Moottori sammuu hetken päästä käynnistyksestä? Starcraft'98

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja p3t3, 31.10.2008.

  1. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Nyt kipin kapin sinne AKKUKAUPPAAN ja MOLEMMAT uusiksi!! Aiemmin mainitut ZAP-akut hinta/laatu ihan ok. Sitten uusien akkujen kanssa tarkistaa se lataus, jos yhä 17v, uusi säädin ettei akut kiehu heti pilalle :D
     
  2. audiq

    audiq Gearhead

    Mutta jos ne on rinnan kytketty, niin ei se jännite-erona ilmene.
     
  3. p3t3

    p3t3 1st gear

    Täytyy vissiin kokeilla uudella akulla. Jos latauksensäädin on paskana niin mistä sen löytää/minkälainen homma vaihtaa?
     
  4. rasse

    rasse 1st gear

    Missäs vaiheessa olen silleen ilmineerannut ??????????????
    Se vain on silleen että jos toinen on paska ja toinen toimiva niin hajalla oleva imee tuolta toimivaltakin virrat (normaalisti)
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    Mistäs päättelet, että toinen akku on paska/oikkarissa?

    Tässähän oli mitattu, että akkujen kesken on jännite-eroa.
    Sen aiheuttaja pitäisi ensin selvittää. Kertoohan se siitä, että toinen akku ei todennäköisesti ole mukana ollenkaan.
     
  6. p3t3

    p3t3 1st gear

    Konehuoneen akku näyttää nyt 12,3V levossa kun mittasin sen ja pistin akun lataukseen. Jossain vaiheessa autossa kiinni ollessa se näytti 10,5...

    Mutta vaikka mittarilla mitattuna akku näyttäisi ihan ok lukemaa niin se ei taida silti tarkoittaa että se on automaattisesti hyvä?? Vanha akkuhan tuo on mutta auto lähtee yleensä kyllä pakkasellakin ihan hyvin käyntiin mitä nyt muutaman kerran vähän heikosti.
    Tänäänkin auto oli seissyt 3 päivää pakkasessa ja lähti yllättävän hyvin käymään, kävi 3min ja sammu.

    Kumma juttu, kun auto sammuu niin joutuu lähes aina sahaamaan useita kertoja ennen kun se lähtee käyntiin. Sitten kun se lähtee niin se kyllä lähtee nätisti. Mutta monesti pitää startata viisikin kertaa ja odottaa vähän aikaa ennenkuin se lähtee taas käyntiin.
     
  7. Antti P

    Antti P Gearhead

    Epäilen vuotoa polttoainelinjassa ennen siirtopumppua. Ei vuoda ulos mutta ku seisoo niin valuu eväs putkesta tankkiin ja kun aikansa sahaa tai oottaa ku sähkösiirtopumppu niin imee taas linjaan evästä ja sit toimii. Omakohtaisia kokemuksia sekä asiakkaiden härveleistä samoja havaintoja.
     
  8. p3t3

    p3t3 1st gear

    Sammumista tapahtuu kyllä vain silloin tällöin. Välillä pääsee vaikka 150km ongelmitta, välillä taas 5km matka kestää puoli tuntia kun sammuilee vähän väliä. Jos siellä olisi jokin vuoto niin eikös se tekisi sitä periaatteessa koko ajan?
    Ja kun auto on seissyt esim. yön yli niin lähtee kyllä aina aamulla käymään heti, mutta tälläkin viikolla sammunut joka kerta max. 2 min tyhjäkäynnin jälkeen. Tätä se voi tehdä vaikka 15 kertaa peräkkäin kun taas pääseekin yhtäkkiä 20km kunnes se sammuu ja sama ruljanssi alkaa...
     
  9. p3t3

    p3t3 1st gear

    Ominaispainomittarilla katottuna konehuoneen akku on ok kunnossa toiselta puolelta ja toiselta puolelta täys paska. Eli varmaan oikarissa niin eikai ihmekään ettei toimi?
    Huomenna uus akku, katotaan auttaako yhtään?
     
  10. Graniitti

    Graniitti 1st gear

    Mitään en mistään tiedä, mutta kirjoitan nyt kuitenkin omat kokemukseni kyseisestä viasta. Oma pikkari teki samanlaista. Tosin ainoastaan lämpimällä koneella. Kun jonnekin sammutti, niin käynnistyi ja sitten sammui hetken päästä. Akut kun vaihdoin niin oire hävisi.. Tosin pari viikkoa sitten sammui startin jälkeen ja sai sahata hetken käymään, mutta lähti kuitenkin jo toisella käynnistys kerralla käyntiin. Toivottavasti ei ole sama vika kuin keväällä vaivannut. Ei jaksais taas ostaa uusia akkuja..

    Toivotaan että akkujen vaihdolla paranee :)
     
  11. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    jos akut menee nopeasti huonoksi, syynä todennäköisesti ylilataus..
     
  12. kojo

    kojo Gearhead

    GM:n ecmmissä on sellasia suojaominaisuuksia et jännitteen noustessa liikaa se "sulkee" lähdöt eli jos siel tosiaan jännitteet seilaa 10-17v välillä niin saattaapi sammua sen 17v piikin kohalla kun tietsikka päättää olla ohjaamatta pumppua..

    Ja kyllähän tossa oireen perusteella vois olla jotain fsd boxiinkiin viittaavaa, sanoit aiemmin että on vaihdettu 30tkm sitten ja siirretty viileämpään paikkaan, onko kiinni kunnollisessa jäähdytyssiilissä? se kypsyy aika äkkiä jos ei jäähdytys pelaa ollenkaan
     
  13. p3t3

    p3t3 1st gear

    FSD:n sijainnista/jäähdytyksestä ei oo tietoa. Jos vika olis fsd-boksissa, näkyiskö se vikakoodeissa?

    Nyt pistin molemmat uudet akut. Ei lähde ees käyntiin. Samalla kun starttaa, kuuluu sama piipitys kun silloin kun ottaa avaimet kokonaan irti virtalukosta. Eli piip piip muutaman kerran.
    Myös keskuslukitus sekoili pari viikkoa sitten eikä toiminu lainkaan.
    Ajonesto/keskuslukituksessako häikkää?
    Mistä lähteä etsimään vikaa?
    Pystyykö ajoneston ohittamaan jotenkin kotikonstein?


    Alkaa vanne kiristään pikkuhiljaa päätä....
     
  14. kojo

    kojo Gearhead

    FSD boxi yleensä ei jätä vikakoodeja pätkiessään. Kannattaa varmaan yrittää paikantaa se, ruiskupumpulta menee siihen joka tapauksessa johto ja alkuperänen sijaintihan on siinä ruiskupumpun kyljessä kiinni.

    Tosta ajonestosta on paha sanoo mitään muuta kuin että jälkiasennetut on yleensä helpohkosti ohitettavissa, mutta tossahan voi olla alkuperänenkin.

    Sitten kun saat sen käyntiin niin mittaa ne latausjännitteetkin..
     
  15. p3t3

    p3t3 1st gear

    Aluperäinen ajonesto tuo mun mielestä on. Hälytin on jälkiasennettu.
    Kuinkas tuo käytännössä ohitetaan?
    Tai missä toi boxi on? Mistä alkaa vikaa etsimään...
     
  16. p3t3

    p3t3 1st gear

    Onko muuten normaalia että hehkun valo vilkkuu muutaman kerran käynnistyksen jälkeen? Tommosta se teki silloin kun vielä käynnisty. Eli hehku palo normaalista ja kun starttas niin vilkkui vielä muutaman kerran.

    Nyt se palaa virrat päällä normaalisti, sammuu ja syttyy taas useita kertoja. Mutta auto ei suostu millään lähtemään käyntiin?

    ja tosiaan aina kun starttaa niin kuuluu se sama piipitys joka tule kun avaimet ottaa pois virtalukosta.
     
  17. rasse

    rasse 1st gear

    Ainakin 6,2D:ssä normia koska kyseessä tod.näk jälkihehkutuksesta...
     
  18. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Oliko sulla molemmat akut samaan aikaan pois, elikkä sähköt kokonaan poikki? Vaikuttais siltä että tuo ajonesto on jostain syystä nyt jäänyt kokonaan päälle...
    Kuulopuheitten mukaan tuon ajoneston saa jollain epävirallisella ohjelmalla kokonaan pois, viisaammat kommentoikoon??
     
  19. p3t3

    p3t3 1st gear

    Ei ollu samaan aikaan. Jollain konstilla kun auton saisi käyntiin ja ajoneston kuoletettua niin olisi hyvä, mieluusti kokonaan pois. Tai miten auton saa edes nyt käyntiin jos siellä on käynnistyksenesto päällä?
    Auto ei meinaan edes lupaile, starttaa muttei lähde. Aivan samanlailla kun ajonestoa ei olisi kuitattu pois.
     
  20. p3t3

    p3t3 1st gear

    Tänään sain auton useiden sahausyritysten jälkeen käymään, kävi huonosti sekunnin ja sammui heti. Tämän jälkeen ei taas millään käyntiin.
    Sama piippaus josta kerroin kuuluu joka kerta kun starttaa.
     

Kerro tästä muillekin!