Moottori sammuu hetken päästä käynnistyksestä? Starcraft'98

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja p3t3, 31.10.2008.

  1. MadMike

    MadMike Gearhead

    So True Joe..Soo True. :rotfl:
     
  2. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    se on kyl tullu todettua, ettei akkuja tosiaan kannata sit mistään säätökareilta ostaa, missä se on voinu olla hyllyssä jo vuoden-pari = tyhjä = entinen / huono

    ZAP merkkistä akkua nykyään käyttäny ku niitä aika sopivasti saanu, pirun hyvin pelannu kyl tähän mennessä.
     
  3. kane

    kane 1st gear

    Lisäaine RL2 jota Stanadyne pumppuihin on ainakin mainostettu...
     
  4. witham

    witham 1st gear

    Uskomatonta litkua, omassa Chevyssä oli käynnistys vaivoja , ei enää
    RL 2 aineen lisäyksen jälkeen!! Suosittelen!
     
  5. p3t3

    p3t3 1st gear

    No nythän se tempun teki... Sammu taas eilen kun käynnistin ja tänään ei ole suostunut millään lähtemään käyntiin. Akku on aika loppu jo mutta apuvirran kanssa jaksoi kyllä pyörittää ja sahata mutta ei vaan lähde käyntiin, ei edes lupaile... Mikähän siihen ny tuli??
     
  6. J.J

    J.J Gearhead

    Oliskohan toi äijä ollut oikeassa...
     
  7. SnakeWood

    SnakeWood 1st gear

    Kaverin bmw:stä katkes EGR:n akseli ja läppä jäi milloin mihinkin asentoon. Teki samoin, eli kävi hetken ja sammu kun kone täytty pakokaasuista läpän ollessa jatkuvasti auki. Toisinaan pelas monta päivää..
    Oli vaikea vika paikallistaa, mitään vikakoodeja ei tullut ja ajon aikana (auton toimiessa) kaikki live data näytti juuri mitä pitikin..
     
  8. p3t3

    p3t3 1st gear

    Kyllähän se sitten käyntiin lähti. Hirveä ulina kuuluu laturin hihnasta kylmänä kun vähän polkee kunnolla...
     
  9. p3t3

    p3t3 1st gear

    Sama vika jatkuu. 20km matka kesti noin tunnin kun sammuili jatkuvasti. Ja kun yritti käynnistää niin ei meinaa käynnistyä ja vaan joutuu muutaman kerran yrittämään niin lähtee. Yhtäkkiä pääsinkin 15km ongelmitta kunnes sammu taas kotipihaan.
    Ja ensimmäistä kertaa syttyi moottorin vikavalo palamaan?

    Mikä helvetti siinä on... Pumppu, boksi??
     
  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No, onko siitä nyt sitten tarkistettu ne kaapelit ja kunnolla??? Tai mieluummin uusittu kaikki kriittiset... Ne vanhat voi päältä katsottuna olla kelvollisia mutta silkkoo sisältä, varsinkin latta-malliset maapiuhat.

    Ja hihna jos ulvoo, ni uusiksi sekin ja sopivalle tiukkuudelle... Hihnan ulvominen saattais viitata tyhjiin akkuihin. Meinaa jos jännite laskee liian alas EI taatusti käy/käynnisty vaikka pyörittääkin. Noilla ECUIllahan on minimi jännite millä ne pelaa, eikä se välttämättä ole paljoa alle 12v...
     
  11. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    6.5 TD vikaa ...

    Hi!

    Jos noi akut ja kaapelit kunnossa ... niin ekaksi kokeilisin sitten uudella ( tai varmasti kunnossa olevalla ) PMD/FSD boxilla ja jos ei sillä tokene,eli edelleen toimintahäiriöitä, niin saattaa se sitten olla pumppu vika.

    Itselläni -96 Subbe ( OBD 2 ) ja alkoi nykiä ( myöhemmin rytkiä ) epämääräisesti alkuvuodesta. Käytiin läpi noi kaikki tavanomaiset,eli suodatin,siirtopumppu,PMD/FSD boxi jne.
    Ei antanut mitään vikakoodeja mutta "käyntiongelmat" vaan paheni, eli satunnaisten häiriöiden määrä lisääntyi. Lopulta päädyttiin pumpussa todennäköisesti olevaan vikaan ( mekaaninen ) jota ei tietokone pysty havaitsemaan. Huhtikuussa vaihdettiin pumppu ja homma korjaantui sillä. Nuo pumpun viat voi oireilla monella tavalla näissä ( aihetta käsitelty useampaan otteeseen tuolla Subbe/CK topiikissa ).

    Aika suurelta todennäköisyydelta ( alkaa ) vaikuttaa tuossa sinunkin kulkupelissä ( vikaoireulun perusteella ) tuolta pumpusta johtuvalta. :odroll:

    Ps. Tuo jatkuva "starttailu" kyllä kuluttaa akkuja aika paljon ja siksi lataus ehkä kovilla.
     
  12. p3t3

    p3t3 1st gear

    Lepojännitteet koneehuoneen akussa 10,5 V, eli ihan loppu, ja auton alla olevassa akussa 12,7.
    Useimmiten auto lähtee kyllä ihan nätisti käyntiin, mutta silloin kun se on sammunut esim. kesken ajon niin saa starttailla useammankin kerran ennen kuin lähtee, vaikka kyllä pyörittää, muttei vaan lähde käyntiin.

    Nyt on myös havaittu pientä nykimistä, eli meinaa sammua muttei sammukaan, samalla kuuluu laturin hihnasta kiljahdus...
    Joskus käynnistettäessä auton mittariston jännitemittari seilaa jonkinverran ja valot voi vähän himmentyä välillä...


    Tota konehuoneen akun uusimista vois tietty kokeilla, jos se vika vaikka olisikin vain siinä? :odroll:
     
  13. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    1 akun uusimalla voi kokeilla, mutta akut tulisi aina uusia pareittain. ...ketju on yhtä vahva kuin sen heikoi lenkki. jos toinen akku on jo aikaa nähnyt niin uusi akkukin on jo lähdössä samassa tilassa ja sen käyttöikä lyhenee.

    hommaa jostain timmi akku lainaksi jolla kokeilla, uusi sitten vasta.

    edit. ja jos kovasti starttailtu niin varmaan on toi toinen akku tyhjempi kuin toinen, ei
     
  14. p3t3

    p3t3 1st gear

    Jos ruiskupumppu on paskana niin eikö cruise toimi? Tämmöstä olen jostain lukenu joskus.
    Omassa kyllä pelaa moitteettomasti.


    Edit. Moottorin vikavalo muuten ei pala enää?
     
  15. p3t3

    p3t3 1st gear

    Nyt koitin latausjännitettä auton ollessa käynnissä, näytti 17V... Ja ennen tätä konehuoneen akun lepojännite n. 12,5V.
    Ja kone oli nytkin kylmä eli sen lämpötilakaan ei tunnu vaikuttavan siihen sammuiluun.
     
  16. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Akut on rinnankytketty ja jännite-eroa voi olla ainoastaan sillon, kun akkukaapeleiden (akkukenkien, maadoitusten jne) vastus on liian suuri akkujen välillä.

    Toisinsanoen: jännite yleismittarilla mitattuna molemmat akut kiinni pitää olla sama 0.1-0.2v välillä oli kumpi tahansa akku huono minka vaan akun navasta mitattuna.
     
  17. p3t3

    p3t3 1st gear

    Joo, aiemmin se tosiaan näytti tuota 10,5V kun oli sammuillu ja sahailtu useaan otteeseen. Myöhemmin se näytti n. 12,5. Mutta kyllähän sen silti pitäisi sama olla kummassakin akussa.
    Eikös tämä taas viittaisi siihen että konehuoneen akun johdoissa, maadoituksissa tms. on jotain häikkää?


    Pitäisiköhän kokeilla ilmata pa-järjestelmä? Kuuluuko tuo ilmata kun vaihtaa pa-suodattimen? En ilmannut sitä kun vaihdoin. Tosin sammuilu -ongelma oli jo ennen suodattimen vaihtoakin. Pari kertaa olen huomannut että kun auto ei meinaa lähteä käyntiin ja tyhjentää suodatinkotelon naftasta alla olevasta hanasta niin lähtee kyllä.
    Kuinka se ilmaus tuossa tapahtuu?
     
  18. audiq

    audiq Gearhead

    15V alkaa olemaan kylmänä maksimi.

    Aiheesta saa sellaisen käsityksen, että joko on mittaajassa tai mittarissa pientä vikaa, tai mitattavassa suurta. Ei oikein loogisia nuo arvot.
     
  19. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    Cruisesta

    Tere vielä !

    Cruise toimii jos ei ole "päällä" sen toimintaa haittaavia koodeja. Näin ainakin oli itselläni. :odroll:
     
  20. rasse

    rasse 1st gear

    Eiköhän siinä ole latauksensäädin paskana jos tuollaisia jännitteitä pukkaa...
    Max 14,3-14,7 on jenkkipeleissä normaalia.
    Tuo toinen akku on paska/oikkarissa ja imee tehot siitä toisestakin....
    Todennäköisesti tuolla akun vaihtamisella vois alkaa toimiin jollei ole rikkonut säätäjää...
     

Kerro tästä muillekin!