
     
  17. jaketin

    jaketin Gearhead

    tämä oli hyvää tietoa, kiitoksia. laitetaan ajatukset muhimaan päässä :D
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ja lisätään vielä tohon, et runkpukit on syytä olla momentissa betonoinnin ajan, ja sit kun on betonit lorotettu ja saatu tasaseks, niin kansi vedetään lohkotasoon vanhan tiivisteen kanssa momenttiin kovettumisen ajaksi.
     
  19. jaketin

    jaketin Gearhead

    ei ole tuota hommaa koskaan tullut tehtyä, joten siksi hyvä tietää näitä juttuja.

    hahmottelen tässä kaikkia noita asioita, joita projektissa tulee eteen. pääsee vähemmillä yllätyksillä

    kysytään neuvoja sitten uudestaan, kun asia tulee ajan kohtaiseksi,
    unohtuu kumminkin, sen verran tyhjä pää :poff: :rotfl:
     
  20. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Jaahas, nyt vasta päästy testailemaan hieman tuota kulkua. Perinteiseiseen tyyliin ihan käsiajanotolla 0-100 km/h ei ollut sellainen mitä toivoin, eli voihan rähmä... No, ei kyllä ihan synkkyyteenkään voi vaipua kun edistystä tapahtunut, mutta silti :( Taas täytyy pohdiskella, ei ihan äkkiä ajan ja rahan puolesta tuota muuteta strokeriksi ja 408 kuutiotuumaiseksi. Ilmeisesti jos tämän tietämyskoneen moottoridyno-ohjelma antaa mieleiset lukemat niin se tarkoittaakin jotain aneemisia kääpiöponeja eikä oikeita hevosia :-?
     

Kerro tästä muillekin!