Moniurahihna, 4, 5 vai 6 uraa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Slant Sickness, 7.8.2020.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]

    Mikähän noista kolmesta olisi helpoin hihnan hankinnan kannalta. Tulee aika lyhyt hihna kampiakselilta ahtimelle. Ahdin itsessään on semmonen kahden kahvipaketin kokoinen Aisin, joten tehontarve lienee olematon.

    Lähinnä siis, mihin saa helpoiten hihnapyörän kaveriksi ja passelin pituisen remmin.
     
  2. Niin tämä liittynee mopoprojektiin? Oliko sulla tarkoitus millä tavalla asentaa se hihnapyörä sinne kampiakseliin? Jos sinne on tarkoitus sorvata hihnapyörä, niin perinteinen V-hinapyörä on helpoin tehdä.
     
  3. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Pienin tehon tarve ja -siirtokyky on tuolla 4-uraisella.
    Perinteinen V-hihna syö eniten tehoa..
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Liittyy. Sinne toiseen päähän tulee akseli, jonka pää tehdään ostetulle hihnapyörälle passeliksi. Ajattelin lähinnä, jos näille remmeille on parempi saatavuus joissakin leveyksissä tms.

    Snadisti on ollut vaikeuksia saada ostetuksi tuutin osia modausharjoitteluun. Ne japsistara
    kauppiaat taisi "haistaa" rälläkän käryn minusta?
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. Voi olla, että Suomesta voi olla hankaluuksia löytää ihan jokaista remmiä ihan jokaisella pituudella. Tässä taulukkoa, että pituus vaihtoehtoja on ainakin teoriassa:

    [​IMG]
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Laitakko linkin tuohon alkuperäiseen? Ei zoomaa oikein hyvin foorumilta.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Snadisti on ollut vaikeuksia saada ostetuksi tuutin osia modausharjoitteluun. Ne japsistara
    kauppiaat taisi "haistaa" rälläkän käryn minusta?”
    :)
     
  8. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Eikös näillä remmeillä ole jos esim ac niin aina 6 urainen hihna.
    Eli uraisuus seuraa jonkinlaista remmin kitkaisuutta.
    Voisi toimia ahtimelle myös.
     
  9. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Väittäisin että noita 6-uraisia löytää suomesta helpoimmin.
    Taitaa olla 95% kaikista yhdellä hihnalla olevista "moniura-autoista" 6-uraisella.
     
  10. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Nyt oli hakusessa lyhyt hihna. Nuo yhden hihnan moniurat järkyttävän pitkiä.

    BMW E39, E46 malleista löytyy ilmastoinnin kompuralle oma hihna, mutta onko sekään riittävän lyhyt?
     
  11. Moniurahihnoissa puhutaan harjoista. Niitä saa niin monta harjaisena kuin haluaa.
    Sitä varten niitä leikataan leveästä aihiosta.

    Onhan niitä nyt niin lyhyitä kuin haluaa. Autopuolella tietenkin pitkiä ja valmiita, kun semmosia niissä käytetään, mutta teollisuuspuolella saa sitä mitä haluaa (ainakin melkein).

    ah
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. Aulis on tässä enemmän kuin oikeassa. Kannattaa katsella niitä sieltä teollisuuspuolelta. Kunhan vaan katselee, että ne on oikealla profiililla. Siellä on niitäkin erilaisia.

    Autopuolella käytetty profiili on PK, kuten tuossä yllä olevasa kiinalaisten taulukossa. Siinä lyhyin on PK557. Melkein sama on tässä:

    Flerspårsrem 6PK559

    Produktbeskrivning:
    Flerspårsrem / Multiribbrem 6PK559
    Antal ribbor: 6 st.
    Längd: 559 mm.
    Denna produkt kan även ha någon av följande beteckningar: 6PK557, 6PK558, 6PK560, 6PK561, 6 PK 557, 6 PK 558, 6 PK 559, 6 PK 560, 6 PK 561, 6PK 557, 6PK 558, 6PK 559, 6PK 560, 6PK 561.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä valkkaan sen kutosen niin ei näytä ihan jonninjoutavalta remmiltä. Tää puhallettu tuutti on hyvin matalan prioriteetin projekti, eli ei ole ensi keväänä ajossa.

    Talliin pitäisi hankkia kaikenlaista tarvekalua. Sorvikin...
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!